Vargjakten ställs in i elfte timmen

:eek:

Shit, jag bara gapade när jag läste det här. Det låter helt galet i mina öron, men jag blir nyfiken på om du verkligen tror att det är realistiskt.

Vargen har ju uppenbarligen sin favoritplats här i Värmland, och lite i kransregionerna. Det är svårt att flytta på vargar och jag vill verkligen inte att Värmland ska vara en systematisk plantskola för varg.

Så... Hur ska du få ut så många vargar på halva Sveriges yta?

Det är realistiskt förutsatt att vargen tillåts sprida sig. Naturlig konkurrens om grundläggande resurser kommer driva vargarna att sprida sig.

Vet inte vad det har med saken att göra, jag är som sagt inte emot all jakt. Jag är laktovegetarian (men äter oftast veganskt).

Vilken jakt är du emot då? Rovdjursjakten enbart, för att du tror att den ska genomföras enbart för att jägarna i värmland ska få skjuta älg?
Eller all jakt som inte får resultatet att den dödande personen mår dåligt efteråt?

Det är realistiskt förutsatt att vargen tillåts sprida sig. Naturlig konkurrens om grundläggande resurser kommer driva vargarna att sprida sig.

"Tillåts sprida sig."
De är inte inhägnade. Däremot så dras de uppenbarligen hit, de vandrar hit och stannar här. De vill uppenbarligen inte sprida sig över halva Sverige.

Med årets valpar är vi i princip uppe i en stam om 500 individer.

Hm, nu är du skeptisk mot att plantera ut varg, trots ditt tidigare ifrågasättande om varför den förra regeringen aldrig gjorde det?

Man kan tycka att det är sjukt, men det är ju just för att det inte finns någon direkt vildmark längre, mer än möjligtvis i nationalparkerna. I princip all mark i Sverige brukas.

500 vuxna individer dvs. som har reproduktiv potential.

Jag ifrågasatte regeringens löfte om utplantering av varg i samband med att de drev igenom licensjakt. De visste att det i praktiken inte går att plantera ut varg med dagens "vargklimat", icke desto mindre lovade de att så skulle ske. Ett svagt försök att blidka "vargkramarna".

Det som är realistiskt idag är att bibehålla den genetiska variation idag och att värna invandrade vargar.

Vilken jakt är du emot då? Rovdjursjakten enbart, för att du tror att den ska genomföras enbart för att jägarna i värmland ska få skjuta älg?
Eller all jakt som inte får resultatet att den dödande personen mår dåligt efteråt?

Det jag argumenterade emot var att någon/några tog upp att en anledning till att skjuta varg var att jägarna vill kunna skjuta älg. Och att om man har det som största hobby vill man kunna utöva sin hobby, typ. Det var inte jag som tog upp det från början.

Din sista mening är bara fånig, jag har inte sagt att man ska må dåligt av det. Jag menar att det är något skevt om ens viktigaste hobby är att döda.

Om vi struntar i resonemangen om hur stort antalet vargar är som krävs för att en livskraftig vargstam ska finnas, så anser jag i princip, att finns den där genetiskt varierade, livskraftiga vargstammen, så kan (observera ordet "kan") någon form av jakt bedrivas.

Men, p.g.a. bland annat den fobiska "vargskräck" som finns, och p.g.a. de personer jag mött som verkligen är "varghatare", så tror jag att jakten i så fall under ett antal år, skulle behöva ha särskilda utbildningskrav och ett särskilt urval av jägare. Kanske en särskild "vargjaktslicens" skulle vara bra, så att det är kunniga och väl förberedda jägare som jagar varg.

T.ex. kan god kunskap om hur vargen och vargflocken fungerar innebära att man lyckas välja att skjuta "rätt" djur i flocken. Och krav på att jaktlaget som vill delta i vargjakt, också lägger mycket tid på att spåra och studera det revir där de senare kommer att jaga gör att det blir tydligare för jaktlaget vilket/vilka djur som är kandidater att skjuta. Här tror jag också att lokalbefolkningen är de som ska jaga varg, inte tillfälliga besökare.

En begränsning av antalet jägare, men istället längre jakttid, har också potential att resultera i en mer "pricksäker" jakt vad avser vilka vargar som skjuts. Det finns helt enkelt mer utrymme för att avstå från att skjuta första varg som dyker upp, om nu denna är en av alfa-paret, och vänta tills någon av de andra flocken dyker upp.

Några få "extremister" i ett jaktlag kan förstöra inställningen helt, jag har sett sådana exempel, dock inte bland vargjägare, utan t.ex. folk som helt snöat in på troféer, och som börjat skjuta "djur med stora horn", och inte ens vill ha köttet längre...

I stort håller jag med dig helt och hållet.

Ett problem är dock att spårning kräver spårsnö, vilket inte sällan är en bristvara, särskilt i södra delarna av Sverige. För att kunna spåra flocken en längre tid skulle man i praktiken behöva skjuta fram jakttiden, vilket inte är etiskt med tanke på parningstider och valpningstider.

"Tillåts sprida sig."
De är inte inhägnade. Däremot så dras de uppenbarligen hit, de vandrar hit och stannar här. De vill uppenbarligen inte sprida sig över halva Sverige.

De tillåts inte sprida sig. Så fort de etablerar sig i renbetesland ansöks det om skyddsjakt och så skjuts dem. Det är ett av de största problemen idag, vargen tillåts inte sprida sig. Skulle vargar få etablera revir i renbetesland skulle en naturlig spridning ske vilket på sikt också skulle lätta på trycket i Värmland. Det skulle förbättra jaktläget på varg i Värmland också.

De tillåts inte sprida sig. Så fort de etablerar sig i renbetesland ansöks det om skyddsjakt och så skjuts dem. Det är ett av de största problemen idag, vargen tillåts inte sprida sig. Skulle vargar få etablera revir i renbetesland skulle en naturlig spridning ske vilket på sikt också skulle lätta på trycket i Värmland. Det skulle förbättra jaktläget på varg i Värmland också.
Varför hittar de bara norrut? Vad är det för fel på Götaland? Här finns det få vargrevir men gott om älg. Det sköts bort en del revirhävdande individer i Västra Götaland och de reviren har inte blivit besatta sedan.

Varför hittar de bara norrut? Vad är det för fel på Götaland? Här finns det få vargrevir men gott om älg. Det sköts bort en del revirhävdande individer i Västra Götaland och de reviren har inte blivit besatta sedan.
Mycket järnvägsspår, många hårt trafikerade vägar = mycket räv = skabb= tar hårt på ungvargarna
+ att de känner väl att de inte är välkomna ;)

Men stackars liten, har någon hästtjej valt att bestiga en häst framför att bli bestigen av dig! Det förklarar många hatiska inlägg hur du skulle hantera hästolyckor på din mark! Skulle själv inte komma på tanken när det gäller min mark.
Vad det gäller olyckor så finns alltid en ansvarig räddningsledare på plats. Finns inte det så inväntar man en sådan innan man går in med tunga maskiner. Och därför släpper jag heller inte in sådana innan ansvarig räddningsledare finns på plats.
Jag har inte lagt in några hatiska inlägg, det är ju du som ständigt lägger fakta åt sidan och låter känslorna styra. ;)

Men, det är en väsentlig skillnad att skydda sin hund mot ett vilt som den jagar, mot att skydda sin hund mot ett vilt som jagar den.

Jag var på en föreläsning som rovdjurscenter höll i och enligt dem så har man kunnat se bevis på att hunden söker upp vargarna minst lika ofta som tvärtom.

Ingen har väl heller missat filmen som spreds för ett år sedan om jakthunden som hade en kamera på sig och förföljde en varg som flera gånger avvisade hunden på ett "snällt" sätt. Hunden gav sig dock inte så till slut markerade vargen hårdare. Hunden klarade sig dock.

Gissningsvis är skogarna norröver mer attraktiva, men med en större stam kommer vi nog få se större spridning söderöver också.

Jag var på en föreläsning som rovdjurscenter höll i och enligt dem så har man kunnat se bevis på att hunden söker upp vargarna minst lika ofta som tvärtom.

Ingen har väl heller missat filmen som spreds för ett år sedan om jakthunden som hade en kamera på sig och förföljde en varg som flera gånger avvisade hunden på ett "snällt" sätt. Hunden gav sig dock inte så till slut markerade vargen hårdare. Hunden klarade sig dock.

Nja, bevis och bevis..
De enda siffrorna jag hittar är från Viltskadecenter där man i en rapport från 2007 konstaterade att ca 14% av de vargdödade hundarna mellan 1995-2005 hade blivit uppsökta av varg och att ca 11% av de vargdödade hundarna hade sökt upp varg. I 75% av fallen visste man inte vad som hänt. När man inte vet vad som hänt i knappt en fjärdedel av fallen så skulle jag nog inte kalla det för bevis.

Men absolut, jägarna har definitivt ett redskap mot vargen i att träna hundarna att inte spåra varg. Det kan ju förhindra några angrepp.

Tillägg:

I samma rapport konstaterar dom att när antalet vargar var 113 st (2005) gick det 0,26 dödade hundar per varg. På de 2500 björnarna gick det 0,0008 dödade hundar per björn.

Ett problem är dock att spårning kräver spårsnö, vilket inte sällan är en bristvara, särskilt i södra delarna av Sverige. För att kunna spåra flocken en längre tid skulle man i praktiken behöva skjuta fram jakttiden, vilket inte är etiskt med tanke på parningstider och valpningstider.

Ja, spårsnö är bra, men jag har sett både vargspillning och vargspår på sommaren!
Spåren i lera på ett mjukt område, och spillningen bredvid (gott om hallonkärnor den gången), sedan kunde jag fortsätta och hitta fler spår. Rester från byten borde inte heller vara omöjliga att hitta. Om man verkligen vill lära sig ett område, t.ex. vargreviret, så lär man sig oerhört mycket genom att besöka detta många, väldigt många, gånger under året.

När man tycker att man känner till varenda lingonris, och var varenda granrugge växer, var surhålen finns, och var berget går i dagen, vet var hjortarna föredrar att ligga och idissla, och var ugglorna har sina bohål, och absolut inte behöver karta eller GPS för att veta var man är, då har man antagligen rätt bra koll på området...

Då har man förhoppningsvis hittat någon form av vargspår också, och har definitivt en "känsla" för hur de kan tänkas röra sig...

Jag har t.o.m. identifierat våra lokala lodjurs lya, utan spårsnö...

Är jag verkligen så otydlig?!

Jag är inte emot all jakt. Det jag reagerade på var att skjuta varg för att få skjuta älg. Att just dödandet var så viktig del av hobbyn.
Ridandet är en viktig del av hästsporten. Och vad som händer i köket är i alla fall en viktig del av jakten för mig. Därför är dödandet i sig en essentiell del av jakten, annars blir det ingen hjortsadel eller rökt älgtunga.....

Vad avser jakttiden, så skulle man ju faktiskt kunna jaga upp till tre månader, t.ex. november, december januari, utan att störa parningstiden eller valpningen.

Det finns liksom ingen riktigt vettig anledning att ha en extremt kort jakttid, med jägare som är stressade för att "lyckas" skjuta "något" inom de få tillåtna dagarna.

Vad avser jakttiden, så skulle man ju faktiskt kunna jaga upp till tre månader, t.ex. november, december januari, utan att störa parningstiden eller valpningen.

Det finns liksom ingen riktigt vettig anledning att ha en extremt kort jakttid, med jägare som är stressade för att "lyckas" skjuta "något" inom de få tillåtna dagarna.

Javisst :)
Jag håller med dig angående spårningen också, men den underlättas ju betydligt av spårsnön.
Jag tror det är svårt att få folk att lägga ner den oerhörda tid som krävs för att spåra utan spårsnö, ofta i väldigt stora områden som går över marker med många olika ägare. Men absolut hade det varit det allra bästa!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.