Vargjakten ställs in i elfte timmen

Men jag har ju inte argumenterat mot att inte ha jakt överhuvudtaget?! Jag svarade att om man inte behöver älgjakt så är det ju bra, så länge inte älgarna blir för få. Och om ens största intresse är att just döda djuren så bör man se sig om efter ett annat, det låter inte riktigt sunt. Allt annat som kommer med jakten kan man ju ägna sig åt ändå i lite andra former.
tex att binda upp ett oskyldigt djur med läderremmar och bestiga det ;)?

Som hästsport där ridandet har en primär roll i det hela? ;)

Nej, jag ser inte just ridandet som ett problem. Det kan vara det, och egentligen är det väl ingen höjdare att tävla med hästar.

Om jag ska dra en lika haltande parallell som andra dragit i denna tråd: du ser inte skillnaden i att gilla att umgås med människor och att gilla att skjuta människor?

Nej, jag ser inte just ridandet som ett problem. Det kan vara det, och egentligen är det väl ingen höjdare att tävla med hästar.

Om jag ska dra en lika haltande parallell som andra dragit i denna tråd: du ser inte skillnaden i att gilla att umgås med människor och att gilla att skjuta människor?
Jag gillar att umgås med människor, gillar däremot inte att binda dem med läderremmar ;)

Jag tror inte dödandet är det viktigaste i jakten. Samvaron med andra, njuta av naturen och höra hunden driva är väl så viktiga ingredienser.

Man kan träna hund i skogen i gemenskap med andra och njuta av naturen. Så varför är det då så viktigt att döda? OBS diskussionen handlar ju fortfarande om att inte få jaga älg pga att varg tagit så många.

Så dom som föder upp djur till slakt, t ex höns, gris och kor och gillar sitt arbete borde skaffa sig ett annat yrke?

Att göra något för att tjäna pengar och kunna leva är väl inte riktigt samma sak som att ha som viktigaste hobby?! Om just dödandet av djuret är det som driver personer att ha det yrket känns det dock sjukt.

Jag skulle kunna skriva mycket om detta, men det känns som en helt annan diskussion.

Man kan träna hund i skogen i gemenskap med andra och njuta av naturen. Så varför är det då så viktigt att döda? OBS diskussionen handlar ju fortfarande om att inte få jaga älg pga att varg tagit så många.
Nej, det går inte att släppa hundar där det är så vargtätt utan större risk.
Jag tror problemet är att du ser naturen utifrån, jag ser människan som en del av naturen. Då blir det rimligt att skjuta djur för att få tag i kött som levt fritt fram tills det dog.

Att göra något för att tjäna pengar och kunna leva är väl inte riktigt samma sak som att ha som viktigaste hobby?! Om just dödandet av djuret är det som driver personer att ha det yrket känns det dock sjukt.

Jag skulle kunna skriva mycket om detta, men det känns som en helt annan diskussion.
Så det hade varit ok med yrkesjägare?

Att göra något för att tjäna pengar och kunna leva är väl inte riktigt samma sak som att ha som viktigaste hobby?! Om just dödandet av djuret som driver personer att ha det yrket känns det dock sjukt.

Det finns ju en del folk som jagar för att tjäna pengar också :)
Likväl som det finns dom som föder upp slaktdjur som hobby vid sidan av sina andra yrken. Dom behöver ju inte sina köttdjur för att överleva, ändå är det just från småskalig gårdsproduktion vi helst köper kött..

Jag antar att grunden är samma vid uppfödandet av slaktdjur som jakt, att det är händelserna och livsstilen runtomkring som är det roliga och inte nödvändigtvis dödandet även om det är roligt att skjuta ett vilt för sin hund som man tränat åtskilliga timmar för just det. För att inte tala om belöningen för hunden!
Det är roligt att äta vilt som man skjutit själv, där man har koll på hela processen från död till tallrik.
Det är roligt att jaga, även om man inte skjuter något på en hel säsong.
T ex börjar försäsongsträningen för älghundarna redan i augusti när man får börja släppa hundarna på älg, även om man inte får börja skjuta förrän i oktober i södra Sverige.
Finns det inget vilt i skogen, förutom varg, faller liksom hela poängen med att släppa hunden, vilket för mig är det absolut roligaste med jakten.

Jag utgår från att du är vegan?

Jag tror inte dödandet är det viktigaste i jakten. Samvaron med andra, njuta av naturen och höra hunden driva är väl så viktiga ingredienser.
För att inte tala om grillad korv, kaffe etc runt brasan.
Att sitta ensam på ett "långpass" vid en myr. komma dit före gryningen, tända en liten brasa och sitta där en hel dag, med bara naturen som sällskap är en lisa för själen.

Men stackars liten, har någon hästtjej valt att bestiga en häst framför att bli bestigen av dig! Det förklarar många hatiska inlägg hur du skulle hantera hästolyckor på din mark! Skulle själv inte komma på tanken när det gäller min mark.
Sorry Peter jag är lat av mig, föredrar andra variationer, så småflickorna får du nog ha för dig själv;)

En allmän fråga: Om nu EU skulle komma fram till att beslut om jakt fattats på riktiga grunder, att det följer art- och habitatsdirektivet och att vargen skulle kunna ha ett tak på 300 vargar och licensjakt varje år, skulle ni som är emot de senaste årens jakter tycka att det var okej då?

Eftersom överklagandet till EU lyfts upp som en följd av att besluten inte fattats på tillräckligt goda grunder.

Om vi struntar i resonemangen om hur stort antalet vargar är som krävs för att en livskraftig vargstam ska finnas, så anser jag i princip, att finns den där genetiskt varierade, livskraftiga vargstammen, så kan (observera ordet "kan") någon form av jakt bedrivas.

Men, p.g.a. bland annat den fobiska "vargskräck" som finns, och p.g.a. de personer jag mött som verkligen är "varghatare", så tror jag att jakten i så fall under ett antal år, skulle behöva ha särskilda utbildningskrav och ett särskilt urval av jägare. Kanske en särskild "vargjaktslicens" skulle vara bra, så att det är kunniga och väl förberedda jägare som jagar varg.

T.ex. kan god kunskap om hur vargen och vargflocken fungerar innebära att man lyckas välja att skjuta "rätt" djur i flocken. Och krav på att jaktlaget som vill delta i vargjakt, också lägger mycket tid på att spåra och studera det revir där de senare kommer att jaga gör att det blir tydligare för jaktlaget vilket/vilka djur som är kandidater att skjuta. Här tror jag också att lokalbefolkningen är de som ska jaga varg, inte tillfälliga besökare.

En begränsning av antalet jägare, men istället längre jakttid, har också potential att resultera i en mer "pricksäker" jakt vad avser vilka vargar som skjuts. Det finns helt enkelt mer utrymme för att avstå från att skjuta första varg som dyker upp, om nu denna är en av alfa-paret, och vänta tills någon av de andra flocken dyker upp.

Några få "extremister" i ett jaktlag kan förstöra inställningen helt, jag har sett sådana exempel, dock inte bland vargjägare, utan t.ex. folk som helt snöat in på troféer, och som börjat skjuta "djur med stora horn", och inte ens vill ha köttet längre...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama