Jag tycker det är rätt stor skillnad på riksdagsval och en omröstning i en väldigt specifik sakfråga (även om ett visst parti verkar ha reducerat politik till en enda fråga).
Jo, man ska ta hänsyn till de som drabbas men det behöver inte betyda att de ska få jaga en viltstam som fortfarande inte är livskraftig. Man kan t.ex. se över lagstiftningen kring skyddsjakt så att det blir lättare att få till skyddsjakt. Man kan vara mer generös med bidrag till rovdjursstängsel, bidrag till herdehundar osv.
Tyvärr så är det svårt att lösa det här med löshundsjakt. Där är det tyvärr mer en fråga om traditioner är viktigare än genetisk variation.
Vi behöver även tillåta vargen att etablera revir i större delar av landet. Det är ett problem att halva landet inte är tillgängligt för vargrevir. Det är väl om möjligt en ännu känsligare fråga än vargjakten i sig.
De gånger vi haft folkomröstning då, t ex för att gå med i EU? Omröstning om vi ska ha euro eller behålla kronan?
Ska endast insatta få rösta då?
Om den är livskraftig eller ej råder ju som sagt delade meningar om.
Att det behöver bli betydligt mer generöst med bidrag till åtminstone rovdjursstängsel är helt klart om vi ska ha en mer spridd stam. I mitt län fick man 2014 endast stöd för stängsel om man har får eller getter, enbart om det är blocklagd mark och så länge pengarna ur den nationella potten räcker.
Hur det blir med det nya landbygdsprogrammet vet jag inte, men man kan ju hoppas att det blir bättre.
En bra genetisk variation behöver ju inte per automatik innebära en stor stam...
Jag tror att lösningen är att hålla stammen så liten som det är möjligt, och med så stor genetisk variation som möjligt.
Det återstår ju dock fortfarande att sätta gybs osv, och framförallt enas om dom siffrorna.
En större stam kommer ju i framtiden att innebära mer vargjakt.
Om ett tak sätts på 500 vargar och det föds t ex 150 nya valpar per år borde ju det ge utrymme åt en jakt på minst 100 vargar per år.
Ja, men även det är väl en fråga för EU. Vilka har störst rätt, vargen eller urbefolkningen?