Vargjakten ställs in i elfte timmen

Om vargarna undvek i möjligaste mån att döda hundar som kom i deras väg skulle det hindret vara undanröjt. Nu är det inte så och det känns säkert oerhört mycket att hitta sin hund itusliten.

Men vilket konstigt resonemang. Känns det bättre att hitta sin hund överkörd?

Jag känner honom lika lite som du känner de hästhållare som flagrant bryter mot djurhållningsregler.

Men till skillnad från dig så dömer jag inte en hel grupp utifrån vad enskilda individer hittar på.
Jag vet att du läser inläggen som du vill, men jag har inte dömt en hel grupp efter en djurplågare. Jag känner duktiga jägare, sådana som är måna om att bespara djuret lidande och hellre håller inne skottet än skjuter på vinst och förlust. De som plågar ihjäl ett djur, kör över det efter att det hetsats med fordon, skadeskjuts och/eller förgiftas är inte jägare, de är vidriga och sjuka människor som absolut inte borde släppas lösa i skog och mark med vapen utan låsas in för allas vår säkerhet. :yuck:

Men om det inte är nödvändigt? Som jag tror att den här diskussionen började med, att det inte blir nån älgjakt för att det är för få älgar för att jaga.
Så är det inte i hela landet. Vill du lägga ut p-piller till djuren? Låta det bli så stora stammar att de självdör av svält? Trots att det finns gott om föda på andra håll är vargstammen i sak koncentrerade till ett bälte i mellan-Sverige. Där, lokalt, är älgstammen så jagad av varg att det inte finns utrymme för mänsklig älgjakt.

Jag känner bara ingen jägare som vill jaga björn. De jag känner som jagar björn gör det för att de måste. Vet att mamma har snackat om att de snart kan få krav på sig att jaga björn för att få tilldelning på älg och då slutar hon jaga. Björn är ju rätt farligt att jaga. Verkar inte alls vara ett attraktivt vilt i de jägarkretsar jag har runt mig. Ger inget kött (de äter inte björn) och är farlig att jaga. Stör inte deras jakt i övrigt heller trots att det finns mycket björn i skogarna. Konkurrerar väl inte riktigt med jägarnas vilt på samma sätt som t.ex. varg och lodjur gör.
Jag känner till flera som gärna jagar björn.
Tycker för övrigt att det är knepigt med jakt för att få behålla jakten. Har inget emot jakten i sig men när man ska jaga rovdjur för att få behålla möjligheten att jaga andra djur tycker jag det har tappat sin tjusning. I och med tappar man argumentet med viltvård.

Jag känner till flera som gärna jagar björn.
Tycker för övrigt att det är knepigt med jakt för att få behålla jakten. Har inget emot jakten i sig men när man ska jaga rovdjur för att få behålla möjligheten att jaga andra djur tycker jag det har tappat sin tjusning. I och med tappar man argumentet med viltvård.

Men vill de flesta verkligen jaga rovdjur enbart för att kunna jaga annat? Så upplever inte jag det när jag talat med jägare, det är klart att vissa sådana idioter finns det så klart. Har hört många, både jägare och andra uttrycka hur sorgligt det är att se älgarna som numera springer i panik till sjön för minsta lilla. Så rädda är älgarna här i trakten nuförtiden.

Det är väl främst för alla lantbrukare som finns i vargreviren som vargjakt bör förekomma så att de blir lite skyggare igen. Grannen som har både får och nöt ringde igår och varnade för vargen då de hade spår på gården. Det är inte roligt att varje dag behöva bäva för att gå ut till djuren för man vet ju inte vad man kommer hitta. Att ha rovdjursstängsel är ingen garanti för att inte bli drabbad, är vargen tillräckligt hungrig så tar den sig igenom vilket är ganska förståelig. Vad skulle en själv inte göra om man svalt? Bor alltså i Värmland mitt i ett vargrevir men trots detta och tvärtemot vad många hävdar, upplever iallafall inte jag att de flesta vill utrota vargen, problemet är att det finns för många på för liten yta!

@Niyama Jag förstår inte heller varför det är så mycket värre om hunden blir vargdödad under jakten än om den blir överkörd, ihjälsparkad av älg, skjuten eller dödad av björn.
Så du ser inte skillnad på om jag slår ihjäl en annan människa eller om den skulle bli trafikdödad? Nog är det skillnad.

Men vill de flesta verkligen jaga rovdjur enbart för att kunna jaga annat? Så upplever inte jag det när jag talat med jägare, det är klart att vissa sådana idioter finns det så klart. Har hört många, både jägare och andra uttrycka hur sorgligt det är att se älgarna som numera springer i panik till sjön för minsta lilla. Så rädda är älgarna här i trakten nuförtiden.

Det är väl främst för alla lantbrukare som finns i vargreviren som vargjakt bör förekomma så att de blir lite skyggare igen. Grannen som har både får och nöt ringde igår och varnade för vargen då de hade spår på gården. Det är inte roligt att varje dag behöva bäva för att gå ut till djuren för man vet ju inte vad man kommer hitta. Att ha rovdjursstängsel är ingen garanti för att inte bli drabbad, är vargen tillräckligt hungrig så tar den sig igenom vilket är ganska förståelig. Vad skulle en själv inte göra om man svalt? Bor alltså i Värmland mitt i ett vargrevir men trots detta och tvärtemot vad många hävdar, upplever iallafall inte jag att de flesta vill utrota vargen, problemet är att det finns för många på för liten yta!
Många (även i den här tråden) har ju som argument att man ska jaga varg för att det inte finns några älgar kvar.

Nu vet jag inte hur det ser ut i andra delar av landet men här är det så mycket mer än döda djur.
Vi tar hand om vårat och statens vilt precis som vilken får eller ko bonde som helst tar han om sina djur.
Här sår vi in vilt åkrar, plogar bort snö vid åker kanten som det är mycket snö, ställer ut hö vid behov, köper in och sätter ut saltsten, anlagt dammar och mycket mycket mer som är så självklart att jag inte kommer på det nu.

Så hade jag inte kunnat jaga på marken hade det blivit hagar av allt med nöt eller hjort (och hästarna) och några ryska boskapshundar.

För köpa kött i vanlig butik, nä aldrig i livet.

Så du ser inte skillnad på om jag slår ihjäl en annan människa eller om den skulle bli trafikdödad? Nog är det skillnad.
Om någon släpper ut en människa bland potentiella mördare för ens eget nöjes skull så...

Nu hårddrar jag det. Men faktum kvarstår. Släpper man sin hund i vargmarker eller i tät trafik så har man väl kalkylerat med att den kan stryka med. Har man inte gjort det så är man mer än lovligt naiv.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama