Vargjakten ställs in i elfte timmen

Jag kan bara tala av erfarenhet och vad jag sett häromkring, så något bevis har jag inte. Men det är också så att när en sådan har tillgång till skjutvapen är det allvarligare.

Jag kan nog tycka att "motståndarna" inte är mycket bättre men innan man kritiserar andra bör man hålla efter i sina egna led först.

Med tanke på att brott där legala jaktvapen är involverade och använda av licensinnehavaren är ovanliga känns det inte så oroande ändå.
Det händer fler olyckor med t ex bilar som nyttjas av idioter, även procentuellt sett.

Jag har inte sett någon motsäga sig att det finns stollar inom jägarkåren, att det skulle finnas fler idioter där än någon annanstans i samhället har jag dock svårt att tro.
Folk verkar glömma att jägare i regel är vanliga svenssons.

Senast ändrad:
Vargstammen är dock inte på något vis sårbar eller utrotningshotad i dagsläget som en del tydligen tror och den blir det heller inte av en reglerad licensjakt.

Jag tycker att istället för licensjakt borde skyddsjakten kunna utökas och förenklas? Bönder med djuruppfödning skall ha möjlighet att skydda sina djur utan att riskera fängelse för jaktbrott.

Jag tycker att istället för licensjakt borde skyddsjakten kunna utökas och förenklas. Bönder med djuruppfödning skall ha möjlighet att skydda sina djur utan att riskera fängelse för jaktbrott.

Paragraf 28 är ju en form av skyddsjakt som tagits fram just för att förenkla för djurägare att skydda sina djur. Inte utan att riskera fängelse för jaktbrott, men åtminstone utan att bli misstänkta för det per automatik.

Om de inte hade forskningen med sig skulle inte jakten varit möjlig alls. Vilka källor har du som anser att de jakter vi haft har stört populationen?

http://www.dn.se/debatt/sveriges-vargstam-kan-inte-skjutas-till-battre-halsa/ (notera kritiken gentemot hur forskning på varg bedrivs idag)
http://www.naturskyddsforeningen.se...ll_rättsfallen_om_licensjakt_på_varg_2014.pdf
https://www.rovdjur.se/objfiles/1/Forskarkritik_-1362681685.pdf
http://www.naturskyddsforeningen.se...erklagande_vargjakt_20130131_Laikre_et_al.pdf

Och igen, jag har läst populationsgenetik själv och denna jakt strider verkligen emot allt jag har lärt mig.

Vargstammen är dock inte på något vis sårbar eller utrotningshotad i dagsläget som en del tydligen tror och den blir det heller inte av en reglerad licensjakt.

Igen, det är precis där meningarna går isär. Den svenska (skandinaviska om du så vill) vargstammen är sårbar och långt ifrån livskraftig. Därför är allt annat än skyddsjakt direkt vanvettigt.

Om de inte hade forskningen med sig skulle inte jakten varit möjlig alls. Vilka källor har du som anser att de jakter vi haft har stört populationen?

Jag skulle dessutom påstå att den förra regeringen som beslutade om licensjakt ägnade sig åt att välja vilken forskning de skulle ta hänsyn. Beslut om licensjakt var mer ett politiskt beslut än ett vetenskapligt. Deras egen utredare rekommenderade en vargstam om 450 individer (vilket fortfarande är i underkant om man följer populationsgenetiska principer). Vad hände med den rekommendationen?

Däremot förstår jag om man inte är intresserad av att gå ut på eftersök när man konstant blir bespottad av de som är emot jakt.

Problemet som jag ser med den här gruppen - till skillnad från andra yrkesgrupper i samhället - är att jägarna inte drar sig för att använda utpressning för att nå sina syften. Handlar det inte om direkt tjuvjakt och att ta lagen i egna händer gör man en sådan här aktion, där de vilda djuren får betala priset. Många jägare verkar ha svårt att acceptera att de inte styr landet.

Och trots licensjakten 2010, x antal vargar som skjutits i skyddsjakt och x antal som blivit tjuvjagade så fortsätter stammen stadigt att öka med ca 16% varje år och har ökat med 50% sedan 2010.
Inaveln var dessutom lägre åren efter licensjakten 2010 än innan den.

Tror du på fullaste allvar att skogsindustrin helt skulle upphöra :confused: Naturligtvis skulle den inte det och en mångdubbelt stor älgstam skulle definitivt inte ge mindre betesskador och vilka drabbas värst tror du, de stora skogsbolagen eller de små markägarna?

Svaret är de små markägarna, så lycka till med att driva skogsbruk i nån vettig ordning om ingen jakt alls förekommer :up:

Sammanhanget mellan trakthyggesbruket genomslag och "älgexplosionen" är välkänt och gediget genomforskat.

Mindre kalhyggen till ytan, eller någon form av blädningsbruk, där det inte uppstår stora mängder lövsly och gräs under de första 10-15 åren, skulle missgynna älgen "lagom mycket".
I stora delar av Götaland föryngras knappt alls med tall efter slutaverkning, eftersom älgen betar tall på vintern.

Prova att läs någon av mina länkar jag gett tidigare om du misstror mig.

Och trots licensjakten 2010, x antal vargar som skjutits i skyddsjakt och x antal som blivit tjuvjagade så fortsätter stammen stadigt att öka med ca 16% varje år och har ökat med 50% sedan 2010.
Inaveln var dessutom lägre åren efter licensjakten 2010 än innan den.

Vilket inte betyder ett jota faktiskt. Det handlar om en allt för kort tidsperiod för att det ska säga något om framtiden. Stammen idag har ingen "genetisk buffert". Inavlade stammar är väldigt känsliga när det gäller ekologiska förändringar. I en inavlad population sker det hela tiden genförluster, det är därför det är viktigt att hålla antalet individer uppe även om de är besläktade med varandra. Därför är det viktigt att 1. behålla den genetiska variation som finns 2. utöka den genetiska variationen.

Vad hände med regeringens löften om att plantera ut varg? Man skulle minsann bara skjuta bort inavlade och defekta individer och så skulle man plantera ut varg.

Problemet som jag ser med den här gruppen - till skillnad från andra yrkesgrupper i samhället - är att jägarna inte drar sig för att använda utpressning för att nå sina syften. Handlar det inte om direkt tjuvjakt och att ta lagen i egna händer gör man en sådan här aktion, där de vilda djuren får betala priset. Många jägare verkar ha svårt att acceptera att de inte styr landet.

Jägare som yrkesgrupp är en försvinnande liten sådan.
Däremot finns det många hobbyutövare.

Eftersom det inte ens går bestämma om det ska skjutas varg trots beslut fattade av en stark majoritet i riksdagen så tror jag inte längre att någon jägare tror att något av det vi säger kommer få någon som helst effekt längre. Att vi inte har något att ens säga till om i frågan har vi nog alla insett.

Dom vilda djuren får betala priset om jägarna får bestämma. Dom vilda djuren får betala priset om jägarna inte får bestämma. Herregud så tröttsamt, att allt ansvar ska läggas på jägarna i dom här frågorna, fast att jägarna inte har något att säga till om själva.
Det finns väl fler folk än jägare som kan lära sig att gå eftersök?
Diskussionen i den här tråden visar ju tydligt att dom vilda djuren tydligen inte bör vara jägarnas ansvarsområde, så varför i hela friden ska jägarna ta ansvaret i eftersöksfrågan?
Ersättningen som går ut plockas ju t om av pengarna som jägarna själva skramlat ihop, via jaktkorten.

Diskussionen i den här tråden visar ju tydligt att dom vilda djuren tydligen inte är jägarnas ansvarsområde, så varför i hela friden ska jägarna ta ansvaret i eftersöksfrågan?
Ersättningen som går ut plockas ju t om av pengarna som jägarna själva skramlat ihop, via jaktkorten.

Jag är helt för att ansvaret läggs på någon annan. Med det här omogna beteendet är det klart att någon annan form av förvaltning måste till.

Vilket inte betyder ett jota faktiskt. Det handlar om en allt för kort tidsperiod för att det ska säga något om framtiden. Stammen idag har ingen "genetisk buffert". Inavlade stammar är väldigt känsliga när det gäller ekologiska förändringar. I en inavlad population sker det hela tiden genförluster, det är därför det är viktigt att hålla antalet individer uppe även om de är besläktade med varandra. Därför är det viktigt att 1. behålla den genetiska variation som finns 2. utöka den genetiska variationen.

Vad hände med regeringens löften om att plantera ut varg? Man skulle minsann bara skjuta bort inavlade och defekta individer och så skulle man plantera ut varg.

Men om det fortsätter på det här viset finns det väl knappast någon anledning att tro att utfallet skulle bli sämre?
Förutsatt att genpoolen fylls på, naturligtvis.
Det är ju synd att Tivedenvalparnas eventuella föryngringar inte kommer få ett så stort genomslag när antalet individer är såpass många som dom är idag. Deras valpar hade gjort betydligt större nytta i en mindre stam.

Nejdu, jag vet inte? Fråga regeringen?

Jag är helt för att ansvaret läggs på någon annan. Med det här omogna beteendet är det klart att någon annan form av förvaltning måste till.

Varsågod att skaffa jägarexamen och eftersökshund, kriterierna för att bli ett godkänt eftersöksekipage finns längre bak i tråden. Behovet av eftersöksekipage är stort trots alla jägare som frivilligt ställer upp.

Ersättningen kanske du blir utan dock, man kan ju knappast kräva att avgiften för jaktkort går till något som sträcker sig utanför jägarnas område.

Men om det fortsätter på det här viset finns det väl knappast någon anledning att tro att utfallet skulle bli sämre?
Förutsatt att genpoolen fylls på, naturligtvis.
Det är ju synd att Tivedenvalparnas eventuella föryngringar inte kommer få ett så stort genomslag när antalet individer är såpass många som dom är idag. Deras valpar hade gjort betydligt större nytta i en mindre stam.

Nejdu, jag vet inte? Fråga regeringen?

Problemet är att vi inte har en kristallkula. Vi vet inte vilka ekologiska utmaningar som kommer. Virus, parasiter (t.ex. skabb), tufft klimat osv. är sådant vi inte råder över och sådant som inavlade populationer är känsliga för.

Vi kan inte heller förutsätta att genpoolen fortsätter fyllas på. Regeringen (den förra) talade vackert om att en förutsättning för licensjakten var att vargar skulle planteras ut. Det vore ju lämpligt om dessa planer hade varit igång så att vargar stod redo att planteras ut efter en jakt då. Det har inte hänt och det kommer antagligen inte hända heller för regeringen lovade mer än de kunde hålla.

Jag tror helt ärligt inte att du skulle skryta med att du känner den här jävla idioten heller.

Jägarens film visar hur han plågar ihjäl en havsörn.

Jag hoppas han åker dit så det svider i skinnet och plånboken!
Jag känner honom lika lite som du känner de hästhållare som flagrant bryter mot djurhållningsregler.

Men till skillnad från dig så dömer jag inte en hel grupp utifrån vad enskilda individer hittar på.

Jag kan bara tala av erfarenhet och vad jag sett häromkring och från släktingar och bekanta inom såväl Sverige som Finland, så något statistiskt bevis för hur generellt det är har jag inte. Men det är också så att när en sådan har tillgång till skjutvapen är det allvarligare.

Jag kan nog tycka att "motståndarna" inte är mycket bättre men jägarkåren bör hålla efter i sina egna led också.

För det första, de brott som begås med vapen begås till allra största delen med illegala vapen.
Varför "hetsen" mot jägarkåren som sådan är en aning malplacerad.

Problemet är att vi inte har en kristallkula. Vi vet inte vilka ekologiska utmaningar som kommer. Virus, parasiter (t.ex. skabb), tufft klimat osv. är sådant vi inte råder över och sådant som inavlade populationer är känsliga för.

Vi kan inte heller förutsätta att genpoolen fortsätter fyllas på. Regeringen (den förra) talade vackert om att en förutsättning för licensjakten var att vargar skulle planteras ut. Det vore ju lämpligt om dessa planer hade varit igång så att vargar stod redo att planteras ut efter en jakt då. Det har inte hänt och det kommer antagligen inte hända heller för regeringen lovade mer än de kunde hålla.

Självklart har vi inte någon kristallkula.
Virus och parasiter (t ex skabb) gör störst skada i områden med täta stammar, t ex Värmland, så det är väl ytterligare ett incitament till att hålla efter stammen? Problem med skabb finns ju redan i områdena, det lär inte minska när stammen tätnar.
Vargen är ett av världens mest anpassningsbara djur, utöver människan som du nämnde tidigare i tråden, och finns på nästan alla kontinenter. Den har varit världens mest utspridda däggdjur, så klimatet är nog det minsta problemet.

Det borde väl gå ställa krav på Åsa Romson som miljöminister att frakta hit vargar och sätta ut? Hon säger ju sig vara väldigt mån om stammen och att nya gener behövs är ju ingen hemlighet.
Vad den förra regeringen lovade spelar väl mindre roll när vi har en ny regering, där Miljöpartiet dessutom har den viktigaste posten för den här frågan.
Jag vill dock minnas att det gjordes försök med utsättning av djurparksvalpar för några år sedan, som misslyckades.
Och som sagt, det är synd att Tivedenvalparnas eventuella föryngringar inte kommer få ett så stort genomslag när antalet individer är såpass många som dom är idag. Deras valpar hade gjort betydligt större nytta i en mindre stam.

Vargen är absolut sårbar och hotad i Sverige, därför är licensjakt en dålig idé.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama