Vargjakten ställs in i elfte timmen

Precis. Point taken. Nu säger jag inte att produktionsdjur ska hållas inomhus som kycklingar (som borde få vara ute) men det finns ju något där emellan dvs. ta in djuren för natten när risken för angrepp är som störst. Om det inte går att skydda dem med stängsel, vakt- och signaldjur.

Om du tror att det är praktiskt möjligt vet du inte mycket om varken lamm- eller nötköttsproduktion.

Men visst, vi kan ju importera från NZ och Argentina. Vad ska vi med svenskt jordbruk till? Det kostar ju bara pengar.

Om du tror att det är praktiskt möjligt vet du inte mycket om varken lamm- eller nötköttsproduktion.

Men visst, vi kan ju importera från NZ och Argentina. Vad ska vi med svenskt jordbruk till? Det kostar ju bara pengar.

Människan är en av de mest anpassningsbara arterna på jorden. We can do it!

Jag håller med om att jakt är mer än just själva jaktmomentet, men lite personligt ansvar får jägarna ta innan de kräver att diverse arters existens ska äventyras så att de kan utöva sin hobby med minsta grad av ansträngning och anpassning efter yttre omständigheter.

Vargens existens äventyras dock på intet vis av licensjakt, precis som inte lostammen eller björnstammen gör det.

Om du köper dig en plätt mark för dig och dina hästar och det sedan byggs ett mindre samhälle kloss i kloss med dina marker så att du inte längre kan idka din hobby på ett meningsfullt sätt tvärtemot vad som sagts tidigare skulle hända med omkringliggande mark, skulle du bara glatt finna dig i det menar du?

Är jakt ett stort fritidsintresse är det rimligt att man flyttar/jagar där det finns älg, det finns mycket älg i Sverige.

Om jakt med lös hund inte är möjlig kopplar man hunden. Funkar inte nuvarande hund som ledhund köper man en som passar för det.

Precis som jag inte kan bo i innerstan och kräva att det röjs undan några hus och vägar så jag får ett antal hektar att rida och släppa mina hästar på så får även jägare anpassa sig och utövandet av sitt fritidsintresse efter områdets förutsättningar. Finns det ett område med en sårbar vargstam som stör jägares fritidsintresse är inte den logiska lösningen att skjuta av den stammen för jägarnas sociala samvaros skull.

Jag håller med om att jakt är mer än just själva jaktmomentet, men lite personligt ansvar får jägarna ta innan de kräver att diverse arters existens ska äventyras så att de kan utöva sin hobby med minsta grad av ansträngning och anpassning efter yttre omständigheter.
så du menar att vargkramarna ska flytta till dalarna o Värmland o varghatarn till de då tomma lägenheterna i Stockholm ;)

Precis. Point taken. Nu säger jag inte att produktionsdjur ska hållas inomhus som kycklingar (som borde få vara ute) men det finns ju något där emellan dvs. ta in djuren för natten när risken för angrepp är som störst. Om det inte går att skydda dem med stängsel, vakt- och signaldjur.
308 skyddar bra den med ;)

Jag gillar verkligen varg (och lo och björn och örn och alla andra vilda djur för den delen) men om jag får välja mellan en djurvänlig och miljövänlig köttproduktion med utedjur, ofta i mindre skala som på många sätt bidrar även till andra värden och en tät vargpopulation kommer jag alla gånger välja tamdjuren.

Jag gillar verkligen varg (och lo och björn och örn och alla andra vilda djur för den delen) men om jag får välja mellan en djurvänlig och miljövänlig köttproduktion med utedjur, ofta i mindre skala som på många sätt bidrar även till andra värden och en tät vargpopulation kommer jag alla gånger välja tamdjuren.

Det fina är att vi inte behöver välja. Människan är inte bara anpassningsbar, människan är smart också (med vissa undantag).

Vargens existens äventyras dock på intet vis av licensjakt, precis som inte lostammen eller björnstammen gör det.

Om du köper dig en plätt mark för dig och dina hästar och det sedan byggs ett mindre samhälle kloss i kloss med dina marker så att du inte längre kan idka din hobby på ett meningsfullt sätt tvärtemot vad som sagts tidigare skulle hända med omkringliggande mark, skulle du bara glatt finna dig i det menar du?
Varken lostammen eller björnstammen är sårbar på samma sätt som vargstammen.

Jämförelsen haltar när du använder den så eftersom bebyggelse inte har ett egenvärde på samma sätt som biologisk mångfald, poängen dvs att jag inte kan kräva orimliga eftergifter av omgivningen över en hobby kvarstår.

Problemet när metaforen används på ditt sätt blir också att människan har betydligt större förutsättningar än djur att välja sin omgivning, jag kan välja att bygga på olika platser och min överlevnad hänger inte på det eftersom jag som människa har väldigt många valmöjligheter - så ser det inte ut för vargen/hackspetten/osv när människan breder ut sig, alltså kan vargen inte jämföras med någon som tex bygger ett hotellkomplex bredvid mitt stall. Det är människan som måste ses som den aktiva parten i en jämförelse. Vargen kan inte sadla om och ändra sin natur eller sitt behov, men jag kan se över var jag utövar mina fritidsintressen och det är rimligt att kräva att jag gör det innan jag (medvetet eller omedvetet) lobbar för att vi ska äventyra den biologiska mångfalden.

Det är faktiskt en minoritet av jägarkåren som går att klassa som rovdjurshatare, men jag antar att du med det begreppet menar varghatare och faktiskt inte alla rovdjur?

Ibland känns det som att många tror att vi som jagar gör det för att vi hatar djuren vi jagar, att vi har nån typ av antipati mot dem av okänd anledning och så är det faktiskt inte för den absoluta majoriteten. Givetvis finns det avarter inom jägarkåren precis som det finns inom alla grupperingar, men de är faktiskt i minoritet och det finns en stor kunskap inom den svenska jägarkåren i hur man bedriver en etisk och korrekt jakt så varför inte utnyttja den?

Sen är ju den andra sidan av saken inte så mycket bättre den, även där finns det avarter som tar saker och ting i egna händer men de är också i minoritet.

Är man för en helt oreglerad vargstam så hoppas jag att man också då står för följderna av det, att man förstår hur det påverkar biotoperna och övriga viltarter inom den biotopen och står för att "ja, jag vet att det kommer att utarma markerna och skapa en ekologisk obalans men vargen är ändå viktigare än allt annat och ska inte förvaltas alls som övriga arter".
Jag menar exakt vad jag skriver, rovdjurshatare. Djurplågaren i Norrtälje som hetsade sina hundar på en skadad havsörn och sedan fortsatte plåga den till döds ska inte ha vapen någonsin mer, inte ens luftgevär! :mad: Likaså de här idioterna som uppmanar och själva klipper sönder viltstängsel och slänger slaktavfall längs med E18 bl a. Förverkad vapenlicens på livstid och dryga böter/fängelse är det minsta man kan begära. :up:

Jag har som jag skrev i första inlägget släktingar som jagar, varit ihop med en jägare och äter själv vilt. Jag vet förbannat väl som norrlänning, född norrbottning och boende på landsbygden att det finns bra jägare och även de som är ett jävla pack som inte borde ha vapen öht. :devil:

Det är ju just där meningarna går isär...
Lyft då näsan och se vad som händer runt om i världen.
Se bara vad den reglerade jakten innebar för de fem stora, innan inbördeskrig åter släppte tjuvjakten fri.
En reglerad jakt betyder just det , reglerad. Försvinner den kommer tjuvjakten in istället, en helt oreglerad jakt,

Varken lostammen eller björnstammen är sårbar på samma sätt som vargstammen.

Jämförelsen haltar när du använder den så eftersom bebyggelse inte har ett egenvärde på samma sätt som biologisk mångfald, poängen dvs att jag inte kan kräva orimliga eftergifter av omgivningen över en hobby kvarstår.

Problemet när metaforen används på ditt sätt blir också att människan har betydligt större förutsättningar än djur att välja sin omgivning, jag kan välja att bygga på olika platser och min överlevnad hänger inte på det eftersom jag som människa har väldigt många valmöjligheter - så ser det inte ut för vargen/hackspetten/osv när människan breder ut sig, alltså kan vargen inte jämföras med någon som tex bygger ett hotellkomplex bredvid mitt stall. Det är människan som måste ses som den aktiva parten i en jämförelse. Vargen kan inte sadla om och ändra sin natur eller sitt behov, men jag kan se över var jag utövar mina fritidsintressen och det är rimligt att kräva att jag gör det innan jag (medvetet eller omedvetet) lobbar för att vi ska äventyra den biologiska mångfalden.
Vad jag vet så är ialla fall lo;n betydligt mer hotad som art än vad vargen är, men så lyfer jag ju näsan lite över den lilla dammens gränser

Jag menar exakt vad jag skriver, rovdjurshatare. Djurplågaren i Norrtälje som hetsade sina hundar på en skadad havsörn och sedan fortsatte plåga den till döds ska inte ha vapen någonsin mer, inte ens luftgevär! :mad: Likaså de här idioterna som uppmanar och själva klipper sönder viltstängsel och slänger slaktavfall längs med E18 bl a. Förverkad vapenlicens på livstid och dryga böter/fängelse är det minsta man kan begära. :up:

Jag har som jag skrev i första inlägget släktingar som jagar, varit ihop med en jägare och äter själv vilt. Jag vet förbannat väl som norrlänning, född norrbottning och boende på landsbygden att det finns bra jägare och även de som är ett jävla pack som inte borde ha vapen öht. :devil:
Det finns bra människor och det finns ett jävla pack, där har du rätt

Men att grunda sin uppfattning på den extremt lilla minoritet som kan betecknas pack är en aning trångsynt

... extremt lilla minoritet som kan betecknas pack ...

Jag undrar om den är så extremt liten bland jägare?

Det finns riktiga jägare och så finns det personer (galningar) med skjutvapen. Jag är uppvuxen med jakt, vi har alltid jagat, alla anförvanter har jagat, men jag får ändå erkänna att det finns ett inte ringa antal inom jägarkåren som inte borde ha tillstånd att inneha skjutvapen.

Jag undrar om den är så extremt liten bland jägare?

Det finns riktiga jägare och så finns det personer (galningar) med skjutvapen. Jag är uppvuxen med jakt, vi har alltid jagat, alla anförvanter har jagat, men jag får ändå erkänna att det finns ett inte ringa antal inom jägarkåren som inte borde ha tillstånd att inneha skjutvapen.
Håller med dig, det finns inte ett ringa antal bilförare som inte borde få ha körkort , samma gäller hundägare och hundarinnehav osv. Det är varken fler eller färre kräk bland jägare än bland andra grupper i samhället. Allt annat snack är skitsnack ända tills motsatsen bevisats, kan du det?

Jag har till dags dato inte träffat ngn som klipper upp viltstängsel eller hetsar hundar på skadade örnar..;)

Håller med dig, det finns inte ett ringa antal bilförare som inte borde få ha körkort , samma gäller hundägare och hundarinnehav osv. Det är varken fler eller färre kräk bland jägare än bland andra grupper i samhället. Allt annat snack är skitsnack ända tills motsatsen bevisats, kan du det?

Jag har till dags dato inte träffat ngn som klipper upp viltstängsel eller hetsar hundar på skadade örnar..;)
Jag tror helt ärligt inte att du skulle skryta med att du känner den här jävla idioten heller.

Jägarens film visar hur han plågar ihjäl en havsörn.

Jag hoppas han åker dit så det svider i skinnet och plånboken!

Jag kan bara tala av erfarenhet och vad jag sett häromkring och från släktingar och bekanta inom såväl Sverige som Finland, så något statistiskt bevis för hur generellt det är har jag inte. Men det är också så att när en sådan har tillgång till skjutvapen är det allvarligare.

Jag kan nog tycka att "motståndarna" inte är mycket bättre men jägarkåren bör hålla efter i sina egna led också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama