Vargjakten ställs in i elfte timmen

Trams. De kan träffas och umgås utan att skjuta djur. Det är faktiskt ingen mänsklig rättighet.

Men jag tror du har rätt i sakfrågan, de vill inte ha konkurrens om viltet. Tänk om de kunde vara öppna med det.

Sånt där bull shitsnack är just bull shit och inget annat.
Hur tror du det skulle se ut om ingen jagade alls, hur mycket skulle trafikolyckor där vilt är inblandat öka, hur mycket skulle trafikskadat vilt behöva lida i onödan för att ingen eftersöker och avlivar, hur mycket skogs och åkermark skulle bli obrukbara och hur mycket skulle allt detta kosta samhället i stort?

Släpp hästarna fria, för det är ingen mänsklig rättighet att stoppa metall i deras munnar och skumpa omkring på deras ryggar för nöjes skull. Träffas och umgås kan ni göra ändå?

Du kanske har missat det men tråden handlar om inställd vargjakt i Sverige.
Och om du läst på så vet du att inställningen beror på internationella överenskommelser.
Vargjakten stoppades inte av biologiska skäl utan pga en juridisk teknikalitet, den att man inte kunde överklaga. Sverige har redan tidigare fått en örfil av den orsaken, nu har man lärt sig ;)

Trams. De kan träffas och umgås utan att skjuta djur. Det är faktiskt ingen mänsklig rättighet.

Men jag tror du har rätt i sakfrågan, de vill inte ha konkurrens om viltet. Tänk om de kunde vara öppna med det.
Problemet är ju, om jag fortsätter att skjuta det vilt jag brukar skjuta. och det är en mängd som är biologiskt långsiktigt hållbart.
Kommer sedan varg in i området så tar de vad de behöver, inte vad som är biologiskt långsiktigt hållbart.

Självklart skulle jag då bibehålla jakttrycket, inom en till två säsonger har allt klövvilt utom gris förvunnit. Vargen går över på tamdjur och plockas därför bort.
Klövviltet återkommer och vi är redo för en ny runda ;)

Det är också så att vargstammen ökar snabbt (15% per år?). För varje år vi skjuter (haha) jakten framåt innebär det att vi måste döda ännu fler vargar när vi väl börjar.

Verkligen magstarkt att sitta på Sveriges största hästforum och ondgöra sig över att folk har hobbies som påverkar djur på ett eller annat sätt... man mår illa.
Å men det går fint att ondgöra sig över andras hobbys?
Eller är det så att en rabiat inställning visavi andras åsikter kommer i dagen ?

Ändå är det inställda jakter varje år. Jag tycker inte myndigheterna har lärt sig något.
Vad det gällde jakten så trodde man att man gjort klart att det skulle fungera. Men man insåg inte att EU rätten numera spelar en stor roll i Sverige.
Vilket jag egentligen har inte ngt emot.

Vad det gäller vargjakten så skulle man kunna kräva omförhandling eftersom antalet vargar då papperen skrevs på var marginella jämfört med idag.
Alternativet är att gå ur avtalet med hänvisning till rådande omständigheter och sedan gå med igen, på samma villkor som ex Slovenien.
Då skulle man förutom de juridiska villkoren även kunna uppfylla de biologiska som vi nu har fastställt dvs en reglerad avskjutning.

Sånt där bull shitsnack är just bull shit och inget annat.
Hur tror du det skulle se ut om ingen jagade alls, hur mycket skulle trafikolyckor där vilt är inblandat öka, hur mycket skulle trafikskadat vilt behöva lida i onödan för att ingen eftersöker och avlivar, hur mycket skogs och åkermark skulle bli obrukbara och hur mycket skulle allt detta kosta samhället i stort?

Släpp hästarna fria, för det är ingen mänsklig rättighet att stoppa metall i deras munnar och skumpa omkring på deras ryggar för nöjes skull. Träffas och umgås kan ni göra ändå?

Tja, skulle vi dels inte ha ett skogsbruk som skapar väldigt mycket "älgmat" (kalhyggesbruket ger väldigt mycket sly), och inte vildsvin och dovhjort kunnat sprida sig så lätt från vilthägn som de märkligt nog rymt ifrån, ha ett absolut matningsförbud på vildsvin, och vi hade rimliga rovdjursstammar, så skulle nog inte problemen bli så stora...Mina ungtallar skulle dessutom föredra att slippa bli uppätna..

Här ett citat från ett examensarbete från SLU Skogsmästarskolan i Skinnskatteberg

http://stud.epsilon.slu.se/1462/1/Kvarnstrom_P_100624.pdf

"...Han tar också upp en annan intressant sak. Det är att jakten är till för att minska skogsskadorna och trafikskadorna, inte för att jaga älg för nöjes skull. Det är många jägare som kräver en högre älgstam och bland dessa så är det många som inte äger någon skog själv. De har ingen aning om hur älgarna påverkar
ungskogen och vilka följder det får för markägaren. Jag tycker det är fel när deras hobby delvis ska bekostas av privata markägare och skogsbolag..."

Älgstammarna började växa rejält när skogsmaskinerna kom på 1960-talet, och Sveriges skogsbruk blev mer intensivt.
http://www.alginfo.se/algens-historia/
När jag var ung så var det ovanligt att lyckas få skjuta en älg, och den där älgen som någon farbror hade fått korn på 10-20 år tidigare omtalades i mytiska ordalag. Överlag så var det vanliga att komma tomhänt tillbaka från jakten, även avseende t.ex. Rådjur. Dovhjort och kronhjort fanns helt enkelt inte i praktiken.

Antagligen har vi idag, totalt sett, en onaturligt stor älgstam, och här där jag bor, har vi lokala stammar av dovvilt och kronhjort, som är löjligt stora. Vi har t.om. svårt att freda ensilage balarna mot viltet, utan måste täcka dem eller ställa dem extremt nära trafikerade vägar.

Jakt är ett möjligt fritidsintresse bland många möjliga fritidsintressen. Jakt med lös hund är ett delintresse inom fritidsintresset jakt. Man måste inte jaga för att vara ute i naturen eller umgås. Men samtidigt så är det naturligt att "skörda" även av viltet i markerna. Men hur mycket och hur ofta?

Tja, skulle vi dels inte ha ett skogsbruk som skapar väldigt mycket "älgmat" (kalhyggesbruket ger väldigt mycket sly), och inte vildsvin och dovhjort kunnat sprida sig så lätt från vilthägn som de märkligt nog rymt ifrån, ha ett absolut matningsförbud på vildsvin, och vi hade rimliga rovdjursstammar, så skulle nog inte problemen bli så stora...Mina ungtallar skulle dessutom föredra att slippa bli uppätna..

Här ett citat från ett examensarbete från SLU Skogsmästarskolan i Skinnskatteberg

http://stud.epsilon.slu.se/1462/1/Kvarnstrom_P_100624.pdf

"...Han tar också upp en annan intressant sak. Det är att jakten är till för att minska skogsskadorna och trafikskadorna, inte för att jaga älg för nöjes skull. Det är många jägare som kräver en högre älgstam och bland dessa så är det många som inte äger någon skog själv. De har ingen aning om hur älgarna påverkar
ungskogen och vilka följder det får för markägaren. Jag tycker det är fel när deras hobby delvis ska bekostas av privata markägare och skogsbolag..."

Älgstammarna började växa rejält när skogsmaskinerna kom på 1960-talet, och Sveriges skogsbruk blev mer intensivt.
http://www.alginfo.se/algens-historia/
När jag var ung så var det ovanligt att lyckas få skjuta en älg, och den där älgen som någon farbror hade fått korn på 10-20 år tidigare omtalades i mytiska ordalag. Överlag så var det vanliga att komma tomhänt tillbaka från jakten, även avseende t.ex. Rådjur. Dovhjort och kronhjort fanns helt enkelt inte i praktiken.

Antagligen har vi idag, totalt sett, en onaturligt stor älgstam, och här där jag bor, har vi lokala stammar av dovvilt och kronhjort, som är löjligt stora. Vi har t.om. svårt att freda ensilage balarna mot viltet, utan måste täcka dem eller ställa dem extremt nära trafikerade vägar.

Jakt är ett möjligt fritidsintresse bland många möjliga fritidsintressen. Jakt med lös hund är ett delintresse inom fritidsintresset jakt. Man måste inte jaga för att vara ute i naturen eller umgås. Men samtidigt så är det naturligt att "skörda" även av viltet i markerna. Men hur mycket och hur ofta?
Att viltstammarna kan växa till lokalt beroende på stora slutavverkning = hyggen, stora storm eller brandskador = hyggen
Kraftledningsgator =lövuppslag och en förändrad odling på åkrarna är klart.

Vi är tillbaks till de älgnivåer vi hade före boomen på sjuttiotalet.
Det finns hjort och gris på marken så i antalet kg viltproduktion / ha så har vi väl ökat med ca 50% sedan 1968
Och den ökningen står nog grisen för

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/01/hog-acceptans-for-vargjakt/

http://pub.epsilon.slu.se/11365/23/sandstrom_c_etal_140926.pdf

Inte särskilt förvånande är acceptansen för varg lägst i varglän och högst i Stockholm. Ändå är det bara var fjärde stockholmare som motsätter sig vargjakt.

På länsnivå är det, förutom i Västernorrland (51 %) och Stockholm (59 %), mindre än hälften som vill ha varg i sin närhet. Trenden pekar på lägre acceptans över tid men som figuren visar är det endast i Västernorrland som förändringen är statistiskt säkerställd. Det finns en generellt högre acceptans för att ha varg i sin närhet i Stockholm jämfört med i rovdjurslänen.

Rapporten visar också att:
Det lägsta stödet för att få vara med och bestämma hur rovdjuren ska skötas har Polisen, Domstolarna och EU med omkring 20 % stöd av den svenska befolkningen. Den enda statistiskt säkerställda skillnaden är ett minskat stöd för Världsnaturfonden, WWF från 2004 (70 %) till 2014 (58 %).

Jägarna, LRF, Samebyarna och länsstyrelsen har fått ett ökat stöd för att få vara med och bestämma hur rovdjuren ska skötas, och t ex WWF, Rovdjursföreningen och SNF har fått minskat stöd..

Den jakt på varg som genomfördes 2010 och 2011 kantades av en rad olika konflikter på flera olika politiska nivåer, vilket medförde att jakten, vars syfte var att reglera antalet vargar i Sverige, slutligen stoppades.

Som figur 13 visar är stödet för jakt på varg i syfte att reglera antalet vargar starkt. På riksnivå ligger stödet på 60 %, och på länsnivå ligger stödet omkring 70 % med högst stöd i Jämtland (75 %). Stockholm utmärker sig med lägst andel av befolkningen (54 %) som stödjer vargjakt för att begränsa rovdjurets antal. Det visar en tydlig skillnad i acceptans för vargjakt med högre acceptans i rovdjursområdet jämfört med i storstaden. Ungefär 20 % av befolkningen svarade ”vet inte”.

På riksnivå motsätter sig 21 % av svenskarna att vargen bör regleras med hjälp av jakt. När det gäller länsnivå är det mellan 11 % (Västerbotten) och 14 % (Värmland) som inte heller anser att det är ett acceptabelt sätt att reglera vargens antal. Det lägsta stödet för vargjakt finns i Stockholms län där en fjärdedel av befolkningen motsätter sig jakten.

Tja, skulle vi dels inte ha ett skogsbruk som skapar väldigt mycket "älgmat" (kalhyggesbruket ger väldigt mycket sly)

Tror du på fullaste allvar att skogsindustrin helt skulle upphöra :confused: Naturligtvis skulle den inte det och en mångdubbelt stor älgstam skulle definitivt inte ge mindre betesskador och vilka drabbas värst tror du, de stora skogsbolagen eller de små markägarna?

Svaret är de små markägarna, så lycka till med att driva skogsbruk i nån vettig ordning om ingen jakt alls förekommer :up:

Lite skojigt är att Västernorrland är renbetesland med allt vad det innebär, så givetvis tycker många här att det är heeeelt okej att ha varg ;) för de tänker som så många andra inte längre än näsan räcker och är också som så många andra komplett oförmögna att inse problemen både kort och långsiktig då de är för dåligt insatta i vad det innebär med en biotop i balans, hur flora och fauna på bästa sätt kan bära en mark.

Men ursäkta mig vilken värld lever du egentligen i? Alla får och alla nöt av honkön äldre än 6 månader är ute på bete varje år i Sverige. Det är LAG på det och det är god efterlevnad på den lagen.

Det är så ofantligt mycket okunskap i den här frågan och absolut noll insikt i om hur det är att vara djurbonde. Noll!

Fråga dig om de utgör majoriteten av våra produktionsdjur.

Jakten är också en social samvaro då utflyttade kommer hem för att jaga älg. Jaga med lös hund går inte. Älgarna är så få att de inte är jaktbara. Om jag hade så stora störningar i mitt största fritidsintresse skulle jag också försöka åtgärda det.
Är jakt ett stort fritidsintresse är det rimligt att man flyttar/jagar där det finns älg, det finns mycket älg i Sverige.

Om jakt med lös hund inte är möjlig kopplar man hunden. Funkar inte nuvarande hund som ledhund köper man en som passar för det.

Precis som jag inte kan bo i innerstan och kräva att det röjs undan några hus och vägar så jag får ett antal hektar att rida och släppa mina hästar på så får även jägare anpassa sig och utövandet av sitt fritidsintresse efter områdets förutsättningar. Finns det ett område med en sårbar vargstam som stör jägares fritidsintresse är inte den logiska lösningen att skjuta av den stammen för jägarnas sociala samvaros skull.

Jag håller med om att jakt är mer än just själva jaktmomentet, men lite personligt ansvar får jägarna ta innan de kräver att diverse arters existens ska äventyras så att de kan utöva sin hobby med minsta grad av ansträngning och anpassning efter yttre omständigheter.

Majoriteten av de tamdjur som vargen tar. Grisar är inte mycket ute, nej. Inte höns heller.

Precis. Point taken. Nu säger jag inte att produktionsdjur ska hållas inomhus som kycklingar (som borde få vara ute) men det finns ju något där emellan dvs. ta in djuren för natten när risken för angrepp är som störst. Om det inte går att skydda dem med stängsel, vakt- och signaldjur.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama