Tja, skulle vi dels inte ha ett skogsbruk som skapar väldigt mycket "älgmat" (kalhyggesbruket ger väldigt mycket sly), och inte vildsvin och dovhjort kunnat sprida sig så lätt från vilthägn som de märkligt nog rymt ifrån, ha ett absolut matningsförbud på vildsvin, och vi hade rimliga rovdjursstammar, så skulle nog inte problemen bli så stora...Mina ungtallar skulle dessutom föredra att slippa bli uppätna..
Här ett citat från ett examensarbete från SLU Skogsmästarskolan i Skinnskatteberg
http://stud.epsilon.slu.se/1462/1/Kvarnstrom_P_100624.pdf
"...Han tar också upp en annan intressant sak. Det är att jakten är till för att minska skogsskadorna och trafikskadorna, inte för att jaga älg för nöjes skull. Det är många jägare som kräver en högre älgstam och bland dessa så är det många som inte äger någon skog själv. De har ingen aning om hur älgarna påverkar
ungskogen och vilka följder det får för markägaren. Jag tycker det är fel när deras hobby delvis ska bekostas av privata markägare och skogsbolag..."
Älgstammarna började växa rejält när skogsmaskinerna kom på 1960-talet, och Sveriges skogsbruk blev mer intensivt.
http://www.alginfo.se/algens-historia/
När jag var ung så var det ovanligt att lyckas få skjuta en älg, och den där älgen som någon farbror hade fått korn på 10-20 år tidigare omtalades i mytiska ordalag. Överlag så var det vanliga att komma tomhänt tillbaka från jakten, även avseende t.ex. Rådjur. Dovhjort och kronhjort fanns helt enkelt inte i praktiken.
Antagligen har vi idag, totalt sett, en onaturligt stor älgstam, och här där jag bor, har vi lokala stammar av dovvilt och kronhjort, som är löjligt stora. Vi har t.om. svårt att freda ensilage balarna mot viltet, utan måste täcka dem eller ställa dem extremt nära trafikerade vägar.
Jakt är ett möjligt fritidsintresse bland många möjliga fritidsintressen. Jakt med lös hund är ett delintresse inom fritidsintresset jakt. Man måste inte jaga för att vara ute i naturen eller umgås. Men samtidigt så är det naturligt att "skörda" även av viltet i markerna. Men hur mycket och hur ofta?