Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus.i småskolan var det alltid någon som sade: -jag har rätt vad du än säger!
du påminner om den typen.
det är bara dina åsikter som är korrekta och riktiga.
snacka om naivitet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus.i småskolan var det alltid någon som sade: -jag har rätt vad du än säger!
du påminner om den typen.
det är bara dina åsikter som är korrekta och riktiga.
snacka om naivitet
Mja, det händer att bockarna blir helt till sig på våren och jagar kvinnliga motionärer för att betäcka dem (true story).Precis... Rådjur går in på tomter och...?
Äter.
Rådjuren letar alltså föda.
Varför tror du vargen går in på tomter? Vad är dess instinkt?
Möjligen överleva och hitta föda?
Vad är skillnaden på rådjur och varg?
Rådjur är växtätare. Vargen är rovdjur. Se skillnaden.
Hittar vargen lättfångade byten och det är fritt fram, så tar den givetvis det.
Men hjälp... Falska grunder och felcitetad forskning. Vem säger att vad är rätt? Är det du?Men vad riksdagen säger om vargjakt, dessutom på uppenbart falska grunder med felaktigt citerad forskning, betyder inte ett skit när det kommer till bevarande av vilda arter.
Vi är skitupprörda över att de skjuter TIGRAR i andra länder, men här ska vi skjuta lite varg för att folk tror på skrock och vägrar inse att vi inte är ensamma i världen? Nej tack...
Så därför så gäller det alltså alla rådjur?Mja, det händer att bockarna blir helt till sig på våren och jagar kvinnliga motionärer för att betäcka dem (true story).
Så därför så gäller det alltså alla rådjur?
Precis... Rådjur går in på tomter och...?
Äter.
Rådjuren letar alltså föda.
Varför tror du vargen går in på tomter? Vad är dess instinkt?
Möjligen överleva och hitta föda?
Vad är skillnaden på rådjur och varg?
Rådjur är växtätare. Vargen är rovdjur. Se skillnaden.
Hittar vargen lättfångade byten och det är fritt fram, så tar den givetvis det.
Det är faktiskt en minoritet av jägarkåren som går att klassa som rovdjurshatare, men jag antar att du med det begreppet menar varghatare och faktiskt inte alla rovdjur?
Ibland känns det som att många tror att vi som jagar gör det för att vi hatar djuren vi jagar, att vi har nån typ av antipati mot dem av okänd anledning och så är det faktiskt inte för den absoluta majoriteten. Givetvis finns det avarter inom jägarkåren precis som det finns inom alla grupperingar, men de är faktiskt i minoritet och det finns en stor kunskap inom den svenska jägarkåren i hur man bedriver en etisk och korrekt jakt så varför inte utnyttja den?
Sen är ju den andra sidan av saken inte så mycket bättre den, även där finns det avarter som tar saker och ting i egna händer men de är också i minoritet.
Är man för en helt oreglerad vargstam så hoppas jag att man också då står för följderna av det, att man förstår hur det påverkar biotoperna och övriga viltarter inom den biotopen och står för att "ja, jag vet att det kommer att utarma markerna och skapa en ekologisk obalans men vargen är ändå viktigare än allt annat och ska inte förvaltas alls som övriga arter".
Tur jag bor i ett trähus dåMan ska inte kasta sten när man sitter i glashus.
Jag kan säga att jag är för varg i Sverige men den utveckling som sker nu gör mig rädd att det här håller på att gå åt helvete. Vargreviren blir mindre och mindre i de delar av landet där vargen bor samtidigt som antalet bytesdjur i skogen blir färre. Det enda jaktlag jag har någorlunda koll på jagar på ett antal tusen hektar och såg som sagt inte en enda kalv. Föryngringen i år måste altså räknas som noll eller nästintill noll.Vad jag är riktigt rädd för är att innan vi kommer att få en vettig reglering av vargstammen måste det ske något riktigt illa, dvs att vargen gett sig på ett barn. Jag hoppas för allt i världen att det inte blir så.
Att säga att den oron är obefogad motsägs av de väl dokumenterade vargattacker som skett i bla Ryssland.
Jag kan säga att jag är för varg i Sverige men den utveckling som sker nu gör mig rädd att det här håller på att gå åt helvete. Vargreviren blir mindre och mindre i de delar av landet där vargen bor samtidigt som antalet bytesdjur i skogen blir färre. Det enda jaktlag jag har någorlunda koll på jagar på ett antal tusen hektar och såg som sagt inte en enda kalv. Föryngringen i år måste altså räknas som noll eller nästintill noll.
Jag håller med om att vi behöver en större vargstam i landet men den måste spridas ut på större areal. I de delar där den finns är antalet individer bitvis alldeles för högt. Det går inte att enbart räkna hur många det finns totalt man måste även titta på hur många det finns per hektar inom spridningsområdet. Tyvärr bygger förvaltningen idag på totalantalet djur inom landet och de magra försök som görs att styra upp frågan så tas besluten så sent så att det aldrig finns en chans att jakten blir av. Varför sprider man inte ut djuren i större del av landet för? Det går ju att glytta varg om man använder vettiga metoder. Att söva en varg och sen bara släppa ut den 100 mil hemifrån är ingen bra metod vilekt måste ha bevisats med all tydlighet. Det har vad jag förstått gjorts på likannde sätt på andra håll i världen där man satt ut vargen i en stor inhägnad så att den fått bo in sig i sin nya miljö innan den släppts fri och då har det gått mycket bättre att få dem att stanna där de "ska" vara.
Jo men det finns rätt stora delar av landet där det varken finns varg eller samer.
http://tankesmedjanida.se/?debate=vargen-kommer-och
Jag brukar hålla mej ifrån vargdebatter av alla slag för jag kan inte sätta ord på mina tankar, men detta va bra skrivet!
Vad jag är riktigt rädd för är att innan vi kommer att få en vettig reglering av vargstammen måste det ske något riktigt illa, dvs att vargen gett sig på ett barn. Jag hoppas för allt i världen att det inte blir så.
Att säga att den oron är obefogad motsägs av de väl dokumenterade vargattacker som skett i bla Ryssland.
Det senaste och närmaste var väl i Kolmården?Kan du plocka fram "väl dokumenterade" attacker på människa av varg och länka till dessa!
Det har stått en del spektakulära saker i t.ex. Expressen och annan kvällspress, men att dessa skulle vara väl dokumenterade är rent nonsens.
Att människor hittats döda i Sibirien och dessutom blivit ätna på av något odefinierat rovdjur, betyder inte per automatik att en vargflock attackerat. Det kan lika gärna vara en död av köldskada och att rovdjur senare ätit på kropparna. Här måste man komma ihåg att Sibirien är stort och till stora delar mycket fattigt, och att hävda "vargdöd" kan vara ett sätt för lokala makthavare att få stöd och bidrag.
De enda dokumenterade fallen i modern tid av friska vargar som attackerat människor, finns från Indien.
Föreställ dig en torparfamilj, en ko Livsnödvändig för att barnen ska överleva vintern, En gris för köttets skull några höns och om man hade tur ngr getter eller får.Vad var eg anledningen till att vargen utrotades en gång i tiden?
Risken för svält när de djur man hade blev vargdödade. Hur många riskerar sin överlevnad i dag pga varg?Vad var eg anledningen till att vargen utrotades en gång i tiden?
Ok, rättar mig själv.Det senaste och närmaste var väl i Kolmården?
Sedan tror jag, utan att veta, att de flesta attacker inte sker av varg utan av varghybrider, men det är ju en annan femma, det är ju bara min privata teori.