Vargjakten ställs in i elfte timmen

Precis... Rådjur går in på tomter och...?

Äter.

Rådjuren letar alltså föda.

Varför tror du vargen går in på tomter? Vad är dess instinkt?
Möjligen överleva och hitta föda?

Vad är skillnaden på rådjur och varg?

Rådjur är växtätare. Vargen är rovdjur. Se skillnaden.

Hittar vargen lättfångade byten och det är fritt fram, så tar den givetvis det.
Mja, det händer att bockarna blir helt till sig på våren och jagar kvinnliga motionärer för att betäcka dem (true story).

Men vad riksdagen säger om vargjakt, dessutom på uppenbart falska grunder med felaktigt citerad forskning, betyder inte ett skit när det kommer till bevarande av vilda arter.

Vi är skitupprörda över att de skjuter TIGRAR i andra länder, men här ska vi skjuta lite varg för att folk tror på skrock och vägrar inse att vi inte är ensamma i världen? Nej tack...
Men hjälp... Falska grunder och felcitetad forskning. Vem säger att vad är rätt? Är det du?

Precis... Rådjur går in på tomter och...?

Äter.

Rådjuren letar alltså föda.

Varför tror du vargen går in på tomter? Vad är dess instinkt?
Möjligen överleva och hitta föda?

Vad är skillnaden på rådjur och varg?

Rådjur är växtätare. Vargen är rovdjur. Se skillnaden.

Hittar vargen lättfångade byten och det är fritt fram, så tar den givetvis det.

:bow:

Vad jag är riktigt rädd för är att innan vi kommer att få en vettig reglering av vargstammen måste det ske något riktigt illa, dvs att vargen gett sig på ett barn. Jag hoppas för allt i världen att det inte blir så.

Att säga att den oron är obefogad motsägs av de väl dokumenterade vargattacker som skett i bla Ryssland.

Det är faktiskt en minoritet av jägarkåren som går att klassa som rovdjurshatare, men jag antar att du med det begreppet menar varghatare och faktiskt inte alla rovdjur?

Ibland känns det som att många tror att vi som jagar gör det för att vi hatar djuren vi jagar, att vi har nån typ av antipati mot dem av okänd anledning och så är det faktiskt inte för den absoluta majoriteten. Givetvis finns det avarter inom jägarkåren precis som det finns inom alla grupperingar, men de är faktiskt i minoritet och det finns en stor kunskap inom den svenska jägarkåren i hur man bedriver en etisk och korrekt jakt så varför inte utnyttja den?

Sen är ju den andra sidan av saken inte så mycket bättre den, även där finns det avarter som tar saker och ting i egna händer men de är också i minoritet.

Är man för en helt oreglerad vargstam så hoppas jag att man också då står för följderna av det, att man förstår hur det påverkar biotoperna och övriga viltarter inom den biotopen och står för att "ja, jag vet att det kommer att utarma markerna och skapa en ekologisk obalans men vargen är ändå viktigare än allt annat och ska inte förvaltas alls som övriga arter".

Jag fattar verkligen inte vad mångas oresonliga jägarhat kommer ifrån. Klart det finns idioter som är jägare men som du säger, det finns idioter inom de flesta grupperingar. Idén att man skulle hata sitt bytesdjur känns väldigt konstig. Jag vet jägare som låtit bli att skjuta fast de haft ett perfekt upplägg utan bara suttit och njutit av naturens skådespel :up:

Kan det vara för att man förknippar vapen med hat/hämd? Och att man inte kommit i kontakt personligen med vare sig vapen eller jägare?

Vad jag är riktigt rädd för är att innan vi kommer att få en vettig reglering av vargstammen måste det ske något riktigt illa, dvs att vargen gett sig på ett barn. Jag hoppas för allt i världen att det inte blir så.

Att säga att den oron är obefogad motsägs av de väl dokumenterade vargattacker som skett i bla Ryssland.
Jag kan säga att jag är för varg i Sverige men den utveckling som sker nu gör mig rädd att det här håller på att gå åt helvete. Vargreviren blir mindre och mindre i de delar av landet där vargen bor samtidigt som antalet bytesdjur i skogen blir färre. Det enda jaktlag jag har någorlunda koll på jagar på ett antal tusen hektar och såg som sagt inte en enda kalv. Föryngringen i år måste altså räknas som noll eller nästintill noll.
Jag håller med om att vi behöver en större vargstam i landet men den måste spridas ut på större areal. I de delar där den finns är antalet individer bitvis alldeles för högt. Det går inte att enbart räkna hur många det finns totalt man måste även titta på hur många det finns per hektar inom spridningsområdet. Tyvärr bygger förvaltningen idag på totalantalet djur inom landet och de magra försök som görs att styra upp frågan så tas besluten så sent så att det aldrig finns en chans att jakten blir av. Varför sprider man inte ut djuren i större del av landet för? Det går ju att glytta varg om man använder vettiga metoder. Att söva en varg och sen bara släppa ut den 100 mil hemifrån är ingen bra metod vilekt måste ha bevisats med all tydlighet. Det har vad jag förstått gjorts på likannde sätt på andra håll i världen där man satt ut vargen i en stor inhägnad så att den fått bo in sig i sin nya miljö innan den släppts fri och då har det gått mycket bättre att få dem att stanna där de "ska" vara.

Jag kan säga att jag är för varg i Sverige men den utveckling som sker nu gör mig rädd att det här håller på att gå åt helvete. Vargreviren blir mindre och mindre i de delar av landet där vargen bor samtidigt som antalet bytesdjur i skogen blir färre. Det enda jaktlag jag har någorlunda koll på jagar på ett antal tusen hektar och såg som sagt inte en enda kalv. Föryngringen i år måste altså räknas som noll eller nästintill noll.
Jag håller med om att vi behöver en större vargstam i landet men den måste spridas ut på större areal. I de delar där den finns är antalet individer bitvis alldeles för högt. Det går inte att enbart räkna hur många det finns totalt man måste även titta på hur många det finns per hektar inom spridningsområdet. Tyvärr bygger förvaltningen idag på totalantalet djur inom landet och de magra försök som görs att styra upp frågan så tas besluten så sent så att det aldrig finns en chans att jakten blir av. Varför sprider man inte ut djuren i större del av landet för? Det går ju att glytta varg om man använder vettiga metoder. Att söva en varg och sen bara släppa ut den 100 mil hemifrån är ingen bra metod vilekt måste ha bevisats med all tydlighet. Det har vad jag förstått gjorts på likannde sätt på andra håll i världen där man satt ut vargen i en stor inhägnad så att den fått bo in sig i sin nya miljö innan den släppts fri och då har det gått mycket bättre att få dem att stanna där de "ska" vara.

Det är för att vi har samer. Finns inte en chans att samerna skulle gå med på att ha en vargstam i renbetesland. När de för några år sedan pratade om en fredad vargkorridor genom Norrland höll jag på att skratta ihjäl mig. Enda anledningen till att de inte skjutit Junselevargen tidigare är att polisen/Lst varit uppe med helikopter. Det samma gäller järv, det är många sådana som blivit nerkörda med skoter.

Jag är ingen varghatare men som det ser ut idag är det uppåt väggarna galet.

Jag tycker det blir lite fel att jämföra antalet döda hundar över hela landet.

Det går nämligen inte att jämföra då nästan all varg av någon anledning ska bo i Värmland/dalarna av någon anledning.
Varg ser man ofta här, älg som springer i panik med. Av någon anledning finns inte längre älg uppe i norra Värmland, men här nere på en halvö har vi fått stört mycket. rådjur är det dock färre av en bara för ett år sedan.

Sen kan jag väl tycka att det inte var på de vargtätaste områdena i Värmland det skulle jagas utan de politikertätaste...

http://tankesmedjanida.se/?debate=vargen-kommer-och

Jag brukar hålla mej ifrån vargdebatter av alla slag för jag kan inte sätta ord på mina tankar, men detta va bra skrivet!

Det var ett överlag balanserat debattinlägg.

Det som däremot INTE är balanserat, kunnigt och genomtänkt, är kommentarerna:

Man är rädd för varg (observera att ordet skrivs med stor begynnelsebokstav), på ett sätt som mera liknar fobi, och påstår sig inte våga låta barnen gå ut och leka.

Det finns en delmängd av "gammal nedärvd vargskräck" här ute på landsbygden, som vare sig handlar om jägare, hundar eller tamdjur, utan som just är "vargskräck". "Akta dig så inte Gråben tar dig..."

Jag har flera bekanta som "inte vågar plocka bär längre" av vargskräck.

Risken att vare sig se, eller än mindre att bli attackerad av vargar är faktiskt mikroskopiskt liten...I synnerhet om man inte ägnar sig åt en "provocerande" syssla som att jag med lös hund.

Vargskräcken

:bow:

Kan du plocka fram "väl dokumenterade" attacker på människa av varg och länka till dessa!

Det har stått en del spektakulära saker i t.ex. Expressen och annan kvällspress, men att dessa skulle vara väl dokumenterade är rent nonsens.

Att människor hittats döda i Sibirien och dessutom blivit ätna på av något odefinierat rovdjur, betyder inte per automatik att en vargflock attackerat. Det kan lika gärna vara en död av köldskada och att rovdjur senare ätit på kropparna. Här måste man komma ihåg att Sibirien är stort och till stora delar mycket fattigt, och att hävda "vargdöd" kan vara ett sätt för lokala makthavare att få stöd och bidrag.

De enda dokumenterade fallen i modern tid av friska vargar som attackerat människor, finns från Indien.

Kan du plocka fram "väl dokumenterade" attacker på människa av varg och länka till dessa!

Det har stått en del spektakulära saker i t.ex. Expressen och annan kvällspress, men att dessa skulle vara väl dokumenterade är rent nonsens.

Att människor hittats döda i Sibirien och dessutom blivit ätna på av något odefinierat rovdjur, betyder inte per automatik att en vargflock attackerat. Det kan lika gärna vara en död av köldskada och att rovdjur senare ätit på kropparna. Här måste man komma ihåg att Sibirien är stort och till stora delar mycket fattigt, och att hävda "vargdöd" kan vara ett sätt för lokala makthavare att få stöd och bidrag.

De enda dokumenterade fallen i modern tid av friska vargar som attackerat människor, finns från Indien.
Det senaste och närmaste var väl i Kolmården?
Sedan tror jag, utan att veta, att de flesta attacker inte sker av varg utan av varghybrider, men det är ju en annan femma, det är ju bara min privata teori.

Vad var eg anledningen till att vargen utrotades en gång i tiden?
Föreställ dig en torparfamilj, en ko Livsnödvändig för att barnen ska överleva vintern, En gris för köttets skull några höns och om man hade tur ngr getter eller får.
Tog vargen kon så kanske de minsta barnen inte överlevde vintern.
Och kritterna betade ju på skogen för de små åkerlapparna användes till spannmål, potäter och så hö till vintern.

Föreställ dig känslan att då släppa djuren på bete. Tro fasen att privata o myndigheterna gjorde vad de kunde för att utrota denna risk.

Det senaste och närmaste var väl i Kolmården?
Sedan tror jag, utan att veta, att de flesta attacker inte sker av varg utan av varghybrider, men det är ju en annan femma, det är ju bara min privata teori.
Ok, rättar mig själv.

Inlägget gäller givetvis "friska vargar (inte hybrider, en skröna att det skulle finnas nämnvärda mängder hybrider) i naturen, som dessutom inte har varit i fångenskap och släppts ut, eller för vargar i hägn, på Cirkus eller liknande"

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama