Vargjakten ställs in i elfte timmen

Det är dels för att grisarna har hållt sig söderut och vargarna norröver, så de har inte levt "sida vid sida" så länge. Nu är ju grisarna även här, och fortsätter norrut. Samtidigt har det varit varg på Tylösand... Så spelreglerna ändras lite.

Och så är det för att grisarna är avsevärt farligare att ge sig på än en älg. De anser att anfall är bästa försvar när det gäller varg.

Här är en film från 2009. Vet inte var i Sverige dock...

De är så sjukt snabba!! Svinet sprigner ju ifrån vargen.

Men om vildsvinen kommer längre norrut kanske debatten lugnar sig? Jägarna får ett nytt hatobjekt som de kan skjuta dygnet runt så länge de vill.

Men om vildsvinen kommer längre norrut kanske debatten lugnar sig? Jägarna får ett nytt hatobjekt som de kan skjuta dygnet runt så länge de vill.

Jägarna är inte skutgalna hedningar med cowboykomplex, de vill inte skjuta djur dygnet runt.

Grejen är att vildsvinen är ett ganska bra ess att spela med i debatten... Det går ju att låta bli att jaga dem till det i princip blir skottpengar på dem, vilket det antagligen kan bli eftersom de är rätt duktiga på att sabba det mesta som kommer i deras väg. Och så är det rätt knövligt att jaga dem – särskilt här där jägarna inte är vana, så att låta bli är ingen direkt uppoffring.
Kan lätt tänka mig att "Vi jagar inte vildsvin förrän vi får jaga varg" kan blir aktuellt.

nej det tror jag inte heller men som nån sa här är ett av problemen med varg att de äter älg varpå jägarna inte har nån älg att jaga.

de vill jaga varg för att de skadar hundar, vildsvin är ännu värre där så ytterligare en aspekt att jaga vildsvin.

det finns fler vildsvin än älgar, de är farliga i trafiken och förstör egendom. Som en korsning mellan varg och älg. Borde vara ultimata djuret att jaga (om de inte är tråkiga att jaga då..)

Du tror att det är anledning till att man vill ha jakt på varg? För att man är hatisk och vill skjuta dygnet runt?

Snacka om att nedvärdera Sveriges landsbygdsbefolkning!!

Ta't lugnt, du övertolkar.
jag skrev att de KAN, inte att de SKA eller ens VILL.

Jag försöker fortfarande förstå varför det är sån debatt om just varg.
Varför är 240 vargar så hemska? Vildsvinsdebatten är inte alls lika bananas trots de stora problem de orsakar.

Jag håller med om att svinen också är ett problem, men grejen kanske är att de FÅR man jaga - även om det är svårt.

Bevarandet av varg har liksom hängt i sen 80-talet när det var extremt ovanligt att se en varg. Numera kommer flockvis. Det har varit en otroligt stor tillväxt och de är inte rädda för människan.

Jag läste tidigare idag att det registrerats 18 vargobservationer i Värmland sen nyår. Det är mycket.

nej det tror jag inte heller men som nån sa här är ett av problemen med varg att de äter älg varpå jägarna inte har nån älg att jaga.

de vill jaga varg för att de skadar hundar, vildsvin är ännu värre där så ytterligare en aspekt att jaga vildsvin.

det finns fler vildsvin än älgar, de är farliga i trafiken och förstör egendom. Som en korsning mellan varg och älg. Borde vara ultimata djuret att jaga (om de inte är tråkiga att jaga då..)
Kommer från ett ställe där tre vargrevir möts.
Inte en enda jag har pratat med, lägger in din och andras tröttsamma argument om att det enda "jägarna " vill är att ja älgköttet i fred. Anledningen till att jägarna är inom parentes är för att tydligen enligt dig med flera är det bara de som är för jakt och av största anledningen för kött.
Här är det boskapen och hundarna och barnen på tomten. Så kul är det inte när en varg ställer sig på bron mitt på dagen.

Det jagas gott om vildsvin, så tro inte att det inte jagas vildsvin.

De förökar däremot sig väldigt snabbt. De är även farliga, hundar dör och skadas av vildsvin. De sprättar upp dom. Misstänker att det är en stor orsak till att vargen helst inte tar ett svin. De är farliga och svårjagade.

Ta't lugnt, du övertolkar.
jag skrev att de KAN, inte att de SKA eller ens VILL.

Jag försöker fortfarande förstå varför det är sån debatt om just varg.
Varför är 240 vargar så hemska? Vildsvinsdebatten är inte alls lika bananas trots de stora problem de orsakar.
Enkelt.
240 godkänt räknade vargar (det inofficiella antalet är högre, ring grimsö och frågar hur de räknar vargar.) är inte hemska i sig. Det är myndigheterna och intresseorganisationernas agerande som är det hemska.
Vildsvin se alla problemen med och de jagas i princip så gott det går.
Vargarna får du inte röra. Du blir tagen som grovt kriminell, mordhotad, förlöjligad och dina åsikter nonchaleras om du ens tänker tanken.

Och jag har suttit vid samma fikabord som en av vilthandläggarna på länsstyrelsen. Att höra hen berätta om alla hot, trakasserier, telefonsamtal, insändare, anonyma mail, personangrepp osv som hen får av BÅDA sidor fick mig att få ont i magen. Personen håller möten med såväl jägarfolk som Naturskyddsföreningen och har fått avbryta både en och två gånger för att stämningen blir hetsk och hotfull. Åker ut för att bedöma om fårangrepp är gjort av varg eller ej med en fårbonde som spottar ur sig otrevligheter och med bössan riktad mot henom. Varit nära på att säga upp sig från jobbet flera ggr. Fy säger jag bara.

win/win liksom :) Hur kommer det sig att de tar älg men inte vildsvin? är det pga svinen lever i grupp?

Varg äter vildsvin, när de väl lärt sig.

Se t.ex. denna länk:http://www.ibg.uu.se/digitalAssets/162/162296_3weimer-robert-uppsats.pdf

Citat från sidan 11 om "vildsvin och rovdjur":

"...I Litauen var vildsvin vargens enskilt vanligaste bytesdjur och utgjorde 32 %...

Eller här:

www.nwt.se/article52479.ece
11 maj 2008 - I Polen finns det områden med både vildsvin och varg. Forskningen visar att vargen äter upp över 90 procent av vildsvinens kultingar.

Eller här:

www.jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/vildsvin/9 sep. 2012 - Från juli och framåt hösten äter vildsvinen mycket frön och frukter, och ger sig då på odlade grödor. .... En viktig predator på vildsvin är vargen.

Det finns flera belägg, och gedigen forskning.

Men här hos oss, så handlar det om två arter som båda är "nygamla". Våra vargar har bara i liten utsträckning mött vildsvin i etablerade stammar, och vildsvinen är ännu inte så vanliga där det finns etablerade vargrevir.

Senast ändrad:
(...)Och i nordvärmland har det blivit så ont om älgar att man fått ställa in älgjakten i en del distrikt. Älgjakten innebär gemenskap och fest! Så sammanfattningsvis tycker jag att det ska finnas några vargar här o var, men inte för många och absolut inte oskygga.

Vilket konstigt argument! Gemenskap och fest kan man väl ha utan att skjuta?! Argumentet att man inte behöver ha älgjakt borde ju tala till vargens fördel, så länge det inte bli för få älgar.

Jag fattar inte varför det är svårt att jaga vildsvin där det är gott om dem, där jag är uppvuxen hade vi vildsvin bakom huset var och varannan natt. Ständigt i hästhagarna. Folk stängslade in sina tomter pga vildsvinen.

Jag fattar inte varför det är svårt att jaga vildsvin där det är gott om dem, där jag är uppvuxen hade vi vildsvin bakom huset var och varannan natt. Ständigt i hästhagarna. Folk stängslade in sina tomter pga vildsvinen.
Hen fattar inte att ryttare påstår att hoppbanor kan vara svåra. Det är ju bara att styra och åka med...?
Att du inte har vetskap om det betyder ju inte att så inte är fallet.
Bland annat så har vildsvinet liten träffyta och att de inte gärna går ut i öppen terräng dagtid, åkrarna brukar ju ofta ha högväxt vegetation.

Och jag har suttit vid samma fikabord som en av vilthandläggarna på länsstyrelsen. Att höra hen berätta om alla hot, trakasserier, telefonsamtal, insändare, anonyma mail, personangrepp osv som hen får av BÅDA sidor fick mig att få ont i magen. Personen håller möten med såväl jägarfolk som Naturskyddsföreningen och har fått avbryta både en och två gånger för att stämningen blir hetsk och hotfull. Åker ut för att bedöma om fårangrepp är gjort av varg eller ej med en fårbonde som spottar ur sig otrevligheter och med bössan riktad mot henom. Varit nära på att säga upp sig från jobbet flera ggr. Fy säger jag bara.
Ja, sådant är hemskt.

Hen fattar inte att ryttare påstår att hoppbanor kan vara svåra. Det är ju bara att styra och åka med...?
Att du inte har vetskap om det betyder ju inte att så inte är fallet.
Bland annat så har vildsvinet liten träffyta och att de inte gärna går ut i öppen terräng dagtid, åkrarna brukar ju ofta ha högväxt vegetation.

Det beror väl på var man bor. Som sagt där jag är uppvuxen fanns det massor och det var inte svårt att jaga. Min pappa är/var jägare.

Det är svårt att säga, jag är inte tillräckligt kunnig eller insatt i alla specifika genetiska problem som vi har i vår stam nu, så jag kan inte uttala mig om hur det ser ut om ett par generationer :)

Att länka till svensk jakt som hittat en i rovdjursföreningen som håller med, är inte tillräckligt med underlag för att hävda att jakt behövs...
Länka till forskarstaben du hänvisar till istället! Det vore intressant att läsa :)

Dessutom, i relation till annan viltvård som jägare bedriver så tycker jag att vargfrågan får en oproportionerlig stor plats. Om vi ska diskutera problem i viltfrågan, som kan lösas med jakt, så tycker jag att Vildsvinen ska upp på agendan!

Där kan vi tala om att den oerhörda mängden individer orsakar stor skada på mark, hund och person...Där finns ett stort behov av att kontrollera antalet, varför läggs energin på vargen som är ett mycket mindre "problem"?

Någon som är insatt och kan svara?

Nej, jag misstänkte det :)

Om du kollar länken så ser du att det ligger ett inbäddat klipp från SVT i artikeln, men okej, här är länken direkt till SVT: http://www.svt.se/nyhetsklipp/regionalt/varmlandsnytt/article1734844.svt
Han är för övrigt regionsansvarig i Värmland.

Javisst, varsågod att läs:
1. http://skandulv.nina.no/Portals/ska... Så kan vargstammen räddas Slutlig verion.pdf
2. http://www.viltskadecenter.se/image...er/artfakta_varg_dn_uppdaterad_2010_12_21.pdf
3. http://skandulv.nina.no/Portals/ska...ing av den svenska vargpopulationen 20011.pdf
4. http://skandulv.nina.no/Portals/ska...ev till Naturvårdsverket ang vargens GYBS.pdf

Jo, för vänta nu, vildsvinen är ju inte alls uppe på agendan och har varit det i minst lika många år som vargen........ :banghead:
Det skjuts ungefär 100 000 vildsvin om året, det finns ungefär 300 000 vildsvin idag.
Det är ungefär som att man skulle skjuta 130 vargar om året, procentuellt sett.
Stammen ökar fort och avskjutningen likaså, t ex sköts det ca 57 000 vildsvin 2012.

Relevant på temat är att forskningen som påstås stödja jakt INTE ALLS stödjer det. http://www.nature.com/news/challenge-the-abuse-of-science-in-setting-policy-1.16580

Enligt en av forskarna ja. Olof Liberg, som också var med och tog fram bl a den rapporten och flera andra med Guillaume hävdar motsatsen.
Olof Liberg, koordinator för Skandulv, var en av dem som tog fram det vetenskapliga underlaget. Han avfärdar Chaprons kritik.
– På kort sikt kan selektiv jakt minska inavelsnivån. Och ”gynnsam bevarandestatus” är inte ett biologiskt begrepp som Guillaume tror, utan ett politiskt. Ingen vet exakt vad det innebär, säger Liberg
Citat från: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-vargjakten-sagas-i-science_8040824.svd

De allra flesta jägare är positiva till att ha en vargstam, men vill att den ska förvaltas precis som alla andra viltstammar förvaltas i Sverige - där ingår jakt. Vi har

Att det är synnerligen heta känslor i debatten beror knappast på vargen som art, utan på hur frågan har hanterats politiskt.
Man har blivit lovad att problemen ska hanteras på lokal nivå - vilket de flesta är överens om att det är det mest rimliga - så många gånger att folk inte ens tror på det längre. Många känner sig helt förbisedda, demokratiskt fattade beslut rivs gång på gång upp av aktivister och olika föreningar osv. Jag tycker inte att det är så konstigt att folk är upprörda.

Naturligtvis är folk också upprörda för att vargen minskar möjligheterna till jakt, möjlighet till inkomst för jaktarrenden, att människor är rädda för att låta sina barn vara ute och leka ensamma på gården eller gå till skolan och att hundar blir dödade. Jag tycker det är ganska oempatiskt att förringa deras känslor som många gör.
Det är knappast någon som hånskrattar åt böndernas problem med att vildsvinen orsakar stora förluster för dem.

Utredningarna som gjorts har varit många och långa, t ex sattes Vargkommittén ihop av representanter från Svenska Jägareförbundet, Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen, Jägarnas Riksförbund, Svenska Rovdjursföreningen, Samernas riksförbund, WWF och Sveriges kommuner och landsting. Man kom fram till många väldigt bra riktlinjer, t ex att invandring behövs, att det ska gå snabbare att få skyddsjakt, utökad möjlighet för människor att skydda sina tamdjur och att licensjakt kommer behövas när GYBS är uppnått.
GYBS är inte ett biologiskt begrepp utan ett politiskt, och det är egentligen där problemet ligger eftersom man inte kan enas om den siffran.

Att vara för jakt på varg innebär inte att vara emot varg. Då skulle man ju vara emot i princip alla Sveriges vilda djur som jagas.
Att vara för att vargarna ska få bli hur många som helst är däremot att vara emot jakt eftersom jakten till största del skulle försvinna då.

Vi har ju diskuterat eftersök tidigare i tråden, och en av frågorna som inte är så enkla att lösa är t ex hur man ska göra framtida eftersök på påkörd varg. Ju mer stammen ökar desto fler viltolyckor med varg kommer det naturligtvis också bli.
Ingen jag känner är sugen på att gå ett sådant eftersök med sin hund och precis som med andra större rovdjur antar jag att man ska vara ett eftersöksekipage (hund+jägare) samt ytterligare två jägare på plats.

Att ta en gris är inte värt det då det är för stora risker för en varg .För det är lika stor risk för vargen att få magen uppsprättad som en jakthund .En varg är inte korkad utan vet vad den gör !

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama