Vargjakten ställs in i elfte timmen

Det är svårt att säga, jag är inte tillräckligt kunnig eller insatt i alla specifika genetiska problem som vi har i vår stam nu, så jag kan inte uttala mig om hur det ser ut om ett par generationer :)

Att länka till svensk jakt som hittat en i rovdjursföreningen som håller med, är inte tillräckligt med underlag för att hävda att jakt behövs...
Länka till forskarstaben du hänvisar till istället! Det vore intressant att läsa :)

Dessutom, i relation till annan viltvård som jägare bedriver så tycker jag att vargfrågan får en oproportionerlig stor plats. Om vi ska diskutera problem i viltfrågan, som kan lösas med jakt, så tycker jag att Vildsvinen ska upp på agendan!

Där kan vi tala om att den oerhörda mängden individer orsakar stor skada på mark, hund och person...Där finns ett stort behov av att kontrollera antalet, varför läggs energin på vargen som är ett mycket mindre "problem"?

Någon som är insatt och kan svara?
Här läggs det mycket tid och energi på att lösa gris frågan men hörs inte lika mycket då alla vill samma när det handlar om grisarna.
Grisarnas framfart här har skrivits om i tidningar och varit med i västnytt mer än en gång.
Vad får dej att tro att det inte pratas om problemet med grisarna?

Här ser det för djävligt ut i skogarna och ett pucko roar sig med att mata eländena 500 m från den gård jag har mina hästa tillika 100 m från stor väg :banghead:
Är det lagligt att mata fanskapen så de blir ännu fler?

Min ståndpunkt i vargfrågan är att jag tror på forskningen och statistiken. Inte på jägarna och inte på vargkramarna.

Till exempel att i Sverige finns det x antal vargar, men utrymme för y antal vargar, och därför är det rimligt att skjuta z antal vargar för att komma till en hållbar nivå (alltså y) där vargen kan leva naturligt på ett lagom långt avstånd till nästa varg (och mitt hus, för all del), på vilt och inte tamdjur och gärna sluta ligga med sina syskon så att stammen håller sig frisk och trevlig.

Här i Värmland har det rapporterats 18 vargobservationer sedan årsskiftet. Både enstaka individer och par med valpar. Det är rätt många.
Det där tycker jag dock är lite intressant. Varför är det värre att ha varg nära inpå än älg? Personligen har jag bott i områden där det vid flera tillfällen rapporterats om älgar som blivit aggressiva och jagat människor, aldrig något liknande om varg. Ändå är en varg "farlig och oskygg" om någon, någonstans sett en. Medan en älg kan vara inne i någons trädgård utan att för den delen ses som oskygg, så länge den traskar därifrån om man medvetet försöker skrämma bort den.

För mig är det lite skum logik, faktiskt.

Det påverkar inte juridiken, nej :)
Det skulle nog kanske varit ett KL på den, det var mer en tankesnurr på det du skrev.
Men det känns ju onekligen lite intressant att ett statligt verk ger pengar till en organisation, och att dessa pengarna sedan används för att driva mål mot samma statliga verk.
Men det kanske bara är jag som tycker den rundgången är lite märklig.

Jag tycker snarare att det är ganska hälsosamt. Vad som hade varit uppseendeväckande hade snarare varit om stödet drogs in pg av överklagandena. Eller att stödets användning begränsades på så vis att det inte fick användas för att utnyttja de lagliga vägar som finns för att få besluten testade. Detta visar att de inser att de knappas är ofelbara.

Du får som sagt gärna visa underlag på det, men vad jag vet räknar man invandrade vargar som ett positivt tillskott för stammen när de befinner sig i Sverige och kan antas utgöra ett tillskott i aveln.

Naturvårdsverket skriver exakt det.
"För att Tiveden paret ska kunna bidra med ökat genetiskt inflöde till den Skandinaviska populationen så krävs det att deras avkommor överlever och själva föder valpar. "

Innan det hänt har de faktiskt inte bidragit med en ökad genetisk spridning av vargen i Sverige :)
Källa för citatet: http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Varg-inavel-/

Hur många bilar åker på vägarna i Sverige och hur många vargar finns det.

Den här logiken fattar jag inte riktigt.
Jag har ingen siffror men om 1000 hundar dör av trafik men 100 av varg måste väl ändå trafiken fortfarande vara det man är mest rädd om? Om man är jägare?

Jag fattar inte varför jägare blir så upprörda över de 240 vargarna just.
Varför är det så viktigt att få skjuta just dem och inte älg osv?
Ja, vargar dödar får men älgar dödar människor i trafikolyckor.

Därför att det är mycket svårare/tråkigare att jaga vildsvin (fri tolkning av vad jägare jag känner sagt).
Än vad? :confused: Ja jakten på vildsvin tar extremt mycket tid och kräver mycket av jägarna, men jag känner många som har slutat att jaga allt annat vilt förutom just vildsvin eftersom det är en jakt som verkligen kräver sin jägare.
Att det talas tyst om vildsvins problem och jakt ställer jag mig väldigt frågande till? Möjligtvis tar inte kvällstidningarna upp det, men jag läser om det i lokalpressen och alla jakttidningar jag har läst har minst en artikel i varje nummer om just vildsvinsjakt.

Vildsvin är extremt svår jagade, 17 månader tog det för en av jägarna i jaktlaget innan han äntligen fick skjuta sin första gris, då har han suttit flera nätter i veckan för att kunna komma åt ett bra skott. Sen har det rullat på bättre för honom, mycket pga att tillgången har ökat, men trots det är det ingen jakt som på något sätt kan ses som enkel.

Här ser det för djävligt ut i skogarna och ett pucko roar sig med att mata eländena 500 m från den gård jag har mina hästa tillika 100 m från stor väg :banghead:
Är det lagligt att mata fanskapen så de blir ännu fler?

Här matar de grisarna i skogen för att grisarna ska hålla sig där och inte böka sönder eller gå in på gårdar som jag förstått det.
Såg att det kommit ett vargpar till Södertälje, låter skitbra. de får gärna käka 100 grisar var om dagen :)

Det där tycker jag dock är lite intressant. Varför är det värre att ha varg nära inpå än älg? Personligen har jag bott i områden där det vid flera tillfällen rapporterats om älgar som blivit aggressiva och jagat människor, aldrig något liknande om varg. Ändå är en varg "farlig och oskygg" om någon, någonstans sett en. Medan en älg kan vara inne i någons trädgård utan att för den delen ses som oskygg, så länge den traskar därifrån om man medvetet försöker skrämma bort den.

För mig är det lite skum logik, faktiskt.
Är åringen i villa områden för att jaga bort älgar som traskat ditt och har än inte mött någon som anser dom som ofarliga, med all rätt och är det en älg som upprepade gånger med kort varsel så är det inte svårt att få tillstånd att fälla älgen.

Jodå det skriks bra om att älgen är farlig så barnen inte kan leka ute, men att kratta upp fallfrukt och kasta på tippen är för jobbigt.

Här matar de grisarna i skogen för att grisarna ska hålla sig där och inte böka sönder eller gå in på gårdar som jag förstått det.
Såg att det kommit ett vargpar till Södertälje, låter skitbra. de får gärna käka 100 grisar var om dagen :)
Problemet är att om man matar grisen i skogen så har den en säker födotillgång. Då överlever fler kultingar och suggan kan få fler kullar/år = fler grisar att mata bort från åkrarna.
Jag tror nog att vargarna håller sig ifrån grisen så länge de kan. Grisar är farliga

jag har funderat på att ha puffra med mig ut i skogen. Grisjävlarna springer framför hästen konstant. I ena stallet stod de utanför ridhuset eller i gödselstacken och åt. När jägaren kom med skällande hundar backade de men har man inte hund kan jag inte se det svåra?

Antagligen älg och rådjur.
Ja det är väl olika vara man bor... Men hos oss så är älgjakten över på två dagar, alltså finns det väldigt gott om tid till annat... ;) Och av någon anledning så är det många som inte tycker att rådjur är så gott så de vill helst inte jaga det heller... Så jägarna här omkring välkomnar vildsvinen och jagar mycket och ofta. Det sitter någon ute varje natt, men jaktområdet är stort och det slår nästan aldrig fel att sitter det en på ett ställe så kommer grisarna till det andra stället... ;)

Är åringen i villa områden för att jaga bort älgar som traskat ditt och har än inte mött någon som anser dom som ofarliga, med all rätt och är det en älg som upprepade gånger med kort varsel så är det inte svårt att få tillstånd att fälla älgen.

Jodå det skriks bra om att älgen är farlig så barnen inte kan leka ute, men att kratta upp fallfrukt och kasta på tippen är för jobbigt.
Ja, fast skillnaden är ju att med varg så räcker det om en skymtats en gång i närheten av ett bostadsområde så är den livsfarlig och oskygg. Förstår du vad jag menar?

Än vad? :confused: Ja jakten på vildsvin tar extremt mycket tid och kräver mycket av jägarna, men jag känner många som har slutat att jaga allt annat vilt förutom just vildsvin eftersom det är en jakt som verkligen kräver sin jägare.
Att det talas tyst om vildsvins problem och jakt ställer jag mig väldigt frågande till? Möjligtvis tar inte kvällstidningarna upp det, men jag läser om det i lokalpressen och alla jakttidningar jag har läst har minst en artikel i varje nummer om just vildsvinsjakt.

Vildsvin är extremt svår jagade, 17 månader tog det för en av jägarna i jaktlaget innan han äntligen fick skjuta sin första gris, då har han suttit flera nätter i veckan för att kunna komma åt ett bra skott. Sen har det rullat på bättre för honom, mycket pga att tillgången har ökat, men trots det är det ingen jakt som på något sätt kan ses som enkel.

Det där låter ju jättekonstigt för en annan. Jag går i skogen kanske tre-fyra timmar i veckan i dagsljus och ser gris minst en gång i veckan. Har bra skottläge iaf hälften av gångerna eftersom hundarna visar vart grisarna trycker så jag ser dem innan de springer.

Det där låter ju jättekonstigt för en annan. Jag går i skogen kanske tre-fyra timmar i veckan i dagsljus och ser gris minst en gång i veckan. Har bra skottläge iaf hälften av gångerna eftersom hundarna visar vart grisarna trycker så jag ser dem innan de springer.

Det beror nog lite på var man bor, jag vet att det finns ställen med väldigt oskygga grisar, men här omkring är det nästan enbart jägarna som har sett dem. "Ickejägarna" har visserligen sett deras härjningar men aldrig sett grisarna själva, speciellt inte i dagsljus. Vi jagar med våran hund i områden där det finns vildsvin, nu tror jag att han visserligen väljer bort vildsvinen, (inte okej rasmässigt men jag uppskattar det... ;) ) men det är en gång på 2 säsonger som det har rört sig gris under jakten... Men vi har områden som är extremt täta och långt ifrån bebyggelse och där ingen promenerar och vi misstänker att det är där de ligger och trycker dagtid. Men jag tror även att eftersom det är relativt högt jakttryck på dem så blir det mer skygga också, det är smarta djur, skjuter man en kulting för en sugga så tar det väldigt lång tid innan hon går tillbaka till samma ställe igen.
Men vi har heller inga stora problem med förstörda åkrar eller tomter, det djur som har ställt till med mest ifjol var bävern. ;) Den har byggt dammar och underminerat flera gärden så de blir vattensjuka och det är stor risk att traktorerna välter ner i ån.

Kan tänka mej att skillnaden ligger i hur lätt eller svårt det är att få fäll tillståndet.
Fast ser folk en älg intill en väg anser de den inte vara oskygg, den vill folk inte ens fälla, vilket ju är helt normalt. Men ser man en varg på samma sätt är den för nära människan och vargstammen är för stor... Jag tror inte det har ett dugg med fälltillstånd att göra utan överdriven rädsla.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama