Vargjakten ställs in i elfte timmen

Vi har gott om utrymme, men ingen invandring av nytt blod. Det är "tråkigt" att vargarna är koncentrerade till en region i Sverige och jag hade gärna sett en spridning.

Jag med, eftersom jag bor i den regionen.
Grejen är ju att vargarna inte direkt sprider sig själva – och de går ju bevisligen inte att flytta på. De trivs tydligen väldigt bra här i Värmland och flyttar inte på sig i första taget. Vildsvinen har ju börjat breda ut sig och vandrar allt längre norrut (de är nykomlingarna här hos oss), varför kan inte vargarna bara göra samma sak? Upptäcka lite nya marker och sedan stanna där. :angel:

Fast forskningens konsensus är att stammen är för liten pga den höga grad inavel som förekommer.
Vi skulle kunna ha färre vargar om den genetiska basen var bredare, men nu när den är snäv behövs fler för att de inte ska bli alltför sjuka.

Vi har gott om utrymme, men ingen invandring av nytt blod. Det är "tråkigt" att vargarna är koncentrerade till en region i Sverige och jag hade gärna sett en spridning.

Dessutom går det många vargar på varje valpproducerande par, vilket ger ett ökad risk för inavel. Det är ju få individer som faktiskt för sina gener vidare.

Inavelngraden minskar inte för det blir fler vargar utan det blir bara fler vargar med hög inavel grad, så länge inte nytt blod kommer kommer inte graden av inavlade minska oberoende på antalet vargar.

Fast forskningens konsensus är att stammen är för liten pga den höga grad inavel som förekommer.
Vi skulle kunna ha färre vargar om den genetiska basen var bredare, men nu när den är snäv behövs fler för att de inte ska bli alltför sjuka.

Dessutom går det många vargar på varje valpproducerande par, vilket ger ett ökad risk för inavel. Det är ju få individer som faktiskt för sina gener vidare.

Forskningens konsensus är att stammen är tillräckligt stor.
Forskningens konsensus är att inavelsgraden inte minskar för att stammen ökar.
Forskningens konsensus är att vi behöver x antal invandrade vargar inom en viss period för att inaveln ska minskas, vilket är uppfyllt bland annat genom Galvenhannen och Tivedenparet.

Min ståndpunkt i vargfrågan är att jag tror på forskningen och statistiken. Inte på jägarna och inte på vargkramarna.

Till exempel att i Sverige finns det x antal vargar, men utrymme för y antal vargar, och därför är det rimligt att skjuta z antal vargar för att komma till en hållbar nivå (alltså y) där vargen kan leva naturligt på ett lagom långt avstånd till nästa varg (och mitt hus, för all del), på vilt och inte tamdjur och gärna sluta ligga med sina syskon så att stammen håller sig frisk och trevlig.

Här i Värmland har det rapporterats 18 vargobservationer sedan årsskiftet. Både enstaka individer och par med valpar. Det är rätt många.

Och här är ju ett problem eftersom vargkramarna inte litar på den forskningen och statistiken som presenterats...

Inavelngraden minskar inte för det blir fler vargar utan det blir bara fler vargar med hög inavel grad, så länge inte nytt blod kommer kommer inte graden av inavlade minska oberoende på antalet vargar.

Fast det är ju enbart sant om man vet att man skjuter av föräldraparet för att några "nya" ska få möjligheten att bli föräldrar. Om man skjuter av en del av en flock så innebär det bara att det blir färre vuxna som kan sörja för valparna och färre valpar överlever = ännu färre genetiska alternativ i nästa generation?

Inavel är i högsta grad beroende av antal individer, det går inte att påstå annat. Om vi har två föräldrapar som får fyra valpar var i ett område, minskar ju risken för att nästa generation syskonparas jämfört med att vi bara har ett föräldrapar.

A1 och A2 är kusiner, de bär båda på ökad risk för tandlossning, de får fyra valpar, varav en får tandlossning de andra bär på genen.

B1 och B2 är syskon och B2 kusin med A1. De får fyra valpar som alla bär på ökad risk för blindhet, 2 föds med nedsatt syn, 2 bär på både risken för tandlossning och blindhet.

Självklart är det önskvärt att möjligheten för relativ utavel, där ett nytt föräldrapar kan bildas av valpar från A kullen och B kullen. Istället för att vi skjuter av B1 och riskerar att dennes avkommor dör.

Risken ökar ju för att A1 och A2s valpar bildar syskonpar och producerar riktigt sjuka valpar om det inte finns tillräckligt med andra presumtiva partners i närområdet.

(ja jag förenklar massvis, men det gäller ju att minska frekvensen av inavel så gott man kan, då behövs fler halvt inavlade för att undvika ren linje- och syskonavel).

Jag måste rusa, men här finns juridiken förklarad (avgörande från nov 2014).
http://mb.cision.com/Public/514/9680712/b5d77de7f18c2a3c.pdf

Det är inte det aktuella avgörandet men det aktuella torde se ungf lika dant ut. Det relevanta börjar vid "SKÄLEN FÖR KAMMARÄTTENS AVGÖRANDE" på s. 5 och på s. 19 finns en sammanfattning. Och jo domstolen finner att den då beslutade licensjakten strider mot EU rätten.

En grej som är särskilt intressant är att Naturvårdsverket ger pengar till Naturskyddsföreningen som finansierar bland annat överklaganden...

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/03/verket-avlonar-snfs-jurister/

Nädu, jag litar mer på Naturvårdsverkets utredningar än på dig

Forskningens konsensus är att stammen är tillräckligt stor. Nej, statusen är gynnsam bevarandestatus, inte stabil!
Forskningens konsensus är att inavelsgraden inte minskar för att stammen ökar. Fel, men den måste öka med invandrade individer.
Forskningens konsensus är att vi behöver x antal invandrade vargar inom en viss period för att inaveln ska minskas, vilket är uppfyllt bland annat genom Galvenhannen och Tivedenparet. Fel, detta gäller enbart om dessa vargpars ungar överlever och själva förökar sig. Det vet vi först om några år, tills dess är det inte uppfyllt.

Källa bl.a: http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Varg-inavel-/

Jag med, eftersom jag bor i den regionen.
Grejen är ju att vargarna inte direkt sprider sig själva – och de går ju bevisligen inte att flytta på. De trivs tydligen väldigt bra här i Värmland och flyttar inte på sig i första taget. Vildsvinen har ju börjat breda ut sig och vandrar allt längre norrut (de är nykomlingarna här hos oss), varför kan inte vargarna bara göra samma sak? Upptäcka lite nya marker och sedan stanna där. :angel:
De har ju utvandrat från Värmland också men till din nackdel också stannat kvar. Vargparet i Tiveden är flyttat dit så det går bevisligen att flytta dem med handkraft också.

Källa bl.a: http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Varg-inavel-/

GYBS (gynnsam bevarandestatus) är vad som krävs för jakt enligt EU:s art- och habitatdirektiv, dvs att så länge stammen uppnått GYBS och värdena inte stiger under detta är den jaktbar. GYBS är bestämt till 270 vargar.

Galvenhannen har flera reproducerande avkommor runtom i landet, och Tivedenreviret har fått minst två kullar.

Jag kör inte några egna hittepåteorier, utan utgår från presenterad fakta, t ex från Grimsö som Naturvårdsverket också grundar sin uppfattning på.. Det är bara att läsa t ex inventeringsrapporterna.
Naturvårdsverket stod ju dessutom bakom årets jakt?

Tivedenreviret har fått kull precis som du skriver men de måste också överleva och reproducera sig för att räknas. Innan detta händer kan du inte räkna in dem.
Tre av de genetiskt väldigt viktiga vargarna sköts under vargjakten dessutom.

Forskningens konsensus är att vi behöver x antal invandrade vargar inom en viss period för att inaveln ska minskas, vilket är uppfyllt bland annat genom Galvenhannen och Tivedenparet. Fel, detta gäller enbart om dessa vargpars ungar överlever och själva förökar sig. Det vet vi först om några år, tills dess är det inte uppfyllt.

Det är väl ändå det som är tanken med jakten? Skjuta bort mer inavlade revir för att de med nya gener ska få chans att breda ut sig?

Tivedenreviret har fått kull precis som du skriver men de måste också överleva och reproducera sig för att räknas. Innan detta händer kan du inte räkna in dem.

Om du läser inventeringsrapporterna så ser du att det är precis vad som hänt, inkl eventuella dödsfall, reproduceringar, bildande av nya revir osv.

Där finns full statistik över hur de invandrade vargarna har sina revir, hur de har reproducerat sig, var deras avkommor finns, om deras avkommor har fått kullar osv osv osv.
Det är bara att läsa.

Tillägg. http://www.viltskadecenter.se/index...10&Itemid=881#publikationerinventeringrovdjur
Varsågod.

Dessa vargar jag pratar om föddes 2013 och har inte hunnit få några egna valpar än, tre av dem sköts dessutom under sommaren 2014. Läs själv i rapporten du ;)

Dessa vargar jag pratar om föddes 2013 och har inte hunnit få några egna valpar än, tre av dem sköts dessutom under sommaren 2014. Läs själv i rapporten du ;)

Jag vet inte om 2013 är att anse som att vara födda "precis" som du skrev i tidigare inlägg?
Det föddes minst 5 valpar 2013, och även om det är beklagligt att några blivit skjutna så finns det ju minst 2 kvar, eventuellt fler, som har möjlighet att reproducera sig i år.
Det föddes troligtvis valpar där även 2014 och kommer troligtvis födas fler där även 2015.

Galvenhannen t ex har ju flera avkommor som reproducerat sig.

Men det som beslutats och ansetts som mest gynnsamt är inte avskjutning utan inflyttning, att få in nya vargar till populationen i mellansverige, att flytta varg från Finland och hit samt ev.placera ut djurparksvargar. I alla fall när man läser regeringsbeslutet från 2012-12-20.

Dessutom omfattas vargen av CITES och vi bör agera därefter, fokus bör ligga på att stärka vår inavlade vargstam och få den att sprida sig.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur