Vargjakten ställs in i elfte timmen

Förstår jag dig rätt nu? På grund av sin besvikelse över att man inte får skjuta varg just nu tänker man låta trafikskadade djur lida. Det var i s f bland det ynkligaste jag hört på länge. Snacka om att straffa/ge sig på fel subjekt.
Trafikskadade djur är väl inte en skyldighet för jägare att ta hand om. Man har gjort det i stort sett gratis av etiska skäl.
kan ju vara en upplevelse att gå ut kl 0300 och göra ett eftersök efter en påkörd galt när det är nollgradigt och regnar.

Överlåter jag med varm hand till den myndighet som bestämmer om jakten

Man kan ju ställa ultimatum.
Vi fortsätter med eftersök av trafikskadat vilt som tidigare om den tidigare beslutade vargjakten öppnas igen. då ligger ansvaret hos myndigheten.

Förstår jag dig rätt nu? På grund av sin besvikelse över att man inte får skjuta varg just nu tänker man låta trafikskadade djur lida. Det var i s f bland det ynkligaste jag hört på länge. Snacka om att straffa/ge sig på fel subjekt.

Ja, det är rätt uppfattat. På grund av att man gång på gång blir överkörd i demokratiskt fattade beslut av riksdagen så har man tidigare valt att utlysa en eftersöksstrejk.

För att få göra eftersök idag måste du och din hund vara ett utbildat eftersöksekipage, men markägaren får fortfarande göra eftersök, efter ansökan hos Polisen.
Ofta blir markägaren inte ens kontaktad om Polisen inte får tag i någon eftersöksjägare. Riktigt dåligt.

Det kanske vore något för Naturskyddsföreningen, Rovdjursföreningen och WWF att ta över eftersöken?

@AraSlei: Men jag antar att de som är medlemmar i NSF, Rovdjursföreningen och WWF aldrig kör på vilt så då är det väl inget problem för dem? :meh:

*förlåt men jag blir så skitförbannad när folk gnäller på jägare och sedan skriker om att de inte ställer upp på eftersök*

Min mamma som är jägare och medlem i WWF går ut på eftersök även när alla andra i jaktlaget sitter hemma och värmer fötterna efter jakten. Det handlar om heder och samvete. Så har hon påträffat skadat vilt också.

Att vilda djur lider ute i skogarna förbättrar inte den demokratiska processen.

@athena_arabians Troligtvis inte... Dessutom lär dom inte ha allt som krävs för att bli ett godkänt eftersöksekipage, nämligen:

• Jägarexamen
  • Ha en eftersökshund som kan ställa skadat vilt, ett krav om eftersöket är på älg, hjort eller vildsvin
  • Licens för kulvapen klass 1
  • Vara godkänd i utbildningen trafiksäkerhet vid eftersök av
    trafikskadat vilt
  • Vara godkänd av polis
  • Underskrivet intyg av jaktledare inom jaktlaget på att ekipaget är en väl fungerade enhet med stor erfarenhet på erfarenhet av eftersök på olika djurslag

Min mamma som är jägare och medlem i WWF går ut på eftersök även när alla andra i jaktlaget sitter hemma och värmer fötterna efter jakten. Det handlar om heder och samvete. Så har hon påträffat skadat vilt också.

All heder åt din mamma.

Däremot förstår jag om man inte är intresserad av att gå ut på eftersök när man konstant blir bespottad av de som är emot jakt. Varför ska man offra sin tid och ev sin hund?! Jag säger inte att det är rätt eftersom jag definitivt är emot att djur lider men jag förstår de jägare som förväntas göra eftersök samtidigt som de blir ifrågasatta.

Vi vill nog definitivt inte att polisen sköter det hela, jag tänker på situationen i Sthlm för några år sedan när de använde över 20 skott för att skjuta två hundar :meh:

Vargen är utrotningshotad i Sverige och varje land har ett ansvar att förvalta sin egen fauna på ett hållbart och ansvarigt sätt.

Med en tillväxt på ca 15% årligen och siffror som tyder på att den förmodligen kommer få en förbättrad status i årets uppdatering av rödlistan kan du väl knappast säga att vargen är utrotningshotad ens i Sverige?
Ge mig gärna siffror på det.

Populationsstorleken enligt IUCN:s definitioner grundar sig på antalet reproduktiva individer, d.v.s. antalet könsmogna och reproduktionsdugliga vargar. Enligt vargforskarna på Grimsö motsvarar 240 vargindivider cirka 170 reproduktiva, ett antal som ligger över den gräns som medför klassning som Akut hotad (CR) (<50 reproduktiva individer), men under den gräns som medför klassning som Sårbar (VU) (>250 reproduktiva individer).
Saxat från http://www.slu.se/sv/centrumbildnin.../1/vargens-status-i-rodlistan-aktuell-fakta-/

Ganska troligt att vargen kommer få ändrad status till "Sårbar", särskilt när man nu ställt in årets jakter.

Vad bra gjort av din mamma!
Hon gör precis samma sak som resten av eftersöksekipagen som tar hand om de ca 40 000 viltolyckorna som sker årligen, gör. Dom flesta är troligtvis inte medlemmar i wwf dock.

Jag håller helt med om att det inte förbättrar den demokratiska processen, men det verkar inte finnas särskilt mycket som förbättrar den demokratiska processen över huvud taget just nu.

Jag är helt emot eftersöksstrejkerna, men jag har ändå förståelse för att det görs. Precis som i alla andra branscher där man tar till drastiska åtgärder som ett förhandlingsmedel.

Många glömmer att eftersöken görs på helt frivillig basis.
Man kan ju tycka att alla som kör bil och därmed riskerar att köra på vilt borde ha heder och samvete att lära sig att åtminstone märka ut platsen för viltolyckan ordentligt, men inte ens det klarar folk av.
På 7/10 viltolyckor vi har gått på de senaste åren har platsen varit fel utmärkt med mer än 400m.
Eller heder och samvete att släppa lite på gasen när det går ett eftersöksekipage i vägkanten, med reflexer, lampor, viltolycke-skyltar uppsatta osv.. men nej...

Jag har väldigt svårt att förstå att någon som påstår sig värna om djur(?) och natur(?) låter djur lida i onödan bara för att försöka få poäng. :yuck: Jag har absolut inga som helst problem med att folk jagar, jag har varit ihop med en jägare och har släktingar som jagar, äter själv vilt, men fan i helvete att jag någonsin kommer att ha överseende med dessa jävla idioter som plågar ihjäl djur för att det är en varg, ett lo, en järv eller en örn osv! :banghead:

Rovdjurshatare/djurplågare skulle få sina licenser förverkade för tid och evighet, i såväl det här som nästkommande liv om man nu tror på sånt. :devil:

Jag är glad att jakten är inställd. Jag förstår att vargen kan vara ett lokalt problem, men om vi ska räkna till kronor och ören skulle vi isf skjuta bort allt vad älg, ren, rådjur och vildsvin heter innan vi börjar jaga rovdjuren. Det finns inga vilda djur som kostar samhället så mycket i skador och dödsfall som de här djuren gör!

"Vi behöver mer betande djur", stolpskottet Erlandsson har uttalat sig återigen. :crazy: Se då till att folk kan försörja sig som bönder och upphandla inte MRSA-grisar från Danmark, regnskogskött från Sydamerika, burägg från Finland och kyckling från Asien som sedan serveras i skolor och på äldreboenden.

Jag föraktar inte jägare som grupp, men de här skjutglada rovdjurshatarna som tillåts härja i vår natur är inte jägare, de är skjutkåta idioter som borde institutionernas. :wtf:

Sedan några år tillbaka får jägarna här betalt från länsstyrelsen när vi åker på trafik skadat.
Betalt? De får en liten summa i ersättning om man ser till vilket arbete som görs...
Sen kan jag hålla med om att det är fel väg att gå genom att låta andra djur lida, men jag förstår även frustrationen när saker lovas och sen aldrig blir av. Om man hade tagit beslut om vargjakten säg ett halvår tidigare så hade man kanske hunnit tugga sig igenom alla överklagande innan det var dags. Att ställa in jakten dagen före är ett slag i ansiktet.
Vad man en anser om vargjakt så har det skötts väldigt dåligt med besluten.

Jag har väldigt svårt att förstå att någon som påstår sig värna om djur(?) och natur(?) låter djur lida i onödan bara för att försöka få poäng. :yuck: Jag har absolut inga som helst problem med att folk jagar, jag har varit ihop med en jägare och har släktingar som jagar, äter själv vilt, men fan i helvete att jag någonsin kommer att ha överseende med dessa jävla idioter som plågar ihjäl djur för att det är en varg, ett lo, en järv eller en örn osv! :banghead:

Rovdjurshatare/djurplågare skulle få sina licenser förverkade för tid och evighet, i såväl det här som nästkommande liv om man nu tror på sånt. :devil:

Jag är glad att jakten är inställd. Jag förstår att vargen kan vara ett lokalt problem, men om vi ska räkna till kronor och ören skulle vi isf skjuta bort allt vad älg, ren, rådjur och vildsvin heter innan vi börjar jaga rovdjuren. Det finns inga vilda djur som kostar samhället så mycket i skador och dödsfall som de här djuren gör!

"Vi behöver mer betande djur", stolpskottet Erlandsson har uttalat sig återigen. :crazy: Se då till att folk kan försörja sig som bönder och upphandla inte MRSA-grisar från Danmark, regnskogskött från Sydamerika, burägg från Finland och kyckling från Asien som sedan serveras i skolor och på äldreboenden.

Jag föraktar inte jägare som grupp, men de här skjutglada rovdjurshatarna som tillåts härja i vår natur är inte jägare, de är skjutkåta idioter som borde institutionernas. :wtf:
krieriet för att vara " skjutkåta idioter som borde institutionernas" är tydligen att man anser att vargen ska, liksom andra djurarter, hållas i acceptabla antal.

vad är det för skillnad, rent principiellt mellan att skjuta ett vildsvin och att skjuta en varg?

att plåga ihjäl ett djur är väl förkastligt vare sig det är en varg, en gris eller en hund.

En domstol kan självklart inte stoppa ett politiskt fattat beslut för att man inte håller med om innehållet. Utan den enda grunden som domstolen har att stoppa beslutet är för att beslutet inte är lagenligt fattat. Så som att den politiska församlingen som fattade beslutet har inte att fatta den typen av beslut eller att det finns ett beslut eller författning på en högre nivå som det aktuella beslutet strider mot - så som EU:s art- och habitatsregler. EUs beslut och författningar trumfar vår inhemska, det kan vi tycka vad vi vill om men har bara att rätta oss utefter.

Riksdagen hade aldrig makt att besluta om vargjakten (så länge EU inte sagt ok). Lösningen för jägarnas problem ligger inte i att utlysa en eftersöksstrejk här hemma utan att bli lobbyister vid EUs beslutande församlingar.

Senast ändrad:
Med en tillväxt på ca 15% årligen och siffror som tyder på att den förmodligen kommer få en förbättrad status i årets uppdatering av rödlistan kan du väl knappast säga att vargen är utrotningshotad ens i Sverige?
Ge mig gärna siffror på det.

Saxat från http://www.slu.se/sv/centrumbildnin.../1/vargens-status-i-rodlistan-aktuell-fakta-/

Ganska troligt att vargen kommer få ändrad status till "Sårbar", särskilt när man nu ställt in årets jakter.

Jag kan visst säga att vargen är utrotningshotad i Sverige, det är nämligen den officiella statusen just nu.

Sedan finner jag det märkligt att Grimsö kan påstå att en stam på 240 individer motsvarar 170 reproduktiva individer. Menar de att vi har 240 alfaindivider i Sverige? I en vargflock (undantaget de väldigt stora som man kan finna i t.ex. Nordamerika) är det bara alfaparet som är reproduktivt. Oavsett övriga individers ålder och potentiella reproduktiva förmåga är det i praktiken bara alfaparet som är reproduktivt.

Har vi 170 st vargrevir idag? Det låter lite väl mycket.

Men det är ju det man gör ;) dessutom är knappast en art som fördubblat sitt antal de senaste åren utrotningshotad...
Med din logik är väl mellanspetten snart "hemma"? Den har varit utrotad i Sverige sedan decennier men skådats i 1 (ett) exemplar på Gotland i dagarna. Nu räcker det alltså att hitta en till?

För övrigt håller jag med att det sköts klantigt med vargjakten. Det ska inte behöva ställa in dagen innan. Populationen kunde gått skattas lite för att öka acceptansen och öka chanserna för de revir med nytt blod.

Med din logik är väl mellanspetten snart "hemma"? Den har varit utrotad i Sverige sedan decennier men skådats i 1 (ett) exemplar på Gotland i dagarna. Nu räcker det alltså att hitta en till?

För övrigt håller jag med att det sköts klantigt med vargjakten. Det ska inte behöva ställa in dagen innan. Populationen kunde gått skattas lite för att öka acceptansen och öka chanserna för de revir med nytt blod.

]Det här är min logik. hur din logik funkar med bara en mellanspett...du borde nog kolla det där med blommor och bin ;)
vargar-i-sverige-2010_640px.jpg
antal vargar/Sverige
Antal-f-ryngringar-2012-2014.gif

En domstol kan självklart inte stoppa ett politiskt fattat beslut för att man inte håller med om innehållet. Utan den enda grunden som domstolen har att stoppa beslutet är för att beslutet inte är lagenligt fattat. Så som att den politiska församlingen som fattade beslutet har inte att fatta den typen av beslut eller att det finns ett beslut eller författning på en högre nivå som det aktuella beslutet strider mot - så som EU:s art- och habitatsregler. EUs beslut och författningar trumfar vår inhemska, det kan vi tycka vad vi vill om men har bara att rätta oss utefter.

Riksdagen hade aldrig makt att besluta om vargjakten (så länge EU inte sagt ok). Lösningen för jägarnas problem ligger inte i att utlysa en eftersöksstrejk här hemma utan att bli lobbyister vid EUs beslutande församlingar.
Varför tas det aldrig längre upp? Det är ju inte första jakten som stoppas...Jag förstår jägarnas frustration.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama