Vargjakten ställs in i elfte timmen

Jag med, eftersom jag bor i den regionen.
Grejen är ju att vargarna inte direkt sprider sig själva – och de går ju bevisligen inte att flytta på. De trivs tydligen väldigt bra här i Värmland och flyttar inte på sig i första taget. Vildsvinen har ju börjat breda ut sig och vandrar allt längre norrut (de är nykomlingarna här hos oss), varför kan inte vargarna bara göra samma sak? Upptäcka lite nya marker och sedan stanna där. :angel:

Vargar flyttar visst på sig, MEN varg får i princip inte finnas i renbetesland (dvs typ hela Norrlands inland). Vargar som bosätter sig inom detta område skyddsjagas, alternativt flyttas om det rör sig om genetiskt värdefulla individer. Det är mao en ganska liten av Sveriges totala yta som är aktuell för vargrevir.

Men myndigheten Lst ville ju ha vargjakt. Det är ju domstolen som stoppat det juridiskt. Klaga där klagandet hör hemma. Dvs specificera om det är Lst eller domstolen du syftar på!
Du får se på den uppseglande konflikten som alla andra konflikter när det gäller avtal o regler i Sverige. De drabbar oftast tredje part.

Men jag kan tala för mig själv. Skulle jag ha hundar och hålla på med jakt medelst drivande hundar och få den jaktformen spolierad av myndighetsbeslut, så skulle incitamentet att obetalt gå ut och jobba för myndigheterna sjunka till en obefintlighet.
Jag skulle resonera så här: vill myndigheterna ha varg, så låt dem ta hand om det vilt som skadas på myndigheternas vägar o järnvägar, jag tar hand om de eventuella eftersök jag förorsakar. Att det kommer att kosta myndigheterna stora summor att anställa yrkesjägare och hålla hundar är deras problem inte mitt.

Du får se på den uppseglande konflikten som alla andra konflikter när det gäller avtal o regler i Sverige. De drabbar oftast tredje part.

Men jag kan tala för mig själv. Skulle jag ha hundar och hålla på med jakt medelst drivande hundar och få den jaktformen spolierad av myndighetsbeslut, så skulle incitamentet att obetalt gå ut och jobba för myndigheterna sjunka till en obefintlighet.
Jag skulle resonera så här: vill myndigheterna ha varg, så låt dem ta hand om det vilt som skadas på myndigheternas vägar o järnvägar, jag tar hand om de eventuella eftersök jag förorsakar. Att det kommer att kosta myndigheterna stora summor att anställa yrkesjägare och hålla hundar är deras problem inte mitt.

Läste du vad jag skrev? Du menar alltså att domstolarna ska bekosta detta? :confused:
För att de kontrollerar huruvida länsstyrelsens beslut (JA till skyddsjakt) bryter mot EUs regler eller ej?

Läste du vad jag skrev? Du menar alltså att domstolarna ska bekosta detta? :confused:
För att de kontrollerar huruvida länsstyrelsens beslut (JA till skyddsjakt) bryter mot EUs regler eller ej?
Domstolarna är till för att hantera rättsligt korrekta överklaganden.
Vad jag vet så återstår en instans att överklaga.
Vem som betalar? ja idag är det väl myndigheterna. Intressant bara att en myndighet överklagar en annan...

Så svaret är ja , det ska inte kosta ngt att överklaga ett myndighetsbeslut.

Dessutom stoppades väl inte vargjakten av biologiska skäl utan av juridiska, vilket gör det hela ännu intressantare ;)

Det där tycker jag dock är lite intressant. Varför är det värre att ha varg nära inpå än älg? Personligen har jag bott i områden där det vid flera tillfällen rapporterats om älgar som blivit aggressiva och jagat människor, aldrig något liknande om varg. Ändå är en varg "farlig och oskygg" om någon, någonstans sett en. Medan en älg kan vara inne i någons trädgård utan att för den delen ses som oskygg, så länge den traskar därifrån om man medvetet försöker skrämma bort den.

För mig är det lite skum logik, faktiskt.

Jag bor i ett ganska älgfritt område, eftersom det finns varg här. :angel: De verkar ha käkat upp älgarna eftersom de hellre tar får, alpackor och kor i stället och älgarna inte syns till alls, det är inte ens älgspår i skogen längre. Det såg jag senast vintern 2012/2013... Vildsvin finns det däremot gott om, och jag är inte så förtjust i dem heller.

Typiskt. jag hoppades att vargen skulle lösa bekymret.

Det hoppades jag också, tills jag insåg att vildsvin inte verkar stå på vargarnas meny alls. Annars hade det ju varit rätt praktiskt liksom. Lite som mega shark vs giant octopus där de två monstren får ta kål på varandra :angel:

Jag bor i ett ganska älgfritt område, eftersom det finns varg här. :angel: De verkar ha käkat upp älgarna eftersom de hellre tar får, alpackor och kor i stället och älgarna inte syns till alls, det är inte ens älgspår i skogen längre. Det såg jag senast vintern 2012/2013... Vildsvin finns det däremot gott om, och jag är inte så förtjust i dem heller.
Fast det fanns älg innan vargarna bosatte sig där? Där jag bodde tidigare fanns det både älg och varg, tamboskapen klarade sig.

Fast det fanns älg innan vargarna bosatte sig där? Där jag bodde tidigare fanns det både älg och varg, tamboskapen klarade sig.

Ja, det gjorde det.
Grannen är jägare och har berättat om hur det var för bara 5-10 år sedan, och skolan jag bor bredvid brukade ta med elever (som läste eller hade tagit jägarexamen) ut på jakt under höstlovet förr, men nu är det ingen idé längre.

Det beror nog lite på var man bor, jag vet att det finns ställen med väldigt oskygga grisar, men här omkring är det nästan enbart jägarna som har sett dem. "Ickejägarna" har visserligen sett deras härjningar men aldrig sett grisarna själva, speciellt inte i dagsljus. Vi jagar med våran hund i områden där det finns vildsvin, nu tror jag att han visserligen väljer bort vildsvinen, (inte okej rasmässigt men jag uppskattar det... ;) ) men det är en gång på 2 säsonger som det har rört sig gris under jakten... Men vi har områden som är extremt täta och långt ifrån bebyggelse och där ingen promenerar och vi misstänker att det är där de ligger och trycker dagtid. Men jag tror även att eftersom det är relativt högt jakttryck på dem så blir det mer skygga också, det är smarta djur, skjuter man en kulting för en sugga så tar det väldigt lång tid innan hon går tillbaka till samma ställe igen.
Men vi har heller inga stora problem med förstörda åkrar eller tomter, det djur som har ställt till med mest ifjol var bävern. ;) Den har byggt dammar och underminerat flera gärden så de blir vattensjuka och det är stor risk att traktorerna välter ner i ån.

I södertäljetrakten har alla elstängsel runt sina tomter för att inte de ska bökas sönder. Rider man i skogen ser man spår överallt och de är inte det minsta skygga.

Fast ser folk en älg intill en väg anser de den inte vara oskygg, den vill folk inte ens fälla, vilket ju är helt normalt. Men ser man en varg på samma sätt är den för nära människan och vargstammen är för stor... Jag tror inte det har ett dugg med fälltillstånd att göra utan överdriven rädsla.
En älg framställs inte som otroligt skygga djur vilket få personer kommer att se vilda, men detta var det som var och varannan fick höra för och nu oxå tror jag och ser man ett så skyggt djur torde det vara nåt fel på den individen, det sas om grisarna för oxå men nja stämmer inte här för 5 öre.

Det hoppades jag också, tills jag insåg att vildsvin inte verkar stå på vargarnas meny alls. Annars hade det ju varit rätt praktiskt liksom. Lite som mega shark vs giant octopus där de två monstren får ta kål på varandra :angel:

win/win liksom :) Hur kommer det sig att de tar älg men inte vildsvin? är det pga svinen lever i grupp?

Domstolarna är till för att hantera rättsligt korrekta överklaganden.
Vad jag vet så återstår en instans att överklaga.
Vem som betalar? ja idag är det väl myndigheterna. Intressant bara att en myndighet överklagar en annan...

Så svaret är ja , det ska inte kosta ngt att överklaga ett myndighetsbeslut.

Dessutom stoppades väl inte vargjakten av biologiska skäl utan av juridiska, vilket gör det hela ännu intressantare ;)

Att domstolarna ska bekosta vilt som skadad på järnvägar och vägar? Det var det jag frågade om.

Jag tror vargarna skulle kunna lära sig att käka vildsvin. Dom är såpass olika älgar o får och sånt att dom antagligen inte kommit på att dom är goda. I så fall behövs vargen eftersom vildsvinen är en plåga. För övrigt tycker jag det vore synd om det inte blir vargjakt den här vintern heller. Vargarna behöver jagas för att inte bli för oskygga. Då man till ex hör att någon gått ut i stallet på morgonen och hennes vovve hade lufsat runt på gårdsplanen som vanligt tills vargen kom... Ok att ha hunden kopplad i skogen men då vargen vågar sig in på gården och river hunden då har det gått för långt! Och i nordvärmland har det blivit så ont om älgar att man fått ställa in älgjakten i en del distrikt. Älgjakten innebär gemenskap och fest! Så sammanfattningsvis tycker jag att det ska finnas några vargar här o var, men inte för många och absolut inte oskygga.

win/win liksom :) Hur kommer det sig att de tar älg men inte vildsvin? är det pga svinen lever i grupp?

Det är dels för att grisarna har hållt sig söderut och vargarna norröver, så de har inte levt "sida vid sida" så länge. Nu är ju grisarna även här, och fortsätter norrut. Samtidigt har det varit varg på Tylösand... Så spelreglerna ändras lite.

Och så är det för att grisarna är avsevärt farligare att ge sig på än en älg. De anser att anfall är bästa försvar när det gäller varg.

Här är en film från 2009. Vet inte var i Sverige dock...

För den nyfikne finns det här information om hur man kan få del av det aktuella avgörandet.

http://www.forvaltningsrattenikarls...kt-efter-varg-far-inte-paborjas-som-planerat/

Eftersom det aktuella beslutet är ett interimistiskt beslut så är det dock väldigt 'fattigt'. Så den som vill förstå varför man inte får ägna sig åt vargjakt just nu bör snarare ägna sig åt att läsa
http://mb.cision.com/Public/514/9680712/b5d77de7f18c2a3c.pdf

Du får gärna skriva ut källan till att vargen är utrotningshotad i Sverige?
Inte ens wwf skriver att vargen är utrotningshotad...

Din misstänksamhet mot Grimsö och andra vargforskare tröskade vi ju igenom ganska rejält i förra tråden utan att du kunde visa på några siffror där, så jag tror vi hoppar den diskussionen va?
IUCN hade väl haft egna direktiv om dom inte litat på Grimsöforskarna.

Min misstänksamhet mot Grimsö bottnar i att jag själv har läst populationsgenetik och på att ett flertal internationella forskare säger emot Grimsös forskare. Enligt vad jag har lärt mig och enligt den internationella expertisen som jag har hänvisat till i flera andra sådana här diskussioner behövs en vargstam om minst 500 individer för att stammen ska kunna betraktas som livskraftig.

Inavelngraden minskar inte för det blir fler vargar utan det blir bara fler vargar med hög inavel grad, så länge inte nytt blod kommer kommer inte graden av inavlade minska oberoende på antalet vargar.

Nej, inavelsgraden sjunker inte men du bevarar den genetiska variation som finns. Ju högre inavelsgrad du har i en population ju viktigare är det att så många som möjligt går vidare i avel. Det är ju det problemet man ofta får i rasavel när man selekterar på specifika egenskaper allt för hårt. Bara de bästa djuren går vidare i avel, inavelsgraden ökar och med tiden även sjukdomar och defekter. I det läget börjar man inte selektera hårdare (jämförbart med att skjuta av vargar). I det läget ser man till att så många individer som möjligt går vidare i avel så att man bevarar den genetiska variation som finns. Sedan arbetar man optimalt även med utparning (invandring av varg eller utplantering av varg).

Det handlar inte om antingen eller, det handlar om båda delarna.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama