Vargjakten ställs in i elfte timmen

Har en matriarksuggas flock utsatts ngr gånger för vargangrepp så lär hon sig hur hon ska bete sig
Ensamma unggaltar, oerfarna modersuggor lär nog falla offer men en gammal madam med skinn på näsan passar sig nog vargen för.

Det är ju bla därför jag i tidigare diskussioner hävdat att klövvilt exklusive gris kommer att mer eller mindre försvinna från vargtäta revir.
Och istället för rådjur, hjort o älg så råkar naturligtvis traktens tamdjur, hundar o katter illa ut.

Jag anser att om det ska jagas varg så ska den jakten skötas av statliga jägare och inte vara öppen för allmänheten. Det ska vara sakkunniga som avgör vilka vargar som ska skjutas och var de ska skjutas, inte någon rovdjurshatare som försöker göra mesta möjliga skada.

Jag fattar inte varför det är svårt att jaga vildsvin där det är gott om dem, där jag är uppvuxen hade vi vildsvin bakom huset var och varannan natt. Ständigt i hästhagarna. Folk stängslade in sina tomter pga vildsvinen.

Instämmer med @rutans inlägg nedan med tillägget att man får faktiskt inte skjuta hursomhelst. Man måste ha jakträtten, kulfång (eller VERKLIGEN veta var husen är!) osv. Det är liksom inte tillåtet att göra en Runar.

Hen fattar inte att ryttare påstår att hoppbanor kan vara svåra. Det är ju bara att styra och åka med...?
Att du inte har vetskap om det betyder ju inte att så inte är fallet.
Bland annat så har vildsvinet liten träffyta och att de inte gärna går ut i öppen terräng dagtid, åkrarna brukar ju ofta ha högväxt vegetation.

Jag anser att om det ska jagas varg så ska den jakten skötas av statliga jägare och inte vara öppen för allmänheten. Det ska vara sakkunniga som avgör vilka vargar som ska skjutas och var de ska skjutas, inte någon rovdjurshatare som försöker göra mesta möjliga skada.
Vem som utför uppdraget är inte intressant för mig personligen, så länge hanteringen av jakten sköts på bästa sätt.
Däremot vågar jag påstå att de revir som blir tillgängliga för jakt inte valts ut genom lotteri.

Så ska vi naturligtvis ha det men var ska vi ta det?
Att lokalisera och individbestämma en varg kan kosta upp mot 1 miljon kr.
ska exempelvis 25 vargar fällas, de flesta utan radiosändare så hamnar man väl upp mot 30, 40 miljoner årligen.

En stilla undran... jag undrar vad de i storstäderna skulle säga om de hade det så här (jfr jakten på en varg som tagit sig till Stockholm 2001 som de dock inte fick tag på):

http://www.dalademokraten.se/dalarna/falun/en-oradd-varg-har-visat-sig-i-linghed

Rådjur är inne i tätorterna hela tiden och trampar sönder och äter upp rabatter. Det ansöks inte om skyddsjakt på dem.

Så länge vargen inte ger sig på tamdjur eller människor finns det inte fog för att skjuta den. Däremot kan (och bör) man väl försöka skrämma bort den.

Säger hon som växte upp i skogen och flyttade till storstaden men som tillbringar somrarna i skogarna.

Rådjur är inne i tätorterna hela tiden och trampar sönder och äter upp rabatter. Det ansöks inte om skyddsjakt på dem.

Så länge vargen inte ger sig på tamdjur eller människor finns det inte fog för att skjuta den. Däremot kan (och bör) man väl försöka skrämma bort den.

Säger hon som växte upp i skogen och flyttade till storstaden men som tillbringar somrarna i skogarna.

Finns INGEN jägare som idag skulle ge sig på att försöka stöta bort varg utan att det är beslutat om skyddsjakt. Så jäkla kul att bli av med vapnen (kanske för alltid) pga anmälan om jaktbrott är det inte.

Att jämföra ett rovdjur med en växtätare/bytesdjur tänker jag inte ens kommentera.

Vilken sten bor du under? Det tjuvjagas varg i massor, både med fällor, gift och bössa.

Jag bor inte under en sten, tack så mycket. Gör du? Jag hoppas din kommentar inte var en släng eftersom jag är geolog.

Att tjuvjakt förkommer är jag medveten om och fördömer. Min kommentar gällde det man kan göra lagligt. Senaste beslutet angående vargjakten kommer tyvärr att öka tjuvjakten.

Jag bor inte under en sten, tack så mycket. Gör du?

Att tjuvjakt förkommer är jag medveten om och fördömer. Min kommentar gällde det man kan göra lagligt. Senaste beslutet angående vargjakten kommer tyvärr att öka tjuvjakten.

Nej, du skrev att det inte finns en enda jägare som skulle stöta bort varg utan godkännande. Det är inte sant.

Att tjuvjakt kommer öka är väl knappast ett argument för att tillåta jakt? Det är ett argument för att strama åt regelverket som tillåter lagbrytare att äga vapen!

Nej, du skrev att det inte finns en enda jägare som skulle stöta bort varg utan godkännande. Det är inte sant.

Att tjuvjakt kommer öka är väl knappast ett argument för att tillåta jakt? Det är ett argument för att strama åt regelverket som tillåter lagbrytare att äga vapen!

Nu är det ju så att de flesta jägare är laglydiga så det är därför jag pratar om vad man kan göra lagligt. Vargen i artikeln gick genom en rätt väl befolkad by, dvs det är lite svårt att göra något i lönndom.

Världen är inte idealisk. Känner man att man inte får gehör för sina åsikter (som dessutom har ett demokratiskt stöd eftersom 90% av riksdagen röstade för vargjakt) så är det lätt hänt att man skiter i reglerna. Jag säger inte att det är rätt men jag tycker heller inte det är rätt att demokratiska beslut saboteras.

Regelverket låter heller inte lagbrytare ha kvar sina vapen. Eller säger du att alla jägare kollektivt är lagbrytare så det är lika bra att ta av dem vapnen? Kompanistraff?

Men vad riksdagen säger om vargjakt, dessutom på uppenbart falska grunder med felaktigt citerad forskning, betyder inte ett skit när det kommer till bevarande av vilda arter.

Vi är skitupprörda över att de skjuter TIGRAR i andra länder, men här ska vi skjuta lite varg för att folk tror på skrock och vägrar inse att vi inte är ensamma i världen? Nej tack...

En reglerad jakt är alltid att föredra framför en oreglerad tjuvjakt.

I fallet varg så skulle tvivelsutan en reglerad jakt förutom en reglering av antalet individer även fungera som en pysventil så att incitamentet för tjuvjakt dvs trycket, blir svagare.

Risken är annars att ett beteende som inte är önskvärt permanentas.
Att varghatet eskalerar så till den milda grad att individer förlorar de etiska perspektiven och tar till metoder som avsiktliga bukskott, gift o andra avskyvärda metoder.

Ett bukskott mot en icke halsbandsförsedd varg är i praktiken riskfritt för skytten.
I kikarsiktet ser han om vargen har band eller inte.
Vargen kan gå flera timmar innan den går i sårlega efter ett sådant skott och det är i praktiken omöjligt att ens avgöra på vilken fastighet vargen initialt är skjuten.

Men vad riksdagen säger om vargjakt, dessutom på uppenbart falska grunder med felaktigt citerad forskning, betyder inte ett skit när det kommer till bevarande av vilda arter.

Vi är skitupprörda över att de skjuter TIGRAR i andra länder, men här ska vi skjuta lite varg för att folk tror på skrock och vägrar inse att vi inte är ensamma i världen? Nej tack...

Äpplen och päron. Tigrar är hotade (EN) sett till hela populationen, vargar least concern (LC).

i småskolan var det alltid någon som sade: -jag har rätt vad du än säger!
du påminner om den typen.
det är bara dina åsikter som är korrekta och riktiga.
snacka om naivitet
Antal tigrar ca 3500 tendens minskande
Antal vargar ca 200 000 tendens stigande

;)

Precis... Rådjur går in på tomter och...?

Äter.

Rådjuren letar alltså föda.

Varför tror du vargen går in på tomter? Vad är dess instinkt?
Möjligen överleva och hitta föda?

Vad är skillnaden på rådjur och varg?

Rådjur är växtätare. Vargen är rovdjur. Se skillnaden.

Hittar vargen lättfångade byten och det är fritt fram, så tar den givetvis det.

Det är faktiskt en minoritet av jägarkåren som går att klassa som rovdjurshatare, men jag antar att du med det begreppet menar varghatare och faktiskt inte alla rovdjur?

Ibland känns det som att många tror att vi som jagar gör det för att vi hatar djuren vi jagar, att vi har nån typ av antipati mot dem av okänd anledning och så är det faktiskt inte för den absoluta majoriteten. Givetvis finns det avarter inom jägarkåren precis som det finns inom alla grupperingar, men de är faktiskt i minoritet och det finns en stor kunskap inom den svenska jägarkåren i hur man bedriver en etisk och korrekt jakt så varför inte utnyttja den?

Sen är ju den andra sidan av saken inte så mycket bättre den, även där finns det avarter som tar saker och ting i egna händer men de är också i minoritet.

Är man för en helt oreglerad vargstam så hoppas jag att man också då står för följderna av det, att man förstår hur det påverkar biotoperna och övriga viltarter inom den biotopen och står för att "ja, jag vet att det kommer att utarma markerna och skapa en ekologisk obalans men vargen är ändå viktigare än allt annat och ska inte förvaltas alls som övriga arter".

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama