Vargjakten ställs in i elfte timmen

Föreställ dig en torparfamilj, en ko Livsnödvändig för att barnen ska överleva vintern, En gris för köttets skull några höns och om man hade tur ngr getter eller får.
Tog vargen kon så kanske de minsta barnen inte överlevde vintern.
Och kritterna betade ju på skogen för de små åkerlapparna användes till spannmål, potäter och så hö till vintern.

Föreställ dig känslan att då släppa djuren på bete. Tro fasen att privata o myndigheterna gjorde vad de kunde för att utrota denna risk.

...Viket också var anledningen till att vildsvinen utrotades, dock mycket tidigare, redan under 1600-talet....

Då var vildsvinens härjningar en orsak till svält.

Nu är vildsvinen en orsak till att man inte kan skörda ensilage från uppbökade vallar, att spannmålsgrödor (och andra grödor) skadas svårt, och att EU-bidrag dras in för skador i betesmarkerna...

Finns INGEN jägare som idag skulle ge sig på att försöka stöta bort varg utan att det är beslutat om skyddsjakt. Så jäkla kul att bli av med vapnen (kanske för alltid) pga anmälan om jaktbrott är det inte.

Att jämföra ett rovdjur med en växtätare/bytesdjur tänker jag inte ens kommentera.

Så får de väl be om tillstånd att försöka skrämma bort den då, men nej... det första man gör är att ansöka om tillstånd för skyddsjakt. Det är ganska talande i sig.

Precis... Rådjur går in på tomter och...?

Äter.

Rådjuren letar alltså föda.

Varför tror du vargen går in på tomter? Vad är dess instinkt?
Möjligen överleva och hitta föda?

Vad är skillnaden på rådjur och varg?

Rådjur är växtätare. Vargen är rovdjur. Se skillnaden.

Hittar vargen lättfångade byten och det är fritt fram, så tar den givetvis det.

Det är inte bara födosök som drar vargar till bebyggelse. Vargar är precis som så väldigt många andra djur även nyfikna, i synnerhet unga. Men visst, den kniper kanske ett tamdjur om den får chansen. Därför får vi människor skydda våra tamdjur. Ha dem under uppsikt, sätta upp stängsel och i värsta fall även skjuta den attackerande vargen.

Växtätare kan attackera de också, förra året höll en kvinna på att bli ihjälsparkad av en älg...

Men som jag skrev, det är lämpligt att försöka skrämma bort vargar som upprepade gånger söker sig till bebyggelse.

Fast ha produktionsdjur "under uppsikt" funkar ju bara i praktiken. Och i somras skedde flera angrepp med gk stängsel.

Det funkade säkert när vargarna var färre och det fortfarande fanns gott om älg och rådjur. Situationen har förändrats otroligt mycket på 10 år.

:bow:

Vad jag är riktigt rädd för är att innan vi kommer att få en vettig reglering av vargstammen måste det ske något riktigt illa, dvs att vargen gett sig på ett barn. Jag hoppas för allt i världen att det inte blir så.

Att säga att den oron är obefogad motsägs av de väl dokumenterade vargattacker som skett i bla Ryssland.

Om vi vill undvika att vilda djur dödar människor borde vi nog skjuta bort betydligt fler älgar för hur många människor dör eller skadas allvarligt varje år i trafikolyckor som involverar älg?

Varför är det bara med vargen som folk börjar ta till fullständigt irrationella, känslomässiga argument som "tänk på barnen, snart tar vargen våra barn"?

Fast ha produktionsdjur "under uppsikt" funkar ju bara i praktiken. Och i somras skedde flera angrepp med gk stängsel.

Det funkade säkert när vargarna var färre och det fortfarande fanns gott om älg och rådjur. Situationen har förändrats otroligt mycket på 10 år.

Då får man förstärka med vaktdjur, signaldjur, larm som löser ut via rörelsedetektorer osv. Man kanske tom. behöver överväga om inte djuren ska få komma in till natten då risken för angrepp är som störst.

Dessutom är det ju väldigt många produktionsdjur som knappt ens får komma ut idag...

Men ursäkta mig vilken värld lever du egentligen i? Alla får och alla nöt av honkön äldre än 6 månader är ute på bete varje år i Sverige. Det är LAG på det och det är god efterlevnad på den lagen.

Det är så ofantligt mycket okunskap i den här frågan och absolut noll insikt i om hur det är att vara djurbonde. Noll!

Rådjur är inne i tätorterna hela tiden och trampar sönder och äter upp rabatter. Det ansöks inte om skyddsjakt på dem.

Det är inte särskilt ovanligt med skyddsjakt på rådjur i tätorter och på kyrkogårdar.
Jagade med en kille idag som skjutit ca 15 rådjur i tätbebyggt område i Huddinge kommun denna hösten.
Det är inget ovanligt, även om just denna artikeln är gammal, dock om just Huddinge kommun:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4269108

Det gör inte jag. Jag kan förstå (nåja, allting är relativt) dom som på något vis blivit drabbade, exempelvis fått sina sina djur dödade, men många av jägarna har inte ens sett varg! Varför är det så jävla viktigt för dom?
Jakten är också en social samvaro då utflyttade kommer hem för att jaga älg. Jaga med lös hund går inte. Älgarna är så få att de inte är jaktbara. Om jag hade så stora störningar i mitt största fritidsintresse skulle jag också försöka åtgärda det.

...Viket också var anledningen till att vildsvinen utrotades, dock mycket tidigare, redan under 1600-talet....

Då var vildsvinens härjningar en orsak till svält.

Nu är vildsvinen en orsak till att man inte kan skörda ensilage från uppbökade vallar, att spannmålsgrödor (och andra grödor) skadas svårt, och att EU-bidrag dras in för skador i betesmarkerna...
Vildsvinen utrotades långt före vargen, i praktiken så fort skjutvapen fanns tillhanda. tack vare de stora krigen spred sig kunskapen om tillverkning o hantering så grisarna försvann redan på 1700talet.
Och problemet med grödor o gris var inte så stort då. Eftersom kritterna gick lösa för bete så hägnades odlingarna in i stället. Och dessa hägn var bra nog att hålla de egna grisarna ute så....

Det gör inte jag. Jag kan förstå (nåja, allting är relativt) dom som på något vis blivit drabbade, exempelvis fått sina sina djur dödade, men många av jägarna har inte ens sett varg! Varför är det så jävla viktigt för dom?
Därför att de flesta jägare är förnuftiga tänkande varelser och inser att det är fan så mycket lättare att stämma i bäcken än i ån ;)

Men ursäkta mig vilken värld lever du egentligen i? Alla får och alla nöt av honkön äldre än 6 månader är ute på bete varje år i Sverige. Det är LAG på det och det är god efterlevnad på den lagen.

Det är så ofantligt mycket okunskap i den här frågan och absolut noll insikt i om hur det är att vara djurbonde. Noll!
För att inte tala om de gårdar som baggbölades under 1800talet, det enda de har kvar idag är ju betesrätten på skogen.
Så till att börja med så kan ju storebror lösa in den rätten ;)

Både ja och nej.

Att stängsel är "godkända" betyder inte att de är "välunderhållna" när ett angrepp sker.

Dessutom var några av angreppen i somras sådana där man hade bra stängsel mot "land", men inte hade stängslat bort sjöstrand/mot vattendrag. Vi har tvingats stängsla bort massor med strand, och får alltså köra vatten till djuren, istället för att de kan dricka själva...

Vi har ca 5 km rovdjurskyddande elstängsel, och vi måste röja minst 4 gånger varje växtsäsong under nedersta tråden för att inte spänningen i eltrådarna ska bli löjligt liten. Missar vi med någon vecka, så går spänningen i stängslen ner från 9000 volt, till kanske 1500-2000 volt, vilket vare sig håller får inne, eller rovdjur ute...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama