Vargjakten ställs in i elfte timmen

Vargen är absolut sårbar och hotad i Sverige, därför är licensjakt en dålig idé.
Så du föredrar en oreglerad tjuvjakt då?
För i o m att den utrotningshotade vargen ökar i antal så ökar beredskapen att mot lagen tillvara ta sina egna intressen.

Men det skulle vara intressant på vilka data du bygger din inställning, eller är det som jag misstänker du bygger inte på fakta utan känslor ;)

Med tanke på att brott där legala jaktvapen är involverade och använda av licensinnehavaren är ovanliga känns det inte så oroande ändå.
Det händer fler olyckor med t ex bilar som nyttjas av idioter, även procentuellt sett.

Jag har inte sett någon motsäga sig att det finns stollar inom jägarkåren, att det skulle finnas fler idioter där än någon annanstans i samhället har jag dock svårt att tro.
Folk verkar glömma att jägare i regel är vanliga svenssons.
Det dör o skadas fler människor i samband med hästhantering än vid jakt. så , så farlig är jakten o jägarna.

Varsågod att skaffa jägarexamen och eftersökshund, kriterierna för att bli ett godkänt eftersöksekipage finns längre bak i tråden. Behovet av eftersöksekipage är stort trots alla jägare som frivilligt ställer upp.

Alla problem går att lösa om det finns politisk vilja. Men att agera på det här sättet är ansvarslöst, det är ren utpressning och dessutom i en fråga som inte ens berör eftersökning av skadat vilt. Hade jägarna ansett att de inte fick skälig ersättning för sitt arbete hade de rimligen drivit den frågan separat.

Alla problem går att lösa om det finns politisk vilja. Men att agera på det här sättet är ansvarslöst, det är ren utpressning och dessutom i en fråga som inte ens berör eftersökning av skadat vilt. Hade jägarna ansett att de inte fick skälig ersättning för sitt arbete hade de rimligen drivit den frågan separat.

Det verkar inte så, vargjakten är väl ett tydligt exempel på det? Den politiska viljan har ju haft en stark majoritet i denna frågan.

Jag vet inte hur insatt du är i Svenljungagruppen, men även om dom uppmanade till eftersöksbojkott bland alla jägare så var det ganska få som faktiskt slöt upp. Anledningen till att dom inte gjorde det var eftersom dom inte ansåg det etiskt korrekt, och att frågan inte hade med vargjakten att göra, precis som du. Och jag håller med.

Jägarna är nog bara glada att de får ersättning övht, även om vi bekostar den själva. Det var bara några år sedan ersättningen infördes, innan dess gjordes det gratis och precis som idag helt frivilligt.

Men som sagt, köp gärna en hund och bli ett eftersöksekipage, det behövs betydligt fler!
Specialutbilda dig gärna på varg också, det finns mig veterligen inga sådana ekipage idag.

Vad jag vet så är ialla fall lo;n betydligt mer hotad som art än vad vargen är, men så lyfer jag ju näsan lite över den lilla dammens gränser
Globalt är både europeiskt lodjur och varg livskraftiga, så där har du fel.

Eftersom varje land har ett ansvar för den biologiska mångfalden är det självklart för mig att diskutera Sveriges biologiska mångfald och inte vad resten av världen pysslar med.

Menar du att Sverige inte har något ansvar för biologisk mångfald? Vi kan köra på lite hur vi vill tills arter blir nationellt utdöda?

Jakten är också en social samvaro då utflyttade kommer hem för att jaga älg. Jaga med lös hund går inte. Älgarna är så få att de inte är jaktbara. Om jag hade så stora störningar i mitt största fritidsintresse skulle jag också försöka åtgärda det.

Om ens största fritidsintresse är just att döda djur bör man kanske se sig om efter ett annat, eller besöka en terapeut. Gillar man skog och friluftsliv finns det massor man kan göra utan att döda djur, gillar man just skytte så finns det väl en hel del sånt man kan ägna sig åt, utan att skjuta på levande.

(...)
Släpp hästarna fria, för det är ingen mänsklig rättighet att stoppa metall i deras munnar och skumpa omkring på deras ryggar för nöjes skull. Träffas och umgås kan ni göra ändå?

Du ser ingen skillnad på att ha som intresse att umgås, träna, samspela med ett djur och att döda ett djur?

Varför är många så rädda för varg, men inte björn? Det har väl varit fler björnattacker på människa i det här landet?

Så du föredrar en oreglerad tjuvjakt då?
För i o m att den utrotningshotade vargen ökar i antal så ökar beredskapen att mot lagen tillvara ta sina egna intressen.

Men det skulle vara intressant på vilka data du bygger din inställning, eller är det som jag misstänker du bygger inte på fakta utan känslor ;)
Att människor kommer att bryta mot en lag är inte ett logiskt argument mot en lag.

Är det bara tjuvjakt som vi på något vis ska tillåta genom reglerad licensjakt eller ska vi tillåta även andra lagbrott eftersom folk "gör det ändå"? Skulle vara intressant att se om du alltid resonerar så emotionellt och kortsiktigt kring lagar eller om det gäller enbart tjuvjakt.

Det är ingen hemlighet att vargen är starkt hotad i Sverige, därav min inställning.

Varför är många så rädda för varg, men inte björn? Det har väl varit fler björnattacker på människa i det här landet?
Ett svar på det kan väl vara att björnen får jagas i större utsträckning så den vill jaktlobbyn ha kvar.

Samma sak med vildsvinen. Är väl få vilt som orsakar skador som kostar så mycket men de är också rumsrena.

Ett svar på det kan väl vara att björnen får jagas i större utsträckning så den vill jaktlobbyn ha kvar.

Samma sak med vildsvinen. Är väl få vilt som orsakar skador som kostar så mycket men de är också rumsrena.

Vill jaktlobbyn ha kvar björnen?

I lagom antal så de får fortsätta jaga den.

Jag känner bara ingen jägare som vill jaga björn. De jag känner som jagar björn gör det för att de måste. Vet att mamma har snackat om att de snart kan få krav på sig att jaga björn för att få tilldelning på älg och då slutar hon jaga. Björn är ju rätt farligt att jaga. Verkar inte alls vara ett attraktivt vilt i de jägarkretsar jag har runt mig. Ger inget kött (de äter inte björn) och är farlig att jaga. Stör inte deras jakt i övrigt heller trots att det finns mycket björn i skogarna. Konkurrerar väl inte riktigt med jägarnas vilt på samma sätt som t.ex. varg och lodjur gör.

Om ens största fritidsintresse är just att döda djur bör man kanske se sig om efter ett annat, eller besöka en terapeut. Gillar man skog och friluftsliv finns det massor man kan göra utan att döda djur, gillar man just skytte så finns det väl en hel del sånt man kan ägna sig åt, utan att skjuta på levande.
Där jag bor skulle det bli fullständigt kaos om inte jägare höll efter viltstammarna. Det skulle också bli kaos om rovdjuren fick sköta det men på ett annat sätt. Däremot finns det plats för fler rovdjur parallellt med jägarkåren tycker jag.

Där jag bor skulle det bli fullständigt kaos om inte jägare höll efter viltstammarna. Det skulle också bli kaos om rovdjuren fick sköta det men på ett annat sätt. Däremot finns det plats för fler rovdjur parallellt med jägarkåren tycker jag.

Jag har inte argumenterat för att inte jaga överhuvudtaget. Men jag menar att om ens viktigaste fritidsintresse är att få döda djur så bör man nog ta sig en funderare.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama