Vargjakten ställs in i elfte timmen

Förvisso. Men främst av anledningen att det är då vargarna ger sig på tamboskap.

Precis som @Kildegrei skriver så är det inte den sk "jaktlobbyn" som hörs mest här i Värmland. Det är lantbrukare och andra frustrerade landsbygdsbor.
Hör ganska mycket av de som hävdar att de valt att bosätta sig där för att de vill jaga och de blir inte nöjda när de inte kan göra det som de tänkt sig.

Globalt är både europeiskt lodjur och varg livskraftiga, så där har du fel.

Eftersom varje land har ett ansvar för den biologiska mångfalden är det självklart för mig att diskutera Sveriges biologiska mångfald och inte vad resten av världen pysslar med.

Menar du att Sverige inte har något ansvar för biologisk mångfald? Vi kan köra på lite hur vi vill tills arter blir nationellt utdöda?
med tanke på vad jag vet om både lo och varg så är nog vargbestånden betydligt större. Här i Sverige har lo.n stora bekymmer med skabb eftesom de gärna tar sjuka rävar...

Eftersom du inte vill ta hänsyn till internationella överenskommelser så då accepterar du väl demokratiskt fattade beslut, att vi ska ha en reglerad jakt på varg istället för en oreglerad tjuvjakt då? ;)

Att människor kommer att bryta mot en lag är inte ett logiskt argument mot en lag.

Är det bara tjuvjakt som vi på något vis ska tillåta genom reglerad licensjakt eller ska vi tillåta även andra lagbrott eftersom folk "gör det ändå"? Skulle vara intressant att se om du alltid resonerar så emotionellt och kortsiktigt kring lagar eller om det gäller enbart tjuvjakt.

Det är ingen hemlighet att vargen är starkt hotad i Sverige, därav min inställning.
Faktist så är det det! Här i Sverige kan du exempelvis se hur staten agerade mot att folk gick mot röd gubbe, det var olagligt, folk gjorde det ändå så ändrades lagen, det är inte längre olagligt.
Bästa exemplet är annars spritförbudet i USA. På grund av tjockskalligheten hos förbudsivrarna växte den oreglerade handeln och maffian fick fotfäste. när man senare insåg detta och upphävde förbudet var det försent.

Samma sak kommer att hända med vargjakten, antingen har vi en reglerad kontrollerbar jakt under licensform eller så kommer vi få en oreglerad, okontrollerad tjuvjakt. Men tanke på att hälften av all varg som dör idag dör av "oklar" anledning så finns det fog att anta att den oreglerade jakten redan håller på.

Om ens största fritidsintresse är just att döda djur bör man kanske se sig om efter ett annat, eller besöka en terapeut. Gillar man skog och friluftsliv finns det massor man kan göra utan att döda djur, gillar man just skytte så finns det väl en hel del sånt man kan ägna sig åt, utan att skjuta på levande.
Om ens största fritidsnöje är att fängsla djur i läderband, tvinga in rostfritt stål mellan deras tänder och med händer, fötter o piskor tvinga dem att bära runt en i naturen så bör man kanske se sig om efter ett annat, eller besöka en terapeut.
;)

Jag har inte argumenterat för att inte jaga överhuvudtaget. Men jag menar att om ens viktigaste fritidsintresse är att få döda djur så bör man nog ta sig en funderare.
Om ens största fritidsnöje är att fängsla djur i läderband, tvinga in rostfritt stål mellan deras tänder och med händer, fötter o piskor tvinga dem att bära runt en i naturen så bör man kanske se sig om efter ett annat, eller besöka en terapeut. ;)

Det är en olycka som sker utan vilje. Klart det inte känns bra men vargdödade känns värre.

Vargen har inte mer uppsåt än bilisten. Varför skulle det ena vara värre än det andra? Har du plockat upp bitarna efter din hund efter att den körts på av en lastbil? Bokstavligen skrapat bort inälvorna från vägen? Hur är det lättare än att hitta sin hund söndersliten av en varg?

Hör ganska mycket av de som hävdar att de valt att bosätta sig där för att de vill jaga och de blir inte nöjda när de inte kan göra det som de tänkt sig.

Typ som folk som flyttar till Skåne för att de är hästmänniskor? Köper en gård för 2-12-22 miljoner.

Tänk om man plötsligt förbjuds stt ha häst i Skåne?

Förstår du parallellen?

Jag förstår parallellen men tycker inte att det är jämförbart rakt av.
Vi har björn ganska nära inpå. Det innebär att jag väljer var jag släpper hundarna. Släpper dem inte där jag sett björnspillning. Väljer att inte gå där om jag kan. Jag har ju möjligheten att välja och förstår också att det i vargtäta områden inte ges samma möjligheter att välja.
Nu pratar jag nog om olika saker men hoppas att nåt går fram ändå.

Ja, och det är precis som du säger - vi kan inte välja.

Det handlar inte om antalet vargar i Sverige, det handlar om mycket hög täthet på en liten yta. Men det tycks svårt att sätta sig in i för många.
Jag har vänner i Småland som resonerar så. De har mig veterligen bara enstaka strövargar.

Jag har vänner i Småland som resonerar så. De har mig veterligen bara enstaka strövargar.

Ok. Jag kan dock inte riktigt förstå vad det har med den inställda jakten i Värmland att göra. Det är 30 år sen vi levde i situationen med strövargar här.

För övrigt - tack alla för en sansad vargdebatt!!

[...]
Eftersom du inte vill ta hänsyn till internationella överenskommelser så då accepterar du väl demokratiskt fattade beslut, att vi ska ha en reglerad jakt på varg istället för en oreglerad tjuvjakt då? ;)

Problemet är väl att man knappast kan kalla riksdagens beslut om licens jakt på varg ett demokratiskt beslut eftersom det gick utöver deras maktbefogenhet att fatta just det beslutet. Den makten har vi i demokratisk ordning näml. lämnat över till EU. Lite som om kommunfullmäktige i Stockholm skulle fatta beslut om kommunalskatten i Skåne. Det ligger inte inom deras makt att göra det och ett beslut som går utanför organets behörighet är inte ett demokratiskt beslut.

(Ett lite förenklat resonemang)

Senast ändrad:
Ok. Jag kan dock inte riktigt förstå vad det har med den inställda jakten i Värmland att göra. Det är 30 år sen vi levde i situationen med strövargar här.

För övrigt - tack alla för en sansad vargdebatt!!
Har väl en del med attityder mot vargen i allmänhet att göra.

Vad jag inte förstår är varför man inte släpper tanken på licensjakt och istället utökar skyddsjakten. Det borde vara enklare att förena med EU-rätten. Varför måste det vara just licensjakt?

Problemet är väl att man knappast kan kalla riksdagens beslut om licens jakt på varg ett demokratiskt beslut eftersom det gick utöver deras maktbefogenhet. Den makten har vi i demokratisk ordning näml. lämnat över till EU. Lite som om kommunfullmäktige i Stockholm skulle fatta beslut om kommunalskatten i Skåne. Det ligger inte inom deras makt att göra det och ett beslut som går utanför organets behörighet är inte ett demokratiskt beslut.
Nu ska vi se, beslutet i riksdagen är fattat enligt de demokratiska spelregler vi har här i landet.
Det föreligger ett avtal där Sverige har förbundit sig att följa vissa spelregler vad det gäller en arts bevarande.
Riksdagen anser att man gjort detta och beslutat som man gjort.
Orsaken att jakten stoppades den här gången har såvitt jag vet ingenting med varg att göra utan en juridisk teknikalitet, den att man fråntagit rätten till ett överklagande. Om det är korrekt (vilket jag anser) så ligger beslutet fast även efter den sista öveklagande instansen som återstår.

Vad det gäller varg så ingicks avtalet när det knappt fanns varg i landet och vargens situation var verkligen hotad.
Idag är situationen en annan.
Man kan ju antingen lämna gruppen som ingått avtalet. Det finns då en möjlighet att återinträda med nytt avtal som avspeglar dagens varg situation
Eller begära en omförhandling.
Eller göra som riksdagen gör nu, hävdar att man följer avtalet och riskera kritik från EU

Kan då ställas i kontrast till de som till varje pris inte vill ha nån jakt - bor de i icke-vargtäta områden ska väl inte de heller ha nåt att säga till om? Eller...?
Vi bor väl alla i Sverige? Jag bor vid norrbottens kusten och här kommer vi nog aldrig få en vargstam att prata om. (De hittar väldigt sällan hit av någon anledning.) Får jag då inte ha någon åsikt i frågan?
Däremot har jag väldigt många jägare i bekantsskapskretsen och träffar dem dessutom i jobbet. Jag är intresserad av frågan och försöker sätta mig in de olika sidorna. Det är inte helt lätt då båda sidor ser allt i svart och vitt.

Det är strövargarna som är dom otäckaste, tycker jag.
Där det finns en tät stam kan jag välja att inte släppa min hund, där det finns strövarg har man ingen aning om hur det ser ut i markerna med rovdjur. Det går an när det finns spårsnö och man kan spåra av markerna, men när det inte finns det har man ingen aning.

En avgörande skillnad mellan vargen och de andra rovdjuren för oss som har hund är att vargen ser hunden dels som mat, men även som en konkurrent om mat, revir och annat. Det är faktiskt det enda rovdjuret som gör det.
Det är stor skillnad på att kunna träna sin hund och förbereda den inför t ex björn- eller lodjursjakt, mot att skydda den mot att bli angripen av varg.
Det tas fram fler och fler vargvästar på marknaden, och förhoppningsvis kan dom göra skillnad.
Det är väldigt få hundar som blir björndödade, trots att björnstammen är 3-4 gånger så stor som vargstammen. Det är otroligt sällsynt med lodjursdödade hundar.
Det är inte ovanligt med vildsvinsdödade hundar, men även där är det samma sak - du tränar och förbereder din hund för jakt på vildsvin, du skyddar den så gott det bara går med västar och skytte. Vildsvinen försvarar sig och det måste dom ha rätt att göra.
Det finns många jägare som aldrig skulle släppa sina hundar på vildsvin på grund av skaderisken.

Det ÄR en risk att jaga med sin hund, och en viss risk måste man vara beredd att ta eftersom det är så mycket man inte kan styra under en jakt.
Men, det är en väsentlig skillnad att skydda sin hund mot ett vilt som den jagar, mot att skydda sin hund mot ett vilt som jagar den.

Angående trafiken är det också relativt enkelt att skydda sin hund, eftersom man tack vare pejlens hjälp ser om det är påväg mot en väg och då antingen kan ta sig dit och stoppa ekipaget eller kalla in hunden.

En majoritet av landets invånare vill ha vargjakt, lever vi inte i en demokrati?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama