Vargjakten ställs in i elfte timmen

Jag förstår också att du inte tycker att traditioner, t ex som den med löshundsjakt, är något att bevara. Med löshundsjakten kommer de flesta av våra jakthundar försvinna, eftersom de flesta inte klarar av ett liv som bara sällskapshund. Stövarna t ex har redan allvarliga problem eftersom räv- och harjakt med hund fått stå tillbaka mot t ex vildsvinjakten.

Det här är kanske det sämsta argumentet för jakt, för att bevara specifika raser. Har alla raser ett egenvärde? Eller är det bara vissa? Vem bestämmer vilka som har ett egenvärde? Vems ansvar är det att bevara hundraser?

Det finns flera raser som inte får användas för det ändamål de en gång avlades fram till, man har hittat andra användingsområden. Är det nödvändigtvis negativt?

Och om raserna inte efterfrågas, varför ska vi bevara dem? Bara för att minnas vad som en gång var?

Det här är kanske det sämsta argumentet för jakt, för att bevara specifika raser. Har alla raser ett egenvärde? Eller är det bara vissa? Vem bestämmer vilka som har ett egenvärde? Vems ansvar är det att bevara hundraser?

Det finns flera raser som inte får användas för det ändamål de en gång avlades fram till, man har hittat andra användingsområden. Är det nödvändigtvis negativt?

Och om raserna inte efterfrågas, varför ska vi bevara dem? Bara för att minnas vad som en gång var?
Jakt under organiserade och kontrollerade former gynnar ofta faunan i ett område jämfört med ett liknande område där ingen organiserad, kontrollerad jakt bedrivs. I o m att jakten bedrivs kontrollerat så har man möjlighet att kapitalisera på den och därmed att åtgärda problem och direkt stödja svaga arter eller utsatta arter.
Människan är den som bestämmer vilka arter hon är intresserad av. Vi gör ju vårt bästa för att utrota råttor o möss, men lägger ner miljoner för att bevara varg....

Öhm nej, argumentet var att traditionen med löshundsjakt, som är en gammal tradition, kommer försvinna. Däremot lär en del av raserna försvinna som en konsekvens av att traditionen att använda dom försvinner. Det är väl en ganska logisk, och tråkig, slutsats.
SKK kommenterade detta idag:
http://www.mynewsdesk.com/se/svensk...rigen-havererat-1105248#.VLUhrHH78q0.facebook

Jag kan ju tycka att t ex de inhemska raserna som drever, gotlandsstövare, hamiltonstövare, hälleforshund, norrbottenspets, schillerstövare, smålandsstövare och svensk vit älghund är lika viktiga att bevara som t ex Gutefår, Värmlandsfår, Gotlandsruss och Nordsvenskar. Det tycker uppenbarligen också Jordbruksverket eftersom att alla dessa omfattas av svenskt bevarandeansvar. Jag tror att foldern nedan besvarar en del av dina frågor:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter/ra10_14.pdf

Anledningen till att vissa raser har hittat andra användningsområden är för att aveln långsamt riktats mot mer sällskap och utställning än bruksområden, och med tanke på att de arbetande raserna ständigt minskar så tycker jag verkligen inte att det är något att sträva emot! De arbetande raserna är tveklöst friskast, dessutom. Abnormaliter som extremt korta nosar osv finns inte hos de jagande hundarna.

Tycker du inte att vi ska bevara Gutefåren, Nordsvensken, Lantraskatten eller Gotlandsrussen om inte dessa efterfrågas heller?

Öhm nej, argumentet var att traditionen med löshundsjakt, som är en gammal tradition, kommer försvinna. Däremot lär en del av raserna försvinna som en konsekvens av att traditionen att använda dom försvinner. Det är väl en ganska logisk, och tråkig, slutsats.
http://www.mynewsdesk.com/se/svensk...rigen-havererat-1105248#.VLUhrHH78q0.facebook

Jag kan ju tycka att t ex de inhemska raserna som drever, gotlandsstövare, hamiltonstövare, hälleforshund, norrbottenspets, schillerstövare, smålandsstövare och svensk vit älghund är lika viktiga att bevara som t ex Gutefår, Värmlandsfår, Gotlandsruss och Nordsvenskar. Det tycker uppenbarligen också Jordbruksverket eftersom att alla dessa omfattas av svenskt bevarandeansvar. Jag tror att foldern nedan besvarar en del av dina frågor:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter/ra10_14.pdf

Anledningen till att vissa raser har hittat andra användningsområden är för att aveln långsamt riktats mot mer sällskap och utställning än bruksområden, och med tanke på att de arbetande raserna ständigt minskar så tycker jag verkligen inte att det är något att sträva emot! De arbetande raserna är tveklöst friskast, dessutom. Abnormaliter som extremt korta nosar osv finns inte hos de jagande hundarna.

Tycker du inte att vi ska bevara Gutefåren, Nordsvensken, Lantraskatten eller Gotlandsrussen om inte dessa efterfrågas heller?

Lantbruksdjuren ser jag poäng med att bevara eftersom de är livsmedelsproducerande djur som är anpassade för att klara sig bra under svenska förhållanden.

Varken hundraserna eller kattraserna (europé och svensk huskatt) ser jag någon viktig funktion med.

Jakthundarna må bara anpassade för att jaga under svenska förhållanden, men försvinner jakten försvinner ju själva syftet med dem.

Nu tror jag inte att löshundsjakten är såpass hotad av vargen att den riskerar att helt upphöra om vargarna ökar i antal, men även om det var så betyder inte det att alla de raserna du tar upp skulle dö ut.

Svensk vit älghund kan användas som ledhund vid jakt. Vad jag har hört funkar alla älghundar generellt bra som ledhund, med viss variation, så det gäller då även hälleforshund, jämthund etc. Norrbottenspets kan också funka. Även drivande hundar som tex stövare och drever kan användas som ledhund, görs mest ute i Europa dock, med motsvarande raser, inte så mycket i norden vad jag vet. Så det är väl alla du räknade upp som faller i kategorin potentiell ledhund. Med betoning på potentiell för vissa av raserna eftersom det är en relativt oprövad jaktform i Sverige.

Alternativt kan de nog i de flesta fall användas som bandhund, i princip samma sak som med lös hund men i koppel.

Men jag tror att andra användningsområden än jakt också skulle vara möjliga utan att det nödvändigtvis avlas mot sällskap och utställning. Ett exempel på en inhemsk ras som kräver viss aktivitet och i mångt och mycket fått andra uppgifter än sina ursprungliga är svensk lapphund. Den används idag inte alltid för att valla renar, jaga etc utan ofta för annat. Att en brukshund måste arbeta är inget nytt, men det finns flera sätt att sysselsätta hundar än just löshundsjakt eller ens jakt på byte i allmänhet. Jag tycker man kan försöka se lite kreativt på det.

Men tror som sagt inte att löshundsjakten kommer förkastas helt. Ledhundsjakt är nog att betrakta som en mer krävande form av jakt, en helt annan träning av hunden etc, så den bekväma/lata/konservativa jägaren kör kanske hellre med löshund än gör allt som ledhundsjakt innebär. Även bandhundsjakt leder ju till att jägaren måste gå med i högre grad. Ledhundsjakt kan möjligen också ses som något av en ensamjakt och det kanske inte alla i jaktlaget är nöjda med. Osv.

För att man ska känna sig "tvingad" att överväga att koppla hunden pga varg krävs också att det är vargtätt, det finns väldigt många områden där folk jagar som inte är vargtäta och inte kommer bli det än på ett bra tag om ens någonsin då vargen är mycket långt ifrån det scenariot i nuläget. Sedan tar man alltid en risk när man släpper en hund lös, vare sig det är i vargland, björnland, där det finns örnar eller där det går trafik etc etc och det är bara att acceptera.

Nu tror jag inte att löshundsjakten är såpass hotad av vargen att den riskerar att helt upphöra om vargarna ökar i antal, men även om det var så betyder inte det att alla de raserna du tar upp skulle dö ut.

Svensk vit älghund kan användas som ledhund vid jakt. Vad jag har hört funkar alla älghundar generellt bra som ledhund, med viss variation, så det gäller då även hälleforshund, jämthund etc. Norrbottenspets kan också funka. Även drivande hundar som tex stövare och drever kan användas som ledhund, görs mest ute i Europa dock, med motsvarande raser, inte så mycket i norden vad jag vet. Så det är väl alla du räknade upp som faller i kategorin potentiell ledhund. Med betoning på potentiell för vissa av raserna eftersom det är en relativt oprövad jaktform i Sverige.

Alternativt kan de nog i de flesta fall användas som bandhund, i princip samma sak som med lös hund men i koppel.

Men jag tror att andra användningsområden än jakt också skulle vara möjliga utan att det nödvändigtvis avlas mot sällskap och utställning. Ett exempel på en inhemsk ras som kräver viss aktivitet och i mångt och mycket fått andra uppgifter än sina ursprungliga är svensk lapphund. Den används idag inte alltid för att valla renar, jaga etc utan ofta för annat. Att en brukshund måste arbeta är inget nytt, men det finns flera sätt att sysselsätta hundar än just löshundsjakt eller ens jakt på byte i allmänhet. Jag tycker man kan försöka se lite kreativt på det.

Men tror som sagt inte att löshundsjakten kommer förkastas helt. Ledhundsjakt är nog att betrakta som en mer krävande form av jakt, en helt annan träning av hunden etc, så den bekväma/lata/konservativa jägaren kör kanske hellre med löshund än gör allt som ledhundsjakt innebär. Även bandhundsjakt leder ju till att jägaren måste gå med i högre grad. Ledhundsjakt kan möjligen också ses som något av en ensamjakt och det kanske inte alla i jaktlaget är nöjda med. Osv.

För att man ska känna sig "tvingad" att överväga att koppla hunden pga varg krävs också att det är vargtätt, det finns väldigt många områden där folk jagar som inte är vargtäta och inte kommer bli det än på ett bra tag om ens någonsin då vargen är mycket långt ifrån det scenariot i nuläget. Sedan tar man alltid en risk när man släpper en hund lös, vare sig det är i vargland, björnland, där det finns örnar eller där det går trafik etc etc och det är bara att acceptera.

Om jag skulle ha stövaren i snöre under jakt så hade jag kunnat vara med på OS i maraton:D

"
EU-dom öppnar för vargjakt
2015-01-13
Stockholm (JJ) EU-domstolen har idag konstaterat att Århuskonventionens regler om tillgång till rättslig prövning i miljöfrågor inte har direkt effekt inom EU-rätten. Det innebär att Kommissionen inte har rätt att lägga sig i EU-länders regler för överklaganden, exempelvis vid licensjakt på varg. Förvaltningsrätten i Karlstad gjorde därmed fel när den stoppade årets vargjakt.

– Svenska Jägareförbundet har hävdat att Förvaltningsrätten inte hade rätt att stoppa årets vargjakt. Länsstyrelsens beslut ska enbart kunna överklagas till Naturvårdsverket vilket Förvaltningsrätten ifrågasatt med hänvisning till EU-rätten. Detta argument har nu underkänts av EU-domstolen i ett annat ärende, säger Bo Sköld, generalsekreterare för Svenska Jägarförbundet.

EU-domstolen har i två domar konstaterat att eftersom Århuskonventionen inte har implementerats i EU-rätten så är det upp till medlemsstaterna att själva bestämma hur de ska hantera konventionen.

EU-domstolen fastställer att Århuskonventionen ger myndigheter, inte enbart domstolar, rätt att vara överklagandeinstans. Därför ska svensk lagstiftning gälla när man ska överklaga beslut om till exempel vargjakt. Den svenska lagstiftningen säger att Naturvårdsverket ska avgöra överklaganden av länsstyrelsernas beslut – inte domstolar.

– Vi utgår ifrån att Kammarrätten i Göteborg underkänner Förvaltningsrättens inhibering av vargjakten och därmed kan vi inleda licensjakten omedelbart, säger Bo Sköld.

– Svenska Jägareförbundet uppvaktade i måndags kommissionen för att påtala att de gör fel i att driva en process mot Sverige i den här frågan. EU-domstolen har nu bekräftat vår uppfattning, säger Bo Sköld."

Så får vi se vart detta leder ;)

Lantbruksdjuren är inte särskilt hotade av vargar. grisar o höns får inte ströva fritt, nöt är för stora för vargar. Dessutom visar forskningen att vargen inte är så fruktansvärt benägen att ge sig på tamdjur, de är helt enkelt programmerade på vilt. Vet du t.ex. att en stor del av vargens diet består av smådjur som möss? De lever inte enbart på storvilt. De äter även bär och rötter om det kniper. Detta vet man genom studier av spillning.
Återstår då får som då kan skyddas i hyfsat stor grad av korrekta stängsel som du säger. På vilket sätt hjälper vargjakt mot lodjur?

Vet du vad som enligt försäkringsbolagen är största faran för jakthundar? Skjutgalen husse/matte! Många fler jakthundar dödas och skadas / år av jägare än av rovdjur.

Traditioner i form av löshundsjakt? Bevara? Skojar du? All form av drivande och hetsande av vilt borde förbjudas!
Liksom vi har förbjudit den trevliga traditionen av fiskljustring, jakt med spjut och båge, snaror och rävsaxar. De har alla gemensamt att de var/är effektiva sätt att sätta mat på bordet, men bevarandevärde annat än som museiföremål har de inte. Djurens lidande går före kultur. Det är otroligt stressande för djuren att jagas av hundar, djuren kan springa utför stup och bryta benen för att undkomma. Hundars drivande kan ju pågå ganska länge också, jämför med vilda rovdjur som tigrar eller vargar som smyger sig på bytet och sedan gör en rusch och anfaller. Sorgligt att du inte vet det, då du ger intryck av att bedriva jakt.

Menar du på allvar att jakt på ett hotat djur skall bedrivas för att en hundras skall bevaras? Det är väl upp till entusiaster som bryr sig om rasen att bevara den? Dör den ut så fanns det ju inget intresse. Det är ingen naturlig art vi pratar om här, utan en framavlad ras av och för människan.
Fö känner jag två stövare som lever och trivs utmärkt som sällskapshundar. Det är de ju så illa tvungna till, för det jagas ju inte särskilt många dagar/år. Vantrivs hunden de övriga 50 veckorna av året så är det väl verkligen bäst att avsluta rasens lidande, eller?

Eller kanske tänkte du dig att vi skall ha massa stövare som springer runt och nöjesjagar och driver för att inte vantrivas, och för att inte de skall komma till skada så får vi skjuta av alla stygga vargar? Hmm..bra plan, jag tror majoriteten av jägarförbundet är på.

Ardennerhästar är också utrotningshotade i Sverige, vi får ha lite plöj-program så att folk får användning för en ardenner, inte kan vi låta rasen dö ut?

Vad tycker du om våra lantbruksdjur? Ska även dom vara inomhus när dom inte kan hållas under ständig uppsikt?
Stängsel har ju visat sig ha ett gott skydd mot varg om än knappast 100%-igt, men mindre bra mot lodjur.

Jag förstår också att du inte tycker att traditioner, t ex som den med löshundsjakt, är något att bevara. Med löshundsjakten kommer de flesta av våra jakthundar försvinna, eftersom de flesta inte klarar av ett liv som bara sällskapshund. Stövarna t ex har redan allvarliga problem eftersom räv- och harjakt med hund fått stå tillbaka mot t ex vildsvinjakten.

Procentuellt sett är det fler hundar som tas av varg än som dödas av vildsvin och bilar, vilket ändå är ett gäng/år. Att risken är större att hunden blir dödad av en missbrukares gatukorsning har jag ganska svårt att se...
Ett par av artiklarna jag länkade till hade ju haft hundarna lösa på gårdsplanen, det är nog att jämföra med att ha dom lösa i trädgården som din pappa har. Eller din pappa kanske har rovdjursstängsel runt gräsmattan?

Jägare är väl medvetna om riskerna med att släppa sina hundar, som jag redan skrivit. Det är dock en avsevärd skillnad på att skydda sina hundar från djur som dom jagar, mot att skydda dom mot djur som jagar dom. Jag är övertygad om att jägare som släpper sina hundar i områden där man vet att det finns varg, också har med i beräkningen att hunden kan få åka hem i en svart sopsäck.
Det gör ju inte det hela mindre sorgligt för det, även om det är ett aktivt val. Det är ännu mer tragiskt att ha en bra jakthund hemma som man får ta bort för att den inte klarar av livet som sällskapshund, utan jakt.
Det blir ju liksom inte mindre ledsamt att förlora sitt barn i en bilolycka för att man visste om innan att det är en risk man tar när man sätter sig i en bil med sin unge.

Du kollade kanske inte länken till undersökningen som jag hänvisade till? Det är, vad jag vet, den senaste opinionsundersökningen gällande våra rovdjur i landet.
Jag räknas nog till ungdomarna... ;)

Nej, jag håller med. Jag förstår dock verkligen bybornas frustration med tigrar, elefanter och lejon precis som folks frustration med varg. Till skillnad från många tycker jag inte den ska förringas eller förlöjligas, vilket ofta sker. Jag tycker däremot inte om man ska utrota arterna för det, lika lite som vargen borde utrotas i Sverige.
Men det är oftast så, alla vill ha ordentligt utbyggda tåglinjer men ingen vill ha rälsen i trädgården.

Senast ändrad:
Lantbruksdjuren är inte särskilt hotade av vargar. grisar o höns får inte ströva fritt, nöt är för stora för vargar. Dessutom visar forskningen att vargen inte är så fruktansvärt benägen att ge sig på tamdjur, de är helt enkelt programmerade på vilt. Vet du t.ex. att en stor del av vargens diet består av smådjur som möss? De lever inte enbart på storvilt. De äter även bär och rötter om det kniper. Detta vet man genom studier av spillning.
Återstår då får som då kan skyddas i hyfsat stor grad av korrekta stängsel som du säger.

Ursäkta mig men nu får du fanimig googla!

Ursäkta mig men nu får du fanimig googla!
Jo men det stämmer nog, jag tror knappast att rasen rödbrokig boskap som sådan är hotat pga av vargangrepp, där spelar nog mjölkpriserna en större roll.
Men för den enskilda gården kan det betyda ett dråpslag om åratals avelsarbete går upp i rök pga av vargangrepp. För all statistik pekar ju på kraftigt ökande angrepp Europa rund.

Jo men det stämmer nog, jag tror knappast att rasen rödbrokig boskap som sådan är hotat pga av vargangrepp, där spelar nog mjölkpriserna en större roll.
Men för den enskilda gården kan det betyda ett dråpslag om åratals avelsarbete går upp i rök pga av vargangrepp. För all statistik pekar ju på kraftigt ökande angrepp Europa rund.

Rasen nej, men det var nog inte riktigt avsikten heller.

"Lantbruksdjuren är inte särskilt hotade av vargar"
"nöt är för stora för vargar"
"vargen inte är så fruktansvärt benägen att ge sig på tamdjur, de är helt enkelt programmerade på vilt"

Jag säger bara, Välkommen till Verklighetens land!! Eller om du så vill, till Värmland.

@morgaine Förlåt, men jag orkar inte ens bemöta sådan okunskap. Särskilt inte när det kommer från någon som antingen inte kan läsa eller bara aktivt väljer att läsa det jag skriver som fan tolkar bibeln.

Men jag kan ju skicka med några länkar du kan läsa, eftersom varg uppenbarligen inte tar nöt.. Dessa vargarna visste nog inte om det..
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/varg-dodade-kviga
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.911066-varg-dodade-kalv?scrollIndex=150
http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/06/notkviga-dodad-av-varg/

Och några om löshundsjakten, som du själv uppenbarligen inte vet särskilt mycket om:
http://www.skk.se/nyheter/2012/3/sa-tycker-skk-om-jakt-med-los-hund/
http://www.vt.se/opinion/loshundsjakt-ar-en-sjalvklarhet-6208525.aspx

Kortversionen: traditionell kunskap och traditionella metoder för att hållbart bruka den biologiska mångfalden skall bevaras samtidigt som själva mångfalden bevaras. Den svenska löshundsjakten är ett gott exempel på en sedvänja som hållbart brukar biologisk mångfald och ska därmed bevaras enligt konventionen om biologisk mångfald!
http://blogg.jagareforbundet.se/2011/12/06/konventionen-om-biologisk-mangfald-stoder-loshundsjakten/
Och här är direktlänken till CBD:
http://www.slu.se/Global/externwebb...mangfald/Dokument/cbd/cbd_svenska_scannad.pdf

Återstår då får som då kan skyddas i hyfsat stor grad av korrekta stängsel som du säger. På vilket sätt hjälper vargjakt mot lodjur?

Vet du vad som enligt försäkringsbolagen är största faran för jakthundar? Skjutgalen husse/matte! Många fler jakthundar dödas och skadas / år av jägare än av rovdjur.

Traditioner i form av löshundsjakt? Bevara? Skojar du? All form av drivande och hetsande av vilt borde förbjudas!
Liksom vi har förbjudit den trevliga traditionen av fiskljustring, jakt med spjut och båge, snaror och rävsaxar. De har alla gemensamt att de var/är effektiva sätt att sätta mat på bordet, men bevarandevärde annat än som museiföremål har de inte. Djurens lidande går före kultur. Det är otroligt stressande för djuren att jagas av hundar, djuren kan springa utför stup och bryta benen för att undkomma. Hundars drivande kan ju pågå ganska länge också, jämför med vilda rovdjur som tigrar eller vargar som smyger sig på bytet och sedan gör en rusch och anfaller. Sorgligt att du inte vet det, då du ger intryck av att bedriva jakt.

Menar du på allvar att jakt på ett hotat djur skall bedrivas för att en hundras skall bevaras? Det är väl upp till entusiaster som bryr sig om rasen att bevara den? Dör den ut så fanns det ju inget intresse. Det är ingen naturlig art vi pratar om här, utan en framavlad ras av och för människan.
Fö känner jag två stövare som lever och trivs utmärkt som sällskapshundar. Det är de ju så illa tvungna till, för det jagas ju inte särskilt många dagar/år. Vantrivs hunden de övriga 50 veckorna av året så är det väl verkligen bäst att avsluta rasens lidande, eller?

Eller kanske tänkte du dig att vi skall ha massa stövare som springer runt och nöjesjagar och driver för att inte vantrivas, och för att inte de skall komma till skada så får vi skjuta av alla stygga vargar? Hmm..bra plan, jag tror majoriteten av jägarförbundet är på.

Ardennerhästar är också utrotningshotade i Sverige, vi får ha lite plöj-program så att folk får användning för en ardenner, inte kan vi låta rasen dö ut?
Hets jakt? Skillnaden mellan ett stressat vilt eller inte vid jakt med drivande hund är att ett stressat försvinner till grannens mark man ett djur som inte stressar buktar inom marken.

Drev jakt är en helt annan sak än jakt med drivande hund, även jag tror att djuren får upp pulsen mer vid drev jakt än med drivande hund.

Den som sett rådjur lugnt gå, trava i bukter när man jagar med en tax eller en basset förstår nog att drevjakt inte är detsamma som hetsjakt.

Vid en hetsjakt då hetsar man viltet, exempelvis så som man gör vid de hjort o rävjakter till häst som fortfarande förekommer i en del länder, Här i Sverige är ju kärleken till denna form av hetsjakt så stor att man istället jagar substrat i form av en rävrumpa...

Om jag skulle ha stövaren i snöre under jakt så hade jag kunnat vara med på OS i maraton:D
:D Ja, det beror ju på vad man jagar också. Tex hare funkar nog inte så bra med bandhund.

Men ledhund är en helt annan typ av jakt och träning av hunden som sagt, så det skulle nog funka även med stövare utan att man blir helt slutkörd.

Vad tycker du om våra lantbruksdjur? Ska även dom vara inomhus när dom inte kan hållas under ständig uppsikt?
Stängsel har ju visat sig ha ett gott skydd mot varg om än knappast 100%-igt, men mindre bra mot lodjur.

Och då löser man det genom att minska vargantalet? Eller vad har stängslets skydd mot lodjur med det hela att göra?

Procentuellt sett är det fler hundar som tas av varg än som dödas av vildsvin och bilar, vilket ändå är ett gäng/år.
Fast ser man procentuellt sett mellan bil och varg så bör man ju även se till hur stor del av jakten hunden befinner sig på vägen vs i skogen, annars blir det ju inte riktig korrekt. Inte så stor risk för en hund att bli ihjälkörd av bil mitt ute i skogen.

Och då löser man det genom att minska vargantalet? Eller vad har stängslets skydd mot lodjur med det hela att göra?

Fast ser man procentuellt sett mellan bil och varg så bör man ju även se till hur stor del av jakten hunden befinner sig på vägen vs i skogen, annars blir det ju inte riktig korrekt. Inte så stor risk för en hund att bli ihjälkörd av bil mitt ute i skogen.

Lodjuren regleras ju redan genom jakt.

De flesta jaktmarkerna, åtminstone i södra delarna av Sverige, innehåller vägar. Det är också främst i de södra delarna som hundarna blir påkörda.

:D Ja, det beror ju på vad man jagar också. Tex hare funkar nog inte så bra med bandhund.

Men ledhund är en helt annan typ av jakt och träning av hunden som sagt, så det skulle nog funka även med stövare utan att man blir helt slutkörd.

Ja, ledhund fungerar ju utmärkt vid älgjakt :)
Det är tyvärr inte särskilt effektivt t ex på hjort eller vildsvin.. På vildsvin kan det bli rentav farligt att ha hunden i band.

Jag vet inte riktigt vart i världen man använder stövare eller drever som ledhund...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30