Vargjakten ställs in i elfte timmen

Och det är främst i de vargtäta länen som hundar blir vargdödade. Ska man titta på statistik får man inte jämföra äpplen och päron.

Lantbruksdjuren ser jag poäng med att bevara eftersom de är livsmedelsproducerande djur som är anpassade för att klara sig bra under svenska förhållanden.

Varken hundraserna eller kattraserna (europé och svensk huskatt) ser jag någon viktig funktion med.

Jakthundarna må bara anpassade för att jaga under svenska förhållanden, men försvinner jakten försvinner ju själva syftet med dem.

Ja, visst är det så att syftet med dem försvinner.
Precis som syftet med ardennern och många av lantraserna har gjort. Ingen har nytta av en ko som mjölkar 5 liter om dagen idag...

Så för dig är det viktigaste att raserna ska fylla någon funktion, annars är det ingen mening med att bevara dem?

:D Ja, det beror ju på vad man jagar också. Tex hare funkar nog inte så bra med bandhund.

Men ledhund är en helt annan typ av jakt och träning av hunden som sagt, så det skulle nog funka även med stövare utan att man blir helt slutkörd.
Bandhund? är inte det detsamma som gårdvar, en hund som hölls kedjad bakom hus o gårdar för?
Jag har inte sett en bandhund sedan jag körde runt i Rumänien...

Naturligtvis är en jakt efter hare med en duktig Hamilton, en gnistrande januaridag med ngr cm nysnö en upplevelse få förunnat. Ännu färre att sedan lyckas ställa sig inom skjuthåll och se en svenskhare rinna förbi, le och salutera den med hatten.

Men ska jag skjuta vilt så smyger jag hellre mig på det eller sitter i ett torn. Så att jag i lugn och ro kan välja o vraka för att sedan kunna avge ett perfekt skott med minimal köttförstöring och maximal effekt på djuret.

Och det är främst i de vargtäta länen som hundar blir vargdödade. Ska man titta på statistik får man inte jämföra äpplen och päron.
Nej det är väl som att jämföra trafikolyckorna i Stockholms län med ngn kommun i Jämtland och göra jämförelsen per kvadratkilometer för att sedan med den statistiken hävda att stockholmare banne mig inte ska få ha bil.

De flesta jaktmarkerna, åtminstone i södra delarna av Sverige, innehåller vägar. Det är också främst i de södra delarna som hundarna blir påkörda.

Innehåller vägar, ja, men nog är väl fortfarande hundarna mer i skogen än på vägar under jakt? För om jag förstått det rätt dödas fler antal hundar av bil än varg, men räknar man procentuellt (antalet dödade av antalet existerande bilar resp antalet existerande vargar, antar jag?) så får man ju då även ta in i beräkningen hur stor del av jakten som hunden befinner sig i skog respektive på väg, annars faller ju hela procenträkningen, om syftet är att den ska vara korrekt.

Det jag menar är att om man ska jämföra vargdödade resp trafikfödade hundar kan man inte ha hela landet som underlag för den senare siffran.

Innehåller vägar, ja, men nog är väl fortfarande hundarna mer i skogen än på vägar under jakt? För om jag förstått det rätt dödas fler antal hundar av bil än varg, men räknar man procentuellt (antalet dödade av antalet existerande bilar resp antalet existerande vargar, antar jag?) så får man ju då även ta in i beräkningen hur stor del av jakten som hunden befinner sig i skog respektive på väg, annars faller ju hela procenträkningen, om syftet är att den ska vara korrekt.
Nja om man tittar på hur många bilar det krävs, statistiskt sett för att döda en hund, och hur många vargar, så är nog vargarna hundrafalt farligare för hundarna än bilarna. Ännu mer så eftersom bilar finns det ju över hela landet mens vargen är rätt så koncentrerad undantaget enskilda strövargar.

Om det finns vägar genom en jaktmark är ju risken alltid att hunden hamnar på vägen, precis som att risken finns att hunden stöter ihop med varg om man släpper i ett område där det finns varg. Sedan ökar/minskar ju risken beroende på hur vältrafikerad vägen är, hur mycket vargar som finns i området osv osv.

Det är nog otroligt svårt att få fram en korrekt procenträkning med varg vs bil.
Det är nog enklare att räkna på antalet hundar som blir ihjälsparkade av älgar eller dödade av vildsvin. Även där är den procentuella delen som dödas av varg högre.

Nja om man tittar på hur många bilar det krävs, statistiskt sett för att döda en hund, och hur många vargar, så är nog vargarna hundrafalt farligare för hundarna än bilarna. Ännu mer så eftersom bilar finns det ju över hela landet mens vargen är rätt så koncentrerad undantaget enskilda strövargar.
Återigen, så krävs det ju att hundarna befinner sig på vägar för att det ska hända, och större delen av en jakt går väl ändå i skogen?

Om det finns vägar genom en jaktmark är ju risken alltid att hunden hamnar på vägen, precis som att risken finns att hunden stöter ihop med varg om man släpper i ett område där det finns varg. Sedan ökar/minskar ju risken beroende på hur vältrafikerad vägen är, hur mycket vargar som finns i området osv osv.

Det är nog otroligt svårt att få fram en korrekt procenträkning med varg vs bil.
Det är nog enklare att räkna på antalet hundar som blir ihjälsparkade av älgar eller dödade av vildsvin. Även där är den procentuella delen som dödas av varg högre.
Ja, fast varken älg eller vildsvin är ju rovdjur, så jag tycker inte att det blir en riktigt korrekt jämförelse.

Ja, fast varken älg eller vildsvin är ju rovdjur, så jag tycker inte att det blir en riktigt korrekt jämförelse.

Då jämför vi väl med björn eller lodjur då. Procentuellt sett dödar vargen betydligt fler.

Anledningen till att jag lyfte fram älg och vildsvin är för att folk ofta menar på att älgar och vildsvin dödar mer hundar än varg. Vilket inte stämmer, procentuellt sett.

Återigen, så krävs det ju att hundarna befinner sig på vägar för att det ska hända, och större delen av en jakt går väl ändå i skogen?
Jovisst men i framförallt södra Sverige är landskapet så penetrerat av vägar o järnvägar att det är svårt att vara 100% För min del har vi en större väg som gränsar till marken. Erfarenhetsmässigt kan man lägga upp det hela så att jakten "nästan" alltid går åt rätt håll..Men säker kan du aldrig vara

Är det?
Ta ca siffran på antal vargar i Sverige koppla ihop den med vargdödade hundar så får du fram ett tal
Ta sedan siffran på registrerade fordon i Sverige, koppla samman den med trafikdödade hundar.
Då har du två direkt jämförbara tal

Eller om du vill vara rättvis, jämför bara tal från de län där det finns permanenta vargrevir. Fast det blir ju ytterliga till vargens nackdel.

Är det?
Ta ca siffran på antal vargar i Sverige koppla ihop den med vargdödade hundar så får du fram ett tal
Ta sedan siffran på registrerade fordon i Sverige, koppla samman den med trafikdödade hundar.
Då har du två direkt jämförbara tal

Eller om du vill vara rättvis, jämför bara tal från de län där det finns permanenta vargrevir. Fast det blir ju ytterliga till vargens nackdel.

Jo, men jag menar om man ska räkna på mängden tid hunden spenderar på vägen vs mängden tid den stöter ihop med en varg. Det är ju i princip omöjligt att räkna på.

måste man skriva knapplån nuförtiden :)
Jakten behövs för att vargen återigen ska bli naturligt skygg mot människor. De vargar som iakttas i närheten av bebyggelse uppträder inte sunt. Förr samlades byar till vargdrev och jakt var tillåtet. Ändå anfölls människor (Nu pratar jag om tiden före den aktivt sköts av, så jag vet att ingen anfallits på x antal år. Finns det ingen varg så blir ju ingen angripen heller.)
Vi har vargar som lugnt går genom byn. Håll med om att det inte är ett optimalt beteende. Är det de här vargarna som ska tillåtas föröka sig? Skyddsjakter överklagas också.

Nu vet jag att kommentarer kommer om att vargen inte fattar att andra vargar skjuts men det finns en jämförelse: Du är ute och åker bil och ser ett par rådjur beta på åkern vid sidan av vägen. Stannar du bilen, så tittar de kanske upp, men de flesta rådjur gör sig ingen brådska därifrån. Kliver du däremot ur bilen så drar de flesta rådjur. De jagas aldrig från bil = bil ofarlig. Människor däremot är det bäst att undvika pga risk.

Vargen behöver se människor som en risk, därför behövs det göra något.

Sen är det ju oftast jakthundar som går eftersök på trafikskadat vilt, så jag förstår verkligen att jägare strejkar i eftersök. Skulle jag med göra, utan tvekan. Kanske andra organisationer kan ta över eftersök. Naturskyddsföreningen borde vara intresserade.

Senast ändrad:
Ja, visst är det så att syftet med dem försvinner.
Precis som syftet med ardennern och många av lantraserna har gjort. Ingen har nytta av en ko som mjölkar 5 liter om dagen idag...

Så för dig är det viktigaste att raserna ska fylla någon funktion, annars är det ingen mening med att bevara dem?

Vi kan absolut ha nytt av kor som mjölkar 5 liter om dagen. De agerar genbank och vi kan ha nytt av dem för framtida livsmedelsproduktion, just för att de är anpassade efter specifika ekologiska förhållanden. De kan även ha specifika beteendemönster vi kan använda oss av. Idag använder sig en del bönder av gamla lantbruksraser som ledarkossor då de är duktigare på att både ta med sig kossorna på bete längre bort från gården och på att ta med sig kossorna tillbaka till gården. Ledarkossans egna mjölkningsegenskaper kan vara så gott som värdelösa men hon är värdefull på det sätt att hon gör att kossorna utnyttjar en större del av betesmarkerna.

Visst kan man bevara gamla jakthundsraser, men man kan få vara beredd på att finna nya användningsområden för dem. Jag är dock mindre benägen att se något slags genbanksvärde hos jakthundar som hos lantbruksdjur.

måste man skriva knapplån nuförtiden :)
Jakten behövs för att vargen återigen ska bli naturligt skygg mot människor. De vargar som iakttas i närheten av bebyggelse uppträder inte sunt. Förr samlades byar till vargdrev och jakt var tillåtet. Ändå anfölls människor (Nu pratar jag om tiden före den aktivt sköts av, så jag vet att ingen anfallits på x antal år. Finns det ingen varg så blir ju ingen angripen heller.)
Vi har vargar som lugnt går genom byn. Håll med om att det inte är ett optimalt beteende. Är det de här vargarna som ska tillåtas föröka sig? Skyddsjakter överklagas också.

Nu vet jag att kommentarer kommer om att vargen inte fattar att andra vargar skjuts men det finns en jämförelse: Du är ute och åker bil och ser ett par rådjur beta på åkern vid sidan av vägen. Stannar du bilen, så tittar de kanske upp, men de flesta rådjur gör sig ingen brådska därifrån. Kliver du däremot ur bilen så drar de flesta rådjur. De jagas aldrig från bil = bil ofarlig. Människor däremot är det bäst att undvika pga risk.

Vargen behöver se människor som en risk, därför behövs det göra något.

Sen är det ju oftast jakthundar som går eftersök på trafikskadat vilt, så jag förstår verkligen att jägare strejkar i eftersök. Skulle jag med göra, utan tvekan. Kanske andra organisationer kan ta över eftersök. Naturskyddsföreningen borde vara intresserade.

Eftersom vargen är ett socialt djur är det antagligen bättre att skrämma dem så att de lär sina avkommor att människor=obehag. En död varg lär inte andra vargar någonting, såvida inte andra vargar bevittnar dödandet.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama