Jag läste boken inför första förlossningen men klarade inte att hålla fokus när det blev för intensivt. Min sambo hade inte läst den. Det krävdes dock bara en påminnelse från barnmorskan som kom in och la en hand på axeln och sa åt min att slappna av, inte låta med gäll röst (typ när det kom en ny värk började jag mantra "Nejnejnejnejnej inte igen inte igen snälla") osv. Bara det lilla tog bort en stooor del av rädslan och smärtan omedelbart så jag tror verkligen medföljande behöver inse vilket stort ansvar de har att hjälpa en tillbaka till sig själv. Barnmorskan är ju inte där hela tiden men det är partnern (oftast).
Jag jobbar med det med min sambo men han är lite nonchalant kan jag tycka. Han har nu läst partnerdelen i boken men hans enda kommentar var "jag fattar inte riktigt vad jag ska göra dock"
Kan bli så jäkla irriterad på honom när han säger så.
Jättebra att försöka konkretisera rädslan för det kan vara jätteolika. En del är rädda för förlossningsskador, andra för kontrollförlust, smärta m.m. och som du säger - ibland är det bara en blandning av alla delar. Men jag tror att det kan vara bra att våga möta det lite och försöka sätta ord på vad det är som skrämmer.