Blev som sagt igångsatt vid 22, den dosen gav inte så mycket effekt men en halvtimme efter andra dosen vid 00 satte det igång med hanterbara, regelbundna värkar. Gick och tog ett bad som blev väldigt kort för det började kännas ett rejält tryck neråt vid varje värk. Tillbaka på rummet, 7 cm öppen. Hann andas typ två värkar med lustgas, fick förslaget att lägga mig på sidan. Då gick vattnet, kunde känna hur fosterhinnan buktade ut innan den sprack! Och så kom krystvärkarna direkt, tur att jag öppnat mig de sista 3 cm på vara någon minut, för nu fick jag krysta! Fick lite panikkänsla eftersom krystskedet tagit så enormt lång tid förra gången, men det går ju inte att avbryta där direkt
BM var fantastisk, höll emot vid mellangården, pushade precis lagom mycket vid värkarna och sa åt mig att stanna och andas precis när hon var nästan ute, tror det var väldigt mycket hennes förtjänst att jag inte sprack nånting. Kände mig oförskämt pigg efteråt, väldigt skön kontrast jämfört med sist!
Något som inte gått lika smidigt är min jäkla moderkaka som tydligen inte vill komma ut hel. Förra gången trodde de att hela var ute men jag fick åka in med 40 graders feber en vecka efter förlossningen, och bli skrapad... Därför hade jag tagit upp det i förlossningsbrevet, att jag gärna ville att de kollade moderkakan extra noggrant. Och de var inte helt säkra, så istället för att åka hem så blev jag inlagd för uppföljande ultraljud, där läkaren inte heller kände sig säker på vad hon såg. Det kunde vara moderkaka, det kunde vara koagulerat blod. Fick därför Cytotec för att driva ut det om det nu skulle vara blod. Reagerade jättekraftigt på den med helt vansinniga skakningar och feber. Ingen ovanlig biverkning men läskigt ändå! Tror en bidragande faktor var sömnbrist och att jag tog den precis innan lunch, så jag fick ju inte i mig nån mat. Fick dropp och smärtstillande, så till slut släppte det så jag kunde hålla Nora igen! Sen sov vi bort resten av dagen typ...
Nytt ultraljud imorse, där var naturligtvis rester kvar. Men de satt så pass långt ner att de provade att fiska ut dem utan att söva, vilket gick bra! Viss infektionsrisk ändå eftersom de varit där och rotat, men bättre än moderkaka kvar iaf...
Nu har jag fått en (mindre
) dos Cytotec igen för att dra ihop livmodern så mycket som möjligt.