Jag tycker det är så svårt med maten. Jag känner att jag inte har någon rutin eller framförhållning. Vi har köpt lite burkmat och klämmisar men det blir ju rätt dyrt. Sedan har vi försökt mosa och mixa maten vi själva äter men han klöks för minsta lilla bit, även om det bara är liksom grynigt, så det blir ju absolut noll matro när man ska sitta och vara nervös över att han ska få i halsen på riktigt. Imorse gjorde jag pannkakor av ägg och banan och gav i små bitar för att "det verkar som att alla andra kan ge det i den här åldern" och det var ju roligt att pilla med men han klöktes av varenda bit han fick i munnen så nu får det vara nog på ett tag. Plockmat får vänta hur bra det än är. Jag känner att jag behöver styra upp det här nu och ha en plan, göra storkok på pureer och frysa in så att det bara är att ta fram och servera.
Är det värt att köpa återanvändbara klämmisar trots att han inte äter direkt ur klämmisen? Tråkigt med plasten men kanske smidigare än glasburkar? Jag har sett att det finns silikonformar man kan frysa in små portioner i, är det värt att köpa sådana? Hur gör folk?
Hur lägger ni upp det så att det blir någorlunda smidigt om barnet inte kan äta samma mat som er? Jag känner att jag börjar bli lite stressad över detta.
Lilleman är typ 8,5 månader och på kollen vägde han 12 kg och var 78 cm. Två tänder har han fått och börjat bli en riktig liten filur. Kryper inte men har börjat skjuta sig runt på golvet lite med händerna. Ammar fortfarande till säkert 95 %, sover plötsligt rätt bra efter en period av att vara otroligt lättväckt. (Typ vaknat när jag försökt få in min arm superduperförsiktigt under täcket...) Jag skriver inte så mycket längre då jag typ inte känner att jag har något att säga, men läser allt ni skriver. Roligt att få fortsätta följa de små.
Hoppas det blir bättre snart med sömnen för er som har det kämpigt med den!