Min man är föräldraledig på måndagar och fredagar med Idun, och jag jobbar. Jag tycker att det har gjort mycket med att han har henne mer själv. Däremot känner jag fortfarande att jag är lite projektledare för hela projektet barn - det är jag som har koll på läkartider, tvättade kläder och när hon ska ha mat. Men jag tänker att jag får ta det ett steg i taget. Jag var inte expert heller de första veckorna jag var hemma själv. Jag försöker att inte lägga mig i, utan låta honom få skaffa egna rutiner med henne. Den största vinsten för mig är att han de dagarna går upp med henne när hon vaknar, så får jag sova vidare till typ 08 eller så (jobbar hemifrån).
Annars är det både högt och lågt i föräldraskapet. På dagarna njuter jag av att få vara mamma och jag har världens goaste bebbe. Däremot är vikten ett fortsatt problem. På femånaderskollen vägde hon bara 5700 fastän hon är normallång. Vi har tid på barnkliniken på onsdag för att utreda. Nu äter hon två stadiga portioner riktig mat om dagen med extra olja i och ammar jättefint, men hon går ändå inte upp. Väldigt pigg och glad, men det känns ju som om någonting inte är som det ska.
Nattsömnen är fortsatt kass. Senaste 2 månaderna vaknar hon minst en gång i timman hela natten. De senaste 3 nätterna har jag räknat hur många gånger hon vaknat mellan kl 22 och 06 - 13, 9 respektive 12 ggr. Det enda som duger är jag. Eller rättare sagt bröstvårtan. Så fort hon får snutta blir hon nöjd, men napp vägrar hon. Försöker pappa blir hon jättearg. Jag börjar bli lite knäpp i huvudet av att inte få sova mer än en timma i sträck i taget. Hur länge ska man orka med det? Verkar inte spela någon roll om vi ser till att hon är jättemätt när hon somnar, det är något annat som stör. Kanske att det hänger ihop med vikten på något sätt?
Håll tummarna för oss på onsdag!