Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar i alla fall slemproppen släppa. Efter en vecka med luriga förvärkar känns det skönt att det i alla fall händer något konkret med kroppen, även om det inte säger ett skvatt om när det blir bebis. Men en aprilbebis blir det i alla fall! Det vågar jag påstå med säkerhet.:p

Om ni går in era egna sidor på försäkringskassan, står det att ni väntar barn då? Det gör det inte för mig och jag började fundera om det är jag eller BM som borde gjort något...

Om ni går in era egna sidor på försäkringskassan, står det att ni väntar barn då? Det gör det inte för mig och jag började fundera om det är jag eller BM som borde gjort något...
det står om jag går in på "planera/ansök föräldrapenning". har du skickat in moderskapsintyget man får runt v25?

Senast ändrad:

Ja, det gör det. Jag fick också ett sms där det stod typ "bekräftelse på mottaget moderskapsintyg", typ efter ultraljudet i vecka 14. Jag förutsätter att det innebär att jag inte behöver skicka in något papper själv!

Du måste ju ha skickat in graviditetsintyg, ser du om det ligger nått sånt på dina sidor? Annars får du be din barnmorska om ett sånt intyg som du kan skicka in.
Jag hade dock skickat in allt som behövdes men kunde ändå inte få ut ett preliminärt personnr för att få ut föräldradagar, men de löste de när jag ringde :)

Sådär står under "ärenden" och sen vidare under föräldrapenning

Bifogade filer

• Capture+_2018-04-01-09-33-55.webp
    Capture+_2018-04-01-09-33-55.webp
    80,9 KB · Visningar: 54
Oops något har helt klart gått snett. Har ett svagt minne av att barnmorskans skrivare krånglade när hon skulle skriva ut intyget och det är ju 10 veckor sedan... blir något att ta tag i på tisdag. Tack för svar.

16 dagar kvar till BF! Lille W:s rum står klart, och för min del är han välkommen när som helst nu
Fint!
Vi hade mätt fel nu när nya sängen skulle in till sonen så just nu är det kaos i hans rum. Den kommer gå in men vi måste möblera om en del och behöver då få hit bärhjälp. Det ger sig.

Jahapp, vid det här laget var storebror född. 4 dagar till bf idag. Han blev kvar hos mormor igår efter påskfirandet, jag har SOVIT! Och sen legat och dragit mig... Skönt att ladda batterierna lite!

Hoppar in från annan tråd, jag kände inget tryck neråt första graviditeten (vad jag minns) men andra gången kände jag tydligt en tyngdkänsla i underlivet från v37, ungefär samtidigt som sonen fixerade sig. Det känns (för mig) lite som det låter, att det "trycker" neråt inifrån pga tyngden.
Det var oftast inte obehagligt eller jobbigt men gav känslan att man hade nåt mellan benen.
Första två graviditeterna kände jag inget tryck alls, tredje kände jag lite. Det är först med fyran och femman som det känts som att man har en boll mellan benen som trycker på.
Skönt att höra att jag inte är ensam om att inte uppleva något tryck. Börjar ju fundera på om man var skapt annorlunda när man fick samma fråga av två olika bm på en vecka.. :p Samt att jag har kollegor och vänner som just pratat om hur jobbigt dom tyckte det var med just tyngdkänslan/ trycket nedåt.
Kanske kan ha något med hur vidgat bäcken man har samt hur stark/ vidgad muskulaturen är? Tanke på att ni inte upplevde det med tidigare barn.

Skönt att höra att jag inte är ensam om att inte uppleva något tryck. Börjar ju fundera på om man var skapt annorlunda när man fick samma fråga av två olika bm på en vecka.. :p Samt att jag har kollegor och vänner som just pratat om hur jobbigt dom tyckte det var med just tyngdkänslan/ trycket nedåt.
Kanske kan ha något med hur vidgat bäcken man har samt hur stark/ vidgad muskulaturen är? Tanke på att ni inte upplevde det med tidigare barn.
Det finns nog ett samband där ja. Mitt stackars bäcken har ju fått utstå en del och det är ju först nu de senaste graviditerna jag känner av det.

Du behöver absolut inte be om ursäkt!
Jag kanske kan trösta dig med att 4 av 5 graviditeter så har jag inte känt ett skit innan det dragit igång ordentligt, man måste inte ha förvärkar/sammandragningar innan det startar på riktigt :)
Även därför jag tycker det är så drygt denna gången att det inte händer något mer nu :D Börjar känna lite nu när jag rör på mig, men det är så oregelbundet att det inte ens är värt att klocka :(
Det är just det hoppet jag lever på och försöker trösta mig själv med, att det förhoppningsvis drar igång ordentligt sen när det väl börjar! Men det är tungt för varje dag som går..
Kan tänka mig att det också är frustrerande att få upp hoppet lite om att det är på G men sen så händer det inte inget mer, liten besvikelse varje gång.
Tror det kommer komma igång ordentligt för dig snart, kanske bebis på tisdag :)

Kan säkert vara något sådant. Sonen var dessutom tyngre och jag hade inte varit särskilt flitig med mina knip :angel:

Ensam hemma. Farmor tog med 5åringen till missionskyrkan. Hon är troende och brukar alltid gå till såna möten och lyssna på gudstjänst osv. Jag är långt ifrån troende. Hon ville så gärna ta med sig vår son och han är i lite trotsig ålder nu. det som är roligt är bland annat hulken och han kan leva sig in i den rollen väääldigt bra och är svår att få tillbaka till sitt normala jag. Vi varnade henne om att han kan vara ganska besvärlig men många gånger är han en riktigt ängel också och kan sitta länge och bara vänta och visa världens tålamod.
Så vi gick med på att hon fick ta med sig sonen och så sa vi till han hur man beter sig i en kyrka. Man sitter still och lyssnar.
Sen är han ju 5 år så barn kan ju ha en del spring i benen så vi la ner några bamseböcker i hans ryggsäck som han kan bläddra i om det blir tråkigt. ska bli spännande o höra hur det gått. Skuöle inte bli förvånad om han sköter sig för den sidan har han visat många gånger.

Sambon är i garaget o hjälper några bekanta med lite skruvjobb.
Så sj kan man luta sig tillbaka och bara njuta av tystnaden. Bara bruset från akvariet som hörs och bebis som tycker att tillvaron i magen är riktigt Nice den med. Ligga där o hicka istället för att kika ut ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 246
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 324
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka