Ja, det blir ju så mycket svårare när det inte är min familj. Mannen lyckas dessutom alltid vara någon annanstans när saker sker. Av slumpen då, inte att han håller sig undan
Sen är han ju själv uppvuxen med detta så att det är mycket som är konstigt för mig som säkert är helt normalt för honom. Han gillar exempelvis inte rökningen heller, men han reflekterar inte så mycket över det heller. Han är nog mer rädd att göra sin mor ledsen...
Det jag ogillade mest var att hon började gräva i munnen. Av flera skäl. Rökiga fingrar
, risken att trycka in maten, men också risken att skapa en låsning runt maten hos dottern.
Svärfar är lite klumpig också, men han försöker istället pressa in mat i munnen när han matar. Där fick jag säga till på skarpen. Han känns lättare att prata med för han är inte en lika känslostyrd människa. Även om det såklart är viktigare med dotterns väl och ve än två vuxnas känsla inför det så stör det mig! Min egen familj har jag inga problem att säga ifrån till.
Senare på middagen höll svärmor igen på att ifrågasätta att vi gav henne hela spaghetti (det blev mycket spaghetti i helgen
), blir så matt. Och det är tydligen fel att vår dotter inte ska börja förskola innan hösten för det är synd om henne att inte få träffa andra barn
Blir så trött.. Längtar inte direkt till jul!
Förstår verkligen det
Det är jätteläskigt! Det låter bra att ringa BVC och prata lite
Jag tror verkligen du kan känna dig helt lugn med att läkaren trots sin virrighet har rätt. Hade det varit epilepsi eller annat lär de ha sett det på testerna. Men jag förstår verkligen att det är svårt att släppa händelsen!
För mig hjälpte det faktiskt att läsa om andra. Dumt att googla, men dels
1177, samt även
här. Med det sagt har det varit otäckt de tre gånger jag varit med om det, andra gångerna har hon varit själv med maken. Och jag tror att det är naturligt att bli rädd även om man logiskt förstår att det inte är farligt.
Du har säkert sett länkarna ovan, men om någon annan vill läsa så finns det lättillgängligt så slipper ni googla
Så smidigt med "städhjälp"
Vår dotter gillar att sortera grejer! Det är allt från leksaker till mat. Det skall läggas i kartongenoch lådor (leksaker) och mat skall läggas på stolbrickan, i tallriken igen och igen och igen
Dammsuga och liknande har hon inte intresserat sig för. Men det är nog mest för att vi inte dammsuger och städar så mycket när hon är med utan vi försöker dela upp oss så att nån är ute med henne under tiden för det går så mycket snabbare
I övrigt så slits jag mellan att hon börjar bli så stor, samtidigt som hon fortfarande är min bebis! Alltså hon är ju ingen bebis egentligen, men jag kan bli lite vemodig att tänka att snart är allt det över. Det är ju en bra sak att hon utvecklas, men jag kommer sakna spädbarnstiden ändå, trots allt. Och eftersom vi inte ska ha fler barn så blir det liksom bara en gång för mig med graviditet, förlossning och nyföding. Och hur stökigt och jobbigt det än kan vara så kommer jag ändå sakna den tiden.
MEN, dottern blir också roligare och roliga att hänga med! Hon förstår i stort sett allt (kanske inte lyssnar hela tiden bara
) och kommunicerar med tydligt med sitt kroppsspråk vad hon vill. Ord är det inte så många ännu, men nu börjar "pappa" lossna. Igår när jag skulle lägga henne så låg hon och ropade på pappa och kramade sig och sa mmm och pussade i luften, som hon brukar göra åt saker hon tycker om.
Just det är så gulligt. Nallarna och leksakerna hon gillar ska få pussar och kramar hela tiden. Och när hon pussar säger hon högt "Muah"
I övrigt är det bara, mamma, pappa, ja (ah ah ah) nej, där och hej hon säger. Sen är det ljud för groda, häst, anka och katt hund och bil.
Jag var väldigt tidig med talet så vi får se om hon kommer igång eller om det dröjer. Oavsett spelar det ingen roll. Hon "pratar" ju hela tiden