Vårföräldrar 2017 del fyra

Är det någon som varit och bekräftat faderskapet än? Jag kollade och man kunde göra det från v 28. Hur gick det till?

Är det någon som varit och bekräftat faderskapet än? Jag kollade och man kunde göra det från v 28. Hur gick det till?

Vi gjorde det strax efter nyår! Kontaktade socialkontoret, tror till och med det stod direktnr på min kommuns hemsida. Bokade tid, åkte dit och skrev under. Hos en tant som försökte vara lustig, skulle skämta flera gånger med sambon att nu kan han ju inte backa ur. Han fann det inte så lustigt...

Vi gjorde det strax efter nyår! Kontaktade socialkontoret, tror till och med det stod direktnr på min kommuns hemsida. Bokade tid, åkte dit och skrev under. Hos en tant som försökte vara lustig, skulle skämta flera gånger med sambon att nu kan han ju inte backa ur. Han fann det inte så lustigt...

Men Gud så osmakligt och okänsligt sätt att skämta på :eek:!

Verkar inte vara helt ovanligt att det är så... tyvärr. För det är riktigt osmakligt tycker jag. Som att ens sambo skulle vara mer ordentlig bara för att man är gifta typ.

Vi träffade en kvinna på familjerätten och fyllde i lite papper i början av året.

Idag fick jag bekräftat från Skatteverket/Folkbokföringen att vi har delad vårdnad och att sambon är "registrerad" som fader.

Som kärringen vi träffade med junioren som tittade på sambon och sade "är du säker på att du var hemma mellan dessa datum?". (hon hade några "tillverkningsdatum" som hon läste upp). :rage:

Verkar inte vara helt ovanligt att det är så... tyvärr. För det är riktigt osmakligt tycker jag. Som att ens sambo skulle vara mer ordentlig bara för att man är gifta typ.

Ja typ! Varför skulle min sambo vilja dra sig ur, när vi sitter där tillsammans lixom?

Appropå amningsBHar så fick jag två vita från BonPrix (eh köpte), de kostar 199 för två och finns även i svart och mörkblå+fuchsia.

Jättesköna och 75F räckte faktiskt :D

Och jag tänkte rekomendera amningslinnena ockaå, beställde och fick hem igår :) något stora i storleken, så velar man mellan två storlekar så skulle jag ta den undre storleken. Jag brukar ha xl ibland xxl (fast det är mest på tighta klänningar) men kan nog ha L när magen är borta! Tänker dock inte byta, beställde xl.

Tre bajsblöjor sedan 01 och den fjärde är på god väg :rofl: Tyckte jag tog i när jag beställde 5 paket men han gör ju av med ett halvt om dagen nästan :turd::cautious:

Så det blir till att knappa ny beställning...

1 mille vid 20 per unge är vårt mål med. Sparat hela barnbidraget sen hon föddes (eller ja första bb får man ju månaden efter men du fattar) plus att både jag och sambo pysslar med aktier :) så kul att det finns fler, har mest mött folk som blir provocerade.
Jag förstår inte varför man blir provocerad? Var och en väljer vad den vill lägga sina pengar på. Vi röker inte, köper en bag in Box i halvåret, odlar en del själva, köper sällan kläder till oss vuxna, reser sällan osv. Varför är vårt sätt att använda våra pengar sämre än andras :confused:

Vi sparar ju även till gudbarn och syskonbarn vid födelsedagar och till jul.

Tre bajsblöjor sedan 01 och den fjärde är på god väg :rofl: Tyckte jag tog i när jag beställde 5 paket men han gör ju av med ett halvt om dagen nästan :turd::cautious:

Så det blir till att knappa ny beställning...

Våran etta bajsade inte en enda gång på natten. Väldigt smidigt :up:. Men jag räknar kallt med att tvåan kommer ta igen det och bara bajsa på natten O_o.

@BernT och @TeamLundVer kommer era barn ha ett och samma aktiekonto eller delar ni upp det? Vi investerar också i aktier till barnen, jag räknar kanske inte med så mycket som 1 miljon då både jag och min sambo är ganska gröna på det här med aktier men det är roligt.
De kommer ha vars ett ISK (andras barn har vars ett aktiekonto i mitt namn istället då det är enklast när man inte är vårdnadshavare.)

Anledningen till det är att jag hoppas ge dem ett intresse för aktier så att de själva kan vara med och välja sedan. Kanske även spara en slant av framtida månadspeng etc? Tror det blir svårare med ett delat konto för då ser man inte sin egna påverkan.

Jag förstår inte varför man blir provocerad? Var och en väljer vad den vill lägga sina pengar på. Vi röker inte, köper en bag in Box i halvåret, odlar en del själva, köper sällan kläder till oss vuxna, reser sällan osv. Varför är vårt sätt att använda våra pengar sämre än andras :confused:

Vi sparar ju även till gudbarn och syskonbarn vid födelsedagar och till jul.

Tyvärr är pengafrågor ngt som verkar provocera vissa. Jag fick kommentarer om att det är konstigt att sonens farmor och mormor och morfar sparar till sonen varje månad. De tyckte att det var väldigt märkligt eftersom jag och sambon redan sparar till honom själva. "Han kommer inte lära sig värdet av pengar".... Förstår inte ens hur de orkar bekymra sig så om hur andra väljer att göra.

Tyvärr är pengafrågor ngt som verkar provocera vissa. Jag fick kommentarer om att det är konstigt att sonens farmor och mormor och morfar sparar till sonen varje månad. De tyckte att det var väldigt märkligt eftersom jag och sambon redan sparar till honom själva. "Han kommer inte lära sig värdet av pengar".... Förstår inte ens hur de orkar bekymra sig så om hur andra väljer att göra.
Det är knappast så att vad man har på kontot eller inte lär en värdet på pengarna. O_o Det är snarare hur man pratar om pengar hemma och vad för attityd föräldrarna har. Vi (jag) pratar mycket om aktier, fonder, budget osv och kommer involvera barnen mer och mer desto äldre de blir. Bastian är bara 2 men han har redan ganska bra koll på det här med pengar. Han fick 100kr av sin farmor förra helgen till att köpa en leksak för men han vägrade för den skulle hans sparbössa ha. :love::D Får han ett mynt av ngn springer han direkt till sparbössan med det och han älskar att räkna sina pengar. :up::rofl:

Lustig koppling. De flesta av oss lär ju inte kunna spara så de blir ekonomiskt oberoende liksom... Vi är urusla på att hålla i pengar, hoppas få lite styr på det och ge V bättre förutsättningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 146
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar