Vårföräldrar 2017 del fyra

@Fille Jag scrollar och blundar. Jag bara väntar på att någon kommer och säger att "jo, jorden äääär platt för det stod minsann på facebook" :banghead:
Jag litar också på forskning och beprövad erfarenhet, sedan är det upp till var och en att välja.

(Det senaste, dumma, jag läste på fejjan var en person som skrev "sluta behandla hästen med boxvila och medicin, låt den gå på lösdrift och läka sig själv" . En alldeles egen hittepåtyckare som ansåg sig ha mer kunskap än veterinärerna som sett hästen :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:)

Så onödigt med en veterinärutbildning när man kan sitta bakom skärmen och berätta för folk hur man gör!!

Jag tycker att det är jättebra att man är aktiv i sin egna (eller sina barns vård). Men oftast de som är negativa till vården har öht inte ställt några frågor till vårdpersonalen. Folk verkar tro att man ska bli överöst av info iaf... Vårdpersonalen är oftast underbemannade och hinner inte stå och berätta avhandlingar för patienter, speciellt inte om de inte vet om de vill ha infon eller inte.

Och sen när man har fått sin vård så åker man hem och googlar....

Ja jag har läst om folk som klagar på att man inte får information, men ja ibland kanske man måste fråga om informationen också?!

På fejjan har jag sett mycket ifrågasättande av vården i samband med förlossning och barn. Folk läser diverse länkar, blir upprörda och verkar plötsligt veta mer än läkare/bm/forskning. Tex om kvitamin när barnet kommit ut (har inte läst varför barnet ska ha det bara att folk tydligen är emot), om att man inte vill ha sen avnavling eller allt prat om att man inte ska vaccinera sina barn. Jag kan tyvärr inte låta bli att bli lite irriterad, vet inte om gravidhormonerna hjälper till. Men varför ska vi ha forskare och utbildad personal inom vården om nu gemene man vet bättre? Sen är jag tyvärr inte tillräckligt påläst/utbildad/kunnig för att kunna argumentera emot i många fall. Mitt bästa argument är att läkarna/bm/forskare har utbildning som jag inte har och därför litar jag på dom. Sen måste man såklart använda nån form av sunt förnuft, skulle bm på förlossningen säga "att stå på huvudet är bättre enligr ny forskning" ja då bör man ju reagera såklart!
Naturligtvis får varje person bestämma själv om sitt och sina barns liv men jag har lite svårt för att man ifrågasätter så lång kunskap tack vare några länkar på nätet!

Var bara tvungen att spy ur mig lite...

Folk är nötter. Jag förstår inte hur man kan få för sig att vaccin och k-vitamin är farligt?
Det kanske inte räddar ditt barn och är "onödigt"- men någon annans känsligare barn kan överleva för att man vaccinerat. Samma med k-vitamin. Händer fel sak räddar det liv.
En del är faktaresistenta. Jag är övertygad om att det är nån form av överdriven oro man ger fritt spelrum. Naturligt kan vara jättebra, men naturligt innebär också att fler barn skulle dö än vad som sker idag.

Jag tycker att det är jättebra att man är aktiv i sin egna (eller sina barns vård). Men oftast de som är negativa till vården har öht inte ställt några frågor till vårdpersonalen. Folk verkar tro att man ska bli överöst av info iaf... Vårdpersonalen är oftast underbemannade och hinner inte stå och berätta avhandlingar för patienter, speciellt inte om de inte vet om de vill ha infon eller inte.

Och sen när man har fått sin vård så åker man hem och googlar....

Är både aktiv och ifrågasättande men försöker använda vetenskapliga källor om jag funderar på om behandling/plan/whatever känns fel.

Och så bokar jag tid för att fråga om det (jag berättar varför jag önskar tiden) och det har hittills fungerat bra.

Dessutom tycker jag att vårdpersonalen hittills reagerat bra på mina frågor, har nog lyckats undvika att trampa på tår och ifrågasätta, har fått till diskussion istället för snorkiga svar :)

(Men det är inte lätt.)

Folk är nötter. Jag förstår inte hur man kan få för sig att vaccin och k-vitamin är farligt?
Det kanske inte räddar ditt barn och är "onödigt"- men någon annans känsligare barn kan överleva för att man vaccinerat. Samma med k-vitamin. Händer fel sak räddar det liv.
En del är faktaresistenta. Jag är övertygad om att det är nån form av överdriven oro man ger fritt spelrum. Naturligt kan vara jättebra, men naturligt innebär också att fler barn skulle dö än vad som sker idag.

Det känns allmänt som att folk idag är mer och mer faktaresistenta, men det är väl nätets baksida... Det är ju dock inte jättesvårt att kolla upp säkra(re) källor!

@Beppo Jag dricker konstant och hela tiden. Bara idag har jag tömt fyra liter vatten och då är dygnet inte slut än. Men urinen är hur koncentrerad som hellst på morgonen.

@Oktiv Jag vet inte än har inte fått hem papprena än.

Och apropå fk, jag fick besked om min sgi i förra veckan. Dem höjde mig mer än jag hade angett då chefen angav högre lön än vad jag gjorde :bump: vilket ju inte stör mig för fem öre faktiskt :D skiljde ändå nästan tre tusen mellan våra angivelser, så fk satte sig i mitten :up::D hurra för fk ibland!! ( måste vara första gången någonsin jag säger så :grin:)

V testar elasticiteten på höger sida.

Jag har precis bryggt första kannan med hallonbladste. Man ska ju inte brygga det så varmt så jag tänkte låta det dra 10min, sötat med lite honung och sedan ställer jag in det i kylen och har som iste. Man ska ju mjukstarta så ett glas om dagen den här veckan tänkte jag :)

Är både aktiv och ifrågasättande men försöker använda vetenskapliga källor om jag funderar på om behandling/plan/whatever känns fel.

Och så bokar jag tid för att fråga om det (jag berättar varför jag önskar tiden) och det har hittills fungerat bra.

Dessutom tycker jag att vårdpersonalen hittills reagerat bra på mina frågor, har nog lyckats undvika att trampa på tår och ifrågasätta, har fått till diskussion istället för snorkiga svar :)

(Men det är inte lätt.)

Så gör jag med och ibland får jag en trött suck till svar men det är väldigt sällan.

Räknas min SGI om när moderskapsintyget skickas in? Eller beräknas föräldrapenningen på samma SGI som sjukpenningen?

Aha tack :)

Ja så är det ju, om tio år kanske rekomendationerna är helt annorlunda men det är ju inget man kan förutsätta nu på nåt sätt!
Tänker som det med vaccinationer av tex röda hund/polio/mässlingen och liknande. Ju fler som är vaccinerade desto mindre blir sjuka. Naturligtvis har alla läkemedel biverkningar men uppenbarligen är ju biverkningarna mindre av vaccinet än av själva sjukdomen!

Vaccinationsmotståndare är otroligt egoistiska och har så kort tänkande att jag blir lika förbannad varje gång. De fattar inte vad ett sjukdomsutrbrott kan ställa till med för barn som redan är nedsatta till exempel.

Räknas min SGI om när moderskapsintyget skickas in? Eller beräknas föräldrapenningen på samma SGI som sjukpenningen?
Jag fick ut ett papper att det skulle räknas om iom moderskapsintyget hade kommit in. Men jag hade gått in och ändrat min lön bara några veckor innan dess och min sgi godkändes förra veckan. Så jag utgår ifrån att dem tar fp på den med eftersom den är så ny.

Jag fick ut ett papper att det skulle räknas om iom moderskapsintyget hade kommit in. Men jag hade gått in och ändrat min lön bara några veckor innan dess och min sgi godkändes förra veckan. Så jag utgår ifrån att dem tar fp på den med eftersom den är så ny.

Aha då får vi se men det borde ju vara så då iaf. Min är ju rätt nyligen beräknad också.

Så det ska skickas in till FK alltså? Digitalt eller via brev? Jag fick bara ett papper, ska man inte ha kvar ett själv?

Jag skickade in det moderskapsintyg jag fick, man kan väl göra en kopia om man vill men det är ju till för försäkringskassan :)

Vaknade 04. Spontant.

Inte somnat om.

Mår illa. Oklart om det är pga hunger eller övermättnad men åt vid 21 så bör ju inte vara övermättnad egentligen...

Blä!

V bökar runt lite oinspirerat lite då och då.

Det här med att vara gravid och ha influensa :( får sammandragningar av allt jäkla hostande dessutom. Skit också

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar