Vårföräldrar 2016 del 4

Happ. Tid på BVC imorgon och har ingen aning om hur jag ska ta mig dit. :-( Det blir för varmt med sele, ungen blir överhettad och skriker efter fem minuter. Finns ingen parkeringsplats där och jag vågar inte chansa på att hitta plats längs gatan (trånga gator mitt i centrum). Det tar en halvtimme att promenera dit och hittills har hon 40 minuter i vagn som personbästa, men då blev det hysteriskt skrik och spontan amningspaus mitt i. Är inte säker på att det finns lämplig amningspaus-plats längs vägen imorgon. :-/

Hur hade ni gjort?

Och angående sömn så skulle jag bli mycket förvånad om den här damen får ihop mer än 12 timmar/dygn. Och det kommer hon endast upp i om jag medvetet liggammar henne till sömns. Det där med att "bebisar tar den sömn de behöver" stämmer inte på den här. Hon somnar enbart om jag ammar till sömns liggandes bredvid henne. Och ibland inte då heller. Igår kväll hade vi amningsmaraton i soffan i drygt tre timmar. Tror på allvar att jag blir lite tokig snart. (Och hon vägrar napp också, naturligtvis. För varför skulle hon inte göra det. Suck.)
Taxi skulle jag tagit om ingen kunde köra o de verkligen inte finns parkering.

Happ. Tid på BVC imorgon och har ingen aning om hur jag ska ta mig dit. :-( Det blir för varmt med sele, ungen blir överhettad och skriker efter fem minuter. Finns ingen parkeringsplats där och jag vågar inte chansa på att hitta plats längs gatan (trånga gator mitt i centrum). Det tar en halvtimme att promenera dit och hittills har hon 40 minuter i vagn som personbästa, men då blev det hysteriskt skrik och spontan amningspaus mitt i. Är inte säker på att det finns lämplig amningspaus-plats längs vägen imorgon. :-/

Hur hade ni gjort?

Och angående sömn så skulle jag bli mycket förvånad om den här damen får ihop mer än 12 timmar/dygn. Och det kommer hon endast upp i om jag medvetet liggammar henne till sömns. Det där med att "bebisar tar den sömn de behöver" stämmer inte på den här. Hon somnar enbart om jag ammar till sömns liggandes bredvid henne. Och ibland inte då heller. Igår kväll hade vi amningsmaraton i soffan i drygt tre timmar. Tror på allvar att jag blir lite tokig snart. (Och hon vägrar napp också, naturligtvis. För varför skulle hon inte göra det. Suck.)
Hade åkt buss eller tagit en taxi.

Och napp är något som i många fall måste vänjas in. Jätteskönt när de börjar ta nappen och sedan ångrar man sig bittert när det är dags att vänja av med napp igen... ;)

Tack för svaren! :-) Hade mer eller mindre bestämt mig för att ta taxi, men så stod hon ut med dryga 1,5 timmar i vagnen idag. Helt otroligt! Behövde amma efter en timme, men det är ju förståeligt. Och jag har rekat lite amningsvänliga bänkar inför morgondagen så det blir nog vagn trots allt. :-) Och det var sjukt skönt att få komma ut lite!

Hur ska ni göra; välkomstfest, namngivning, dop eller ingenting ? :)

Vi ska ha en namngivning/välkomstfest/trädgårdsfest i slutet av juli. Så jag håller på att beställa fadderbrev, köpte fadderbrev av samma tjej 2014 och blev så nöjd! Hon har även fått göra sönernas namntavlor. Äldsta sonen är döpt, men mellanpojken hade namngivning. I hans fadderbrev hade vi bland annat texten "Du vet väl om att du är värdefull. Att du är viktig här och nu. Att du är älskad för din egen skull. För ingen annan är som du" riktad mot hans faddrar.

Yngsta pojkens faddrar får istället texten " Alla har en plats, allting har en mening. Det är vår värld, en värld full av liv." Tycker att det är kul att de får lite egna texter , även om de är lånade från olika psalmer/låtar :angel: :p

...

Vi ska ha en namngivning/välkomstfest/trädgårdsfest i slutet av juli. Så jag håller på att beställa fadderbrev, köpte fadderbrev av samma tjej 2014 och blev så nöjd! Hon har även fått göra sönernas namntavlor. Äldsta sonen är döpt, men mellanpojken hade namngivning. I hans fadderbrev hade vi bland annat texten "Du vet väl om att du är värdefull. Att du är viktig här och nu. Att du är älskad för din egen skull. För ingen annan är som du" riktad mot hans faddrar.

Yngsta pojkens faddrar får istället texten " Alla har en plats, allting har en mening. Det är vår värld, en värld full av liv." Tycker att det är kul att de får lite egna texter , även om de är lånade från olika psalmer/låtar :angel: :p

Vi har haft dop.
Barnen hade vars 2 gudföräldrar, vi hade 2 psalmer i kyrkan & en solist som sjöng "Två små underverk" och "Det är du" av Shirely Clamp fast omgjord till "ni, er".
Gudföräldrarna fick varsin tavla där det står Gudförälder till ***** o ett foto på barnet, sen en ruta med 3 anledningar till varför vi valt h*n till att bli gudförälder o sist står det Tack för att du vill va min gudmor/far
Efter kyrkan hade vi kak & tårtbuffe som va väldigt uppskattad. :D

Lite dålig bild men här är kakbuffen :D

Bebisarna håller nog på att komma in i ett väldigt behagligt mönster!
Mellan 19-21 somnar dom, behöver vid ett par tillfälle gå in o ge nappen eller flickan som måste hålla om sin kanin för att sova men sen sover dom oftast till morgonen. Ibland vill pojken ha ett nattmål men somnar om direkt. Sen äter dom frukost vid 06 ca och somnar oftast om till 08 :love:

Detta har varit såhär ett par dagar nu och det känns så underbart! Sambon o jag får lite tid för varandra/huset på kvällarna, jag hinner äta frukost på morgonen & dricka varmt kaffe.
O framförallt va en pigg & glad mamma hela dagarna!
HOPPAS HOPPAS att detta håller i sig :D:love:

Blir varken dop, namngivning eller annat här.

Ikväll har vi testat ge flaska för första gången. Kan vara bra att veta att det funkar om det skulle behövas någon gång tänkte vi. Pumpade ur och lät maken ge. Ungen sög i sig, fick napp när han var klar och somnade på två röda vid 21 :eek: Annars sitter jag i soffan hela kvällarna och ammar och ammar, ungen verkar aldrig bli nöjd och somnar inte före 23. Nu vaknade han iofs efter en timme och var hungrig igen, men han fick bara 50 ml med, fick inte ur mer då han precis ammat innan jag pumpade. Ska prova ge mer nästa gång. Tänk om det går så smidigt varje gång med flaska, inte jättemotiverande att amma då..:meh:

Har ni som ammar provat ge flaska?

Vi ska inte döpa eftersom vi inte är kristna.

Tanken är att ha en liten "träffa släkten/välkommen till världen"-fest ihop med min födelsedag ungefär, så i mitten på juli någon gång är tanken. Vet inte riktigt hur vi gör med eventuella faddrar och sånt där än, allt vi än så länge kommit fram till är att vi ska vara i min mormor och morfars trädgård och att det bjuds in både vänner och släkt från bådas sida. Sen får vi se hur vi styr upp det, men jag känner ingen stress. :p

Vi ska inte ha någonting. Vi är inte religiösa eller ens med i svenska kyrkan, så dop går bort. Och vi har all familj och släkt åtskilliga timmars resväg bort så det blir svårt att bjuda in till någon annan typ av fest. Hade vi haft hus och trädgård så kanske, men vi bor i lägenhet...

Vi ska ha dop och trädgårdsfest i början på augusti. Är inte religiös men betecknar mig som kristen.

Tror vi ska döpa båda barnen samtidigt som vår bröllopsdag i augusti. Den äldsta som är 13 mån orkade vi aldrig döpa då jag precis blev gravid igen när hon va 4 mån, och sen kom hösten etc. Min mans pappa är grek och ortodox, så ev kanske dom döps nere i Grekland när vi ändå ska dit i augusti på bröllop, då är hela den släkten samlade iaf. Vi får se. Mannen min är döpt ortodox fast han inte direkt är troende, så oss gör de egentligen inget vilken "tro" dom döps i :-). Jag själv är döpt kristen.

Blir varken dop, namngivning eller annat här.

Ikväll har vi testat ge flaska för första gången. Kan vara bra att veta att det funkar om det skulle behövas någon gång tänkte vi. Pumpade ur och lät maken ge. Ungen sög i sig, fick napp när han var klar och somnade på två röda vid 21 :eek: Annars sitter jag i soffan hela kvällarna och ammar och ammar, ungen verkar aldrig bli nöjd och somnar inte före 23. Nu vaknade han iofs efter en timme och var hungrig igen, men han fick bara 50 ml med, fick inte ur mer då han precis ammat innan jag pumpade. Ska prova ge mer nästa gång. Tänk om det går så smidigt varje gång med flaska, inte jättemotiverande att amma då..:meh:

Har ni som ammar provat ge flaska?
Vi ger i flaska, ffa när jag inte är på plats (typ är på stallet) men ibland också när det inte blir något bra läge för amning (typ på sonens fotbollsträning). Tycker det är en frihet att veta att det finns alternativ till mig även om jag gärna ammar. Det som är tråkigast är dock att pumpa mjölk till flaskan. :wtf:

Måste rapportera!
Min lilla lus sov ovanligt mkt igår på dagen och i natt sov han 21-06 med 3 amningar, första sovstinten var på 5 timmar. Nu på morgonen är han sprudlande glad och ligger mellan oss och skrattar och jollrar.
Min fis har vänt på andra hållet. Har varit duktig på att sova, men har börjat stöka med sömnen. Vill inte alls och trots att ögonen går i kors så spänner hon upp dem när man lägger ner henne. Dock aldrig grinig utan bara väldigt social och pratglad. :)

Hur man än väljer med dop, namngivning, trädgårdsfest, inget firande etc är kul att läsa om :)
Vi döper nog vår son i sommar. Mest för mammas skull, hon tycker att det är viktigt fastän vi inte är religösa. Kan på ett sätt tycka att det blir fint att döpa honom i samma kyrka som min pappa blev begravd. Då känns det lite som att han får vara med:heart

Vi ger i flaska, ffa när jag inte är på plats (typ är på stallet) men ibland också när det inte blir något bra läge för amning (typ på sonens fotbollsträning). Tycker det är en frihet att veta att det finns alternativ till mig även om jag gärna ammar. Det som är tråkigast är dock att pumpa mjölk till flaskan. :wtf:

Hur ofta ger ni flaska? Funkar amningen lika bra? Jag herregud va tråkigt det är att pumpa! Jag tycker det är lite svårt att hitta bra tillfällen att pumpa också. Ungen äter ju typ hela tiden och man vill ju inte pumpa slut så tuttarna är helt tomma precis när han vill ha mat.

Hoppar in från sommartråden med en fråga om föräldrapenning. Hur långt innan behöver man ansöka och när kommer pengarna, och när är brytdatumet dvs när börjar en "ny månad"? Pappans tio första dagar - räknas de även under helgen? Dem kan man ju bara ansöka om när barnet är fött, men direkt efter de 10 dagarna ska min partner vara föräldraledig på heltid (och jag har semester) - hur långt i förväg behöver de vanliga föräldradagarna ansökas om då?

Och jämställdhetsbonus - är det nån annan parameter som styr mer än att den förälder som tagit minst dagar ska ha tagit ut 60 dagar för att den ska börja gälla? Jag sitter på FS hemsida och tycker jag får olika siffror hela tiden på hur det faller ut, trots att jag inte ändrar på något som borde ha med saken att göra (av vad jag kan förstå).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka