Vårföräldrar 2016 del 4

Hoppar in från sommartråden med en fråga om föräldrapenning. Hur långt innan behöver man ansöka och när kommer pengarna, och när är brytdatumet dvs när börjar en "ny månad"? Pappans tio första dagar - räknas de även under helgen? Dem kan man ju bara ansöka om när barnet är fött, men direkt efter de 10 dagarna ska min partner vara föräldraledig på heltid (och jag har semester) - hur långt i förväg behöver de vanliga föräldradagarna ansökas om då?

Och jämställdhetsbonus - är det nån annan parameter som styr mer än att den förälder som tagit minst dagar ska ha tagit ut 60 dagar för att den ska börja gälla? Jag sitter på FS hemsida och tycker jag får olika siffror hela tiden på hur det faller ut, trots att jag inte ändrar på något som borde ha med saken att göra (av vad jag kan förstå).
Ca 30 dgr innan behöver du ansöka, de kommer 25-27 beroende på när du fyller år i månaden. 20e är brytdatum.

10 dgr är arbetsdagar. Hade ansökt om
Hans fp minst 30 dgr innan, de tio dgr avgör inget om de. Man kan ansöka för ofött barn.

Hur ofta ger ni flaska? Funkar amningen lika bra? Jag herregud va tråkigt det är att pumpa! Jag tycker det är lite svårt att hitta bra tillfällen att pumpa också. Ungen äter ju typ hela tiden och man vill ju inte pumpa slut så tuttarna är helt tomma precis när han vill ha mat.
Vi ger kanske 1 flaska om dagen i snitt, vissa dagar ingen andra fler. Amningen funkar precis som innan, men så använder vi också flaska som ska efterlikna amningstekniken. Jag brukar pumpa typ 1 h efter amning. Tror inte jag tömmer så effektivt med pumpen för bebis får i sig mjölk även om hon vill amma snabbt efter pumpning.

Tji fick jag för mitt skrytinlägg om duktiga sovande barn :crazy:
Inatt har pojken inte velat alls, han har inte skrikit men har vaknat & velat ha napp, o snutte, sparkat av täcket, napp igen, sen ville han inte ligga i spjälsängen, o sen vid 04 va det dags för mat..
Flickan sover dock fortfarande, somna vid 19,30 igår :love:

Tji fick jag för mitt skrytinlägg om duktiga sovande barn :crazy:
Inatt har pojken inte velat alls, han har inte skrikit men har vaknat & velat ha napp, o snutte, sparkat av täcket, napp igen, sen ville han inte ligga i spjälsängen, o sen vid 04 va det dags för mat..
Flickan sover dock fortfarande, somna vid 19,30 igår :love:

Jag tror, hoppas, det är vädret som ställer till det för dom.
Vår lille har börjat vakna kl 4 för matavbrott och sen sova vidare.

Ca 30 dgr innan behöver du ansöka, de kommer 25-27 beroende på när du fyller år i månaden. 20e är brytdatum.

10 dgr är arbetsdagar. Hade ansökt om
Hans fp minst 30 dgr innan, de tio dgr avgör inget om de. Man kan ansöka för ofött barn.

Tusen tack!

Så, om vi har planerat snitt exempelvis 17/6 så räknar vi arbetsdagar från det och söker alltså fp för honom från typ 1/7? Och de tio dagarna ansöker vi om när barnet kommit?

Vi ger kanske 1 flaska om dagen i snitt, vissa dagar ingen andra fler. Amningen funkar precis som innan, men så använder vi också flaska som ska efterlikna amningstekniken. Jag brukar pumpa typ 1 h efter amning. Tror inte jag tömmer så effektivt med pumpen för bebis får i sig mjölk även om hon vill amma snabbt efter pumpning.

Har du nåt tips på vilka flaskor som ska likna amningstekniken?

Har du nåt tips på vilka flaskor som ska likna amningstekniken?

Tomme tippee, Medela bland annat. Tyvärr är dessa inte kolikflaskor vilket har gjort att iaf mina barn har fått ont i magen.

Lite annat:
Tänk på att pappan måste anmäla att han ska ansöka om 10 dagars tillfällig fp senast den första dagen som han sedan begär ersättning för.

Tomme tippee, Medela bland annat. Tyvärr är dessa inte kolikflaskor vilket har gjort att iaf mina barn har fått ont i magen.

Lite annat:
Tänk på att pappan måste anmäla att han ska ansöka om 10 dagars tillfällig fp senast den första dagen som han sedan begär ersättning för.

Oj, det där gick över huvudet på mig. :o Om vi har snitt den 17/6 vad innebär det i praktiken? När ska partner söka för vad?

Lite annat:

Det gjorde inte vi men det gick ändå. Min sambo var ledig de där tio dagarna men plockade ut de först från FK i januari dvs två månader efteråt. Och det var de tio pappadagarna och inte från övriga föräldradagar. Det borde ju inte gått om det är som du beskriver :)

Vi anmälde alltså inget i förväg utan skickade in i januari att han ville ha ut de tio dagarna och fick det, bebis är född slutet november.

Det gjorde inte vi men det gick ändå. Min sambo var ledig de där tio dagarna men plockade ut de först från FK i januari dvs två månader efteråt. Och det var de tio pappadagarna och inte från övriga föräldradagar. Det borde ju inte gått om det är som du beskriver :)

Vi anmälde alltså inget i förväg utan skickade in i januari att han ville ha ut de tio dagarna och fick det, bebis är född slutet november.

Beskrivningen är från försäkringskassans hemsida. Hur, var eller varför kan jag inte svara för.

Även vi ansökte om de 10 dagarna långt senare och det gick jättebra. Men kanske inte önskvärt från Försäkringskassans sida ;)

En liten uppdatering härifrån,
Vår kille har genomgått en stor undersökning och det visade sig att han har utebliven eller helt nedsatt syn pga outvecklad synnerv mm.

Så stå på er mot BVC, hade vi inte reagerat och blivit förbannade så hade vi inte vetat detta idag. :cry:

En liten uppdatering härifrån,
Vår kille har genomgått en stor undersökning och det visade sig att han har utebliven eller helt nedsatt syn pga outvecklad synnerv mm.

Så stå på er mot BVC, hade vi inte reagerat och blivit förbannade så hade vi inte vetat detta idag. :cry:
Åh :( så tråkigt att höra men vad bra att ni reagerade och fick komma iväg och få ordentlig undersökning!

Håller med i att man får stå på sig om BVC inte lyssnar, det är ju ändå föräldrarna som känner barnet bäst!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30