Vårföräldrar 2016 del 4

En liten uppdatering härifrån,
Vår kille har genomgått en stor undersökning och det visade sig att han har utebliven eller helt nedsatt syn pga outvecklad synnerv mm.

Så stå på er mot BVC, hade vi inte reagerat och blivit förbannade så hade vi inte vetat detta idag. :cry:

Beklagar :(

Vår kille har genomgått en stor undersökning och det visade sig att han har utebliven eller helt nedsatt syn pga outvecklad synnerv mm.

Så stå på er mot BVC, hade vi inte reagerat och blivit förbannade så hade vi inte vetat detta idag. :cry:
Så tråkigt att höra :(.
Kan det ändra sig med tiden? kram!

Det har våran flaska med men det räckte inte med den lilla ventilen. Det blev mycket luft i flaskan iaf om man jämför med mam.

Nu (S är ju 3 månader) däremot fungerar den flaskan bra.
Tänk vad olika det är, sonen blev superorolig i magen av mam, jag fattade det som att flödet blev för snabbt med bröstmjölk i den. När vi senare hade ersättning och ännu senare välling körde vi enbart med mam och då funkade det bra. Man får nog testa sig fram helt enkelt.:)

Nej men liten. :( Bra att ni stod på er så att ni redan från början kan hjälpa er guldklimp efter de nya förutsättningarna.

Kram!
Ni fixar detta!
Förhoppningsvis får ni mkt hjälp och stöd av vården. Om du framöver känner behov av att prata med ngn som har synskada och den möjligheten inte erbjuds så hör av dig via PM så kan jag kolla med mina fd kollegor. De jobbar båda som sjukgymnaster och den ena har eget barn med synskada också (tror det var ren slump och inget ärftligt).

Tack för all omtanke!
Detta känns otroligt tufft även om vi misstänkt detta en tid tillbaks.
Dock trodde vi att de bara skulle gälla ena ögat så att båda var drabbade är en chock.
Det är ingenting som kommer kunna gå att operera eller växa till sig.
Själva synnervsbanan eller vad man nu skall kolla det (redan glömt, fått så otroligt mkt info idag..) är inte helt utvecklad utan har stannat på vägen så den är fortfarande öppen vilket gör attt synen påverkas.
I vilken grad eller om han ens har någon syn övht kan inte kollad förren han är ca 1 år gammal.
Vi som precis flyttat från nybyggt hus till gammalt hus med dålig plats känns sådär just nu med liten som vi inte vet om han ser, hur mycket han ser eller något.

Könner så mkt hopplöshet men det kunde oxå varit 10000 gånger värre, men detta blir våran verklighet och det var inte tänkt att de skulle bli såhär med sista bebisen :cry::cry:

Tack för all omtanke!
Dock trodde vi att de bara skulle gälla ena ögat så att båda var drabbade är en chock.
Själva synnervsbanan eller vad man nu skall kolla det (redan glömt, fått så otroligt mkt info idag..) är inte helt utvecklad utan har stannat på vägen så den är fortfarande öppen vilket gör attt synen påverkas.
I vilken grad eller om han ens har någon syn övht kan inte kollad förren han är ca 1 år gammal.
Vi som precis flyttat från nybyggt hus till gammalt hus med dålig plats känns sådär just nu med liten som vi inte vet om han ser, hur mycket han ser eller något.

Könner så mkt hopplöshet men det kunde oxå varit 10000 gånger värre, men detta blir våran verklighet och det var inte tänkt att de skulle bli såhär med sista bebisen :cry::cry:

Usch va jobbigt för er och han.
Skickar en massa styrkekramar :heart

Nu känns det som vi börjar få till några slags rutiner iallfall! Hon vaknar nånstans runt 07-09, brukar vara upp en stund då, sen somna igen och sova större delen av dagen med amning var 4e timme, vaknar nästan på klockan var 4e. Sen vid 18-19 brukar hon vakna och vara uppe tills ca 22-23 när hon sommar igen. Hon vaknar endast en ggn per natt för amning, runt 04-05. Ibland lite svårsövd men oftast går det skapligt snabbt. Sover i babynest i spjälsäng från kvällen till amningen på tidig morgon, sen brukar hon oftast samsova pga det går snabbare och ett säkrare kort att hon somnar direkt.

Känns skönt med lite mer sammanhängande sömn. De första nätterna hemma från bb kunde hon somna allt från 01 till 06 på morgonen. Lägg till att hennes syster vaknar 06-07 och skriker eller ja, vrålar av gladhet, järnet den tiden. Dvs sjukt svårt att sova.

Så jag är nöjd för tillfället iallfall. :-)

Tack för all omtanke!

stackars liten och stackars er, förstår att det är mkt att processa. Men vilken tur att liten hamnade hos er som krävde tidig diagnos. Kram

Tack för all omtanke!

Det blir ett långt år för er innan ni får svar ordentligt, får ni stöd på vägen dit eller bara avvakta? Kan förstå att ni har mycket tankar som behöver få svar.

Vi skall tillbaka inom kort för att göra magnet röntgen för att se om något mer är skadat i hjärnan.
Hoppas han har passerat 3 månader innan för då behlver han inte ligga inne i 24 timmar minst pga narkosen. Om inget annat händer då.
Kommer få någon sorts utrednings team som skall hjälpa oss med allt praktiskt.
På väg hem nu, fått underbart bemötande, sett mycket och är glad över att våran kille inte har alla dessa skador och missbildningar som andra. Men ögonen är enormt påverkade, i vårat samhälle behöver man ögonen väldigt mycket. Samtidigt som vi är så ledsna, så är det inget vi kunnat påverka. :cry::cry:
Vi kommer fp bygga om huset och bygga ut, för att han skall få bra möjligheter.
Gammalt hus på en gård. Just nu önskar jag att man var stenrik så vi hade haft råd att bygga helt nytt hus med alla förutsättningar för hans skull för att de skall bli så bra som möjligt.

Vi skall tillbaka inom kort för att göra magnet röntgen för att se om något mer är skadat i hjärnan.
Hoppas han har passerat 3 månader innan för då behlver han inte ligga inne i 24 timmar minst pga narkosen. Om inget annat händer då.
Kommer få någon sorts utrednings team som skall hjälpa oss med allt praktiskt.
På väg hem nu, fått underbart bemötande, sett mycket och är glad över att våran kille inte har alla dessa skador och missbildningar som andra. Men ögonen är enormt påverkade, i vårat samhälle behöver man ögonen väldigt mycket. Samtidigt som vi är så ledsna, så är det inget vi kunnat påverka. :cry::cry:
Vi kommer fp bygga om huset och bygga ut, för att han skall få bra möjligheter.
Gammalt hus på en gård. Just nu önskar jag att man var stenrik så vi hade haft råd att bygga helt nytt hus med alla förutsättningar för hans skull för att de skall bli så bra som möjligt.

Beklagar så mycket! Min lillasyster är synskadad efter en hjärntumör men ser ändå lite. Hon är med i nån grupp som träffas regelbundet där både barn o vuxna är synskadade - vissa lite o vissa helt. Där har mina föräldrar upplevt att dom fått bra med stöd! Barnen som är helt blinda springer omkring o busar som vilka andra barn som helst, många vuxna jobbar som vanligt, bla en man som flyttkarl fast han är helt blind. Deras motto är "finns det hinder i livet så ser vi dom ju ändå inte" :) hoppas på det bästa för er!

Nu känns det som vi börjar få till några slags rutiner iallfall! Hon vaknar nånstans runt 07-09, brukar vara upp en stund då, sen somna igen och sova större delen av dagen med amning var 4e timme, vaknar nästan på klockan var 4e. Sen vid 18-19 brukar hon vakna och vara uppe tills ca 22-23 när hon sommar igen. Hon vaknar endast en ggn per natt för amning, runt 04-05. Ibland lite svårsövd men oftast går det skapligt snabbt. Sover i babynest i spjälsäng från kvällen till amningen på tidig morgon, sen brukar hon oftast samsova pga det går snabbare och ett säkrare kort att hon somnar direkt.

Känns skönt med lite mer sammanhängande sömn. De första nätterna hemma från bb kunde hon somna allt från 01 till 06 på morgonen. Lägg till att hennes syster vaknar 06-07 och skriker eller ja, vrålar av gladhet, järnet den tiden. Dvs sjukt svårt att sova.

Så jag är nöjd för tillfället iallfall. :-)
Grymt avis!

Ursäkta om jag tar över er tråd med dumma frågor om fp. :o @Calazirya, min partner provade nu men enligt FS sida kan han inte söka några fpdagar alls, varken de 10 första eller några andra, innan barnet är fött? Vilket blir väldigt knäppt för oss för det är han som ska börja vara föräldraledig medan jag har semester.

Ursäkta om jag tar över er tråd med dumma frågor om fp. :o @Calazirya, min partner provade nu men enligt FS sida kan han inte söka några fpdagar alls, varken de 10 första eller några andra, innan barnet är fött? Vilket blir väldigt knäppt för oss för det är han som ska börja vara föräldraledig medan jag har semester.

Logga in på FK, gå sedan på fliken till vänster "Mina tjänster" - leta upp
10-dagar (vid barns födelse/adoption) , klicka sen på anmäl 10 dagar. Saknas barnet i listan så fyll i det beräknade datumet, eller ni vet datum redan nu. Max 2 månader innan, och sen ansöker man när barnet väl är fött om vilka dagar han blir hemma.

Är ni gifta? Annars kan han inte söka föräldrapenningen, utöver de 10 dagarna, förrän faderskapet är klart och han står som registrerad pappa. Har ni gemensamma barn sedan innan, så kan du föra över föräldradagar till honom tills han blir registrerad pappa. Så fick vi göra för att sambon skulle kunna vara hemma med dubbeldagar.

Logga in på FK, gå sedan på fliken till vänster "Mina tjänster" - leta upp
10-dagar (vid barns födelse/adoption) , klicka sen på anmäl 10 dagar. Saknas barnet i listan så fyll i det beräknade datumet, eller ni vet datum redan nu. Max 2 månader innan, och sen ansöker man när barnet väl är fött om vilka dagar han blir hemma.

Är ni gifta? Annars kan han inte söka föräldrapenningen, utöver de 10 dagarna, förrän faderskapet är klart och han står som registrerad pappa. Har ni gemensamma barn sedan innan, så kan du föra över föräldradagar till honom tills han blir registrerad pappa. Så fick vi göra för att sambon skulle kunna vara hemma med dubbeldagar.

Tack!

Vi är gifta, så just det borde inte vara några problem, men nåt knas är det ändå. Inga gemensamma barn sen innan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka