Vårföräldrar 2016 del 4

Hur gör man för att de ska kunna det? Tips mottages tacksamt!
Man har tur. ;) Ett tips kan vara att söva bebis i filt i famnen och sedan lägga ner bebis med filten. Då är det samma värme och känsla som när bebis somnade och det är lättare att sova vidare. Eller att lägga trött bebis på sovplatsen så att hen somnar där. Och att ha en lite "trång" sovplats. Fast ibland är det bara att se tiden an och försöka njuta av att vara nära bebis, tids nog sover bebis "själv" (lättare sagt än gjort...)

Hur lång tid kan det tänkas ta innan den där tyngdkänslan försvinner efter vaginal förlossning? Tror jag har klarat mig väldigt lindrigt undan överlag med mitt stackars underrede men ibland känns det lite som om det ska komma en unge till. :o

Äntligen hemma!
Såå skönt efter fem dagar på BB. Den här gången kände jag mig frisk och kry hela tiden så det blev mycket mer långrandigt nu.. Dessutom åkte sambon hem till storebror i torsdags. Det är ju känslosamt som det är liksom:angel:

Gossen var egentligen okejad redan i torsdags kväll (haft lite feber och något förhöjda värden) men jag skulle ha antibiotika fyra ggr per dygn i tre dygn så det var bara stt stanna. Är såklart glad de har koll på en och de är ju så måna om en så egentligen gick det väl ingen nöd på mig:cool:

Känslosamt värre var väl de gånger när sambo och storebror hälsade på och storebror (13 mån) inte ville ha med sin mamma att göra alls:cry:
Pressade honom inte men ont i hjärtat gör det ju ändå ..
Höll ihop fint ända tills de gått och då rasade ju världen.
Väl hemma dög jag igen :up::heart pju!!

Första natten hemma smärtfri, gosse sovit hela natten och ätit var tredje timma nånting. Då i sömnen :laugh:

En fråga från lilla mig igen.
Hur och hur mkt sover era barn fördelat över dygnet? Jag försöker räkna ihop hur mkt Lillen ungefär sover en vanlig dag, och kommer inte i närheten av de "utlovade" 16 h.

Sedan undrar jag hur era bebbar sover. Lillen sover i bärsjal och bredvid mig i sängen (somnar av att amma). Kan somna men sover då bara korta stunder i min famn när jag sitter i soffan och ammar.

Räknade efter hur mycket grabben sovit senaste dygnet och kommer nog bra precis upp till ungefär 16 timmar. På kvällen somnar han i egen säng efter amning runt 23, sover till 4-5, mat, sover till 7-8 (och då har jag tagit över honom till mig för det går mycket fortare att söva om honom då), mat och oftast lite ont i magen så somnar inte om förrän vid 9 och sover sen till 10-11. Sen lång vaken period till 16-17 med bara korta powernaps efter amning. Sover 2-3 timmar och sen vaken till 23. Igår skippade han dock eftermiddagssovningen så idag har vi en trött bebis :grin:

Äntligen hemma!
Såå skönt efter fem dagar på BB. Den här gången kände jag mig frisk och kry hela tiden så det blev mycket mer långrandigt nu.. Dessutom åkte sambon hem till storebror i torsdags. Det är ju känslosamt som det är liksom:angel:

Gossen var egentligen okejad redan i torsdags kväll (haft lite feber och något förhöjda värden) men jag skulle ha antibiotika fyra ggr per dygn i tre dygn så det var bara stt stanna. Är såklart glad de har koll på en och de är ju så måna om en så egentligen gick det väl ingen nöd på mig:cool:

Känslosamt värre var väl de gånger när sambo och storebror hälsade på och storebror (13 mån) inte ville ha med sin mamma att göra alls:cry:
Pressade honom inte men ont i hjärtat gör det ju ändå ..
Höll ihop fint ända tills de gått och då rasade ju världen.
Väl hemma dög jag igen :up::heart pju!!

Första natten hemma smärtfri, gosse sovit hela natten och ätit var tredje timma nånting. Då i sömnen :laugh:
Det var ju precis som för mig och min 1 åring.. Nu efter en månad (eller ja, sen två veckor tillbaka ungefär) så är hon helt som vanligt! :-)

Räknade efter hur mycket grabben sovit senaste dygnet och kommer nog bra precis upp till ungefär 16 timmar. På kvällen somnar han i egen säng efter amning runt 23, sover till 4-5, mat, sover till 7-8 (och då har jag tagit över honom till mig för det går mycket fortare att söva om honom då), mat och oftast lite ont i magen så somnar inte om förrän vid 9 och sover sen till 10-11. Sen lång vaken period till 16-17 med bara korta powernaps efter amning. Sover 2-3 timmar och sen vaken till 23. Igår skippade han dock eftermiddagssovningen så idag har vi en trött bebis :grin:
Oj!
Hur sover han om dagarna?

Jag vet, sova middag är inget jag behöver göra direkt :D
Han sover oftast inget längre pass förrän sent på eftermiddagen/kvällen, 16-18 cirka, slumrar till nån gång efter amning bara.

Äsch, sova middag är sånt man oftast bara hinner när man är förstföderska :angel: Men visst gör det stor skillnad om hur pigg man är när de sover bra :p

Jag vet, sova middag är inget jag behöver göra direkt :D
Han sover oftast inget längre pass förrän sent på eftermiddagen/kvällen, 16-18 cirka, slumrar till nån gång efter amning bara.
Alltså, sover han i sin säng, i vagnen eller på andra ställen? Var sover han var nog mer korrekt formulerad fråga :-)

Alltså, sover han i sin säng, i vagnen eller på andra ställen? Var sover han var nog mer korrekt formulerad fråga :-)

Haha jaha! På dagarna sover han lite var som helst, vagnen, i nestet på soffan eller i babysittern på köksbordet :) Första delen av natten i spjälsängen och sen i våran säng.

Haha ja det är klart :D Ja, jag har förstått att man ska vara tacksam om de sover bra på nätterna.

Jag har förstått det med, mina tre barn har börjat sova enstaka hela nätter redan från 1 månads ålder och sen varje natt sen drygt 2 månaders ålder. Jag har börjat förstå när man läser, och pratar med andra föräldrar att inte alla har det så :o

En fråga från lilla mig igen.
Hur och hur mkt sover era barn fördelat över dygnet? Jag försöker räkna ihop hur mkt Lillen ungefär sover en vanlig dag, och kommer inte i närheten av de "utlovade" 16 h.

Sedan undrar jag hur era bebbar sover. Lillen sover i bärsjal och bredvid mig i sängen (somnar av att amma). Kan somna men sover då bara korta stunder i min famn när jag sitter i soffan och ammar.

Lilla E sover väldigt mycket. Nu har hon börjat vara vaken lite längre stunder men i början var hon nästan bara vaken när hon ville äta och byta blöja.
Hon orkar inte vara vaken längre än ca 1,5 timmar och hon kanske har tre sådana vakenhetsperioder i snitt.
Vissa dagar sover hon nästan hela tiden och andra dagar kan hon vara vaken mer.

Mina blir också ledsna om den andre blir ledsen, så det gäller att försöka vara steget före. "Mamma kommer snart!'" Kommer vara barnens första ord.... Men vi är grymma, vi tar ju hand om två bebisar samtidigt!

Usch ja det säger vi här hemma med :crazy:
Tur att dom antagligen kommer ha såå mycket nytta av varandra längr fram :)
Ja! Det är vi :D

Whirlie, jag ammade barnet tills det somnade. Då la jag ned det i sängen/nestet. Vaknade bebis tog jag upp, ammade tills han somnade om, la ner. Så fortsatte jag med tills han sov en stund i egen säng. Den stunden blev längre och längre och nattningen kortare och kortare. Men det kunde ta 1,5 timme i början.

Dock upplevde jag att när han väl soc själv istället för bredvid mig sov han djupare/ mer ostört varpå han vaknade mer sällan jämfört med om han sov i vår säng.

Whirlie, jag ammade barnet tills det somnade. Då la jag ned det i sängen/nestet. Vaknade bebis tog jag upp, ammade tills han somnade om, la ner. Så fortsatte jag med tills han sov en stund i egen säng. Den stunden blev längre och längre och nattningen kortare och kortare. Men det kunde ta 1,5 timme i början.

Dock upplevde jag att när han väl soc själv istället för bredvid mig sov han djupare/ mer ostört varpå han vaknade mer sällan jämfört med om han sov i vår säng.
Tack!
Vi har skaffat en säng bredvid sängen, och planen är att göra lite som du föreslår. Liggamma i sängen tills han somnar och sedan flytta honom dit (nu är det jag som flyttar bort).

I natt sov lillen ca 5,5 timmar på egen hand med bara en liten amningspaus efter 4 timmar. Försöker söva om men det är svårt efter kl 4 på morgonen (kvällspigg mamma med morgonpiggt barn).

Happ. Tid på BVC imorgon och har ingen aning om hur jag ska ta mig dit. :-( Det blir för varmt med sele, ungen blir överhettad och skriker efter fem minuter. Finns ingen parkeringsplats där och jag vågar inte chansa på att hitta plats längs gatan (trånga gator mitt i centrum). Det tar en halvtimme att promenera dit och hittills har hon 40 minuter i vagn som personbästa, men då blev det hysteriskt skrik och spontan amningspaus mitt i. Är inte säker på att det finns lämplig amningspaus-plats längs vägen imorgon. :-/

Hur hade ni gjort?

Och angående sömn så skulle jag bli mycket förvånad om den här damen får ihop mer än 12 timmar/dygn. Och det kommer hon endast upp i om jag medvetet liggammar henne till sömns. Det där med att "bebisar tar den sömn de behöver" stämmer inte på den här. Hon somnar enbart om jag ammar till sömns liggandes bredvid henne. Och ibland inte då heller. Igår kväll hade vi amningsmaraton i soffan i drygt tre timmar. Tror på allvar att jag blir lite tokig snart. (Och hon vägrar napp också, naturligtvis. För varför skulle hon inte göra det. Suck.)

Happ. Tid på BVC imorgon och har ingen aning om hur jag ska ta mig dit. :-( Det blir för varmt med sele, ungen blir överhettad och skriker efter fem minuter. Finns ingen parkeringsplats där och jag vågar inte chansa på att hitta plats längs gatan (trånga gator mitt i centrum). Det tar en halvtimme att promenera dit och hittills har hon 40 minuter i vagn som personbästa, men då blev det hysteriskt skrik och spontan amningspaus mitt i. Är inte säker på att det finns lämplig amningspaus-plats längs vägen imorgon. :-/

Hur hade ni gjort?

Och angående sömn så skulle jag bli mycket förvånad om den här damen får ihop mer än 12 timmar/dygn. Och det kommer hon endast upp i om jag medvetet liggammar henne till sömns. Det där med att "bebisar tar den sömn de behöver" stämmer inte på den här. Hon somnar enbart om jag ammar till sömns liggandes bredvid henne. Och ibland inte då heller. Igår kväll hade vi amningsmaraton i soffan i drygt tre timmar. Tror på allvar att jag blir lite tokig snart. (Och hon vägrar napp också, naturligtvis. För varför skulle hon inte göra det. Suck.)

Jag hade tagit taxi.

Tack!
Vi har skaffat en säng bredvid sängen, och planen är att göra lite som du föreslår. Liggamma i sängen tills han somnar och sedan flytta honom dit (nu är det jag som flyttar bort).

I natt sov lillen ca 5,5 timmar på egen hand med bara en liten amningspaus efter 4 timmar. Försöker söva om men det är svårt efter kl 4 på morgonen (kvällspigg mamma med morgonpiggt barn).
Sen vande pappan kn flaskan vid 2 mån. Att sova nära var inte lika spännande när brösten inte fanns nära. Men fanns de nära skulle det snuttas i tid och otid.

Kattenkorven, jag hade tagit vagnen och haft med sjalen och växlat. Eller parkerat närmre och löst sista biten med vagn/sjal.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka