Vårföräldrar 2016 del 4

Bvc i torsdags, en månad gammal. Vägde 4275 g så gått upp drygt 700 gram sen förlossningen. :bump: Samt 53 cm, upp 3 cm.

Hur stora har era blivit? :-)
Min låg vid 1månaderskontrollen på 3890g, vilket är 410g upp från födseln. Längden var 54 cm mot 51 vid födelsen. Alltså 3 cm tillväxt.

Hörni, hur löser ni värmeproblemet nu i hettan?
Vad har ni i vagnen och på kidsen?

Min onge är som ett element i sig själv och är konstant varm utan att det är 27 grader ute, så i och med det här vädret är det inte helt lätt att få till en sval temperatur för henne. Jag vill ju gärna kunna röra mig utanför lägenheten någon gång under dagen och jag älskar sommar och sol och är gärna ute.

Tänker mig att det ju funkar om man kan ställa vagnen i skugga och ha ongen där i men det är rätt svårt att alltid gå i skugga när man ska röra på sig. Kollar runt lite efter ett sånt där miniparasoll att sätta på vagnen i alla fall, det borde ju hindra att vagnen värms upp alldeles överdrivet. Funderar också halvt på om det inte finns kylplattor/bäddar liknande såna det finns till hundar att ha i vagnen :angel::D

När jag var mindre sov jag med kylklampar invirade i handduk för att jag skulle kunna sova utan att svettas ihjäl, känns som att ongen kommer bli likadan :p
Kör med lösa klänningar, vagn i skuggan så mycket det går, parasoll och solskydd på vagnen. Utan blöja när det är möjligt. Ammar ofta! Min vagn håller dock bra temperatur för bebis - kände efter 1 miljard gånger igår och det är svalt i vagnen även om den inte står helt o skugga. Gamla vagnen blev svettigare känns det som.

Bvc i torsdags, en månad gammal. Vägde 4275 g så gått upp drygt 700 gram sen förlossningen. :bump: Samt 53 cm, upp 3 cm.

Var på 3-månaderskontroll igår och damen väger 5620 g till sina 61,5 cm. Har legat klistrad vid sina kurvor ända sedan starten så jag är glad och nöjd!

Fick vaccination igår och jag vet inte om det tog ut sin rätt för damen sov från 12 till 7 imorse utan matpaus. Pigg mamma idag!

Jag tycker det är jättesvårt med klädsel i värmen O_o Igår ville jag ta vagnen ner på stan men var så osäker på om det skulle bli för varmt så vi stannade hemma. Helst skulle man ju vilja ha ungen naken samtidigt som man ska klä heltäckande mot solstrålarna.

När grabben var 4 veckor vägde han in på 4 650 g och 56 cm lång. Ökning med 1 245 g och 5 cm sedan födseln. 6 veckors kontroll på tisdag, ska bli intressant att se om han fortsätter öka lika snabbt :D

Vi fick en extrakoll på sonen i måndags, pga kräkningarna. 4645 gr och 56,5 cm, en ökning på snart 2 kg och 10 cm :o 7 veckor nu!

Tösen vägde runt 3800 och var drygt 53 cm för två veckor sen, hon har nog ökat en hel del sen dess också!

En fråga från lilla mig igen.
Hur och hur mkt sover era barn fördelat över dygnet? Jag försöker räkna ihop hur mkt Lillen ungefär sover en vanlig dag, och kommer inte i närheten av de "utlovade" 16 h.

Sedan undrar jag hur era bebbar sover. Lillen sover i bärsjal och bredvid mig i sängen (somnar av att amma). Kan somna men sover då bara korta stunder i min famn när jag sitter i soffan och ammar.

Hur och hur mkt sover era barn fördelat över dygnet? Jag försöker räkna ihop hur mkt Lillen ungefär sover en vanlig dag, och kommer inte i närheten av de "utlovade" 16 h.

Sedan undrar jag hur era bebbar sover. Lillen sover i bärsjal och bredvid mig i sängen (somnar av att amma). Kan somna men sover då bara korta stunder i min famn när jag sitter i soffan och ammar.
Hon sover större delen av dagarna med avbrott för amning, vaknar självmant var 3e timme dagtid. Är vaken ca 18-19 till 23 ungefär kvällstid, alltid den tiden. Så ca 5 h kvällstid och kanske 2 h dagtid vaken alltså, blir ca 17 h sömn. Om inte mer, kanske inte vaken riktigt 2 h för amning dagtid. Men runt där. På natten sover hon i babynest. Dagtid i vagnen eller bilen, vi är i princip alltid ute just nu, allrså inte hemma, så då blir det bil eller vagn oftast. Sover aldrig i famnen.

Min är ju snart 3,5 månad nu men har aldrig sovit särskilt mycket på dagarna. Han sover mer på dagarna nu än när han var nyfödd, men bara om jag ligger bredvid egentligen (vår säng). I vagnen kan han sova ibland, om den rör sig. Bilen funkar oftast. Bärselen har han också kunnat sova rätt bra i. Men egen säng, babynest, eller vagnen om den står still - Nope.
Nätterna har han sovit rätt bra från start, ammat lite såklart men somnar om fort. Sover dock bara om vi samsover...

Min pojke vägde vid 3 veckor 3840, så upp 930 g sen födseln och numera 53 cm. Vid födseln 49. Tydligen äter de ikapp om de var små från början. Han har ju ätit otroliga mängder och ligger numera på tjocka strecket jämfört med tre streck ned vid födseln. Skönt tycker jag som ju annars säkerligen oroat mig för att han var så liten!

Vår 3 månaders sover mycket och har alltid gjort. Numera kan han sova vart som helst även om favoritplatsen fortfarande är min famn. Fram till nyligen så sov han bäst i min famn men det börjar successivt minska och han sover ofta förmiddagarna i sitt babygym.

Var på 3-månaderskontroll igår och damen väger 5620 g till sina 61,5 cm. Har legat klistrad vid sina kurvor ända sedan starten så jag är glad och nöjd!

Fick vaccination igår och jag vet inte om det tog ut sin rätt för damen sov från 12 till 7 imorse utan matpaus. Pigg mamma idag!

Fnissar. Min lilla kloss väger 6 kg och är 58 cm lång, 3 månader igår :D

Fnissar. Min lilla kloss väger 6 kg och är 58 cm lång, 3 månader igår :D

Är det nu jag ska flika in att min jämngamla gosse är betydligt mycket större än så :angel: Men kanske inte så snällt då han vägde rätt mycket mer än era tjejer vid födseln :o

Men han ökar inte lika fort som mellanpojken gjorde så i denna takt så är han nog normalstor vid 1 års ålder :)

Vår 3 månaders sover mycket och har alltid gjort. Numera kan han sova vart som helst även om favoritplatsen fortfarande är min famn. Fram till nyligen så sov han bäst i min famn men det börjar successivt minska och han sover ofta förmiddagarna i sitt babygym.
Hur gör man för att de ska kunna det? Tips mottages tacksamt!

Hur gör man för att de ska kunna det? Tips mottages tacksamt!

Sova mycket eller sova själv ?

Alla mina tre barn har sovit mycket men sova själv är en nyligen upptäckt sak. De senaste tre månaderna har jag haft honom konstant i famnen trots att jag inte ammar, så jag har inga tips mer än att det förhoppningsvis är åldern som gör honom lite mer självständig. Jag blev expert på en-hand-sysslor trots inköpt sjal, han blev/blir för varm i den :grin:

Min fis sover nog runt en 17 h / dygn fördelat på 10 h / natt och resten på dagen. På dagen är hon vaken 2-3 h mellan sömnpassen. Sömnpassen är på allt från 20 min i famnen vid amning till 4 h i vagnen. Sover hon mindre än 1 h är hon dock vaken kortare tid innan hon blir trött igen. Sover i spjälsäng på natten (första sömnpasset på 5-6 h och sedan frampå morgonkvisten vaknar hon lite tätare) och oftast i vagnen eller egengjort Babynest på dagen. Ibland i sjal eller i bilen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka