Vårföräldrar 2016 del 4

/
... Vi ska testa en bedside cribb, en spjälsäng som sitter fast på sängen. Just nu sover jag själv i dubbelsängen, ammar tills Lillen somnar och flyttar försiktigt därifrån. Bäddar in honom i filtar innan jag flyttar bort och packar sedan in honom i en stor amningskudde. I början fick jag ofta omsöva med bröstet ett par gånger men nu funkar det oftast direkt. Han somnar och sover på sidan, vilket gör mig lite nervös för att han ska rulla över på mage. Men det funkar och jag tror risken är liten.

Jag rekommenderar dessa texter, och även andra på Babybaby.se:
Bebisar som ammar hela tiden
Bära i bärschal
Min lilla hatar vagn o babyskydd men älskar att sitta i schalen. Den kan funka inomhus också, och då har jag två händer fria!

Gillar också att ligga 5-10 min i babygymmet från Ikea, ibland 2ggr på en dag. Och man hinner massor på den tiden! Ibland till och med äta med två händer och inte amma samtidigt!
Vi har gjort om en vanlig Ikea-spjälsäng (med borttagbar långsida) till en sorts bedside crib. Borrat extra hål på rätt höjd jämfört med dubbelsängen (har jag för mig, gjorde det redan till förra barnet) och bundit fast den i sängramen. Funkar jättebra, vågar inte ha honom i vår säng eftersom syskonen kommer in under natten.

Så stänger vi väntelistan i vårtråden med en gossepojk :love:

15.50 kom vår andra son, mycket snabbare än jsg hade tänkt :angel: men det gjorde mig inte jättemycket för jag påmindes lite om förra årets 'jag ska aldrig mer...'.
Vi mår bra, bara lite feber på båda som ska hållas koll på. Nu vilar vi på rummet :heart
Grattis!
Hoppas ni mår bättre snart!
Hade han bråttom när han väl bestämde sig för att komma ut?

Drömde precis att jag hade TVÅ olika individer som mer eller mindre var klistrade vid mina bröst, och att jag behövde tillfredsställa båda nästa gång jag blev väckt. Att jag redan sov med en vid tutten, och behövde fortsätta med det för att den bebisen inte vaknade, samtidigt som jag ammade lillen.

Vaknade upp till en bebis och det kändes toppen!

Avundas inte er tvillingföräldrar @robl och @Akvileja !

Hur många dagar har du gått över tiden nu? Finns det ngn plan för hur länge det får gå?
Jag tror för övrigt det är fjorton dagar man får gå över här, mår alla bra kanske någon dag extra. Vet någon med sexton och någon med sjutton dagar.
Är glad att det bara blev tre dagar för mig!

Grattis!
Hoppas ni mår bättre snart!
Hade han bråttom när han väl bestämde sig för att komma ut?
Fick mensvärksliknande värkar vid 6, och 15.50 kom han ut.
Mycket fortare förlopp än vi kunnat drömma om!
Ringde förlossningen vid tolv (igen) och då tyckte de jag lät en aning ansträngd :p
Jag trodde ju vi skulle få ett junibarn även om det startat och tyckte värkarna gjorde så ont så tidigt!? :cool:

Drömde precis att jag hade TVÅ olika individer som mer eller mindre var klistrade vid mina bröst, och att jag behövde tillfredsställa båda nästa gång jag blev väckt. Att jag redan sov med en vid tutten, och behövde fortsätta med det för att den bebisen inte vaknade, samtidigt som jag ammade lillen.

Vaknade upp till en bebis och det kändes toppen!

Avundas inte er tvillingföräldrar @robl och @Akvileja !

Haha! ;)
Ibland avundas jag "singelföräldrar" .. Men sen kollar jag på mina kottar o vill inte byta o fått dom en o en för nått ;)
Jag ser många fördelar med att få tvillingar :love:

Grattis @Magnum! Vad härligt att allt gick bra:)

(En bonusbebis föddes dessutom för tre dagar sedan, 10.15. Förlossningen tog högst fem minuter, mamman hoppade upp direkt och orättvist nog blev hon sjukt snygg i kroppen inom en halvtimme. Japp, mitt lilla sto har fått en hingstunge:love: svart med bred bläs och fyra vita helstrumpor:))

Apropå feber och temp. På förlossningen mättes ju min temp flera ggr per dag, tror aldrig jag gjort det förut. Är en sån som aldrig har feber så jag äger inte ens en termometer (jo nu gör jag det, till lillen). De var förvånade att jag konstant låg superlågt, låg mellan 35,2 och 35,5. Det är ju tydligen inte normalt? Eller? Måste man göra ngt åt saken? Ngn som vet eller har samma?

Apropå feber och temp. På förlossningen mättes ju min temp flera ggr per dag, tror aldrig jag gjort det förut. Är en sån som aldrig har feber så jag äger inte ens en termometer (jo nu gör jag det, till lillen). De var förvånade att jag konstant låg superlågt, låg mellan 35,2 och 35,5. Det är ju tydligen inte normalt? Eller? Måste man göra ngt åt saken? Ngn som vet eller har samma?
Min sambo har låg temp normalt men inte så låg tror jag. Men han är riktigt sjuk vid 37 grader.

Däremot hade ett syskonbarn till mig sådär lågt en gång, vilket absolut inte verkade bra. Vc hävdade dock att termometern nog visade fel. :confused: Och tyckte syster var oerhört nojig. :meh:Barnmottagningen däremot att det skulle tas på stort allvar liksom feber. Minns inte vad som gjordes men de var tvungna ha ordentlig koll på honom. Tempen fick absolut inte sjunka mer.

Som vuxen är det säkert annorlunda

Meddelade chefen igår att jag blir hemma till 170827. Så länge har jag inte varit hemma innan, de andra barnen har skolats in när de var 12 resp 15 månader. Han som var 15 månader var tänkt att skolas in vid 12 månader men det var strul med nybygget som drog ut på tiden. Men nu blir minstingen hemma tills han är drygt 18 månader :eek: Allt för att tajma in med min skolstart, men den vet inte chefen än :angel:

Och äntligen, nu när minstingen snart är 3 månader har vi hittat en fungerande dagrutin. Han äter runt 7-8 tiden, ligger lite i babygymmet och sen sover han hela förmiddagen med något matavbrott. Sen äter mellanpojken lunch vid 11, och sover en stund. Ibland har jag turen att de sover samtidigt, och den tiden läggs på mitt övande till högskoleprovet. På eftermiddagen är vi i trädgården eller leker inne. Ibland ska äldsta barnet hämtas eller lämnas nånstans men det är oftast bara jag och de små fram till 16 när äldsta sonen kommer hem med taxin :)

Kiddot är 11 dagar idag och här är det baby blues deluxe. :crazy: Jag börjar böla minst en gång om dagen ibland helt utan anledning. Hon diggar inte vagn än och jag har varit väldigt trött, så vi har inte kommit ut på några mysiga utflykter än som alla andra verkar göra... Jag bor typ i soffan ammandes under dagarna. Hon sover helt okej på nätterna men vägrar sova ensam så vi samsover (trodde jag aldrig att jag skulle göra) vivilket ger mig ångest eftersom jag vet att det ökar risken för psd... Hon är det finaste jag sett, men jag känner att hon nog inte kommer få några syskon om det ska kännas såhär första tiden...

Någon som kan erbjuda lite pepp? Lite "det går över och blir bättre" skulle sitta fint just nu. :crazy:
Vi samsover också. Har precis som du lite ångest över det men jag ventilerade med min BVC sköterska och hon verkade inte orolig så vi fortsätter.

Det som är farligt är ju om de hamnar under ens eget täcke och jag är alltid supernoga med att inte dra upp mitt täcke så högt, lägger det typ på diagonalen över min axel och klämmer fast mellan benen så att det inte hasar ner och så har hon eget täcke om det inte är så varmt som det varit nu senaste dagarna.

Jag är heller inte ute på en massa saker som "alla andra" gör. Har inte ens varit i affären med henne.
I söndags skulle vi mors dagsfika på café, då gallskrek hon när vi åkte iväg och så fick maken gå med henne i vagn tills hon somnade. Sen sov hon en stund så att vi faktiskt kunde fika men då kissade storebror i byxorna och såklart hade vi inget ombyte. Tur i oturen att vi satt ute i alla fall :up:.

Sen vaknade lilla E och skulle äta och kräktes ner hela mig, då var det dags att åka hem kände jag :meh:.

Tröstar mig med att det är sista barnet för oss för även om det är jättemysigt med bebis så är det jäkligt jobbigt också men tiden går faktiskt ganska fort.
När jag tittar på storebror och allt han kan och hur smidigt det har blivit med honom nu när han är så stor så känns det ganska bra, det är en så kort tid de är små ändå.
Skulle dock aldrig orka ha flera barn tätt, hatten av för de som drar runt det lasset :bow:

@KattenKorven, har också haft babybluesen. Men som de andra säger så blir det sakta bättre. Har grinat som en gris över diverse saker, och känt mig som en värdelös mamma. När BVC var på hembesök så kunde jag knappt prata utan att ha gråten i halsen, och då var det typ om helt vardagliga saker. Var idag iväg på mitt första äventyr ensam, åkte till BVC som ligger hela 4 km bort:p så jag gör inte heller värst spännande saker haha.
Däremot så tror jag att jag har kunnat börja ta promenader nu äntligen! Och jag hade lillen i bärselen och stängslade bort fölhagen idag. Sakta men säkert blir man modigare med allt tycker jag:)

Hoppar in från hösttråden.
Jag har också ca 35.5 i normaltemp. Mår dåligt när den går över 37. Min mamma är likadan.

Hoppar in från hösttråden.
Jag har också ca 35.5 i normaltemp. Mår dåligt när den går över 37. Min mamma är likadan.
Och ni är normalfriska? Det är väl inget man behöver göra ngt åt? Googlar man så verkar man ha hypertyreos men inget annat stämmer eg in..

Och ni är normalfriska? Det är väl inget man behöver göra ngt åt? Googlar man så verkar man ha hypertyreos men inget annat stämmer eg in..

Nja, båda har reumatisk sjukdom. Men det är inget min reumatolog just sagt något om, att det ska påverka. Mamma har problem med sköldkörteln men jag har det inte.

Så stänger vi väntelistan i vårtråden med en gossepojk :love:

15.50 kom vår andra son, mycket snabbare än jsg hade tänkt :angel: men det gjorde mig inte jättemycket för jag påmindes lite om förra årets 'jag ska aldrig mer...'.
Vi mår bra, bara lite feber på båda som ska hållas koll på. Nu vilar vi på rummet :heart
Stort grattis!!! Hoppas ni snart blir av med febern också :heart

Hur är era bebisar som ä 2,5månad??

Våran har lugnat ner sig med kräkningarna markant sedan han började få Nexium, han hade troligtvis fått magkatarr till råga på allt. Konstigt att han var kinkig..:/ Men i samm veva blev vi remitterade till ögonkliniken för ena ögat ä mkt mindre även iris än det andra ögat.
Sedan har hans blick varit väldigt flackande, han har inte kunnat fästa blicken riktgt och inte helt reagerat heller. Han har blivit mkt bättre den senaste veckan tycker vi.
Men idag var vi hos ögonläkare som konstaterade att han har utvecklingstörning på synnerven på bägge ögonen... Så vi skall bli remitterade till Göteborg så skall liten få sövas och genomgå en störe undersökning.. Någon som varit med om något liknande? Vi har varit ganska så förkrossade idag, vi har fått höra att vi borde vara glada över att han lever och är frisk i övrigt... :cry:

Tips till er som vill samsova; sov med bara påslakan och ha en tröja med öppen front på er själva så ni inte börjar frysa och drar upp täcket. Skippar man dessutom pyjamas på bebis så kan det omöjligt bli för varmt! Jag var supernojjig men vad gör man när bebis bara kan sova med tutten som kudde? Tror det är farligare om man blir så trött att man nästan tuppar av. Bättre att se till så både mamma och bebis får bra sömn.

Tips till er som vill samsova; sov med bara påslakan och ha en tröja med öppen front på er själva så ni inte börjar frysa och drar upp täcket. Skippar man dessutom pyjamas på bebis så kan det omöjligt bli för varmt! Jag var supernojjig men vad gör man när bebis bara kan sova med tutten som kudde? Tror det är farligare om man blir så trött att man nästan tuppar av. Bättre att se till så både mamma och bebis får bra sömn.

Så har jag också gjort ungefär. Täcke till midjan och sen en öppen tröja på överkroppen. Bebis har antingen haft pyjamas men inget täcke, eller ingen pyjamas men en tunn filt.
Vi hade gjort iordning en fin spjälsäng men den står knappt använd än så länge. Samsovning är enda sättet för nån av oss att få sova.

Hur är era bebisar som ä 2,5månad??

Våran har lugnat ner sig med kräkningarna markant sedan han började få Nexium, han hade troligtvis fått magkatarr till råga på allt. Konstigt att han var kinkig..:/ Men i samm veva blev vi remitterade till ögonkliniken för ena ögat ä mkt mindre även iris än det andra ögat.
Sedan har hans blick varit väldigt flackande, han har inte kunnat fästa blicken riktgt och inte helt reagerat heller. Han har blivit mkt bättre den senaste veckan tycker vi.
Men idag var vi hos ögonläkare som konstaterade att han har utvecklingstörning på synnerven på bägge ögonen... Så vi skall bli remitterade till Göteborg så skall liten få sövas och genomgå en störe undersökning.. Någon som varit med om något liknande? Vi har varit ganska så förkrossade idag, vi har fått höra att vi borde vara glada över att han lever och är frisk i övrigt... :cry:

Såklart att ni måste få bearbeta och sörja er sons utvecklingsstörning av synnerven. Detta utan att behöva höra att ni borde vara glada för att han lever.

Nej jag har inte befunnit mig i er situation med mina barn men jag vet att man som förälder vill skydda sitt barn från allt ont och ni måste få tid att bearbeta detta ifred utan hurtiga svar. Vet ni vad detta kan komma att innebära på sikt? Eller får ni mer information i Gbg? Kunskap är också en form av bearbetning.

Om du inte orkar svara så har jag all förståelse för det ❤

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka