Vårföräldrar 2016 del 4

Jaha, ungen har blivit alldeles prickig! Mamma upplyste mig om att det nog är rabarberpajen jag smällde i mig för några dagar sedan. Nu förstår jag varför han varit gnällig de senaste dagarna, han har ju ont i magen stackarn :( Hur ska man veta vad man kan äta och inte när man ammar??
Varför blev han prickig? Allergi mot ngt?

Varför blev han prickig? Allergi mot ngt?

Bebisar kan ju vara känsliga mot många saker, bland annat rabarber då som min mamma talade om för mig. Jag hade reagerat med magont och utslag när jag var bebis och mamma åt jordgubbar, kiwi och spenat.

Nu har jag dålig samvete över att jag ger mitt barn ont i magen :(

Jaha, ungen har blivit alldeles prickig! Mamma upplyste mig om att det nog är rabarberpajen jag smällde i mig för några dagar sedan. Nu förstår jag varför han varit gnällig de senaste dagarna, han har ju ont i magen stackarn :( Hur ska man veta vad man kan äta och inte när man ammar??
Man får prova sig fram, en del bebisar är känsligare i magen än andra. Men "gasig" mat, typ lök, kål, broccoli, katrinplommon, bönor, kaffe i stora mängder etc kan ju ge barnet lite magknip. Mycket färsk frukt likaså.

Men tycker inte du ska ha dåligt samvete. Nu vet du att han är känslig för rabarber och då skippar du det framöver. :)

Pluttungen höll på att skrämma livet ur mig idag. Satte oss i bilen påväg till svärmor och ongen tvärdäckade totalt och när jag får för mig att känna på henne en bit in i bilfärden så är jag inte helt säker på att hon andas, jag hörde ingenting alls från henne och hon brukar låta en del i sin andning även när hon djupsover och dessutom andas väldigt djupt i magen men icke. Så jag börjar såklart röra henne och försöka provocera fram en reaktion, rör hennes fötter och lyfter armarna och rumpan för att hon ska svara på något men icke. Till sist skakar jag huvudet på henne lite lätt men ingenting då heller, vid det här laget har jag fullskalig panik och tycker fortfarande inte att det känns som att hon andas. När jag gör ett sista försök (innan jag tänker skrika åt sambon att köra raka vägen till akuten) genom att röra hennes underläpp och känna henne i nacken (hon gillar inte det alls) för tusende gången så får jag en liiiiten liten reaktion, hon snörpte lite på munnen och drog ett andetag som jag faktiskt såg.

HUUUH vad svettig och skakig jag hann bli på den minuten innan hon reagerade.. Jäkla onge! :nailbiting: Hon sov säkert hur gott som helst och tyckte mamma var jäkla störig som pillade men jisses alltså, var helt skakig efter.

Nu ligger hon i sängen och sover precis likadant, tyst och stillsamt är väl nya grejen då. Jag får helt enkelt vänja mig :cautious::D

Ni som har syskon till era vårbebisar - hur har de reagerat? Min snart 5,5-åring är väldigt kär i sin syster och vill gärna pussa, krama, hålla och bära. Ibland lite väl hårdhänt gosande kanske och svårt att låta bli att peta på henne när hon sover men på det stora hela fungerar den biten kanon. Han är en duktig hjälpreda åt mig många gånger. Det som däremot seglat upp som en liten jobbs-post är att han är EXTREMT mammig och uppmärksamhetstörstande i kombination med lite trots-ålder. Han trycker sig på mig när jag har lillasyster i famnen och ibland känner jag mig lite kvävd. Jag förstår att det är en reaktion på att han måste dela på uppmärksamheten numer samtidigt som han går igenom en fas där han ska bli stor kille som börjar förskoleklass till hösten. Hur parerar man? Jag försöker sätta undan tid när jag bara är med honom, men han vill ha mer. Tyvärr blir det ju en del bråk eftersom hans sätt att få uppmärksamhet när jag inte kan (ammar, söver bebis etc) oftast tenderar att bli av det röjigare och busigare slaget (typ riva ner hela soffan, skrika och springa runt oss osv). Vad ska jag göra, Tips någon?
Det låter ganska mycket som storebror här hemma. Han är 3,5 år och vill också hålla på med bebisen hela tiden så att man får stoppa honom rätt ofta, hon måste ju få vara ifred när hon äter, ska somna osv.

Det har helt klart gått över förväntan, han är verkligen glad och stolt över sin lillasyster men han har börjat varva upp nåt enormt och blir helt vild ibland :crazy:

Jag har inget tips att ge tyvärr, jag hoppas att det ger sig med tiden när han hunnit bearbeta omställningen lite mer.

Man får prova sig fram, en del bebisar är känsligare i magen än andra. Men "gasig" mat, typ lök, kål, broccoli, katrinplommon, bönor, kaffe i stora mängder etc kan ju ge barnet lite magknip. Mycket färsk frukt likaså.

Men tycker inte du ska ha dåligt samvete. Nu vet du att han är känslig för rabarber och då skippar du det framöver. :)

Sant :)

Pluttungen höll på att skrämma livet ur mig idag. Satte oss i bilen påväg till svärmor och ongen tvärdäckade totalt och när jag får för mig att känna på henne en bit in i bilfärden så är jag inte helt säker på att hon andas, jag hörde ingenting alls från henne och hon brukar låta en del i sin andning även när hon djupsover och dessutom andas väldigt djupt i magen men icke. Så jag börjar såklart röra henne och försöka provocera fram en reaktion, rör hennes fötter och lyfter armarna och rumpan för att hon ska svara på något men icke. Till sist skakar jag huvudet på henne lite lätt men ingenting då heller, vid det här laget har jag fullskalig panik och tycker fortfarande inte att det känns som att hon andas. När jag gör ett sista försök (innan jag tänker skrika åt sambon att köra raka vägen till akuten) genom att röra hennes underläpp och känna henne i nacken (hon gillar inte det alls) för tusende gången så får jag en liiiiten liten reaktion, hon snörpte lite på munnen och drog ett andetag som jag faktiskt såg.

HUUUH vad svettig och skakig jag hann bli på den minuten innan hon reagerade.. Jäkla onge! :nailbiting: Hon sov säkert hur gott som helst och tyckte mamma var jäkla störig som pillade men jisses alltså, var helt skakig efter.

Nu ligger hon i sängen och sover precis likadant, tyst och stillsamt är väl nya grejen då. Jag får helt enkelt vänja mig :cautious::D

Men fy va otäckt! :eek: Ska kanske vara lite glad att min unge vaknar så fort man petar på honom...

Inte vanliga hormonprickar då? Kommer när bebisen är några veckor. Dom allra flesta bebisar får dom å sen försvinner dom efter ett tag.

Hormonprickar har han haft, dom här ser annorlunda ut. Helt röda, ingen vit prick i som det är i hormonprickarna, och han har över hela magen och under blöjan.

Hormonprickar har ingen vit prick i sig, det är en annan prick dom kan ha :p
Vanligast på näsan å kinder. Hade min lilla med, å så kom dom röda lite senare.
Här har du om några.
https://www.libero.se/du-just-nu/artiklar1/bebis/barnets-hud/

(Det lät alltså som att han inte hade dom andra över hela kroppen, å då tänker jag att han kanske hade milier som är vanligt från födseln)

Hormonprickar har han haft, dom här ser annorlunda ut. Helt röda, ingen vit prick i som det är i hormonprickarna, och han har över hela magen och under blöjan.

Det är inte värmeutslag då? Vår onge är lite prickig på kinder och halsen, det kommer och går lite men så länge det inte sitter i en längre period och inte följs åt av feber eller någon förändring i bebis beteende så tänker jag att det är lugnt.

Ni som har syskon till era vårbebisar - hur har de reagerat?

Den blivande tolvåringen tyckte/tycker att det räcker med syskon nu. Han har fem småsyskon, räknat på båda sidor. Mellanpojken som snart blir 2 1/2 år är vår hjälpreda med lillebror, och vi har *peppar peppar* inte stött på någon avundsjuka. Är vi inte i närheten av lillebror som blir ledsen så kommer mellanpojken till oss och berättar att "Dåsa är ledsen". Han ger gärna sin lillebror nappen om den är tappad, hämtar lillebrors snuttefiltar och lånar ut sina egna bästa snuttedjur - allt för att lillebror ska bli glad igen :love:

Däremot har vi ibland stunder där mellanpojken får utbrott, men det beror på sånt han inte får tex en till banan eller att han måste vänta på sin tur. Men det är sånt vi hade fått hantera även om han varit minst :cautious:. Den nya favoritmeningen är att berätta att "vänta är borta", dvs att han inte alls vill vänta på sin tur :grin:

Usch och fy vilken skrämselhicka du måste fått! Vi har andningslarm som fellarmar en del, första gången så sprang vi båda till barnvagnen där lillen låg. Larmet tjöt men lillen sov bara vidare, man var ju helt säker på att han inte levde. Helt fruktansvärt! De kan konsten att sova djupt ibland.

Puh fy va obehagligt!
Vår flicka är nästan omöjlig att väcka från djupsömn, så det har varit så nån gång för mig också.. Dock har jag andningslarm på, men man bli ändå lite skraj :/

Usch och fy vilken skrämselhicka du måste fått! Vi har andningslarm som fellarmar en del, första gången så sprang vi båda till barnvagnen där lillen låg. Larmet tjöt men lillen sov bara vidare, man var ju helt säker på att han inte levde. Helt fruktansvärt! De kan konsten att sova djupt ibland.

Va har ni för larm? :) o hur gammal är han?

Va har ni för larm? :) o hur gammal är han?
Vi har ett sånt man sätter på blöjan. Det fellarmar när han viftar med benen har vi märkt. I början tänkte vi att han hade andningsuppehåll men nu har man hört honom snarka sig igenom larm och är lite lugnare. Tre veckor på onsdag:)

Vi har ett sånt man sätter på blöjan. Det fellarmar när han viftar med benen har vi märkt. I början tänkte vi att han hade andningsuppehåll men nu har man hört honom snarka sig igenom larm och är lite lugnare. Tre veckor på onsdag:)

Okej, vi har också sånt och det sluta fellarma när dom blev lite rundare om magen ;)
Precis som du skriver så när dom flaxa med benen eller sträckte på sig så åkte magen in o larmet fick inte kontakt.

Hormonprickar har ingen vit prick i sig, det är en annan prick dom kan ha :p
Vanligast på näsan å kinder. Hade min lilla med, å så kom dom röda lite senare.
Här har du om några.
https://www.libero.se/du-just-nu/artiklar1/bebis/barnets-hud/

(Det lät alltså som att han inte hade dom andra över hela kroppen, å då tänker jag att han kanske hade milier som är vanligt från födseln)

I länken står det ju att hormonprickar har en gul upphöjnad i mitten :confused:

Har varit i kontakt med sjukvården och det är troligen nässelutslag, så han har nog reagerat på nåt jag ätit.

Sånna här dagar uppskattar man verkligen sin föräldrarledighet extra mycket! Andra jobbar medans man själv är ute på sommarstället i skärgården och njuter i lagom 20 graders värme och sol! :love: En vanlig måndag sådär!

Vad gör ni idag? :)

Jag har släpat med unge och hundar till en vän, dricker kaffe och tjötar skit. Kunde inte varit bättre!! :love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka