Vårföräldrar 2016 del 4

Sånna här dagar uppskattar man verkligen sin föräldrarledighet extra mycket! Andra jobbar medans man själv är ute på sommarstället i skärgården och njuter i lagom 20 graders värme och sol! :love: En vanlig måndag sådär!

Vad gör ni idag? :)

Försökte träna upp mina gamla kunskaper i matematik men lille bebisen blev ledsen över att ligga själv så vi ska gå ut i solen om en stund :)

Det låter ganska mycket som storebror här hemma. Han är 3,5 år och vill också hålla på med bebisen hela tiden så att man får stoppa honom rätt ofta, hon måste ju få vara ifred när hon äter, ska somna osv.

Det har helt klart gått över förväntan, han är verkligen glad och stolt över sin lillasyster men han har börjat varva upp nåt enormt och blir helt vild ibland :crazy:

Jag har inget tips att ge tyvärr, jag hoppas att det ger sig med tiden när han hunnit bearbeta omställningen lite mer.
Ja, det är väl bara att räkna till 10, andas djupt och tänka att det snart kommer en lugnare period. ;)

I länken står det ju att hormonprickar har en gul upphöjnad i mitten :confused:

Har varit i kontakt med sjukvården och det är troligen nässelutslag, så han har nog reagerat på nåt jag ätit.

Jag ska se om jag hittar bilder på min lilla så får du se skillnaden på hormon och milier :)
Men bra att du kontaktade dom och tråkigt om det var nässelutslag :(
Hade ju varit bättre med hederliga hormonprickar.

Liten fick första vaccinationen idag och hua ligen så ledsen hon blev, helt förstörd. Nu är hon mest gnällig hela tiden förutom i sin babygunga som är satt på medelfart och spelar upp fågelkvitter.

Solen skiner och vi sitter inomhus och lyssnar på inspelat kvitter :meh:

Sånna här dagar uppskattar man verkligen sin föräldrarledighet extra mycket! Andra jobbar medans man själv är ute på sommarstället i skärgården och njuter i lagom 20 graders värme och sol! :love: En vanlig måndag sådär!

Vad gör ni idag? :)

Åh va skönt det låter :love:
Idag har vi varit på babymusik hela förmiddagen, supermysigt är det! Nu har vi precis kommit in från en pw i solen. Barnen sover i vagnen o jag trotsar tvätthög, diskberg & kaoset av leksaker & filtar i vardagsrummet.
Börjar på allvar fundera över städhjälp 1 gång varannan vecka.. ;)

Natten till igår sov ongen som en kratta, vaknade med 1 och en halv eller två timmars mellanrum och skulle äta och tog lång tid på sig att somna om. Vi skulle dessutom iväg vid halv 10 så det fanns inte chans till någon förmiddagssömn. Jag sov väl kanske totalt 3 eller 4 timmar utspridda på en timme åt gången, rätt trött mamma igår som drack både kaffe och energidryck till frukost igår :angel:

Idag har hon varit precis tvärtom, somnade för natten vid 20:30 och vaknade inte förrän 01:30 och var lite hungrig, sen sov ongen vidare till 05:30 då hon fick mat och ny blöja sen har hon fortsatt sova hela dagen än så länge. Löjligt utvilad idag :D antar att hon tänker vara uppe hela natten men det låtsas vi inte om än :p

Kiddot är 11 dagar idag och här är det baby blues deluxe. :crazy: Jag börjar böla minst en gång om dagen ibland helt utan anledning. Hon diggar inte vagn än och jag har varit väldigt trött, så vi har inte kommit ut på några mysiga utflykter än som alla andra verkar göra... Jag bor typ i soffan ammandes under dagarna. Hon sover helt okej på nätterna men vägrar sova ensam så vi samsover (trodde jag aldrig att jag skulle göra) vivilket ger mig ångest eftersom jag vet att det ökar risken för psd... Hon är det finaste jag sett, men jag känner att hon nog inte kommer få några syskon om det ska kännas såhär första tiden...

Någon som kan erbjuda lite pepp? Lite "det går över och blir bättre" skulle sitta fint just nu. :crazy:

Kiddot är 11 dagar idag och här är det baby blues deluxe. :crazy: Jag börjar böla minst en gång om dagen ibland helt utan anledning. Hon diggar inte vagn än och jag har varit väldigt trött, så vi har inte kommit ut på några mysiga utflykter än som alla andra verkar göra... Jag bor typ i soffan ammandes under dagarna. Hon sover helt okej på nätterna men vägrar sova ensam så vi samsover (trodde jag aldrig att jag skulle göra) vivilket ger mig ångest eftersom jag vet att det ökar risken för psd... Hon är det finaste jag sett, men jag känner att hon nog inte kommer få några syskon om det ska kännas såhär första tiden...

Någon som kan erbjuda lite pepp? Lite "det går över och blir bättre" skulle sitta fint just nu. :crazy:

Det går faktiskt över och det är ingen stress med att komma ut och göra saker! Är kroppen trött och vill sitta på soffan så är det helt okej, det kommer fler dagar och tillfällen att ta sig ut. Gör saker i din egen takt :)

Jag har världens lättaste onge men fick ändå ångest på kvällarna i början, jag vet inte riktigt varför men jag fick känslan av att allt var svårare på nätterna och hela den här "tänk om hon inte sover"-grejen spökade i mitt huvud.

Med samsovningen så är det ju faktiskt vettigare att ni får sova på det sätt som funkar än att försöka tvinga er till något som inte funkar och bara resulterar i ledsen bebis och dödstrött förälder. Jag lägger över ongen bredvid mig när sambon går upp på morgonen eftersom jag då kan få sova någon timme till. Får hon ligga bredvid mig så går hon med på att ta morgon lite senare än vid 7-8 :D

Det kommer bli bra och ni kommer hitta er rutin och en vardag som funkar för er, men hon är ju inte ens 2 veckor, det löser sig och då kommer allting även kännas lite lättare. :love::heart

Det blir bättre!!! Första tiden spenderas främst i soffan, ammandes. Även fast det känns som att "alla andra" är ute på utflykter. Det var lättare att få barn på hösten för då kändes det mer ok att sitta i soffan och amma. Ladda upp med några bra serier och låtsats att det regnar ute ;)

/

Hon som gnällt järnet säger - Det blir bättre! Jag har haft dagar då jag gråtit massvis med gånger, dagar jag gråtit en gång och på slutet massa suveräns dagar. Tycker det blivit mkt bättre senaste veckan!

Vad har hänt? Främst har jag sänkt mina krav på mig själv och stressat ned. Insett att det är helt ok att sitta i soffan till kl 12, och en bonus om vi kommer ut tidigare.

Jag har också hittat en fungerande sovrutin som minimerar kringtiden om nätterna. Och somnar snabbare. Så nu kan jag ta tillvara tiden mellan amningarna för sömn. Plus att jag liggammar och tupplurar i sängen 1-2 timmar varje dag. Ibland sover han vidare när jag vaknar och hinner typ plocka ur diskmaskinen eller bre en macka.

Angående psd och samsovning tänker jag så här - Det är ca 25 barn som drabbas. Störst risk är alkohol och nikotin. Säg att det kanske är 15 av barnen vars föräldrar brukar ngn dera. Då återstår 10 st. Några av dem drabbas pga att kroppen helt enkelt ger upp. Ngr pga att de varit för varma. Då återstår endast ett par st som endast samsover.

Vi ska testa en bedside cribb, en spjälsäng som sitter fast på sängen. Just nu sover jag själv i dubbelsängen, ammar tills Lillen somnar och flyttar försiktigt därifrån. Bäddar in honom i filtar innan jag flyttar bort och packar sedan in honom i en stor amningskudde. I början fick jag ofta omsöva med bröstet ett par gånger men nu funkar det oftast direkt. Han somnar och sover på sidan, vilket gör mig lite nervös för att han ska rulla över på mage. Men det funkar och jag tror risken är liten.

Jag rekommenderar dessa texter, och även andra på Babybaby.se:
Bebisar som ammar hela tiden
Bära i bärschal
Min lilla hatar vagn o babyskydd men älskar att sitta i schalen. Den kan funka inomhus också, och då har jag två händer fria!

Gillar också att ligga 5-10 min i babygymmet från Ikea, ibland 2ggr på en dag. Och man hinner massor på den tiden! Ibland till och med äta med två händer och inte amma samtidigt!

Som redan är sagt, det blir bättre! Skit i alla andra och gör som du tycker känna bra. Sista april var vår grabb 9 dagar och kompisarna tjatade om att vi skulle komma och fira. Jag ville bara stanna hemma, kändes inte alls bra att ta med en så liten bebis på middag med mycket folk och stimmiga barn. En kompis sa då "ni kan inte stänga in er för evigt" och jag min jäkla nöt sa inte emot. Vi åkte dit i alla fall och jag hade ångest hela kvällen, gud vad jag ångrar det! Gör allt i din egen takt!

Nu när grabben är 1 1/2 månad är jag betydligt lugnare :)

Låter PRECIS som jag hade det! Men det går faktiskt över :) Jag kände precis som du att näe, det blir kanske inga syskon... Men det kommer bli lättare. Min lillfis är dock väldigt närhetskrävande så samsover gör vi fortfarande. Man kan ju göra det på ett medvetet sätt, inte sova med täcket upp till hakan t.ex. Smidigt när man ska amma på natten dessutom ;)

Så stänger vi väntelistan i vårtråden med en gossepojk :love:

15.50 kom vår andra son, mycket snabbare än jsg hade tänkt :angel: men det gjorde mig inte jättemycket för jag påmindes lite om förra årets 'jag ska aldrig mer...'.
Vi mår bra, bara lite feber på båda som ska hållas koll på. Nu vilar vi på rummet :heart

15.50 kom vår andra son, mycket snabbare än jsg hade tänkt :angel: men det gjorde mig inte jättemycket för jag påmindes lite om förra årets 'jag ska aldrig mer...'.
Vi mår bra, bara lite feber på båda som ska hållas koll på. Nu vilar vi på rummet :heart

Grattis!! :love:

Åh va skönt det låter :love:
Idag har vi varit på babymusik hela förmiddagen, supermysigt är det! Nu har vi precis kommit in från en pw i solen. Barnen sover i vagnen o jag trotsar tvätthög, diskberg & kaoset av leksaker & filtar i vardagsrummet.
Börjar på allvar fundera över städhjälp 1 gång varannan vecka.. ;)
Städhjälp är guld värt! Nästan mer nu när vi går hemma och trampar/stökar ner på dagarna än när vi jobbar och går på förskola.

Grattis! :heart

Stort grattis och välkommen trådens sista lilla plutt! :love: Hoppas ni blur av med febern snabbt :)

Grattis! :heart

Säger stort grattis till @Sörlatungu, @KattenKorven och @Ottisen också. Lite sent - jag läser alltid, men blir inte av att jag loggar in o skriver så ofta...

Det går över och blir bättre! Ta det lugnt och i er egen takt. Vi kommer inte heller ut på mycket utflykter, eftersom storasyskonen har en massa tider att passa. Men trädgården (eller soffan) är också mysigt :) Om hon inte gillar vagnen och gillar att vara nära kanske sjal eller bärsele vore värt ett försök?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka