Vårföräldrar 2016 del 4

Alltså :(
40 veckor gravid 100% avklarat. Lördag=jour. Halt häst.

Hade liksom hellre träffat en barnmorska på förlossningen än en veterinär i stallet idag :meh:

Japp, vi blev kvar. Vart öppen några centimeter och sen hade mitt blodtryck studsat iväg lite igen (dom har misstänkt lite preeklampsi ett tag) så jag fick inte åka hem igen. Ganska exakt ett dygn efter att vi kom in tittade hon ut och mitt blodtryck är normalt igen. :p:love:
Skönt att det är klart och bebis påbutsidan. Satte det igång spontant eller satte de värkstimulerande dropp eller gjorde ngt annat för att köra igång det?

Skönt att det är klart och bebis påbutsidan. Satte det igång spontant eller satte de värkstimulerande dropp eller gjorde ngt annat för att köra igång det?

Det satte igång lite grann, sen igår på dagen tog dom hinnorna, då blev det ännu mer fart. Seg process, helt klart!
Till slut på kvällen inför de sista värkarna sattes även lite dropp.
Jobbigaste dygnet ever, kräktes av morfinet och kräktes av lustgasen, och kräktes lite däremellan också typ. :o
Äntligen klart!!

Jag behöver hjälp, tips och råd!

Alltså - hur får ni andra era dagar att gå runt? Hur gör/gjorde ni med era bebbar när de var runt tre veckor? Hur såg era dagar ut? Har ni tips på hur ni får det att fungera?

Exempel på hur det ser ut för mig - senaste dygnet:
Ca 22:30 kommer i säng, ammar 30 min tills Lilleman är nöjd och somnar.
23:00 somnar Lilleman och jag
3:20 Lilleman vaknar, blöjbyte och amning
4:00 Lilleman somnar
6:00 Lilleman vaknar och är hungrig, ammar
7:00 Lilleman är mätt och myser. Väcker maken som kommer till vår säng o myser med lillen medan jag tar fram frukost. Lillen somnar och vi äter frukost själva.
7:40 Lilleman vaknar. Pappa passar medan jag skyndar mig att bli klar i badrummet. Skriker lite - är hungrig?
8-11:30 amning i soffan med några pauser för kortare tupplurar, blöjbyte, tvättning och påklädning (kör hud mot hud på förmiddagarna).
11:30 går till ICA och "veckohandlar"
Lillen vill inte ligga i vagnen, skriker hysteriskt efter en liten stund varje gång jag lägger ned honom så jag bär honom på armen mestadelen av tiden (i affären ställer jag korgen i vagnen)
13:00 hemma igen. Trött i armarna. Lägger lillen i vagnen den stund det tar att plocka upp varorna och ställa in kylvarorna. Han skriker hysteriskt.
13:15 blöjbyte, micrar lunch till mig och dukar på soffans armstöd
13:30 Amning och lunch simultant i soffan.
15:30 för trött för soffan. Äter ett mellanmål, byter blöja och går och lägger oss i sängen.
16:00 amning i sängen, jag somnar.
17:30 vaknar, Lilleman är mätt, pigg och på gott humör. Byter blöja.
17:45 lillen ligger i babygymmet och är nöjd. Jag stoppar undan icke kylvaror från handlingen och hinner precis plocka ur diskmaskinen innan han blir missnöjd. Plockar in i diskmaskinen det som står på bänken med lillen på armen.
18:00 Amning i soffan med lite små tupplurar.
20:00 Lilleman somnar
20:30 maken kommer hem efter jobb o träning. Han håller lillen, som vaknar och börjar skrika, medan jag stoppar fram yoghurt och mackor.
20:45 Äter middag och ammar samtidigt.
22:00 lillen somnar, jag går i badrummet medan maken håller. Han vaknar och börjar skrika.
22:15 amning i sängen
fortsättning följer...

Några gånger under dagen har jag gått på toa, då har jag lagt honom på skötbordet framför mig. Gör det ofta i samband med blöjbyte. Han skriker ofta då också.

Hoppar in från annan tråd... testa bärsjal! Var räddningen för oss för att få en nöjd och lugn bebis och ändå kunna göra annat (t ex gå på toa, fixa hemma, äta, promenera där vagnen inte tar sig fram osv). Funkar utmärkt att amma I sjalen så man kan göra det on the go ibland. För oss slutade det att vi sålde vagnen för vi bar alltid. Finns en bra grupp på Facebook!

Tack igen för bra tips! Jag ska försöka hitta instruktioner och filmer om amning i bärschal. Har använt bärschalen några gånger och den funkar super när han är mätt och glad. Är han hungrig, vilket han oftast är, så är det bara amning som hjälper.

Vill tipsa om amningsvideorna som finns på babybaby.se, de är super. Rekommenderas till alla! Även texterna var bra och hjälpsamma. Speciellt videon om hur det låter när barnet sväljer, och texten om bebisar som alltid vill amma. Videorna finns också länkat till från Amningshjälpens sida

Alltså :(
40 veckor gravid 100% avklarat. Lördag=jour. Halt häst.

Hade liksom hellre träffat en barnmorska på förlossningen än en veterinär i stallet idag :meh:
Ogillar. Både halt häst och att du inte är på förlossningen. Men nu är det inte länge kvar innan du kan stänga väntedelen i denna tråden. :)

Ikväll hade vi barnvakt för första gången. 3 h, lagom första gången! Hade gått jättebra, så skönt! Vi åkte in till stan o åt med några vänner. Välbehövligt med lite vuxentid med folk utan barn så man diskuterar annat än barn ;) riktigt skönt!

Igår var vi heldag på Astrid Lindgrens Värld med våra små barn. Minste pojken sov i princip hela tiden, var nog tröttsamt med alla ljud för det var massor av folk. Jösses, vi blev förvånade när vi kom till parkeringen. Visst att ALV är ett populärt ställe men jag som åkt vid den här tiden innan har aldrig sett den folkmängden som var igår! Enda nackdelen var att den restaurang som vi åt på inte tillät vagnar, så jag fick äta min mat med en hand eftersom jag fick hålla den minste samtidigt.

2 åringen var väldigt lyrisk, inte nog med att han fick leka i Pippis hus. Han lyckades även bli puttad av henne, av misstag, så han fick en kram och väldigt mycket blåsande då han njöt för fullt av uppmärksamheten där hon blåste på de ställen han berättade gjorde ont. Jag fick bryta när jag märkte vad han höll på med,för så kan han nämligen göra hemma också för att få lite mer uppmärksamhet ;)

Ni som har syskon till era vårbebisar - hur har de reagerat? Min snart 5,5-åring är väldigt kär i sin syster och vill gärna pussa, krama, hålla och bära. Ibland lite väl hårdhänt gosande kanske och svårt att låta bli att peta på henne när hon sover men på det stora hela fungerar den biten kanon. Han är en duktig hjälpreda åt mig många gånger. Det som däremot seglat upp som en liten jobbs-post är att han är EXTREMT mammig och uppmärksamhetstörstande i kombination med lite trots-ålder. Han trycker sig på mig när jag har lillasyster i famnen och ibland känner jag mig lite kvävd. Jag förstår att det är en reaktion på att han måste dela på uppmärksamheten numer samtidigt som han går igenom en fas där han ska bli stor kille som börjar förskoleklass till hösten. Hur parerar man? Jag försöker sätta undan tid när jag bara är med honom, men han vill ha mer. Tyvärr blir det ju en del bråk eftersom hans sätt att få uppmärksamhet när jag inte kan (ammar, söver bebis etc) oftast tenderar att bli av det röjigare och busigare slaget (typ riva ner hela soffan, skrika och springa runt oss osv). Vad ska jag göra, Tips någon?

Jaha, ungen har blivit alldeles prickig! Mamma upplyste mig om att det nog är rabarberpajen jag smällde i mig för några dagar sedan. Nu förstår jag varför han varit gnällig de senaste dagarna, han har ju ont i magen stackarn :( Hur ska man veta vad man kan äta och inte när man ammar??

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur