Vårföräldrar 2016 del 4

Vad tycker ni om att dricka vin/öl och samtidigt ta hand om bebis? Innan vi fick barn tyckte jag att man absolut kunde ta ett glas vin eller två men när bebis kom så kände jag bara näe, jag vill inte lukta alkohol inför mitt barn. Tycker även därför att det är rätt jobbigt om min man, eller någon annan för den delen, druckit och håller bebisen. Min man tycker att jag är överdrivet överbeskyddande, men bara tanken på att mitt barn ska känna lukten och känna sig otrygg får mig att börja gråta :cry:

Reagerar bebisar på alkohollukt? Nu pratar vi alltså ett eller två glas vin, inte mer.
Hur skulle de reagera tänker du?
Om din bebis reagerar på tuggummi- eller kaffeandedräkt så kanske den reagerar på lukten från alkohol. Men det i sig är ju ingen fara.

Vad tycker ni om att dricka vin/öl och samtidigt ta hand om bebis? Innan vi fick barn tyckte jag att man absolut kunde ta ett glas vin eller två men när bebis kom så kände jag bara näe, jag vill inte lukta alkohol inför mitt barn. Tycker även därför att det är rätt jobbigt om min man, eller någon annan för den delen, druckit och håller bebisen. Min man tycker att jag är överdrivet överbeskyddande, men bara tanken på att mitt barn ska känna lukten och känna sig otrygg får mig att börja gråta :cry:

Reagerar bebisar på alkohollukt? Nu pratar vi alltså ett eller två glas vin, inte mer.
Bebisar har ju inga minnen förknippade med dofter ännu så varför skulle de känna sig otrygga av just lukten av alkohol (jag förutsätter att vi pratar om så liten mängd alkohol att personen inte är påverkad)? Jag har smuttat på lite rödvin en kväll när maken lagat smarrig middag bara för att jag älskar rödvin och smakupplevelsen blir ett snäpp bättre för mig när mat och dryck kommer ihop. Men mer än så vill jag inte dricka när jag ska ta hand om bebis. Skulle naturligtvis inte låta någon som är påverkad greja med bebis, men om maken druckit ett glas vin kan han ändå få byta bajsblöja ;).

Skulle inte kunna dricka ett glas ens om jag hade hand om barnet. Barn kan reagera på annat tonläge, annat beteende etc även om man inte är påverkad i sig, och det kan skrämma dom, iallafall något äldre. Vet inte hur det är med bebisar.

Jag har dock inte druckit sen midsommar förra året och lär dröja till midsommar i år igen, minst :).

Hur tänker ni kring smakportioner?

Prata med några mammor ang det och dom verka tycka att jag skulle vänta läääänge att ge.
Enligt bvc här hemma så ska man vid 4 månaders ålder börja doppa fingrarna i mat, smaksensationer hette det kanske?
Det är alltså om 3 veckor för mina då.. Flickan kan inte ens sitta i bumbon än, hon är ganska så trött i nacken o det känns inte alls som att dom skulle va redo för nått sånt så tidigt.
Så min plan va att dom ska börja vid 5-6 månaders ålder (som socialstyrelsen rekommenderar) men nu blev jag osäker o tänker om man bör börja tidigare?
Försöker gå på magkänslan men det är ju trots allt första barnen så jag bör kanske lita på bvc? :crazy:
Jag tycker inte det finns anledning att stressa och ge vid fyra månaders ålder. Jag tänkte börja vid sex månader (vilket är rekommendationen här) om han inte verkar väldigt intresserad innan. Var det inte så att rekommendationen ändrades från 4 till 6 månader i Sverige? (Vet ej säkert.)

Jag har svårt att tänka mig att bebisen skulle reagera på alkohollukt i sig, däremot är det ju möjligt att de reagerar om man luktar annorlunda. Jag kan tänka mig att smutta på lite vin till maten vid speciella tillfällen, men dricker väldigt lite även i vanliga fall så känner inte så stort behov.

Prata med några mammor ang det och dom verka tycka att jag skulle vänta läääänge att ge.
Enligt bvc här hemma så ska man vid 4 månaders ålder börja doppa fingrarna i mat, smaksensationer hette det kanske?
Det är alltså om 3 veckor för mina då.. Flickan kan inte ens sitta i bumbon än, hon är ganska så trött i nacken o det känns inte alls som att dom skulle va redo för nått sånt så tidigt.
Så min plan va att dom ska börja vid 5-6 månaders ålder (som socialstyrelsen rekommenderar) men nu blev jag osäker o tänker om man bör börja tidigare?
Försöker gå på magkänslan men det är ju trots allt första barnen så jag bör kanske lita på bvc? :crazy:

Ta det lugnt, det är inte nödvändigt att börja vid 4 månader.

Lita på din magkänsla :p

Jag har alltid kört med det att den som dricker alkohol rör inte barnet, och jag är glad att sambon resonerar likadant. Vi vill helst inte ha alkohol i närheten av småbarn, och serverar inte det ens till gäster :)

Jag vet inte om bebisar reagerar på alkohollukt men det tror jag säkert, kanske inte just för att det är alkohol men för att det är en annan lukt ju. Dricker man mycket så förändras ju även rösten och det hör ju bebisar absolut.

O jag håller med dig, tänkte precis så innan vi fick barnen.. Nu skulle jag inte dricka när jag har dom.
O ingen som har druckit hanterar mina barn, punkt!
Sambon har fått sova i vårt gästrum nån gång när han druckit, även om han inte varit full så har han varit påverkad o ibland så vill barnen inte ligga kvar efter matning i spjälsängen o ligger då mellan oss.

Min bvc-tant berätta att många olyckor med barn händer just när föräldrarna druckit. Så jag står på mig, folk får tycka jag är löjlig. :)

Jag har alltid kört med det att den som dricker alkohol rör inte barnet, och jag är glad att sambon resonerar likadant. Vi vill helst inte ha alkohol i närheten av småbarn, och serverar inte det ens till gäster :)

Va bra av er!
Jag försöker få sambon att fatta samma sak. Tycker man får lämna bort barnen om man ska dricka :)

Med lukten tror jag inte det är någon fara alls och så länge man inte är påverkad så tycker jag det är okej.

Jag har druckit vid ett par olika tillfällen "redan". Senast i lördags men då satt vi på en uteservering i solen i 6 timmar och under den perioden drack jag två öl och min sambo 3, det blir liksom inte så mycket.

Jag anser absolut att man kan ta ett glas vin eller två så länge man inte blir helt flummig och ska hantera ongen sen. Folk som är märkbart påverkade kan hålla sina små fingrar borta och dricker någon av oss föräldrar mer än ett par så gäller det även för den och då sover man på soffan!

Men vi är båda två personer som uppskattar ett bra vin till god mat, att gå ut och ta en god cocktail eller sätta sig och prova någon av de nya ölen på en bra ölpub så vi kommer liksom inte ge upp det bara för att vi har ongen. Hon får helt enkelt hänga på! Tänk lite Edward Blom fast inte fullt så dekadent :angel:;)

Med dotter 1 väntade jag tills att hon blev 6 månader. Hon var inte så stark i nacken och kunde inte sitta så bra vid 4 månader.

Men denna är läget annorlunda. Hon är jättestabil i nacken och sitter utan stöd i knä och visar redan intresse för mat som vi äter. Så lita till magkänslan och kör på det som känns bäst för er :-).

En Ferdinand..
20160523_141253621_zpsbj28bpym.jpg
20160523_141253621_zpsbj28bpym.jpg

Trevlig helg allesammans :heart
20160523_141253621_zpspx47cgvk.jpg

Tack för alla svar om alkohol. Jag är så himla kluven, en del av mig tycker att man ska kunna dricka ett glas vin, det blir man ju inte påverkad av, men å andra sidan kanske mitt barn märker nåt som inte jag gör...

*sticker in huvudet i tråden för att visa att jag lever* Idag blev J en vecka! Jag blir fortfarande alldeles förundrad över att just jag får vara förälder till någon så underbar.:love:

Något som inte är fullt så underbart är hennes vana att bajsa flera gånger varje gång hon ätit - men med precis lagom långa intervall för att man ska tro att hon är klar och hinna byta blöjan. Jag vågar inte räkna efter hur många blöjor vi använder på en dag, det är heeelt sjukt. Man känner sig smått sinnessjuk när man tvingas vända och byta den precis nybytta blöjan för tredje gången innan man ens hunnit sätta sig igen. O_o Men som jag förstår det så lugnar det oftast ner sig efter några veckor...

Övrig tid tillbringar jag mest liggammande i soffan medan maken sköter hushållet. Det har inte blivit några vagnpromenader eller liknande utflykter för oss än, J diggar inte vagnen än och jag är helt utslagen av hormonomställningen, men jag försöker att inte stressa med aktiviteter och bara njuta av att hon faktiskt är här hos oss. :)

Tack för alla svar om alkohol. Jag är så himla kluven, en del av mig tycker att man ska kunna dricka ett glas vin, det blir man ju inte påverkad av, men å andra sidan kanske mitt barn märker nåt som inte jag gör...
Vad är det för hemska saker som bebis ska uppfatta tänker du? Jag har druckit både ett och två glas vin eller öl och min bebis reagerar inte alls. Jag har inte sett att han reagerar på andra som har druckit heller. Jag håller dock fast vid gränsen 2 glas vin eller motsvarande. Personer som har druckit mer än så får inte hantera mitt barn pga olycksrisken.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka