Vårföräldrar 2016 del 4

ni som bär i sjal/bärsele, ser era barn ut? Vi köpte en ergobaby adapt men jag tyckte så synd om lillen som bara får en tröja som utsikt? Kändes som han behövde växa en dm till alt. kunna hålla huvudet själv innan den känns bra att använda?

Ytterligare fråga till er som kör med ersättning? Vilken sort kör ni på? Har ni inga problem med förstoppning?

3:e dagen med värkar idag... Hur länge kan det hålla på innan det drar igång på riktigt?

Det gör bra ont, de är regelbundna hela eftermiddagarna/kvällarna/nätterna på typ 7 minuter, men sedan klingar de av till kanske var 10:e minut under morgonen, för att sedan öka igen... Smärtan har ökat sedan dag 1, längden också. Ska det vara så här dösegt eller? Latensfas? :o
Jag har ju ingen erfarenhet men jag skickar dig mina sympatier (för värkarna) och lyckönskningar (för nu verkar det väl snart vara på g?) :)

3:e dagen med värkar idag... Hur länge kan det hålla på innan det drar igång på riktigt?

Det gör bra ont, de är regelbundna hela eftermiddagarna/kvällarna/nätterna på typ 7 minuter, men sedan klingar de av till kanske var 10:e minut under morgonen, för att sedan öka igen... Smärtan har ökat sedan dag 1, längden också. Ska det vara så här dösegt eller? Latensfas? :o
Min kompis hade precis sådär, värkar i flera dagar. Jättejobbigt för henne, de åkte in tror det var på tredje dagen och var då öppen tre-fyra centimeter och fick stanna kvar då.
Vad säger förlossningen?

Tack alla för bra svar!
Jag ska prova flera av tipsen. Intressant att fler barn sover bäst på sidan, det gör min också. Han somnar alltid på sidan när han ammar och kan sedan sova vidare så.

Angående makens sena hemkomst så är det inte varje dag. En dag i veckan håller han i träningar för sin klubb, och det är få andra som kan hålla teknikträningarna i sporten. Han har varit borta de tidigare veckorna efter nedkomst, men igår vågade han sig iväg. Han kommer även köra träning nästa vecka, men sedan är han ledig med mig i 11 veckor under sommaren.

Var hos BVC idag och han hade gått upp 150g på en vecka. Så mat verkar han få (annars var sköterskan inne på att vi skulle börja med ersättning). Vi tittade på amningsställningar och hans sugteknik för att minimera risken för luft i magen och ättiden. Så nu har jag några ytterligare verktyg. Och glädjer mig åt att det verkar finnas gott om mat till honom!

Hade schal till och från BVC som ligger nära där vi bor. Han har legat jättefint i schalen både dit och hem, och nu när vi är hemma passar jag på att fixa lite mer "avancerad" lunch (aka än att micra matlådor). Tänker att han får ligga i schalen tills han vaknar och är hungrig. Han skriker nog när han vill ur (kanske lunch utan att behöva amma samtidigt!!).

ni som bär i sjal/bärsele, ser era barn ut? Vi köpte en ergobaby adapt men jag tyckte så synd om lillen som bara får en tröja som utsikt? Kändes som han behövde växa en dm till alt. kunna hålla huvudet själv innan den känns bra att använda?

Ytterligare fråga till er som kör med ersättning? Vilken sort kör ni på? Har ni inga problem med förstoppning?

Lillen ser inte ut. Men jag tänker att han inte ska/behöver det heller. Dels ser de väl inte så mkt? Dels blir de väl lätt överstimulerade. Tänker att ljud och dofter räcker gott som stimuli när de är så här små.

Min kompis hade precis sådär, värkar i flera dagar. Jättejobbigt för henne, de åkte in tror det var på tredje dagen och var då öppen tre-fyra centimeter och fick stanna kvar då.
Vad säger förlossningen?

Pratade nyss med förlossningen och det kan ta flera dagar innan det brötar igång ordentligt. Det är helt normalt att det stannar av en sväng och sedan kör på osv... Segt som tusan! Om jag vill är jag välkommen in på koll under kvällen, då kan jag också få någon värktablett så att jag kan få sova en natt, så det kanske jag nappar på om inget mer hänt, hade kanske varit skönt mentalt att få veta om det har öppnat sig överhuvudtaget! Nu är det regelbundet på ca 5 minuter, men samtidigt vet jag inte alls hur ont det ska göra - känner mig helt clueless alltså! :p

Hur går det för dig, inget än?

Pratade nyss med förlossningen och det kan ta flera dagar innan det brötar igång ordentligt. Det är helt normalt att det stannar av en sväng och sedan kör på osv... Segt som tusan! Om jag vill är jag välkommen in på koll under kvällen, då kan jag också få någon värktablett så att jag kan få sova en natt, så det kanske jag nappar på om inget mer hänt, hade kanske varit skönt mentalt att få veta om det har öppnat sig överhuvudtaget! Nu är det regelbundet på ca 5 minuter, men samtidigt vet jag inte alls hur ont det ska göra - känner mig helt clueless alltså! :p

Mitt vatten gick vid 04 och efter det hade jag värkar i några timmar. Inga direkt intensiva men hyffsat täta. De avtog i antal/timme vid 9-snåret och gjorde inte så värst ont alls. Men vid kontroll kl 11så var jag öppen 1,5 cm. Sporadiska värkar resten av dagen, typ ngn i timmen. Nästa natt intensiva värkar som gjorde ordentligt ont. Vid 6-snåret på morgonen knappt 3/10 min. Fick ändå komma in på kontroll och då var jag öppen 5 cm. Värkarna avtog åter över dagen, men vid 14!fick jag värkstimulerande dropp då jag inte öppnade mig mer (inga värkar) och allt var klart på tre timmar.

Så jag hoppas du öppnat dig tillräckligt ikväll så ni kan "köra igång"!

Mitt vatten gick vid 04 och efter det hade jag värkar i några timmar. Inga direkt intensiva men hyffsat täta. De avtog i antal/timme vid 9-snåret och gjorde inte så värst ont alls. Men vid kontroll kl 11så var jag öppen 1,5 cm. Sporadiska värkar resten av dagen, typ ngn i timmen. Nästa natt intensiva värkar som gjorde ordentligt ont. Vid 6-snåret på morgonen knappt 3/10 min. Fick ändå komma in på kontroll och då var jag öppen 5 cm. Värkarna avtog åter över dagen, men vid 14!fick jag värkstimulerande dropp då jag inte öppnade mig mer (inga värkar) och allt var klart på tre timmar.

Så jag hoppas du öppnat dig tillräckligt ikväll så ni kan "köra igång"!

Tack för svar!
Hoppas det också. Är mest rädd att åka in och ba "öh nej sorry stumpan du är inte öppen nånting alls!" :D

Det var jag också! När jag åkte in dag två visste jag inte att jag var öppen 1,5 cm redan dagen innan - läkaren som tittade då sa inget om det. Så jag blev mäkta förvånad när de gjorde oss hemmastadda i ett förlossningsrum och väntade ngn halvtimme-timme med att kolla hur öppen jag var. Men de hade väl läst journalen (där det stog) och drog slutsatsen att det borde vara dags.

Lycka till!
Och glöm inte "njuta" och fascineras av den urupplevelse du kommer uppleva. Det är häftigt, och lite skrämmande samtidigt när kroppen tar kommandot. Men fokusera på häftighetsbiten så blir det häftigast!

Pojken älskar att åka i selen sen han börja se ut, innan dess va han inte så impad. Han börja se ut när han va en 8-9 veckor :)
Flickan däremot vill inte se ut, så verkar han nöjd så är han nog det, trots bara tröja som utsikt ;)

Våra äter Nan Sensitive + Sempers magdroppar, deras magar har mått bra sen vi byta till det :)

Hur tänker ni kring smakportioner?

Prata med några mammor ang det och dom verka tycka att jag skulle vänta läääänge att ge.
Enligt bvc här hemma så ska man vid 4 månaders ålder börja doppa fingrarna i mat, smaksensationer hette det kanske?
Det är alltså om 3 veckor för mina då.. Flickan kan inte ens sitta i bumbon än, hon är ganska så trött i nacken o det känns inte alls som att dom skulle va redo för nått sånt så tidigt.
Så min plan va att dom ska börja vid 5-6 månaders ålder (som socialstyrelsen rekommenderar) men nu blev jag osäker o tänker om man bör börja tidigare?
Försöker gå på magkänslan men det är ju trots allt första barnen så jag bör kanske lita på bvc? :crazy:

Hoppas det blir bebis för er alldeles snart nu då :banana:

Minns att jag också funderade på hur ont det skulle göra egentligen. Jag hade inte behövt oroa mig:grin:

Känner inget än, något är annorlunda dock men några tecken finns väl inte direkt..

Prata med några mammor ang det och dom verka tycka att jag skulle vänta läääänge att ge.
Enligt bvc här hemma så ska man vid 4 månaders ålder börja doppa fingrarna i mat, smaksensationer hette det kanske?
Det är alltså om 3 veckor för mina då.. Flickan kan inte ens sitta i bumbon än, hon är ganska så trött i nacken o det känns inte alls som att dom skulle va redo för nått sånt så tidigt.
Så min plan va att dom ska börja vid 5-6 månaders ålder (som socialstyrelsen rekommenderar) men nu blev jag osäker o tänker om man bör börja tidigare?
Försöker gå på magkänslan men det är ju trots allt första barnen så jag bör kanske lita på bvc? :crazy:
Jag såg/ser ingen mening att stressa.
Sonen var inte intresserad öht före 6 månader.. Provade vid fem månader men nä.. Visst kunde han väl smaka men nåt större intresse var där inte. Han har haft ganska lång infasning med sin mat.
Det hinns, tänker jag. :)

Tack för svar!
Hoppas det också. Är mest rädd att åka in och ba "öh nej sorry stumpan du är inte öppen nånting alls!" :D

Det var jag också, sambon fick tvinga iväg mig efter 2 timmar med värkar hemma för jag var stensäker på att jag inte skulle öppnat mig ett jäkla mög. Kom in på förlossningen och var öppen 5-6 cm! Tjoho :laugh:

Hoppas det drar igång ordentligt för dig nu så det blir bebis någon jädra gång! Heja heja!:bump:

Vi körde på Sempers vanliga först men efter ett par dagar (en vecka kanske?) med bajsande varje dag så uteblev bajset i två dagar och ongen verkade få ont i magen och vid två tillfällen kom det bara ut typ kanintollar så vi gick över till Semper Lemolac och införskaffade deras magdroppar ett par dagar efter det. Magen är bättre och hon bajsar en gång om dagen eller en gång varannan dag, dock ingenting på två dagar nu :nailbiting:, men eftersom vi inte tycker att hon är helt bra och hon får kämpa en del för att bajsa och sådär så köpte jag faktiskt Nan Sensitive idag. Ska använda upp det vi har kvar av semper och sen gå över till Nan, förhoppningsvis blir ongens mage ännu bättre på det.

Finns ingen anledning att stressa. Min närmar sig 4 månader men är inte heller stadig nog att sitta med vid matbordet så hon har inte kunnat visa något intresse för mat. Jag kommer att vänta tills hon kan sitta med mer o blivit naturligt nyfiken på vad det är vi äter.

Vad tycker ni om att dricka vin/öl och samtidigt ta hand om bebis? Innan vi fick barn tyckte jag att man absolut kunde ta ett glas vin eller två men när bebis kom så kände jag bara näe, jag vill inte lukta alkohol inför mitt barn. Tycker även därför att det är rätt jobbigt om min man, eller någon annan för den delen, druckit och håller bebisen. Min man tycker att jag är överdrivet överbeskyddande, men bara tanken på att mitt barn ska känna lukten och känna sig otrygg får mig att börja gråta :cry:

Reagerar bebisar på alkohollukt? Nu pratar vi alltså ett eller två glas vin, inte mer.

Vad tycker ni om att dricka vin/öl och samtidigt ta hand om bebis? Innan vi fick barn tyckte jag att man absolut kunde ta ett glas vin eller två men när bebis kom så kände jag bara näe, jag vill inte lukta alkohol inför mitt barn. Tycker även därför att det är rätt jobbigt om min man, eller någon annan för den delen, druckit och håller bebisen. Min man tycker att jag är överdrivet överbeskyddande, men bara tanken på att mitt barn ska känna lukten och känna sig otrygg får mig att börja gråta :cry:

Reagerar bebisar på alkohollukt? Nu pratar vi alltså ett eller två glas vin, inte mer.
Själv vill jag inte dricks alkohol för att jag är rädd att bli fumlig med lillen.

Angående barn och alkohollukt så är jag uppvuxen med föräldrar som bara drack alkohol när det var fest, och ibland fick jag följa med. Jag tyckte det var roligt och alla var snälla. Och jag har aldrig upplevt öl/vin/alkoholdoften i sig som skrämmande.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka