Vårföräldrar 2016 del 4

Överjävligt kan man lugnt säga. Man är ju rädd att nåt ska hända när man är gravid men detta kunde man ju aldrig ens i sin vildaste fantasi tänka.
Men mitt i allt jävla eländes elände så har det trots allt gått "bra" jag har inte fått några bestående men efter förlossningen utan allt har läkt bra och vi kan försöka få syskon till Filippa när vi vill. Det är det som håller oss upprätt.
Tack för kramar och omtanke:heart
Stora varma kramar till er! :heart:heart:heart

Åh va skönt att få sova så sammanhängande!

Kl
Igår läste jag att man som nyförlöst ska vara väldigt försiktig med att lyfta tungt eftersom det tar ett tag för bäckenet att bli stabilt igen. När jag läste det mindes jag att det hade ju sjukgymnasten på föräldragruppen faktiskt sagt, vilken tur att inget hänt eftersom jag burit och lyft precis som vanligt, tänkte jag och gick och skulle flytta på kattlådan. Pang! Och där fick jag ryggskott! Alltså hur smart får man vara då :crazy: Fy fasen vad ont det gör! Blir till att proppa i sig värktabletter ett tag nu då eftersom karln jobbar på dagarna...

Var försiktig med rygg och höfter hörrni :(
Min rygg har också lagt av... Tränade med unghästen i förra veckan och kände liiiite i ryggen redan då. Dagen efter högg det helt plötsligt bara till, från lite molvärk till värk som gör att man tappar all kraft. Inte ryggskott dock utan på höger sida över midjan. Värktabletter är ett måste! Går dock åt rätt håll. Kör på med mamma-mage appen och hoppas att jag är "stall-tjej-stark" snart igen! ;)

Om inte berget kommer till Mohamed så får Mohamed komma till berget!

Nu kan jag "skryta" med att Lilleman sovit som en stock i ca 9 timmar med bara en 30 min amning i mitten. Och jag har fått sova 1 + 5,5 timmar vilket är nytt rekord!

Jag har klurat jättemkt på hur jag ska få honom att somna om efter kl 4. Men det har varit en felformulerad fråga! Istället gick jag och la mig redan 20:30 efter att ha njutit av extra lång och stressfri tid i badrummet. Lilleman sov på pappas mage från ca kl 19 och under hockeyn, fram till strax efter halv tio då han kom hungrig och nybytt till mig i sängen. Efter 30 min amning somnade Lilleman och sov som vanligt till halv fyra (ibland till fyra). Så det är väl bara att kapitulera och ställa om dygnsrytmen. Från nu blir min nya sovtid 20-04, som värsta pensionären.
Skönt! Nu på sommaren är det ju ändå ljust på morgonen så då känns det ju ändå något mer rimligt kl 4 (även om det är okristligt tidigt...).:)

Min rygg har också lagt av... Tränade med unghästen i förra veckan och kände liiiite i ryggen redan då. Dagen efter högg det helt plötsligt bara till, från lite molvärk till värk som gör att man tappar all kraft. Inte ryggskott dock utan på höger sida över midjan. Värktabletter är ett måste! Går dock åt rätt håll. Kör på med mamma-mage appen och hoppas att jag är "stall-tjej-stark" snart igen! ;)
Det här läste jag igår och tänkte för mig själv att jag var så glad att jag för första gången i mitt liv inte hade ont i ryggen. För att idag vakna upp med samma gamla ryggont som vanligt. Suck! Har ju haft så otroligt bra rygg under graviditeten, men antar att de hormonerna är på väg bort nu, i kombination med isärslitna magmuskler så blev det tydligen en hit:( skitryggar!

Ibland känns livet tufft och motigt där jag bara vill fly hemmet. Men så möts man av ett leende penntroll och man får ny energi :heart

b192702.jpg

Det här läste jag igår och tänkte för mig själv att jag var så glad att jag för första gången i mitt liv inte hade ont i ryggen. För att idag vakna upp med samma gamla ryggont som vanligt. Suck! Har ju haft så otroligt bra rygg under graviditeten, men antar att de hormonerna är på väg bort nu, i kombination med isärslitna magmuskler så blev det tydligen en hit:( skitryggar!
Skitryggar indeed. Min rygg är bättre igen. Faktum är att det sista spända försvann när lillfis sov hela nätterna i spjälsängen igen. Antar att jag spänner mig omedvetet när hon ligger i vår säng (eller för all del när hon var förkyld och på mig var det som funkade...)

Här är ännu en vars rygg har tappat det helt. Har så jädra ont mellan/under skulderbladen och nere i ländryggen. Mitt bäcken har också känts oerhört instabilt igen, som om foglossningen är tillbaka. :nailbiting:

Någon som har tips på bra övningar? Vad är förresten den där mammamage-appen många verkar använda sig av? När är det egentligen fritt fram att börja träna lite?

Tanken är att börja styrketräna så smått med sambon när jag känner mig lite mer på banan igen och då även köra några pass i veckan med instruktör, för att det är kul och jag hatar styrketräning men jag måste MÅSTE göra det för min kropps skull, så det så! (Peppar mig själv :cautious:).

Jag hade ont ett tag efter sista förlossningen i ryggen, både mjukdelar och skelettdelar liksom.
och många säger att man är ganska mjuk i skelettet särskilt när man ammar men även en tid efter en förlossning. Vet inte hur det egentligen är men känslan är ju onekligen lite så. Att man är mjuk och instabil en tid efteråt och bör vara lite försiktig. Ta det i kroppens takt även om man tycker det är frustrerande och tar tid.
Bm ansåg att lika länge gravid- lika länge kan det ta för kroppen att helt återhämta sig. Det har hänt massor i kroppen under nio månader och en tid därefter. = stressa inte.

Får man ont-lugna ner sig.
Känns det ok- fortsätta.
Typ så tänker jag. :)

Här är ännu en vars rygg har tappat det helt. Har så jädra ont mellan/under skulderbladen och nere i ländryggen. Mitt bäcken har också känts oerhört instabilt igen, som om foglossningen är tillbaka. :nailbiting:

Någon som har tips på bra övningar? Vad är förresten den där mammamage-appen många verkar använda sig av? När är det egentligen fritt fram att börja träna lite?

Tanken är att börja styrketräna så smått med sambon när jag känner mig lite mer på banan igen och då även köra några pass i veckan med instruktör, för att det är kul och jag hatar styrketräning men jag måste MÅSTE göra det för min kropps skull, så det så! (Peppar mig själv :cautious:).

Mammamagen-appen har jag kört med direkt. Nu har jag inget "hål" i mina magmuskler, men jag kör övningarna i stort sett varje dag iallafall.

Nu är ju jag snittad så det kanske är annorlunda men lilla S är 12 veckor i morgon och jag kör styrketräning och löpning. Har tränat ordentligt i 4 veckor nu. Men mammamageövningar och promenader direkt efter förlossningen.

Du kan köra med appen mammamage direkt som sagt. Den är jättebra, väldigt små enkla övningar så det känns inte jobbigt att träna, går på några minuter och är anpassat för att få musklerna att dra ihop sig och få kontroll över dem igen. För att motverka både framkall, urinläckage etc och rygg -och höftproblem.
Sen är övningar med tex gummiband för skuldrorna väldigt skönt tycker jag!
Det finns även "mammamage-instruktörer", jag går på pass en timme i veckan.

Det och promenader direkt, sen rekommenderas väl att invänta efterkontroll för bäckenbottens skull, och att börja med mage och bäckenbotten ger bra grund innan man går vidare.

Ang stygn så blev jag sydd men kände inte av stygnen så mycket. Möjligtvis lite när jag satt på huk men inget nu när stygnen är borta. Sex väntade vi med till efterkontrollen, då 6 veckor efter förlossning syntes det tydligen inte vart jag varit sydd.

BVC-hembesök idag. Vår väldigt lille pojke (vägde ju bara 2910 vid födseln) har ätit som en hel häst och lyckats gå upp 500 gram på en vecka:) känns skönt i mitt sköra mammahjärta! Nu väger han alltså 3410 och känns mer som en normalstor bebis:). 2 veckor blir han idag!

Angående rygg och träning och så vidare så har ju jag varit alldeles för hetsig (tyvärr är det min sämsta sida). Kände mig så himla bra när jag kunnat gå hyfsat raska 5 km-rundor redan efter 1,5 vecka, därför kom jag på en bright idé och hoppade upp på min häst igår. Skritt kändes ok så jag travade några varv, ajaj men ändå hyfsat. Hoppa av var hemskt. Belöningen blev nya blödningar och att det idag gör mkt mer ont i magen:( så nu får jag skärpa mig och vänta med hästarna i minst en vecka till:(

Appen heter Mammamage och köps för 30:- i AppStore eller motsvarande. Den bygger upp övningarna successivt och fokuserar på stabilitetsträning av bäckenbotten, mage och rygg - det som populärt kallas core. Första steget är knipövningar samt hitta djupa magmusklerna och det kan man börja med när som helst efter förlossningen. Bör göras innan man börjar med "vanlig" träning.

Jag behöver hjälp, tips och råd!

Alltså - hur får ni andra era dagar att gå runt? Hur gör/gjorde ni med era bebbar när de var runt tre veckor? Hur såg era dagar ut? Har ni tips på hur ni får det att fungera?

Exempel på hur det ser ut för mig - senaste dygnet:
Ca 22:30 kommer i säng, ammar 30 min tills Lilleman är nöjd och somnar.
23:00 somnar Lilleman och jag
3:20 Lilleman vaknar, blöjbyte och amning
4:00 Lilleman somnar
6:00 Lilleman vaknar och är hungrig, ammar
7:00 Lilleman är mätt och myser. Väcker maken som kommer till vår säng o myser med lillen medan jag tar fram frukost. Lillen somnar och vi äter frukost själva.
7:40 Lilleman vaknar. Pappa passar medan jag skyndar mig att bli klar i badrummet. Skriker lite - är hungrig?
8-11:30 amning i soffan med några pauser för kortare tupplurar, blöjbyte, tvättning och påklädning (kör hud mot hud på förmiddagarna).
11:30 går till ICA och "veckohandlar"
Lillen vill inte ligga i vagnen, skriker hysteriskt efter en liten stund varje gång jag lägger ned honom så jag bär honom på armen mestadelen av tiden (i affären ställer jag korgen i vagnen)
13:00 hemma igen. Trött i armarna. Lägger lillen i vagnen den stund det tar att plocka upp varorna och ställa in kylvarorna. Han skriker hysteriskt.
13:15 blöjbyte, micrar lunch till mig och dukar på soffans armstöd
13:30 Amning och lunch simultant i soffan.
15:30 för trött för soffan. Äter ett mellanmål, byter blöja och går och lägger oss i sängen.
16:00 amning i sängen, jag somnar.
17:30 vaknar, Lilleman är mätt, pigg och på gott humör. Byter blöja.
17:45 lillen ligger i babygymmet och är nöjd. Jag stoppar undan icke kylvaror från handlingen och hinner precis plocka ur diskmaskinen innan han blir missnöjd. Plockar in i diskmaskinen det som står på bänken med lillen på armen.
18:00 Amning i soffan med lite små tupplurar.
20:00 Lilleman somnar
20:30 maken kommer hem efter jobb o träning. Han håller lillen, som vaknar och börjar skrika, medan jag stoppar fram yoghurt och mackor.
20:45 Äter middag och ammar samtidigt.
22:00 lillen somnar, jag går i badrummet medan maken håller. Han vaknar och börjar skrika.
22:15 amning i sängen
fortsättning följer...

Några gånger under dagen har jag gått på toa, då har jag lagt honom på skötbordet framför mig. Gör det ofta i samband med blöjbyte. Han skriker ofta då också.

Jag behöver hjälp, tips och råd!

Alltså - hur får ni andra era dagar att gå runt? Hur gör/gjorde ni med era bebbar när de var runt tre veckor? Hur såg era dagar ut? Har ni tips på hur ni får det att fungera?

Exempel på hur det ser ut för mig - senaste dygnet:
Ca 22:30 kommer i säng, ammar 30 min tills Lilleman är nöjd och somnar.
23:00 somnar Lilleman och jag
3:20 Lilleman vaknar, blöjbyte och amning
4:00 Lilleman somnar
6:00 Lilleman vaknar och är hungrig, ammar
7:00 Lilleman är mätt och myser. Väcker maken som kommer till vår säng o myser med lillen medan jag tar fram frukost. Lillen somnar och vi äter frukost själva.
7:40 Lilleman vaknar. Pappa passar medan jag skyndar mig att bli klar i badrummet. Skriker lite - är hungrig?
8-11:30 amning i soffan med några pauser för kortare tupplurar, blöjbyte, tvättning och påklädning (kör hud mot hud på förmiddagarna).
11:30 går till ICA och "veckohandlar"
Lillen vill inte ligga i vagnen, skriker hysteriskt efter en liten stund varje gång jag lägger ned honom så jag bär honom på armen mestadelen av tiden (i affären ställer jag korgen i vagnen)
13:00 hemma igen. Trött i armarna. Lägger lillen i vagnen den stund det tar att plocka upp varorna och ställa in kylvarorna. Han skriker hysteriskt.
13:15 blöjbyte, micrar lunch till mig och dukar på soffans armstöd
13:30 Amning och lunch simultant i soffan.
15:30 för trött för soffan. Äter ett mellanmål, byter blöja och går och lägger oss i sängen.
16:00 amning i sängen, jag somnar.
17:30 vaknar, Lilleman är mätt, pigg och på gott humör. Byter blöja.
17:45 lillen ligger i babygymmet och är nöjd. Jag stoppar undan icke kylvaror från handlingen och hinner precis plocka ur diskmaskinen innan han blir missnöjd. Plockar in i diskmaskinen det som står på bänken med lillen på armen.
18:00 Amning i soffan med lite små tupplurar.
20:00 Lilleman somnar
20:30 maken kommer hem efter jobb o träning. Han håller lillen, som vaknar och börjar skrika, medan jag stoppar fram yoghurt och mackor.
20:45 Äter middag och ammar samtidigt.
22:00 lillen somnar, jag går i badrummet medan maken håller. Han vaknar och börjar skrika.
22:15 amning i sängen
fortsättning följer...

Några gånger under dagen har jag gått på toa, då har jag lagt honom på skötbordet framför mig. Gör det ofta i samband med blöjbyte. Han skriker ofta då också.
Vad är det mer specifikt du vill ändra på/få tips kring? Tror att många nyblivna föräldrars dagar ser ganska liknande ut. :)
Jobbigt att han inte gillar att ligga i vagnen, min son var likadan... Blev bättre och bättre ju äldre han blev. Har du testat bära i sjal? Själv har jag gått på toa med bebis i sjal oräkneliga gånger. Har även ställt in babysitter som går att ställa in i helt plant läge på toaletten så att bebis kan ligga och titta i den om jag inte vill/kan/orkar ha henne i sjal när jag borstar tänder, går på toa osv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka