Vårföräldrar 2016 del 4

Nu undrar jag saker igen!

Ni andra som sytt, hur känner ni av era stygn? Hur lång tid tar det för dem att läka?

Jag har nojat sedan första gången jag vågade känna efter (i duschen) där nere. Min barnmorska som sydde verkade ganska/väldigt färsk och en annan barnmorska vägledde henne när hon sydde.

Jag sprack enligt uppgift väldigt lite. De la några stygn på utsidan av mellangården och lite stygn inuti fiffi, mot mellangården till. Det är idag 18 dagar sedan.

Mellangården där stygnen är känns "knölig"/"gropig" i själva huden. Inget större problem egentligen men jag undrar om det är normalt och om det försvinner.

Mer oroad är jag över stygnen innuti fiffi. Jag upplever att de har "sytt igen" delar av slidan. Den känns mkt trängre nu än tidigare, men det kanske bara är inbillning. Det känns också rätt långt mellan stygnen och det är "öppet" mellan stygnen, som små fickor där fingrarna utan problem glider in mellan stygnen. Detta känns jätteobehagligt!

När jag sitter på toastolen så spänner och stramar det ordentligt i stygnen. Alltså bara av att sitta. Det ökar på känslan av att vara "ihopsydd" för trångt.

Så, hur "ska" det kännas? Och var vänder jag mig om jag vill kolla upp det före efterkontroller (jag tänker att efter sju veckor är det kanske för sent att åtgärda men att det kan funka om man gör det nu)? En vanlig kvinnoklinik?

Först och främst,
-Grattis till alla bebisar!

(Jag har hållt mej lite undan för orken är inte på topp när man fått ordna med alla tråkigheter. Vi hade begravning i torsdags och den va jättefin men otroligt hårt och jobbigt.)

Angående stygn, jag fick sys i 2h invändigt eftersom Filippa rev upp mej rejält invändigt. Tråcklad som tusan inuti och ett par stygn utvändigt (varav 1 som blev inflammerat och bildade en varficka som jag fått ta antibiotika för) Nu snart 5v efteråt är alla stygn borta, utvändigt fick jag ta hjälp på gyn att plocka då efter 3v då de skavde. Invändigt försvann de av sej själv.
Känns inget av det nu, vi kan ha sex som vanligt utan att det är nåt som stramar eller gör ont.

Om det är nåt som inte känns ok så ring till förlossningen eller gå till din BM och få hjälp. Det ska inte göra ont eller krångla.

Kram på er alla:heart

Först och främst,

(Jag har hållt mej lite undan för orken är inte på topp när man fått ordna med alla tråkigheter. Vi hade begravning i torsdags och den va jättefin men otroligt hårt och jobbigt.)

Angående stygn, jag fick sys i 2h invändigt eftersom Filippa rev upp mej rejält invändigt. Tråcklad som tusan inuti och ett par stygn utvändigt (varav 1 som blev inflammerat och bildade en varficka som jag fått ta antibiotika för) Nu snart 5v efteråt är alla stygn borta, utvändigt fick jag ta hjälp på gyn att plocka då efter 3v då de skavde. Invändigt försvann de av sej själv.
Känns inget av det nu, vi kan ha sex som vanligt utan att det är nåt som stramar eller gör ont.

Om det är nåt som inte känns ok så ring till förlossningen eller gå till din BM och få hjälp. Det ska inte göra ont eller krångla.

Kram till dig :heart

Först och främst,

Har tänkt mycket på er och undrat hur det går för er. Massor av kramar :heart

Först och främst,

Kram tillbaka!!

Har tänkt mycket på er och undrat hur det går för er. Massor av kramar :heart

Tack:heart

Det har varit fruktansvärt tufft. Jag har aldrig sörjt någon/något så hårt i hela mitt liv:cry: Det är en sorg som gör fysiskt jävla ont, man går sönder fullständigt.
Vi har tack och lov fantastiska familjer runt oss som har stöttat och ställt upp när det varit nattsvart. Vården har varit suverän på att ställa upp också.

Begravningen var som sagt i torsdags och den va otroligt fin, samtidigt så kändes det som att hjärtat skulle slitas ur kroppen när man kom in i kyrkan och såg den lilla vita kistan.. INGEN förälder ska behöva vara med om en sån här sak. Förhoppningsvis lättar det lite nu när de jävligaste bitarna med att ordna allt är över.
Fast sorgen över det som vi borde haft fast aldrig fick kommer nog alltid vara djup:heart

Det har varit fruktansvärt tufft. Jag har aldrig sörjt någon/något så hårt i hela mitt liv:cry: Det är en sorg som gör fysiskt jävla ont, man går sönder fullständigt.
Vi har tack och lov fantastiska familjer runt oss som har stöttat och ställt upp när det varit nattsvart. Vården har varit suverän på att ställa upp också.

Begravningen var som sagt i torsdags och den va otroligt fin, samtidigt så kändes det som att hjärtat skulle slitas ur kroppen när man kom in i kyrkan och såg den lilla vita kistan.. INGEN förälder ska behöva vara med om en sån här sak. Förhoppningsvis lättar det lite nu när de jävligaste bitarna med att ordna allt är över.
Fast sorgen över det som vi borde haft fast aldrig fick kommer nog alltid vara djup:heart

Så fruktansvärt tufft för er. Skönt att en del är färdigt nu. :heart:heart

Fyfan vad tung och överjävligt att behöva genomleva det ni är mitt uppe i, jag kan inte ens föreställa mig.

Hoppas det kan börja ljusna för er nu när, som du säger, måstena är gjorda. :heart

Jättekram!

Så fruktansvärt tufft för er. Skönt att en del är färdigt nu. :heart:heart

Fyfan vad tung och överjävligt att behöva genomleva det ni är mitt uppe i, jag kan inte ens föreställa mig.

Hoppas det kan börja ljusna för er nu när, som du säger, måstena är gjorda. :heart

Överjävligt kan man lugnt säga. Man är ju rädd att nåt ska hända när man är gravid men detta kunde man ju aldrig ens i sin vildaste fantasi tänka.
Men mitt i allt jävla eländes elände så har det trots allt gått "bra" jag har inte fått några bestående men efter förlossningen utan allt har läkt bra och vi kan försöka få syskon till Filippa när vi vill. Det är det som håller oss upprätt.
Tack för kramar och omtanke:heart

Om inte berget kommer till Mohamed så får Mohamed komma till berget!

Nu kan jag "skryta" med att Lilleman sovit som en stock i ca 9 timmar med bara en 30 min amning i mitten. Och jag har fått sova 1 + 5,5 timmar vilket är nytt rekord!

Jag har klurat jättemkt på hur jag ska få honom att somna om efter kl 4. Men det har varit en felformulerad fråga! Istället gick jag och la mig redan 20:30 efter att ha njutit av extra lång och stressfri tid i badrummet. Lilleman sov på pappas mage från ca kl 19 och under hockeyn, fram till strax efter halv tio då han kom hungrig och nybytt till mig i sängen. Efter 30 min amning somnade Lilleman och sov som vanligt till halv fyra (ibland till fyra). Så det är väl bara att kapitulera och ställa om dygnsrytmen. Från nu blir min nya sovtid 20-04, som värsta pensionären.

Om inte berget kommer till Mohamed så får Mohamed komma till berget!

Nu kan jag "skryta" med att Lilleman sovit som en stock i ca 9 timmar med bara en 30 min amning i mitten. Och jag har fått sova 1 + 5,5 timmar vilket är nytt rekord!

Jag har klurat jättemkt på hur jag ska få honom att somna om efter kl 4. Men det har varit en felformulerad fråga! Istället gick jag och la mig redan 20:30 efter att ha njutit av extra lång och stressfri tid i badrummet. Lilleman sov på pappas mage från ca kl 19 och under hockeyn, fram till strax efter halv tio då han kom hungrig och nybytt till mig i sängen. Efter 30 min amning somnade Lilleman och sov som vanligt till halv fyra (ibland till fyra). Så det är väl bara att kapitulera och ställa om dygnsrytmen. Från nu blir min nya sovtid 20-04, som värsta pensionären.

Åh va skönt att få sova så sammanhängande!

Kl
Igår läste jag att man som nyförlöst ska vara väldigt försiktig med att lyfta tungt eftersom det tar ett tag för bäckenet att bli stabilt igen. När jag läste det mindes jag att det hade ju sjukgymnasten på föräldragruppen faktiskt sagt, vilken tur att inget hänt eftersom jag burit och lyft precis som vanligt, tänkte jag och gick och skulle flytta på kattlådan. Pang! Och där fick jag ryggskott! Alltså hur smart får man vara då :crazy: Fy fasen vad ont det gör! Blir till att proppa i sig värktabletter ett tag nu då eftersom karln jobbar på dagarna...

Var försiktig med rygg och höfter hörrni :(

Åh va skönt att få sova så sammanhängande!

Kl
Igår läste jag att man som nyförlöst ska vara väldigt försiktig med att lyfta tungt eftersom det tar ett tag för bäckenet att bli stabilt igen. När jag läste det mindes jag att det hade ju sjukgymnasten på föräldragruppen faktiskt sagt, vilken tur att inget hänt eftersom jag burit och lyft precis som vanligt, tänkte jag och gick och skulle flytta på kattlådan. Pang! Och där fick jag ryggskott! Alltså hur smart får man vara då :crazy: Fy fasen vad ont det gör! Blir till att proppa i sig värktabletter ett tag nu då eftersom karln jobbar på dagarna...

Var försiktig med rygg och höfter hörrni :(
Aj!
Jag känner av ryggen nu på ett sätt jag inte alls gjorde under graviditeten, hade mkt lite ryggproblem då. Tror det nu hänger ihop med marathonamningarna i soffan samt att jag ligger länge krumt på sidan i sängen bär jag ammar. Har varit rädd för ryggskott flera gånger. Så jag känner verkligen med dig! Hoppas det blir bättre! En bra övning brukar vara att ligga på mage med avslappnad rygg och rumpa, och därifrån med hjälp av armarna lyfta axelpartiet med höfterna/magen kvar i golvet/sängen/underlaget. Lite som i yogans solhälsning. Håll rumpa och rygg avslappnad hela tiden! Upprepa kanske 10 ggr och gör det typ tre ggr/dag.

Promenader, whiskey och bastu är också bra!

Lycka till!

Måste bara berätta! Haft en underbar morgon med EGENTID :)
Gick upp 06,30 efter att jag matat båda barnen som somna om o först nu börjar där komma lite ljud ifrån sovrummet.. 1,5 timme, har hunnit äta frukost, dricka kaffe, tvätta, diska, gått på toa i lugn o ro :o;)

Detta har gjort hela min dag :love:
O nu får gärna guldklimparna vakna ;)

Måste bara berätta! Haft en underbar morgon med EGENTID :)
Gick upp 06,30 efter att jag matat båda barnen som somna om o först nu börjar där komma lite ljud ifrån sovrummet.. 1,5 timme, har hunnit äta frukost, dricka kaffe, tvätta, diska, gått på toa i lugn o ro :o;)

Detta har gjort hela min dag :love:
O nu får gärna guldklimparna vakna ;)
Man lär sig uppskatta de små sakerna!

Tänker på er ibland, ni som fått änglabarn, och hoppas att ni får bra stöd :heart:heart

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter