Nu undrar jag saker igen!
Ni andra som sytt, hur känner ni av era stygn? Hur lång tid tar det för dem att läka?
Jag har nojat sedan första gången jag vågade känna efter (i duschen) där nere. Min barnmorska som sydde verkade ganska/väldigt färsk och en annan barnmorska vägledde henne när hon sydde.
Jag sprack enligt uppgift väldigt lite. De la några stygn på utsidan av mellangården och lite stygn inuti fiffi, mot mellangården till. Det är idag 18 dagar sedan.
Mellangården där stygnen är känns "knölig"/"gropig" i själva huden. Inget större problem egentligen men jag undrar om det är normalt och om det försvinner.
Mer oroad är jag över stygnen innuti fiffi. Jag upplever att de har "sytt igen" delar av slidan. Den känns mkt trängre nu än tidigare, men det kanske bara är inbillning. Det känns också rätt långt mellan stygnen och det är "öppet" mellan stygnen, som små fickor där fingrarna utan problem glider in mellan stygnen. Detta känns jätteobehagligt!
När jag sitter på toastolen så spänner och stramar det ordentligt i stygnen. Alltså bara av att sitta. Det ökar på känslan av att vara "ihopsydd" för trångt.
Så, hur "ska" det kännas? Och var vänder jag mig om jag vill kolla upp det före efterkontroller (jag tänker att efter sju veckor är det kanske för sent att åtgärda men att det kan funka om man gör det nu)? En vanlig kvinnoklinik?
Först och främst,
-Grattis till alla bebisar!
(Jag har hållt mej lite undan för orken är inte på topp när man fått ordna med alla tråkigheter. Vi hade begravning i torsdags och den va jättefin men otroligt hårt och jobbigt.)
Angående stygn, jag fick sys i 2h invändigt eftersom Filippa rev upp mej rejält invändigt. Tråcklad som tusan inuti och ett par stygn utvändigt (varav 1 som blev inflammerat och bildade en varficka som jag fått ta antibiotika för) Nu snart 5v efteråt är alla stygn borta, utvändigt fick jag ta hjälp på gyn att plocka då efter 3v då de skavde. Invändigt försvann de av sej själv.
Känns inget av det nu, vi kan ha sex som vanligt utan att det är nåt som stramar eller gör ont.
Om det är nåt som inte känns ok så ring till förlossningen eller gå till din BM och få hjälp. Det ska inte göra ont eller krångla.
Kram på er alla