Vårföräldrar 2016 del 4

Jag får rör att kissa i hemma, lycka till med det när man har en tvillingmage att nå runt! :rofl:

Haha! Jag fick också rör med mig hem så jag skulle kunna fixa det själv, men då kissar jag ju i plastmugg först och häller över sen! Allt annat skulle ju sluta i katastrof :eek::angel:

Skönt att det inte bara är jag som är värdelös på att kissa i mugg! Man känner ju sig så himla smidig varje gång man sitter där och försöker sikta. Ännu bättre när man glömt av sig och kissat precis innan och liksom ska försöka pressa fram 2-3 droppar och samtidigt ha muggen precis på rätt ställe just när dropparna behagar titta fram :cautious: Det är inte lätt att vara gravid alltså :D

Haha! Jag fick också rör med mig hem så jag skulle kunna fixa det själv, men då kissar jag ju i plastmugg först och häller över sen! Allt annat skulle ju sluta i katastrof :eek::angel:

Skönt att det inte bara är jag som är värdelös på att kissa i mugg! Man känner ju sig så himla smidig varje gång man sitter där och försöker sikta. Ännu bättre när man glömt av sig och kissat precis innan och liksom ska försöka pressa fram 2-3 droppar och samtidigt ha muggen precis på rätt ställe just när dropparna behagar titta fram :cautious: Det är inte lätt att vara gravid alltså :D

Vänta tills du är i sista veckorna! Då snackar vi om att det är en konstform att träffa burken:rofl::rofl:

Har förstått att det är olika beroende på var man går. Men BM kollar så det inte finns protein i urinen eller bakterier eller sådär. För mig som väldigt ofta har uvi så är det rätt bra att få det kollat varje gång till exempel. BM skickar därför mitt kiss på odling också. Nu kommer de även hålla koll på de där proteinerna också eftersom det kan tyda på havandeskapsförgiftning och jag har ett gäng andra symptom för det med.

Det är på min mottagning helt enkelt rutin att kolla kisset varje gång :D
Tänk vad olika det kan vara, jag lämnade bara urinprov vid inskrivningen i vecka 12. Har varit lite nervös för UVI men sjävtestet från apoteket visade inget. Och havandeskapsförgiftning lär jag inte ha, senast jag kollade blodtrycket var det 66/98 eller ngt sådant (har alltid svårt att minnas siffrorna men lågt iaf). Så jag är rätt glad att jag slipper pricka plastmugg!

Tänk vad olika det kan vara, jag lämnade bara urinprov vid inskrivningen i vecka 12. Har varit lite nervös för UVI men sjävtestet från apoteket visade inget. Och havandeskapsförgiftning lär jag inte ha, senast jag kollade blodtrycket var det 66/98 eller ngt sådant (har alltid svårt att minnas siffrorna men lågt iaf). Så jag är rätt glad att jag slipper pricka plastmugg!

Jag får pricka mugg varenda besök.

Kl

Nu.är jag nervös... tycker bebis varit ovanligt lugn idag och den kickade inte igång av kall dricka heller så nu är vi på väg till FL för koll... hoppas allt verkat bra med den lilla :eek:

Ni som fått åka in på koll, vad är det som dom brukar göra? Bara lyssna på hjärtat? UL? Vet inte vad jag ska förvänta mig alls...

V31 så man tycker ju att bebis borde vara vild men icke, brukar mest sparka morgon och kväll men imorden var det ganska lugna sparkar och nu på kvällen typ ingenting, någon diffus "knorr" typ men inga klara sparkar.

Kl

Nu.är jag nervös... tycker bebis varit ovanligt lugn idag och den kickade inte igång av kall dricka heller så nu är vi på väg till FL för koll... hoppas allt verkat bra med den lilla :eek:

Ni som fått åka in på koll, vad är det som dom brukar göra? Bara lyssna på hjärtat? UL? Vet inte vad jag ska förvänta mig alls...

V31 så man tycker ju att bebis borde vara vild men icke, brukar mest sparka morgon och kväll men imorden var det ganska lugna sparkar och nu på kvällen typ ingenting, någon diffus "knorr" typ men inga klara sparkar.

CTG för att lyssna på bebisens hjärtljud. Ultraljud om de tycker det är nödvändigt. Hoppas allt går bra! :)

CTG för att lyssna på bebisens hjärtljud. Ultraljud om de tycker det är nödvändigt. Hoppas allt går bra! :)

På väg hem ni och allt är bra med bebisen och mig :)

Den hade bara vänt sig och trycker huvudet neråt där jag är van att känna sparkar, får helt enkelt lära mig nya "sparkställen" nu. Så skönt att veta att allt var ok! Alla värden var toppen! Jag fick både lyssna på hjärtat, ha en grej kopplad på magen som känner av sparkar och göra ett ul. Allt såg bra ut så det känns tryggt. Läkaren tyckte det var bra att jag åkte in iaf, man ska alltid bli orolig om man inte känner fosterrörelser som normalt sa hon.

Skönt att dom inte tycker man är löjlig som oroar sig!

Mars
BF 6:e mars, robl, 24 år, 1a & 2a barnet - pojke 47 cm 2710 gram, flicka 46 cm 2612 gram, 18/2
BF 6:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet - Flicka 52 cm och 3840 g född 3/3

BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet. Flicka (Stina) 50 cm lång, 3 200 gram, 3 mars.
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet - Pojke 53 cm 5030 gram, 4 mars
BF 16 mars, Frittepower, 30år, första barnet. Flicka 51cm 3690g, 17 mars.
BF 22 mars, Linduzz, 26år, 3:e barnet. Pojke (Kilian) 51cm 3746g, 17 Mars.

BF 27 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 4 april Fadeaway 32 år, en son född 2012, dotter född 2014. - Flicka 48cm 3685g 11/3

BF 7 april, Giovanna, 37 år, en son född 2012, tre missfall
BF 8:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet, flicka
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet. Snitt 7 april, flicka
BF 16:e april, Rund, 28 år, 1:a barnet
BF 17:e april, LaMirage, 28 år, 1:a barnet, flicka
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 26:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet, pojke

Maj

BF 3:e maj, Elisha, 25 år, 2:a barnet
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 4:e maj, KattenKorven, 31 år, 1:a barnet, flicka
BF 6:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 7:e maj, Akvileja, 32 år, första barnen (tvillingar)
BF 11:e maj, Ottisen, 35 år, 1:a barnet
BF 22:e maj, Sörlatungu, 28 år, 1:a barnet
BF 28:e maj, Magnum, 2:a barnet
BF 28: maj, SummerBreeze, 28 år, 1:a barnet.

Mitt andra inlägg i tråden. Första var i Augusti en vecka efter plusset.. Det är en tung (mycket tung) Silverkatt här med en viktuppgång på över 30 kg. Otroligt nog ingen förgiftning eller diabetes trots att alla symptom finns förutom högt blodtryck och socker.

Men det blir snitt om ca två veckor, och allt har hittills pekat på att en välmående flicka ska få komma ut till oss .

Försöker att inte gnälla men har vansinnig halsbränna och så mycket vatten i kroppen att händerna inte kan greppa någonting.. Någon mer som har samma symptom?

Senast ändrad:
Kl

Skönt att de gick bra! :-) nåt nytt ang ev snitt? :)

Idag väntar 7 h bilresa och 8 h gåendes i mässa, fyfan vad jag kommer vara död när vi kommer hem nån gång i natt. Jag som vanligtvis sover vid 20-21 :o

Glad påsk på er! :)

Har förstått att det är olika beroende på var man går. Men BM kollar så det inte finns protein i urinen eller bakterier eller sådär. För mig som väldigt ofta har uvi så är det rätt bra att få det kollat varje gång till exempel. BM skickar därför mitt kiss på odling också. Nu kommer de även hålla koll på de där proteinerna också eftersom det kan tyda på havandeskapsförgiftning och jag har ett gäng andra symptom för det med.

Det är på min mottagning helt enkelt rutin att kolla kisset varje gång :D
Knäppt det där, min mottagning verkar typ inte ha några större rutiner. Har vägts två ggr och kollat socker och järn två ggr. Det är allt! Det är bara måttbandet de sliter på varje gång man är där, märks att Uppsala sparar in:p

Fy, vilka andra symptom har du? Det är ok med lite sådan alltså? Med tanke på att de inte ger ngn behandling nu?

Mitt andra inlägg i tråden. Första var i Augusti en vecka efter plusset.. Det är en tung (mycket tung) Silverkatt här med en viktuppgång på över 30 kg. Otroligt nog ingen förgiftning eller diabetes trots att alla symptom finns förutom högt blodtryck och socker.

Men det blir snitt om ca två veckor, och allt har hittills pekat på att en välmående flicka ska få komma ut till oss .

Försöker att inte gnälla men har vansinnig halsbränna och så mycket vatten i kroppen att händerna inte kan greppa någonting.. Någon mer som har samma symptom?
Man får gnälla:) har som tur är inte dina symptom än en så ligger jag en månad efter dig också. För dig är det ju dags snart, vilken pepp!!

Yes. Mina händer är hopplösa på morgonen, och halsbrännan vill ta livet av mig. Men Omeprazol har räddat mig från den. Tar en varje kväll så klarar jag mig fint :)

Skönt att de gick bra! :-) nåt nytt ang ev snitt? :)

Tack!

Jag ringde i veckan och fick veta att dom fått in remissen och jag skulle få besked av överläkaren som i nästa vecka. Vet inte riktigt om dom menade fullständigt besked eller besked om tid att träffa läkaren men det visar sig. Skönt att den gick till läkaren direkt iaf och inte Aurora. Känns som ett steg åt rätt riktning och att dom förstått att jag inte vill bli övertalad!

Igår fick vår lille bebis en bonuskusin! Min bonussyster var beräknad till 9 april men en liten tjej tittade ut lite tidigare :) Återstår att se hur långt det blir mellan våra små :)

Hämtade även vagnen och babyskyddet igår. En britax Smile och britax primo babyskydd. Man har ju hört så mycket att basen till babyskyddet ska vara svårt att installera men vi tyckte det var piece of cake, vi kanske har gjort nåt fel O_o Vi satte den i baksätet än så länge men kanske flyttar fram det senare.

Knäppt det där, min mottagning verkar typ inte ha några större rutiner. Har vägts två ggr och kollat socker och järn två ggr. Det är allt! Det är bara måttbandet de sliter på varje gång man är där, märks att Uppsala sparar in:p

Fy, vilka andra symptom har du? Det är ok med lite sådan alltså? Med tanke på att de inte ger ngn behandling nu?

Haha, jag tar stick i fingret varje gång också, då kollar de järn och blodsocker. Det trodde jag faktiskt alla gjorde varje gång :D

Jag har ögonflimmer/att det blixtrar för ögonen, yrsel och huvudvärk som ofta sitter ihop med illamående och jag har även smärtor över höger revbensbåge, vilket alltihop tydligen kan vara tecken på just HF. Så jag var ju inne på förlossningen för en koll förra veckan, men då var mitt blodtryck lågt och inget protein sågs i urinen. Nu hos BM i torsdags hade blodtrycket stigit (fortfarande inte högt dock) och det fanns liiiiite protein i kisseriet så vi får väl se vad kroppen bestämmer sig för. Alla de där symptomen kan ju likväl vara symptom på graviditet liksom :p

När jag var gravid så var det koll av vikt, mått, blodtryck, stick i fingret och kissa i mugg varje gång. (Kissa i mugg var alltid lika spännande men lyckades ganska bra de sista gångerna när man fick in tekniken. :D)
Trodde man alltid gjorde det hos BM. Lustigt vad det kan skilja.

Min bebis bara sover och sover och sover, kanske vaken 1-3 timmar per dygn totalt. Men äter, kissar o bajsar som tusan och går upp i vikt så de går nog ingen nöd på honom. Med de andra barnen så var det knappt någon sömn å tala om med mellanbarnet.. :p

Det är ju faktiskt ganska skumt att det skiljer såpass. Trodde alla MVC följde samma basprogram. :confused:
Jag blir stucken i fingret för blodsockerkoll nästan varje gång. Järnet har de bara kollat två gånger och vikten två gånger (inskrivning och vecka 25). Har fått kissa i mugg vid första besöket och sen vid några tillfällen till beroende på lite olika omständigheter. Och så lyssnar hon på hjärtljud och mäter magen och sånt vid varje besök sen vecka 25.

Det är ju faktiskt ganska skumt att det skiljer såpass. Trodde alla MVC följde samma basprogram. :confused:
Jag blir stucken i fingret för blodsockerkoll nästan varje gång. Järnet har de bara kollat två gånger och vikten två gånger (inskrivning och vecka 25). Har fått kissa i mugg vid första besöket och sen vid några tillfällen till beroende på lite olika omständigheter. Och så lyssnar hon på hjärtljud och mäter magen och sånt vid varje besök sen vecka 25.
Jag får stick i fingret vid varje besök, utom senaste. Mitt blodsocker låg på 5 senast, järnet 111 och jag äter järntabletter. Så hon tyckte inte detta var "värt" att kolla denna gång då det var så tätt inpå förra (2 v). Men jag hörde i hennes röst en tydlig möjlighet att be om det om jag ville.

Mäter magen gör de varje gång, och lyssnat på hjärtat. Men vikten togs bara vid inskrivning och besöket i v 25. Och hon har aldrig kommenterat min vikt trots att jag låg precis på tresiffrigt i v 25. Gissar att hon ställer det i relation till mitt låga blodsocker och blodtryck, och inte har några krämpor. Men lite skumt känns det då jag innan trodde jag skulle få mycket bannor och förhållningsregler pga min vikt.

Och som sagt tidigare, kissa i burk gjorde jag bara på inskrivningen.

Men vikten togs bara vid inskrivning och besöket i v 25. Och hon har aldrig kommenterat min vikt trots att jag låg precis på tresiffrigt i v 25. Gissar att hon ställer det i relation till mitt låga blodsocker och blodtryck, och inte har några krämpor. Men lite skumt känns det då jag innan trodde jag skulle få mycket bannor och förhållningsregler pga min vikt.

Jag hade också förväntat mig mer vägande och lite vikt-skäll eftersom jag var tresiffrig redan vid inskrivningen, men min BM verkar rätt lugn och har inte nämnt vikten sen vecka 25. Jag väger mig ändå dagligen hemma, så jag har bra koll själv om det skulle rusa iväg helt galet mycket.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 346
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kalla hamburgare
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur