Vårföräldrar 2016 del 4

Vi har storlek 1 i blöjor, dem ser ut att räcka och bli över ett tag till! Pojkvännen är ändå 190 så trodde också på stor bebis. Vi köpte ett paket och resonerade som så att vi köper mer efter förlossningen. Och oj vad blöjor det går åt!

Jag kör med engångsblöjor just nu, men har tänkt börja med tygblöjor sen när det inte är avföring hundra gånger om dagen. Får se hur det går har aldrig testat :nailbiting:

Vi hade aldrig strlk 1 i blöjor.
BB hade tvåor så vi fortsatte med dom. Pampers newborn. Han vägde 3960 nyfödd och kom inte upp i födelsevikten på en hel månad. Vi tyckte det funkade bra.

Hade heller inga kläder i 50 utan bara 52. Kommer nog köpa några enstaka 50plagg denna gång dock. De är väääldigt små i början :D

@Akvileja gillade hjärtats startbox, de hade iaf användbara saker däri :angel: :up:

Vi köpte till bla termometer, inotyolsalva, babyolja och alvedon. Och topsar till naveln. En nässug fick vi i Apotekets lilla påse och en pysventil. Den sistnämnda inte använd men det andra är nog det enda i apoteksväg VI behövat hittills även nu när gossen snart är ett år. (Och bröstvårtsalva :cool: och alvedon till mig)

Ok, tack! Då införskaffas några plagg i 50 också. Både jag och maken är långa, så tänker jag att det blir en stor och välväxt bebbe direkt :-).

Det hör med blöjor då? Maken köpte ett paket som var för 3-6 kg, Stl 2 och märkt med "newborn". Behövs stl 1 om bebben föds i "rätt" tid.
Vi har precis, nu när Lill-fis är 4 veckor, bytt till storlek 2 på blöjor.

Kläder är så olika, men har använt väldigt lite storlek 50 denna gången, men 50/56 kör vi fortfarande. Med sonen kunde vi använda storlek 50 länge. Kroppsform som gör det antar jag för båda var 52 cm vid födseln och i princip lika tunga (3840 resp 3750).

Nu är skilsmässan nära. Inatt sov jag och karln i separata sovrum. Jag blev arg för att glatt erbjöd sig att hjälpa en vän att måla, när det finns två spjälsängar och en gammal BB-vagn att måla hemma!, och han blev arg för att jag "JÄMT" ska bestämma när och hur saker ska göras. V 38 på måndag men han tycker inte att det är någon brådska att få klart det sista nu. Han kan inte tänka att det kan vara skönt för mig att få vila helt och hållet sista tiden?? Nope. Varje dag fixar jag med nåt inför bebisen, plus att jag jobbat 100 %, och han går erbjuder sig att hjälpa alla andra och inte sin höggravida fru!? Åh jag blir så arg! Härom dagen tvättade han min bil och tyckte han var så himla snäll. Ja jo visst, men det hade jag kunnat göra själv för så jobbigt är det inte. Att måla och snickra därimot är ganska jobbigt för mig just nu så det vill jag hellre ha hjälp med... Känns stabilt att bråka så här alldeles innan man får barn...

Om det är till nån tröst så är jag också helt sjukt trött på min man just nu.
Det där att inte verka förstå att bebisen faktiskt kan komma närsomhelst och att man kanske måste ha det i åtanke är så jäkla irriterande :rage:.

Dessutom fick inte sonen vara på förskolan den här veckan pga påsklov och det mina trötta nerver INTE behövde var att underhålla en pigg 3,5 åring.

Igår kände jag bara för att skjuta nån (alternativt mig själv)

Dags för en uppdatering här tror jag! Igår kväll föddes nämligen vår Linus, 3960 g och 49 cm :heart

Det blev igångsättning på BF till slut, istället för kejsarsnitt som det talades om innan (om inget hänt före BF). Blev lite nervös inför igångsättningen eftersom det var det enda alternativet vi inte varit förberedda på. Men det funkade jättebra och var över efter knappa 6 timmar. Besök av familjen idag, mysigt!

Jättestort grattis!!!

Ok, tack! Då införskaffas några plagg i 50 också. Både jag och maken är långa, så tänker jag att det blir en stor och välväxt bebbe direkt :-).

Det hör med blöjor då? Maken köpte ett paket som var för 3-6 kg, Stl 2 och märkt med "newborn". Behövs stl 1 om bebben föds i "rätt" tid.
Jag är 175 och mannen 181 och vår förra hade stl 50 i 4 veckor, trots 52 cm och 4,1 kg. Vi hade runt 10 bodys i stl 50 och fick köpa mer, drunknade i 56. Stl 1 på blöjor behövs definitivt :-)

Om det är till nån tröst så är jag också helt sjukt trött på min man just nu.
Det där att inte verka förstå att bebisen faktiskt kan komma närsomhelst och att man kanske måste ha det i åtanke är så jäkla irriterande :rage:.

Dessutom fick inte sonen vara på förskolan den här veckan pga påsklov och det mina trötta nerver INTE behövde var att underhålla en pigg 3,5 åring.

Igår kände jag bara för att skjuta nån (alternativt mig själv)

Kram till dig och mig :heart

Vi har nog köpt det mesta, jag är fortfarande osäker på hur mycket kläder som behövs i 50 men kommer nog satsa på mer i 56. Jag är 1.85 och maken 1.95 så det lär inte bli några små pluttar även om de är tvillingar...
Väntar in Hjärtats babybox för att se vad man får med i den, men lite apotekssaker behöver väl också införskaffas tänker jag? Typ termometer och sånt?

I hjärtats babybox får du en förpackning våtservetter, en liten förpackning våtservetter för hand och ansikte. En förpackning baby tops.
En Windi pysventil.
Aco Minibar Mousse Wash.
Vattenplåster
Tröstisar
Och säkert nått mer jag glömt. :p
Dessa är normalförpackningar och inte provförpackningar. :)

I hjärtats babybox får du en förpackning våtservetter, en liten förpackning våtservetter för hand och ansikte. En förpackning baby tops.
En Windi pysventil.
Aco Minibar Mousse Wash.
Vattenplåster
Tröstisar
Och säkert nått mer jag glömt. :p
Dessa är normalförpackningar och inte provförpackningar. :)

Det var ju en bra box! :)

Vi har nog köpt det mesta, jag är fortfarande osäker på hur mycket kläder som behövs i 50 men kommer nog satsa på mer i 56. Jag är 1.85 och maken 1.95 så det lär inte bli några små pluttar även om de är tvillingar...
Väntar in Hjärtats babybox för att se vad man får med i den, men lite apotekssaker behöver väl också införskaffas tänker jag? Typ termometer och sånt?

Vår flicka har fortfarande 44 i det mesta, små stl 50 passar också, pojken har stl 50.
Dom va ändå normalstora för tiden dom kom i och växer helt sjukt fort. (flickan 3,6 kg & pojken 4,2 igår 6 veckor gamla)
ALLA tyckte jag va löjlig som köpte 44 och mycket i 50 men jag är glad nu. Kanske kommer mina hoppa över 56 istället ;)

O ett Stort Grattis till dig @leia :D

Jag hade inte stl 50 alls till sonen (52cm, 4,4kg), hade lite till dottern (51cm 4,2kg) och nytillskottet ärvd mest syrrans kläder och var prematur (48cm 3,7kg). Men vi har mest använt stl 56 ändå. Hade hellre köpt stl 50 i efterhand än innan. Sonen växte som ogräs 10cm de två första månaderna hade inte kunnat ha stl 50 mer än någon enstaka gång.

Grattis @leia !

Och lite mer blöjor och några benisfiltar, och kanske lite mer kläder i Stl 56 (är det ens ngn mening att köpa ngt i 50? Det har vi inget i).

Som du fått svar på redan så är det så olika.
Innan jag fick mitt tredje barn nu i mars så har jag alltid rekommenderat str 56 i kläder, mina två äldsta var 54 cm (ca 3,9 kg) resp 57 cm (ca 5,3 kg) och fick 56 med en gång. 50 var för litet på dem båda så med tredje barnet lade jag bara ner 56 i storlek då vi visste att han skulle vara tung. 5 kg och 53 cm vid födseln men storlek 56 var för stort i ärmarna trots att det var samma kläder som jag haft till de andra pojkarna ;)

Likadant med blöjor, mellanbarnet på ca 5,3 kg fick ha 2or med en gång på BB medan yngsta sonen på 5 kg hade 1or i några veckor.

Vår flicka har fortfarande 44 i det mesta, små stl 50 passar också, pojken har stl 50.
Dom va ändå normalstora för tiden dom kom i och växer helt sjukt fort. (flickan 3,6 kg & pojken 4,2 igår 6 veckor gamla)
ALLA tyckte jag va löjlig som köpte 44 och mycket i 50 men jag är glad nu. Kanske kommer mina hoppa över 56 istället ;)

O ett Stort Grattis till dig @leia :D
Alltså folk är ju märkliga! När det är så mkt högre sannolikhet för att föda för tidigt med tvillingar så är det väl fullt förståeligt och förnuftigt att köpa en del i 44?!

30 dagar kvar till beräknad födsel! Woop woop! :bump:Och nu har vi köpt allt som behövs! Vi formligen drunknar i bebisgrejer. :D Lite saker som behöver fixas rent praktiskt här hemma, men själva inköpen är iaf klara. (För det lär ju absolut inte bli så att jag spontanköper mer bebiskläder den här sista månaden när jag ändå bara vaggar omkring och väntar...:angel:)

30 dagar kvar till beräknad födsel! Woop woop! :bump:Och nu har vi köpt allt som behövs! Vi formligen drunknar i bebisgrejer. :D Lite saker som behöver fixas rent praktiskt här hemma, men själva inköpen är iaf klara. (För det lär ju absolut inte bli så att jag spontanköper mer bebiskläder den här sista månaden när jag ändå bara vaggar omkring och väntar...:angel:)

Gött mos!!
Visst är det skönt att ha allt klart:up::)
Själv sitter jag och väntar hos min BM, förhoppningsvis sista besöket idag. 4dagar kvar!!:D

Och jag har första dagen hemma... I helgen var jag dödstrött och hade ont i ryggen, då kändes det jätteskönt att få vara hemma. Hittills idag har jag skrivit matlista för veckan, städat sovrummet, packat necessären till bb och kört igång robotdammsugaren. :D Nu ska jag åka och träna!

Åh jag vill också vara hemma!! Jag jobbar hemma idag men vill vara ledig på riktigt. Räknar med fyra veckor i jobb till, har liksom ingen anledning gå hem eg, mer än att jag gillar ledighet.

Var och hälsade på min pensionär i hans foderhem igår, red ut en timme barbacka på hans fina rygg och fick konstigt nog noll krämpor efteråt. Snacka om att det är rörelserna hos hästen som gör det. Mina hemmahästar får man ju sona sina brott i minst en dag efter man skrittat ut.

Förövrigt så har jag sen jag läste att barnen är färdiga i vecka 35 gått och hoppats på att allt ska sätta igång. Men här finns det inte ett symptom på någonting, känner mig knappt gravid ärligt talat? Hur ser det eg ut när magen åker ner osv? Min mage är bara extremt ful, tydligen inte särskilt stor men ändå skitjobbig, ser väldeliga fram emot när den är tom.

En till fråga förresten, ni som haft lindrig foglossning, hur snabbt gick det över efter förlossningen? Min är på nivån att jag får ont när jag promenerar men går över efter några timmars vilande. Ridningen, de ggr jag får ont i ryggen efter den, kanske man måste vila en natt efter för att man ska känna sig bra igen. Blir det magiskt bara att det inte gör ont när barnet har kommit? Eller är det en massa veckor som man ska vänta för säkerhets skull osv?

Jag har också första dagen hemma idag :banana: Ska åka iväg och skänka urrensade grejer till en loppis och packa bb-väska annars har jag inga större planer :D Senare i veckan har jag bokat tid för att färga fransar och bryn, mamma kommer och hjälper mig att baka på torsdag och sen ett bm-besök, fullt upp med andra ord om inte bebisen bestämmer sig för att komma men det ser jag som högst osannolikt :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka