Vårföräldrar 2016 del 2

Nu är det officiellt färdigridet! Har blivit alldeles för obalanserad, blir hon rädd för något på riktigt åker jag i backen. Får gå över till tömkörning från och med nu.
För mig är mer problemet att jag inte orkar sitta ordentligt, gör du det? Kan liksom inte sitta emot:( vart har magmusklerna tagit vägen?!?

För mig är mer problemet att jag inte orkar sitta ordentligt, gör du det? Kan liksom inte sitta emot:( vart har magmusklerna tagit vägen?!?

Jag hade jätteproblem med det när magen började växa, hittade inte kontakten med coremusklerna alls. Det gav med sig med lite fokuserad träning som tur var!

All snö som kommit igår o idag har fått mig att bli såå sugen på att rida..
Så mysigt det skulle varit :)
Vill inte frestas och vara taskig men jaa underbart! Galopperade runt åkrarna med mitt lilla busfrö idag, mkt bock och stök men åh så värd vintern kändes helt plötsligt!

Är det helt kört med ridning för dig? Skritt i djupsnö är ju inte så tärande på magen men lika mkt mumma för själen tycker jag:)

Graviditetens andra glukosbelastning väntar nu på morgonen.
Förstår inte varför då sockervärdena var perfekta sist samt har bra värde när jag tar p-glucos. Men är glukosbelastningen bra idag med så kommer jag vägra göra fler, till vilken nytta liksom? Kollar p-glucos regelbundet så där lär man se om sockret sticker iväg :up:

Balansen blir verkligen rubbad av magen. Små saker som att gå nerför en trappa gör att jag helt plötsligt håller i ledstången och verkligen fokuserar istället för att som vanligt kolla mobilen och slänga mig utför...
Håller med! Och håller numera också ordentligt i ledstången efter att ha ramlat ner för vår trapopa hemma för några veckor sen. Som tur var skrapade jag mig bara och slog inte i magen på något sätt, men fick ändå ont i magen några dagar pga det plötsliga 'hoppet'.

• Gilla
Reactions: Ray
Graviditetens andra glukosbelastning väntar nu på morgonen.
Förstår inte varför då sockervärdena var perfekta sist samt har bra värde när jag tar p-glucos. Men är glukosbelastningen bra idag med så kommer jag vägra göra fler, till vilken nytta liksom? Kollar p-glucos regelbundet så där lär man se om sockret sticker iväg :up:
Anledningen att de vill kolla sockret flera gånger är kanske att det kan gå upp allterftersom man blir större? Jag har diabetes (typ MODY) och måste övervaka blodsockret (även ogravid) och spruta insulin under graviditeten. Förra graviditeten fick jag öka dosen rätt rejält mot slutet. Denna gången ser det bättre ut, men jag misstänker att det inte kommer hålla hela vägen.

Du kanske kan fråga om du kan få en blodsockermätare och mäta själv och skicka in resultatet om de absolut vill kolla och du vill slippa glukosbelastningen? Alltså att man gör en dagsprofil typ två ggr i veckan.

Edit: Så nu att du redan kollar p-glukos själv. Då borde det ju inte vara några problem att kolla även efter måltider. Min läkare har sagt att höga värden efter måltider är sämre för bebisen än högt värde på morgonen, så det är kanske anledningen att de vill kolla med belastning.

Senast ändrad:
Du är inte ensam!
Jag är pinsamt flåsig, får oerhört snabbt mjölksyra och blir (jätte)fort matt och avslagen.
Gick tre våningar i trappor idag och i sista var benen som cement :o

Ända från innan jag visste jag var gravid har det varit samma..
Flåsig har jag varit lite hela tiden, men den här mattheten är ny. Jag "hoppades" ju på att det var järnbrist så att lite järntabletter skulle hjälpa till, men har kanonfina hb-värden.

Hej sura uppstötningar och foglossning som verkar kommit för att stanna. Får sedan en vecka svälja några gånger extra så fort jag ätit och ridturen för snart en vecka sedan verkar dessvärre ha gett foglossningen en anledning att stanna... Och jag som tyckt att det gått så smidigt utan krämpor. Har ju egentligen bara lidit av trötthet denna graviditet. Om jag ska gnälla lite till så har bebis börjat få till sparkar som gör ont.

Flåsig har jag varit lite hela tiden, men den här mattheten är ny. Jag "hoppades" ju på att det var järnbrist så att lite järntabletter skulle hjälpa till, men har kanonfina hb-värden.
Jobbigt är det!

Jag har 'ok' blodvärde men inga depåer att tala om.
Hade tänkt det var därför, men det är det nog inte då :/

Vill inte frestas och vara taskig men jaa underbart! Galopperade runt åkrarna med mitt lilla busfrö idag, mkt bock och stök men åh så värd vintern kändes helt plötsligt!

Är det helt kört med ridning för dig? Skritt i djupsnö är ju inte så tärande på magen men lika mkt mumma för själen tycker jag:)

Åhh! Får se fram emot nästa vinter istället :)

Ja nu är det verkligen helt kört, jag kan knappt ta på mig strumpor, gå ordentligt eller vanliga "förgivet" saker så att sätta mig på hästryggen är inte o tänka på tyvärr.
Jag sluta ju rida helt i vecka 10 för jag va rädd för o ramla av, o klumpig som jag är så skulle jag säkert ramlat av stillastående bara för att.. Så jag beundrar dom från marken istället ;)

Hej sura uppstötningar och foglossning som verkar kommit för att stanna. Får sedan en vecka svälja några gånger extra så fort jag ätit och ridturen för snart en vecka sedan verkar dessvärre ha gett foglossningen en anledning att stanna... Och jag som tyckt att det gått så smidigt utan krämpor. Har ju egentligen bara lidit av trötthet denna graviditet. Om jag ska gnälla lite till så har bebis börjat få till sparkar som gör ont.
Ogillar!

Känner mig också flåsig och matt, men det är inget nytt något av det. Nu bidrar det ju garanterat till mattheten och sådär att jag är sjukskriven och inte håller igång speciellt mycket. Men det är ändå riktigt störigt.

Sist jag gick upp för 3 trappavsattser och en liten backe så var det precis på gränsen att mina ben orkade ta de sista två stegen...:meh: Kul man är i form liksom!

Ska till barnmorskan imorgon och får väl se då hur alla värden ser ut. Sist de kollades (i v 9-10 något) så fick jag bara höra att allt såg bra ut, ingen mer detaljerad info. Nu är min BM på semester så ska till en annan imorgon. Hon hade nämligen glömt boka in mig:cautious: Hon verkar lite lätt förvirrad men är i övrigt bra, det lilla jag träffat henne.

Anledningen att de vill kolla sockret flera gånger är kanske att det kan gå upp allterftersom man blir större? Jag har diabetes (typ MODY) och måste övervaka blodsockret (även ogravid) och spruta insulin under graviditeten. Förra graviditeten fick jag öka dosen rätt rejält mot slutet. Denna gången ser det bättre ut, men jag misstänker att det inte kommer hålla hela vägen.

Du kanske kan fråga om du kan få en blodsockermätare och mäta själv och skicka in resultatet om de absolut vill kolla och du vill slippa glukosbelastningen? Alltså att man gör en dagsprofil typ två ggr i veckan.

Edit: Så nu att du redan kollar p-glukos själv. Då borde det ju inte vara några problem att kolla även efter måltider. Min läkare har sagt att höga värden efter måltider är sämre för bebisen än högt värde på morgonen, så det är kanske anledningen att de vill kolla med belastning.

Nej, jag kollar p-glucos var tredje vecka men kommer snart bli varann vecka. Men jag anser ändå att var tredje vecka med <5 i fastevärde inte är orosväckande. Om 2 veckor ska det börjas ta vid olika tillfällen på dygnet. Första glukosbelastningen gjordes i början av december, och sen p-glucos den 21 december så inte ens kvinnan på lab idag förstod varför jag skulle göra ny glukosbelastning då jag aldrig varit över 5 i fastevärde.

Om 2 veckor ska jag göra p-glucos igen, skulle gjort även en i måndags men gav upp efter 1 timmes väntetid på lab med min egna motivering att de ändå tar fastevärde idag :angel:

Deras oro är att mina sladdisar blir stora, och socker är det enda som de kan komma på är fel.

Känner mig också flåsig och matt, men det är inget nytt något av det. Nu bidrar det ju garanterat till mattheten och sådär att jag är sjukskriven och inte håller igång speciellt mycket. Men det är ändå riktigt störigt.

Sist jag gick upp för 3 trappavsattser och en liten backe så var det precis på gränsen att mina ben orkade ta de sista två stegen...:meh: Kul man är i form liksom!

Ska till barnmorskan imorgon och får väl se då hur alla värden ser ut. Sist de kollades (i v 9-10 något) så fick jag bara höra att allt såg bra ut, ingen mer detaljerad info. Nu är min BM på semester så ska till en annan imorgon. Hon hade nämligen glömt boka in mig:cautious: Hon verkar lite lätt förvirrad men är i övrigt bra, det lilla jag träffat henne.

Ja, man känner sig ju onekligen inte som en atlet när man blir flåsig och trött för minsta lilla. Ska till lab imorgon och ta nya prover på sköldkörtel och vitaminer för att se om de kan hitta något där som gör att jag är så trött. Eller så är jag bara för gammal för att vara gravid... ;)

Eller så är jag bara för gammal för att vara gravid... ;)

Äsch, vet inte hur gammal du är men jag låg bla i sängen hela gårdagen pga att det bokstavligt kändes som att magen skulle lossna. Det gjorde så jäkla ont så fort jag stod eller satt, lyckad mamma till en 2 åring :cry:

Flåsig och matt är jag hela tiden, räcker med att jag ska gå mellan de olika rummen i huset för att flåsa som ett ånglok. Sambon är van men när vi får besök så brukar de ofta undra vad jag sysslar med, för jag kan inte gå och prata samtidigt för det låter hemskt :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka