Vårföräldrar 2016 del 2

@sicx imponerande att orka med nattklubb, hade jag inte gjort! Förstår att du känner dig bakis, det gjorde jag med efter lugnt nyår hos vänner

Det var nog en engångsföreteelse, för den här graviditeten i alla fall. Vanligtvis klarar kroppen av ungefär en grej om dagen (typ åka och handla mat) innan den behöver vila igen. Nu har det blivit mycket ett par helger/dagar i rad och det känns verkligen i kroppen. Blir dock så satans rastlös så jag pressar lite hårdare än vad jag nog borde ibland men jag har ju "turen" att jag är sjukskriven och kan ligga och ta igen mig ett par dagar efter, vilket behövs!

Nu blir det som sagt lugnt och stillsamt soffläge med inslag av små promenader fram tills sambo fyller år i februari, så jag hinner förhoppningsvis vila upp mig tills dess! :D

Det är intressant det där med hur kroppen känns och att det liknar en bakfylla så mycket, antar att det är ungefär samma utmattning man känner. Men just bakfylla kunde man ju fått slippa som gravid kanske :cautious:

Det var nog en engångsföreteelse, för den här graviditeten i alla fall. Vanligtvis klarar kroppen av ungefär en grej om dagen (typ åka och handla mat) innan den behöver vila igen. Nu har det blivit mycket ett par helger/dagar i rad och det känns verkligen i kroppen. Blir dock så satans rastlös så jag pressar lite hårdare än vad jag nog borde ibland men jag har ju "turen" att jag är sjukskriven och kan ligga och ta igen mig ett par dagar efter, vilket behövs!

Nu blir det som sagt lugnt och stillsamt soffläge med inslag av små promenader fram tills sambo fyller år i februari, så jag hinner förhoppningsvis vila upp mig tills dess! :D

Det är intressant det där med hur kroppen känns och att det liknar en bakfylla så mycket, antar att det är ungefär samma utmattning man känner. Men just bakfylla kunde man ju fått slippa som gravid kanske :cautious:
Känner igen det där med både rastlöshet och tur att man kan ta igen sig efteråt. Mina fogar är inte helt glada över skogsturer...

Jag sitter och funderar på det där med föräldraledighet och när man ska sluta jobba. Först hade jag tänkt att jag skulle gå hem 2 veckor innan BF. Sen ändrade jag mig och började känna att jag hellre går hem 3 veckor innan (är rätt less på jobbet just nu och det är lite slitigt mentalt). Då skulle jag jobba 1,5 vecka efter påsklovet och sen gå hem. Men nu tyckte maken att jag ju lika gärna kan gå på föräldraledigt direkt efter påsklovet, så att jag i och med lovet får en längre sammanhängande ledighet. Det skulle inte göra någon direkt skillnad ekonomiskt för oss, och vi kommer kunna spara dagar sen så det gör inget om jag "snyltar" lite extra på föräldradagarna innan barnet är fött. Men jag vet inte...då skulle jag gå hem redan i mitten av vecka 35 och jag är mest rädd för vad omgivningen ska tycka. Tänk om de tycker att jag är lat? Eller arbetsskygg? :o
Äsch då det är ingen som egentligen har med det att göra oavsett åsikt.. Vill du/kan du gå hem så gör det :up:
Lat vete tusan om man ens får kalla en gravid i vecka 35 :cautious: :p

Lat vete tusan om man ens får kalla en gravid i vecka 35 :cautious: :p

Tror dom pratat om att införa skampåle på sånna kommentarer:up::sneaky:

Surar lite över att julledigheten är över och det är dags att åka till jobbet. Som tur är så är det en superkort vecka med bara 2dagars arbete.
Hade sammandragningar a la
Kanonkulemage
och "stramande" livmoder hela dagen igår och inatt bestämde sej lillan för att 03 va en perfekt tid på dygnet att vara akrobatisk i magen:crazy: Har knappt sovit en blund. Nu på morgonen har magen ändrat form så hon kanske bökade fram en ny bra plats bara:)

Jag tror att tösen bytte plats i helgen, det var ett evigt bökande i lördags natt. Känns som att hon lagt sig på tvären, rackarungen! Var så glad att båda låg prydligt med huvudena nedåt men än så länge hinner de ju snurra en del... Vi får se vad de säger på nästa ultraljud!

Jag sitter och funderar på det där med föräldraledighet och när man ska sluta jobba. Först hade jag tänkt att jag skulle gå hem 2 veckor innan BF. Sen ändrade jag mig och började känna att jag hellre går hem 3 veckor innan (är rätt less på jobbet just nu och det är lite slitigt mentalt). Då skulle jag jobba 1,5 vecka efter påsklovet och sen gå hem. Men nu tyckte maken att jag ju lika gärna kan gå på föräldraledigt direkt efter påsklovet, så att jag i och med lovet får en längre sammanhängande ledighet. Det skulle inte göra någon direkt skillnad ekonomiskt för oss, och vi kommer kunna spara dagar sen så det gör inget om jag "snyltar" lite extra på föräldradagarna innan barnet är fött. Men jag vet inte...då skulle jag gå hem redan i mitten av vecka 35 och jag är mest rädd för vad omgivningen ska tycka. Tänk om de tycker att jag är lat? Eller arbetsskygg? :o
Äsch, det där bestämmer du ju själv när du vill ta dina dagar. Är det någon som tycker du är lat och arbetsskygg är de bara avundsjuka för att de också skulle vilja ha långledigt!

Apropå ledigheter, jag har börjat fundera lite på hur jag ska göra... Har ju tänkt att jag jobbar februari ut (BF 6/3). Men så börjar min ersättare den 29/2 och även om vi har planerat in ett antal överlämningsdagar i januari och februari så känns det ändå som det skulle vara bra att vara med vid första månadsavslutet med bokslut och rapportering som ska göras. Det är ju alltid lättare att få grepp när man kan göra det i skarpt läge. Det innebär dock att jag behöver jobba i princip hela första veckan i mars och kommer bebis på utsatt datum så innebär det ingen vila alls innan.

Har dock ställt in mig på att bebis kommer 21/3 (dvs då jag blir igångsatt om inte bebis behagat dyka upp) och då blir det ju långa veckor att gå hemma och dra från 1/3 redan. Hur tänker ni andra?

Apropå ledigheter, jag har börjat fundera lite på hur jag ska göra... Har ju tänkt att jag jobbar februari ut (BF 6/3). Men så börjar min ersättare den 29/2 och även om vi har planerat in ett antal överlämningsdagar i januari och februari så känns det ändå som det skulle vara bra att vara med vid första månadsavslutet med bokslut och rapportering som ska göras. Det är ju alltid lättare att få grepp när man kan göra det i skarpt läge. Det innebär dock att jag behöver jobba i princip hela första veckan i mars och kommer bebis på utsatt datum så innebär det ingen vila alls innan.

Har dock ställt in mig på att bebis kommer 21/3 (dvs då jag blir igångsatt om inte bebis behagat dyka upp) och då blir det ju långa veckor att gå hemma och dra från 1/3 redan. Hur tänker ni andra?
Jag tänker att jag planerar att gå 14 dgr innan BF. Då kan jag jobba ngn dag extra om det krävs för något projekt. Blir inte så bra om jag helt plötsligt är arbetsoförmögen en dag för jag ligger på BB. Därför är det bättre att alla är inställda på att inte räkna med mig de sista 14 dagarna.

Jag tänker att jag planerar att gå 14 dgr innan BF. Då kan jag jobba ngn dag extra om det krävs för något projekt. Blir inte så bra om jag helt plötsligt är arbetsoförmögen en dag för jag ligger på BB. Därför är det bättre att alla är inställda på att inte räkna med mig de sista 14 dagarna.
Låter klokt tycker jag! :up:

Nu gick ju jag hem två månader innan men då min vikarie var vikarie för en annan :D så bytte vi arbetsuppgifter drygt en månad innan jag slutade. Jättesmidigt!

Upplevde dock att jag behövde sluta innan man tog det lätt kortet att fråga mig innan man klurade själv :angel:
Så trots att alla vetat att jag gick hem första mars och jag lämnade över ansvaret i februari så fick jag ändå telefonsamtal i april :cool:

Äntligen frukost!
Ingen diabetes och ingen järnbrist. Bäbis busig och sparkade på BM. Magen växt och vikten oxå.
Vill hitta mitt gamla papper och jänföra med förra graviditeten men har förlagt det. Gick upp tre kg mellan inskrivning och v25 och nu två kg på två veckor...Kändes lite överdrivet på nåt sätt- mer som julchoklad än bäbis...

Haha:laugh:

Är på glukosbelastning. Fy vad äcklig den nya blandningen var!!! Nu är jag superhungrig och har en timme kvar att sitta av...

Oj, jag tyckte att den nya blandningen var bättre än den förra. Så olika :laugh:
Men så tråkigt att bara sitta still, just då tror jag klockan stannar :grin:

• Gilla
Reactions: Ray
Oj, jag tyckte att den nya blandningen var bättre än den förra. Så olika :laugh:
Men så tråkigt att bara sitta still, just då tror jag klockan stannar :grin:
Hade faktiskt sällskap, vi var två som gjorde det och det var bra! Tiden gick fortare med lite mellansnack...

Tack, men era gravbekymmer är minst lika besvärliga för er.
Ibland känner jag bara för att få ut skiten så jag kan tänka framåt. Är trots allt 3e besvärliga graviditeten där det funnits medicinska avvikelser varje gång, så som tur är vet jag inget annat än täta kontroller :angel:

Finns det någon förklaring på varför dina barn blir så stora?
Själva du är ju inte bjässemänniska vad jag kan se på bilderna och jag gissar att storleken på din mellanpojke kommer bli normal när han liksom är klar

*smyger in'
Jag bor i Österrike och här far en gravid inte jobba sista 8 veckorna innan beräknad förlossning. Lite skillnad mot vad som anses "normalt" i Sverige verkar det som
*smyger ut igen*

*smyger in'
Jag bor i Österrike och här far en gravid inte jobba sista 8 veckorna innan beräknad förlossning. Lite skillnad mot vad som anses "normalt" i Sverige verkar det som
*smyger ut igen*
Oj, innebär att jag bara skulle fått jobba denna veckan ut... Vad är anledningen till att man inte får jobba?

*smyger in'
*smyger ut igen*

Intressant! Varför får man inte?
Får man ersättning för att vara hemma då? Eller hur funkar det?

(Du får nog smyga in i tråden lite till:D)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30