Vårföräldrar 2016 del 2

Hon visade bara Emmaljunga och därför lutar det åt en citycross (hette den så?) ngn som hört ngt om den? ).

Vi hade en Emmaljunga City Cross till sonen och fördelarna är att det är en rejäl vagn som går fram överallt. En pansarvagn med härligt gung. Sonen hade gått om plats i både ligg- och sittdelen.

Vi båda här hemma älskar vår City Cross! Vår 2 åring väger ca 17,5 kg och 94 cm lång och har ännu gott om plats även med vinterkläder. Så ta folk med en nypa salt när de säger att deras barn vuxit ur den snabbt för vår 2 åring har egna höga kurvor på BVC :o

Vi kommer ha kvar den även till bebisen, som enkelvagn då eftersom vår syskonvagn är en Brio Double Wave tyvärr med lufthjul. Vi som gillar att promenera mycket, och numera bor på landet så fasar jag lite för att syskonvagnen inte är en lika bra pansarvagn.

Kort från i våras när vi gick pilgrimsleden i Varnhem.
b176833.jpg

Vi kikade på barnvagnar för ngn vecka sedan. Tror vi verkade vara de största fånen någonsin, vi hade noll koll! Hon visade bara Emmaljunga och därför lutar det åt en citycross (hette den så?) ngn som hört ngt om den? Ska kunna användas på landet, vi kommer att köpa på blocket. Känns som att värdet blir noll så snart som man haft den i stallet ändå.

Förövrigt så har jag inga större besvär, rider som vanligt. Idag dressyr och bomträning på två hästar. Hoppas så att det håller i sig!! Konstigt nog får jag mer ont i magen de dagar jag inte rider, tror det är för att man då tvingar in kroppen i gamla vanliga jeansen (och inte mina sköna starriderridbyxor).
Jag har en City Cross som utevagn/stallvagn. Till skillnad mot fia-lisa tycker jag att den är jättelätt. Jag älskar den just för att den är så smidig att lyfta in i bilen. Är stabil med bra fjädring. Jag kör i princip bara på grusvägar och i skogen med min. Men de gånger jag har den med i stan och/eller affären tycker jag även då att den är väldigt smidig. Jag är ingen fan av de modernare vagnarna.

Är det enbart jag som inte festade igår? :-) Åt 5-rätters hemma med man och barn, somnade 22:30. Vaknade 06 idag, utvilad. Nu vid 25 känner jag mig för gammal för fest och vara uppe hela natten. :) pensionärslivet passar oss bra, haha.

Nej det är inte bara du. Vi åt middag hemma men sen gick min man iväg på fest och jag, sonen och hunden var hemma.
Tråkigaste nyårsaftonen nånsin :meh:.

Gillar verkligen att ha hund men just nyårsafton suger det hårt eftersom han inte kan lämnas ensam om det skjuts raketer :(

Nej det är inte bara du. Vi åt middag hemma men sen gick min man iväg på fest och jag, sonen och hunden var hemma.
Tråkigaste nyårsaftonen nånsin :meh:.

Gillar verkligen att ha hund men just nyårsafton suger det hårt eftersom han inte kan lämnas ensam om det skjuts raketer :(
En till pensionär här:) fast jag var tyvärr tvungen att vara uppe till ett pga. Hästarna. Ena stoet hatar att stå på box, så den timme hon och de andra fick stå inne över tolvslaget var jag tvungen att vakta i stallet. Vovven firade med husse i tvättrummet, och märkte ingenting. Idag lite orolig i magen dock, delades tydligen ut en hel del vispgrädde;)

Tack men precis som alla ni andra så måste man orka.
Ja det finns flera risker tyvärr. Därför hade jag önskat ett preliminärt slutdatum :(

Jag kan få propp då kroppen kanske inte orkar pumpa runt ordentligt.
Jag kan få svårt med de inre organen då bebis kan riskera att trycka för mycket på lungor och hjärta.
Jag riskerar att få graviditetsdiabetes därav alla sockerkontroller då även mitt mellanbarn var tungt.
Mina tidigare snitt riskeras att spricka om bebis blir för tung, och för påfrestande för ärren i livmodern.
Bebis kan få för dåligt navelflöde och riskera få näringsbrist.
Bebis kan få svårt att andas pga tyngden när den kommer ut, och speciellt i kombination med kejsarsnitt.
Om vattnet går så kan det riskera att kväva bebis ifall navelsträngen följer med vattnet ut men just nu ligger mitt fostervatten strax över normalt så den risken är i dagsläget liten.
Sen har vi även risker för att det kan finnas något medicinskt fel på bebis som gör att vikten är för stor.
Oj- skönt med täta kontroller!

Vi hade knytkalas med tre andra familjer. Kul för dottern som fick busa ordentligt och föräldrarna fick sitta och äta och prata sådär länge som vuxna gör . ..
Mindre kul för gnälliga jag som får sjukt mycket sammandragningar när jag äter och sitter. Magen blev som en kanonkula redan efter förrätten och förblev sån tills jag la mig i sängen vid två. Känns som den tänker spricka typ och jag fattar inte hur det kan vara tre hela månader kvar...
Nån annan som har mycket sammandragningar såhär tidigt?

Är det enbart jag som inte festade igår? :-) Åt 5-rätters hemma med man och barn, somnade 22:30. Vaknade 06 idag, utvilad. Nu vid 25 känner jag mig för gammal för fest och vara uppe hela natten. :) pensionärslivet passar oss bra, haha.
Nehej då:D inte bara du/ni! här var det också lugnt. Trerätters och sova tidigt :grin: bara vi:love:

Vi hade knytkalas med tre andra familjer. Kul för dottern som fick busa ordentligt och föräldrarna fick sitta och äta och prata sådär länge som vuxna gör . ..
Mindre kul för gnälliga jag som får sjukt mycket sammandragningar när jag äter och sitter. Magen blev som en kanonkula redan efter förrätten och förblev sån tills jag la mig i sängen vid två. Känns som den tänker spricka typ och jag fattar inte hur det kan vara tre hela månader kvar...

Jajemen, har rätt mycket sammandragningar här också. Minns inte vilken vecka du är i nu, men jag är i 23 och har väl känt det i alla fall i en/två veckor nu. Oftare ju fler dagar som går känns det som.

Det enda som "oroar" mig är att de ibland gör ont, men absolut inte varje gång. Förmodligen är det bara ligamenten som spänner när livmodern drar ihop sig så det är därför det gör lite ont men det känns ändå lite onödigt att det håller på och gör ont!

Jag får samma. När vi satt och käkade på restaurangen så kändes det nästan som om någon vridit runt magen. Likadant om jag grejjat för mkt. Magen blir totalt stenhård och när jag sedan går och lägger mej så är det precis som om hon sparkar sej lös.
Är i v27 imorgon, men det har varit så några veckor.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag har haft sammandragningar sedan ett bra tag så fort jag rört mig lite, suttit i ett läge för länge och ibland helt oprovocerat. Enligt BM är det vanligare med mer sammandragningar tidigare vid en andra graviditet. I tillägg knör bebis så det spänner om jag suttit länge och ätit mycket.

Idag tig ridsuget över och jag sket i både sammandragningar och fogar och eventuella bocksprång och tog ett riktigt trimpass på mitt gamla sto. Hade med medhjälpare utifall det skulle vara för mycket rodeo i huvudet på hästen. Och det var underbart! Hästen var på perfekt humör, pigg, vaken och arbetsvillig, brallade bara snällt så matte hängde med.

Magen var dock inte nöjd och knöt ihop sig ffa i traven och nu skriker fogarna av smärta, men det var det värt!

Jag är i v 24 och får precis samma känsla, att magen ska spricka. Har inte ens tänkt på att det kan vara sammandragningar :confused: Lånade soffan en stund igår av middagsvärdarna och då blev det lite bättre.

Tack men precis som alla ni andra så måste man orka.
Ja det finns flera risker tyvärr. Därför hade jag önskat ett preliminärt slutdatum :(

Jag kan få propp då kroppen kanske inte orkar pumpa runt ordentligt.
Jag kan få svårt med de inre organen då bebis kan riskera att trycka för mycket på lungor och hjärta.
Jag riskerar att få graviditetsdiabetes därav alla sockerkontroller då även mitt mellanbarn var tungt.
Mina tidigare snitt riskeras att spricka om bebis blir för tung, och för påfrestande för ärren i livmodern.
Bebis kan få för dåligt navelflöde och riskera få näringsbrist.
Bebis kan få svårt att andas pga tyngden när den kommer ut, och speciellt i kombination med kejsarsnitt.
Om vattnet går så kan det riskera att kväva bebis ifall navelsträngen följer med vattnet ut men just nu ligger mitt fostervatten strax över normalt så den risken är i dagsläget liten.
Sen har vi även risker för att det kan finnas något medicinskt fel på bebis som gör att vikten är för stor.

Oj! Där är en hel del risker..
Visst att alla har sina problem eller krämpor men du har ju en hel del utöver det vanliga att dras med. Förstår att det är väldigt jobbigt.
När sätter dom ett slutdatum?

Jag är i v 24 och får precis samma känsla, att magen ska spricka. Har inte ens tänkt på att det kan vara sammandragningar :confused: Lånade soffan en stund igår av middagsvärdarna och då blev det lite bättre.
Visst är det obehagligt! Gör ju inte ont men.är sjukt obekvämt...

Jag har haft sammandragningar sedan ett bra tag så fort jag rört mig lite, suttit i ett läge för länge och ibland helt oprovocerat. Enligt BM är det vanligare med mer sammandragningar tidigare vid en andra graviditet. I tillägg knör bebis så det spänner om jag suttit länge och ätit mycket.
Låter rätt likt faktiskt. Förra gången var det mer om jag stressade eller gick mycket men nu känns det helt oprovocerat ofta.

Jajemen, har rätt mycket sammandragningar här också. Minns inte vilken vecka du är i nu, men jag är i 23 och har väl känt det i alla fall i en/två veckor nu. Oftare ju fler dagar som går känns det som.

Det enda som "oroar" mig är att de ibland gör ont, men absolut inte varje gång. Förmodligen är det bara ligamenten som spänner när livmodern drar ihop sig så det är därför det gör lite ont men det känns ändå lite onödigt att det håller på och gör ont!
Är i.v 27 nu och det blir mer och mer...

Här inleddes året igår med en rejäl matförgiftning efter att jag käkat friterade räkor på restaurang.:yuck: Började spy okontrollerat på hemvägen och fick hämtas med ambulans på en tunnelbaneperrong där jag blivit liggande. Kördes till förlossningen eftersom jag hade såna sinnessjuka magsmärtor att jag skrek rakt ut i panik. Låg kvar där hela kvällen och fick dropp medan kroppen vände ut och in på sig. Det var ingen fara med bebben, dock.

Både jag och maken var övertygade om att det hade gått åt helvete med ungen när jag började skrika i ambulansen. Vanligtvis uthärdar jag smärta i sammanbiten tystnad, men det där var extremt. Hyfsat traumatiskt hela grejen. :(

Idag är jag rätt mör så det blir soffläge hela dagen. Hoppas resten av året blir skadefritt.

Här inleddes året igår med en rejäl matförgiftning efter att jag käkat friterade räkor på restaurang.:yuck: Började spy okontrollerat på hemvägen och fick hämtas med ambulans på en tunnelbaneperrong där jag blivit liggande. Kördes till förlossningen eftersom jag hade såna sinnessjuka magsmärtor att jag skrek rakt ut i panik. Låg kvar där hela kvällen och fick dropp medan kroppen vände ut och in på sig. Det var ingen fara med bebben, dock.

Både jag och maken var övertygade om att det hade gått åt helvete med ungen när jag började skrika i ambulansen. Vanligtvis uthärdar jag smärta i sammanbiten tystnad, men det där var extremt. Hyfsat traumatiskt hela grejen. :(

Idag är jag rätt mör så det blir soffläge hela dagen. Hoppas resten av året blir skadefritt.
Fy vad otäckt!! Du är bättre nu iaf?
Vilken skräck! :nailbiting:

(Anmäl till restaurangen/men Ffa miljö&hälsa, är ni fler ska det utredas för att undvika att det händer igen/drabbar fler)

Nej vad läskigt! :nailbiting: Tur att det gick bra i alla fall!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka