Vårföräldrar 2016 del 2

Men hur känns rörelserna egentligen? Jag känner mest obehag från magtrakten, molvärk nästan varje förmiddag. På kvällarna kanske det bubblar runt lite, men det kan lika väl vara tarmarna och inbillning tänker jag. Och ibland hugger det till ordentligt i nedre delen av magen, gärna från sidan. Men inget jag helt säkert kan koppla till sparkar eller rörelser. Är i mitten av v 22 och har moderkakan fram. Men jag borde ju börja känna ngt snart. Blir nästan lite orolig emellanåt.

För min del så kändes det som ett "fisksprattel" i början. Nu v26 så känner jag hur hon vänder och vrider sej. Hon tassar så det kittlas nedåt urinblåsan också:)

Men hur känns rörelserna egentligen? Jag känner mest obehag från magtrakten, molvärk nästan varje förmiddag. På kvällarna kanske det bubblar runt lite, men det kan lika väl vara tarmarna och inbillning tänker jag. Och ibland hugger det till ordentligt i nedre delen av magen, gärna från sidan. Men inget jag helt säkert kan koppla till sparkar eller rörelser. Är i mitten av v 22 och har moderkakan fram. Men jag borde ju börja känna ngt snart. Blir nästan lite orolig emellanåt.

Jag har ju tre barn. Dom två första hade moderkakan på bakväggen och dom kände jag i vecka 16 och 14 första gången för att öka på mer ju tiden gick.
Den sista hade moderkakan i framvägg och jag trodde nästan bebisen var död för att jag inte hade känt något innan rulet i vecka 19 med bebis levde och mådde bra. Sen började jag känna lite svagt runt vecka 22 men det var först efter vecka 26 som jag kände lite mer. Med jag har ändå känt väldigt mycket mindre under sista graviditeten än dom andra gångerna.
Så den där moderkakan är rätt duktig på att minska ner rörelserna enligt min erfarenhet.
Ta du det lugnt, sparkarna kommer men du kommer kanske inte känna lika mycket som andra gör, men jag hade inga karatesparkar så har du tur så slipper du med dom ;)

En liten fråga om bebisens läge. Min ligger ner på tvären och verkar tycka det är världens bästa plats. När hon sparkas eller sträcks på sej så känns det på båda sidor i magen.
Borde hon inte "sitta upp" nu i v26?

En liten fråga om bebisens läge. Min ligger ner på tvären och verkar tycka det är världens bästa plats. När hon sparkas eller sträcks på sej så känns det på båda sidor i magen.

Min ligger också så, verkar som att favoritplatsen är med huvudet långt ner åt höger och kroppen tvärs över magen så benen är på vänstersidan. De UL vi varit på så har kiddot legat precis likadant :p jag är i v 23 imorgon. Men jag tror de ligger som de känner för, än så länge finns det ju rätt gott om plats där inne så jag tänker mig att det där med läget ändrar sig när det blir trängre :)

@Whirlie Du behöver inte oroa dig, med moderkakan i framvägg så dämpas alla rörelser väldigt mycket har jag förstått det som. Det är ju där man känner så att säga och ligger det då en moderkaka i vägen som dämpning så blir det mycket svårare att känna något utåt. Det är inte ovanligt att man känner bebis ett par veckor senare än om moderkakan inte legat ivägen, v26 är ju inte ovanligt att man får vänta till oavsett var moderkakan är. Plutten ligger nog alldeles säkert där inne och sprattlar för glatta livet ändå :)

Jag har min moderkaka i bakvägg och kände smått "bubblande" och "sprattlande" i v 19 ungefär. Men då var det verkligen bara ibland och inget jag var helt säker på att det var bebis. De senaste två veckorna har jag verkligen känt regelrätta sparkar och sambon har fått känna två gånger också. Oftast känns det dock som att det är en boll som gör kullerbyttor där inne typ, sjukt skumt :D

Prova ligga ner på rygg och känna efter, jag känner som mest när jag ligger i sängen runt midnatt (nattugglebebis redan:nailbiting:), men nu blir det mer och mer rörelser för varje dag som går och det börjar gå att urskilja en dygnsrytm för kiddot.

Jag tror inte du behöver oroa dig! :)

I lördags var vi iväg och la handpenning på vagnen! Det blev en Brio Smile med Brio primo babyskyddet, allt i svart. Fick 20% rabatt och 10% på skötväska om vi ville ha en så vi la till en sån också, där blev det en OiOi Buffalo turkos :love: Så nu finns allt undanlagt i butik och är bara att hämta när vi känner för det. De monterar och fixar allting gratis också när vi hämtar så det känns sjukt skönt!

Kiddot fick även sina första kläder i julklapp, jag hade köpt en star wars-body till sambon och min mamma hade köpt 3 plagg. Kiddo fick även en snutte och filt av svärmor, allting superfint. :)

Nu är väl planen att börja rensa i min garderob så vi har plats för bebisgrejer :D Jag har en klädställning med mina klänningar och sådär som står på min sida sängen och den måste bort för det är enda platsen där en spjälsäng kan stå. Dessutom får skrivbordet som står bredvid bytas ut mot en byrå till bebis så vi har plats med bebissaker i sovrummet, det är rätt trångt där inne tyvärr :down:

Väntar till mitten på januari och sen ska det börja shoppas säng och grejer :D

I lördags var vi iväg och la handpenning på vagnen! Det blev en Brio Smile med Brio primo babyskyddet, allt i svart. Fick 20% rabatt och 10% på skötväska om vi ville ha en så vi la till en sån också, där blev det en OiOi Buffalo turkos :love: Så nu finns allt undanlagt i butik och är bara att hämta när vi känner för det. De monterar och fixar allting gratis också när vi hämtar så det känns sjukt skönt!

Kiddot fick även sina första kläder i julklapp, jag hade köpt en star wars-body till sambon och min mamma hade köpt 3 plagg. Kiddo fick även en snutte och filt av svärmor, allting superfint. :)

Nu är väl planen att börja rensa i min garderob så vi har plats för bebisgrejer :D Jag har en klädställning med mina klänningar och sådär som står på min sida sängen och den måste bort för det är enda platsen där en spjälsäng kan stå. Dessutom får skrivbordet som står bredvid bytas ut mot en byrå till bebis så vi har plats med bebissaker i sovrummet, det är rätt trångt där inne tyvärr :down:

Beställde vagnen idag, blev en Mountainbuggy terrain med ligg och sittdel.
Det känns nästan overkligt ju!
Har börjat tömma ur fd tv-rummet som ska bli vårt sovrum också. Ska börja måla och tapetsera imorgon och när det är klart ska vårt gamla sovrum få en uppdatering till babyrum.
Känns som om hela kåken är upponervänd:D

Precis lika vagn och babyskydd som vi köpt :D Vi fick ingen rabatt dock :mad:

Vi tänkte också börja med barnrummet här i januari. Spjälsäng hade min mamma två st kvar efter mig och mina syskon så det behöver vi inte köpa men vi letar med ljus och lykta efter ett skötbord man kan ställa på badkaret, hittar dock bara fula och svindyra.

Jag är ju också i mitten av vecka 22 och har moderkakan fram och för mig har det känts väldigt sporadiskt. Oftast känner jag inget, men ibland hittar ungen något läge där det känns. För mig oftast väldigt långt ner, typ precis ovanför höftbenet på ena sidan. Det känns ungefär som om någon knackar lite med knogen på insidan av magen. Det brukar komma 1-3 små dunsar och sen är det lugnt i flera timmar till ett dygn efteråt. Försökte beskriva det för maken som "Det är som att någon spelar små bongotrummor på insidan av min bukvägg" men tror inte han blev mycket klokare för det. :D Ibland känns det även som ett plötsligt "fisksprattel", väldigt tydligt att det var något levande som rörde sig som inte var en del av min egen kropp liksom. Och ibland fattar jag inte om det är tarmarna eller ungen som stökar. (Det här blev du väl inte mycket klokare av....:p)

Det känns absolut ingenting på utsidan än och kommer nog dröja många veckor till för mig innan det känns.

Alltså. Jag boar som en dåre! :eek: Vagnen är ihopmonterad sen flera veckor tillbaka och babyskyddet står och väntar. En babykorg står redo men ska få ny madrass och lite grejer. Spjälsäng ska vi få ärva av makens syrras barn som växt ur sin, så den är på gång. Har köpt en ergonomisk babykydde som förhindrar platt nacke och beställde precis en skötväska, nappar och små mjuka matningsskedar som jag tänkte använda till D-droppar i början. Och i morse spontanbeställde jag en blöjhink som ska vara garanterat luktfri (hatar blöjlukt! :wtf:) och går att använda med vanliga soppåsar. Och jag har hängt upp tavlor på väggarna i barnrummet. Och köpt en mobil. Och har en lååång lista med grejer från Ikea som vi ska fixa efter nyår. :bump:

Alltså. Jag boar som en dåre! :eek: Vagnen är ihopmonterad sen flera veckor tillbaka och babyskyddet står och väntar. En babykorg står redo men ska få ny madrass och lite grejer. Spjälsäng ska vi få ärva av makens syrras barn som växt ur sin, så den är på gång. Har köpt en ergonomisk babykydde som förhindrar platt nacke och beställde precis en skötväska, nappar och små mjuka matningsskedar som jag tänkte använda till D-droppar i början. Och i morse spontanbeställde jag en blöjhink som ska vara garanterat luktfri (hatar blöjlukt! :wtf:) och går att använda med vanliga soppåsar. Och jag har hängt upp tavlor på väggarna i barnrummet. Och köpt en mobil. Och har en lååång lista med grejer från Ikea som vi ska fixa efter nyår. :bump:
Sådär var jag också vid första barnet. Förstår inte denna graviditet hur jag orkade. ;) har visserligen allt denna gång förutom en syskonvagn då blivande storasyster bara är 8 månader och nummer två också blir en tjej, men ändå. Det är så mysigt att vika in kläder i garderoben och planera outfits för bebisen tyckte jag. :love:

Hujja, jag hade också blivit nervös. Skönt att det bara verkade vara växt-spurt! :)

Det upprepade sig idag och då ville gyn ha in mig på koll. Visade sig vara en liten blödning på en slemhinna som blivit skör pga en bakterieinfektion. Penicillin i några dagar så ska det vara bra sen! Livmodertapp och moderkaka såg prima ut för att vara tvillingar och någon av rackarungarna gjorde sitt bästa för att sparka på läkarens ultraljudsstav. :D

Jag känner att det är alldeles för tidigt att börja boa. Det känns fortfarande för overkligt för att vara sant. Och jag tänker fortfarande ngt i stil med "mycket kan ju fortfarande hända, det är ju låååångt kvar. Så jag vågar inte riktigt börja. Tänker att det kan betyda otur. Vet inte om maken också tycker det är för tidigt eller om han inte törs börja pga mig (tror han vet hur jag känner även om jag inte säger så mkt om det). Ingen annan har gett ngt bebisrellaterat ännu, men jag vet att svägerskan ska börja sortera bland sina sparade barngrejer till i sommar.

Jag känner att det är alldeles för tidigt att börja boa. Det känns fortfarande för overkligt för att vara sant. Och jag tänker fortfarande ngt i stil med "mycket kan ju fortfarande hända, det är ju låååångt kvar. Så jag vågar inte riktigt börja. Tänker att det kan betyda otur. Vet inte om maken också tycker det är för tidigt eller om han inte törs börja pga mig (tror han vet hur jag känner även om jag inte säger så mkt om det). Ingen annan har gett ngt bebisrellaterat ännu, men jag vet att svägerskan ska börja sortera bland sina sparade barngrejer till i sommar.

Det känns overkligt för mig också, och ibland säger jag saker som "Om vi får bli föräldrar i maj..." för jag vågar inte riktigt tro på att det är sant att allt ska fungera... (Det driver maken till vanvett) Men samtidigt så kände jag att för att jag ska kunna fatta att det faktiskt kommer ett livs levande barn och bor här till våren så måste jag tvinga mig själv att börja fixa hemmet. Så jag köpte de första grejerna under visst mentalt motstånd och sen lossnade det lite. Och nu har jag börjat kunna planera mer framåt. :)

Jag tycker det är sjukt jobbigt att alla ska kommentera hur man ser ut, oavsett om det är snälla kommentarer eller ej. Jag avskyr att min kropp blir bedömd hela tiden.

Men du kan inte ha gått upp mycket
Vilket lyx, du har ju bara mage
Hur mycket har du gått upp

Jag VET att alla säger det av välmening. Men jag har faktiskt sjuk ångest, för jag ser ju hur min kropp ändras och jag mår riktigt dåligt av det.

Precis likadant känner jag! Jag får i stort sett bara "snälla" kommentarer, men jag tycker det är jättejobbigt ändå. Jag själv ser ju att jag förändras mer än magen även om inte andra ser det och jag tycker verkligen att det är jobbigt.
Den där känslan av att ständigt bli bedömd "men du är ju verkligen vackert gravid, med bara en kula" gör liksom ont för jag känner mig så himla bedömd. Plus att jag vet att min kula är stor och kommer att bli lätt gigantisk till min lilla kropp. Likaså gör det ont för att det blir så himla tydligt att alla inte bedöms vara fint gravida och det är förjävligt. Ett ständigt tyckande om våra kroppar...

Jag är en av de som kommentarer folks gravidmagar.

Själv är jag fruktansvärt avundsjuk över folk som får små nätta magar, som går upp lite i vikt och som får vara aktiva. Själv kommer jag än en gång kliva över 30 kg viktuppgång, och med SF-mått som återigen skenar . Imorgon ska jag mätas igen samt göra TUL då bebisen visade sig väga +44 % mer än vad den skulle i vecka 27+0 samt för mycket fostervatten (som kan riskera ge mig fysiska besvär som tex propp, eller att navelsträngen kan strypa bebis vid vattenavgång.) Med min gigantiska mage så blir jag provocerad av att läsa när folk skriver att de har stor mage när de har en nätt mage. Hur våra magar ser ut är så olika, och det är många faktorer som gör ifall man får liten eller stor mage. Alla gravida är fina för mig eftersom det är barnkammare för våra underverk :heart

Huvudsak är att bebis/bebisar mår bra.

Jag är i vecka 28+6 och min bebis ligger ofta på sidan. Huvudet på vänstra sidan och rumpan på höger. Det är lång tid kvar än, och bebisar gör som de vill :)

Avundsjuka...
Jag är avundsjuk på.alla som är glada och postiva och snygga och strålande!
Jag vill bara dra nåt gammalt över mig. Är negativ, trött, orörlig, osexig, okramig, gnällig och noll.procent positiv. Så trött på mig själv och graviditeter i kombo:banghead:

Du behöver inte va orolig. Jag kände inte ordentliga rörelser från runt vecka 25-26. Fick någon enstaka spark runt vecka 22-23 men det kanske du också fått fast på natten när du sover ect.
Jag va supernojig och fatta inte varför dom inte sparka. Nu är jag i vecka 31 och känner fortfarande väldigt dåligt med rörelser vissa dagar.
Ett tips sen när rörelserna kommit igång och du kanske känner lite mindre nån dag så kan du "väcka" bebisen genom att äta något sött eller dricka stark saft. Ett tips jag fick från en annan gravid & som fungerar för mig iallafall :)

Jag är i vecka 28+6 och min bebis ligger ofta på sidan. Huvudet på vänstra sidan och rumpan på höger. Det är lång tid kvar än, och bebisar gör som de vill :)

Jag har märkt det:D Hon är helt galen i magen så jag fasar nästan för vad som komma skallO_o:love:
Men favvoplatsen är helt klart längst ner som en korv, vilt sprattlande:rofl:

Jag har ju också moderkakan i framvägg och kände rörelserna senare. I förra graviditeten hade jag moderkaken bak och då såg jag sparkarna genom magen på ett helt annat sätt, och kände med för den delen. Fast även den gången krävdes det att jag såg att bebis sparkad på RUL för att kunna koppla ihop med känslan. ;) Denna gången har tex mannen inte haft tur att få känna sparkar alls, det kunde han göra ganska så länge under förra graviditeten.

Jag är RIDSUGEN! Hjälpte min mamma på mitt sto i helgen och det var en sådan där dag när det hästen var på perfekt humör för att kunna få ett riktigt drömpass! Tyvärr är de gångerna också de gångerna hon är allra lättast i baken och dessutom benägen att visa upp fina caprioler så lät bli, men åh så det suger i ridtarmen. Det är nu jag hade velat ha en trygg gammal läromästare att sitta upp på lite då och då, inte en snart 17-årig tant som glömt att hon ska lugna ner sig med åldern, eller en unghäst som vilat i 3 veckor och är heltokig eftersom det kommit snö... Tyvärr bara shettisen som förstår hur en dam ska bete sig (fö den enda jag inte uppfostrat själv men lägger vidare analys av gemensam nämnare för tokerier åt sidan...:crazy:;)).

• Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat