Vårföräldrar 2016 del 2

Hoppas att ni alla hade en riktigt mysig jul! Själv fick jag en riktigt fin julklapp i form av de första små puffarna inifrån magen. :love: Tror att det var pojken!

Vilken härlig julklapp :love:

Själv börja jag ju lipa inför hela släkten (jäkla hormoner) när jag öppna sambons julklapp igår.
Har velat byta telefon länge nu då min är ganska sliten o dålig, kameran fungerar bara ibland, laddar ur på nolltid o massa sånt. Bestämde mig dock för att stå ut med det ett år till iallafall med tanke på sjukskrivning o föräldraledighet o plånboken inte är så fet.
MEN så öppnar jag paketet o där ligger en ny iphone till mig :love::love: Gud va glad jag blev! O sen undra jag om han inte va riktigt klok! ;)

Här är julfirandet i full gång. Firade med svärisarna i går och hos mina föräldrar idag.

Tidigare tycker jag inte att jag märkt av gravidhormonerna så mkt. Men nu hemma hos mina föräldrar känner jag mig som en tonåring igen. Jag och mamma har rykt ihop flera gånger. Och så blir jag ledsen för att jag blev arg :-( . Och så tar jag åt mig av mammas kommentarer. Hon har redan hunnit anmärka på min vikt/pikat att jag inte ska äta så mkt. Jag var stor innan jag blev gravid (BMI 29) men har "bara" gått upp knappt 5 kg nu till v 22. Så så mkt större är jag ju inte nu. Fast jag i vanliga fall tycker att jag hanterat graviditeten, viktuppgången och kroppsförändringen ganska bra så här långt så blir jag ledsen när min egen mamma (som nog har högre BMI än mig) pikat mig.

Men jag ska försöka bita ihop och vara den snälla dottern ändå nu i några dagar.

Här är julfirandet i full gång. Firade med svärisarna i går och hos mina föräldrar idag.

Tidigare tycker jag inte att jag märkt av gravidhormonerna så mkt. Men nu hemma hos mina föräldrar känner jag mig som en tonåring igen. Jag och mamma har rykt ihop flera gånger. Och så blir jag ledsen för att jag blev arg :-( . Och så tar jag åt mig av mammas kommentarer. Hon har redan hunnit anmärka på min vikt/pikat att jag inte ska äta så mkt. Jag var stor innan jag blev gravid (BMI 29) men har "bara" gått upp knappt 5 kg nu till v 22. Så så mkt större är jag ju inte nu. Fast jag i vanliga fall tycker att jag hanterat graviditeten, viktuppgången och kroppsförändringen ganska bra så här långt så blir jag ledsen när min egen mamma (som nog har högre BMI än mig) pikat mig.

Men jag ska försöka bita ihop och vara den snälla dottern ändå nu i några dagar.

Nä men fy! Inte ska du acceptera att hon pikar dig.

Jag förstår inte varför det helt plötsligt är så okej att kommentera/jämföra gravida.
Fick själv höra igår att "oj magen är stor, men du har inte lagt på dig SÅ mycket extra, lite ser man på armar men annars är det mest mage"
Alltså whaaat? Varför säger man så? Egentligen bryr jag mig inte men man kan ju undra va som finns innanför pannbenet hos vissa..

Ja det är verkligen inte okej. De senaste dagarna har folk (givetvis utan att fråga) tagit på min mage utöver korkade kommentarer. Det är MIN kropp, obehöriga äga ej tillträde, men det är tydligen jävligt svårt att förstå.

Mvh hon som alltid hatat och undvikit kroppskontakt i alla former, av alla människor utom min partner och inte fattar varför folk tror att det ändrats bara för att jag för tillfället råkar släpa runt på en extra kropp.

Det är så härligt med kroppskommentarerna! Jag hade sluppit undan helt tills jag för några dagar sen beklagade mig över min plötsligt ganska jobbiga foglossning som inte mådde bra av allt julstök och min syster tjöt rakt ut "Oj! Har du foglossning såååå tidigt?! Är det för att du är tjock??" och jag bara: :eek:
(Jag och syrran har inte en nära relation där man "får" säga såna grejer och hon är själv smal som en sticka medan jag är lite...eh...rundare.) Informerade henne kort om att det är helt inom normalspannet att känna av lite foglossning i vecka 22, oavsett kroppsvikt. :meh:

Det är så härligt med kroppskommentarerna! Jag hade sluppit undan helt tills jag för några dagar sen beklagade mig över min plötsligt ganska jobbiga foglossning som inte mådde bra av allt julstök och min syster tjöt rakt ut "Oj! Har du foglossning såååå tidigt?! Är det för att du är tjock??" och jag bara: :eek:
(Jag och syrran har inte en nära relation där man "får" säga såna grejer och hon är själv smal som en sticka medan jag är lite...eh...rundare.) Informerade henne kort om att det är helt inom normalspannet att känna av lite foglossning i vecka 22, oavsett kroppsvikt. :meh:

Suck! Det är alltså inte bara jag som har besvärlig familj! Nej, det har nog inget med vikten att göra. Du och jag verkar vara i fas både vad gäller kroppsbyggnad och BF och jag har ännu inte ett spår foglossning (men det kan väl ändra sig snabbt så jag ska inte vara kaxigt). Tror det är mer andra saker som styr. Själv är jag ledstel som ett kylskåp och är snarare rädd för att fogarna inte ska ge med sig alls i förlossningen.

Och jag som varit smal och dessutom gått ner i vikt från start fick foglossning från vecka 10, är det också för att jag är tjock då tro :meh: Folk har verkligen svårt för att förstå gränser kring graviditeter (och i allmänhet).

Jag slapp tack och lov viktkommentarer i juligheterna men det har blivit några magklappar, dock bara från nära familj och det känns okej. De är så himla glada och längtar massor efter bebisen så det känns bara som genuin välvilja när de frågar eller klappar magen. Däremot hade jag blivit skitförbannad om någon sagt att jag blivit tjock eller försökt förklara något för mig med en sån där "jo men så här är det minsann"-attityd.

Man får faktiskt bli förbannad och säga ifrån om någon beter sig så där otrevligt. För inte hade de väl kommenterat en ogravid på samma sätt, varför ska man då tvunget göra det med en gravid, konstiga människor.

Kram på er som får stå ut med onödiga kommentarer :heart

Suck! Det är alltså inte bara jag som har besvärlig familj! Nej, det har nog inget med vikten att göra. Du och jag verkar vara i fas både vad gäller kroppsbyggnad och BF och jag har ännu inte ett spår foglossning (men det kan väl ändra sig snabbt så jag ska inte vara kaxigt). Tror det är mer andra saker som styr. Själv är jag ledstel som ett kylskåp och är snarare rädd för att fogarna inte ska ge med sig alls i förlossningen.

Nej, mina systrar är inte att leka med när det gäller kroppskommentarer. Är snarast förvånad att det dröjt såhär länge innan det kom någon pik om vikten. :cautious: (Mamma är däremot bra, när jag sa att jag gått upp tre kilo och även fått en jättemage tyckte hon bara glatt "Åh så bra, då får den lilla bra med plats där inne!" :))

Vad gäller foglossningen så har jag fått höra att det är helt individuellt om man får ont av den eller inte. Många känner inte av foglossningen alls, trots att den händer, så dina fogar jobbar säkert för fullt och förbereder sig i det tysta. ;)

Det är så tröttsamt att sitta och förklara för folk att "nej, det är inte viktrelaterat det är hormonellt och kan drabba vem som helst" för det låter som att jag försöker ursäkta mig...och det vill jag ju inte. Suck.

Nej, mina systrar är inte att leka med när det gäller kroppskommentarer. Är snarast förvånad att det dröjt såhär länge innan det kom någon pik om vikten. :cautious: (Mamma är däremot bra, när jag sa att jag gått upp tre kilo och även fått en jättemage tyckte hon bara glatt "Åh så bra, då får den lilla bra med plats där inne!" :))

Vad gäller foglossningen så har jag fått höra att det är helt individuellt om man får ont av den eller inte. Många känner inte av foglossningen alls, trots att den händer, så dina fogar jobbar säkert för fullt och förbereder sig i det tysta. ;)

Det är så tröttsamt att sitta och förklara för folk att "nej, det är inte viktrelaterat det är hormonellt och kan drabba vem som helst" för det låter som att jag försöker ursäkta mig...och det vill jag ju inte. Suck.

Förra grav vägde jag 15 kg mindre än nu och då hade jag enormt foglossning. Nu 15 kg mer har jag ingen alls. Foglossning kommer ju pga hormoner inte pga vikt :)

Har lite funderingar över det här med föräldrapenning... Jag började nytt jobb den 1/9-15 och kommer alltså jobbat minst 7mån på mitt nya jobb innan jag gå hem, kommer min föräldrapenning enbart beräknas på lönen jag har nu då? Jobbar heltid och gjorde det på mitt gamla jobb med men tjänar bättre nu än jag gjorde innan:) tycker allt med fp verkar så krångligt, vi ska ju även dela rätt mkt på det och det gör det inte enklare:meh:

Jag önskar bara att folk kunde klämma ur sig ett "Får jag känna på magen?" innan de dyker rätt på. Då hade man haft en chans att avböja vänligt och slippa bli arg =/

Har lite funderingar över det här med föräldrapenning... Jag började nytt jobb den 1/9-15 och kommer alltså jobbat minst 7mån på mitt nya jobb innan jag gå hem, kommer min föräldrapenning enbart beräknas på lönen jag har nu då? Jobbar heltid och gjorde det på mitt gamla jobb med men tjänar bättre nu än jag gjorde innan:) tycker allt med fp verkar så krångligt, vi ska ju även dela rätt mkt på det och det gör det inte enklare:meh:

Som jag fattat det så baseras föräldrapenningen på den inkomst du har det datum du går på föräldraledigt. (Men man kan säkert maila försäkringskassan och fråga för säkerhets skull! :))

.

Jag fick till svar att det baseras på vad man förväntas att tjäna, alltså din nya lön då. Men tror det va någon annan i tråden som fått ett annat svar så det är nog bäst att ringa o fråga :)

Era stackare som fått foglossning, jag bävar! Var på hoppträning idag och blev skrämd av min tränare som sa att det bara hux flux slog till en dag i typ vecka 22 för henne. Så nu väntar jag bara... Hur många får det eg? Får alla det? Är det dumt att rida med foglossning? Jag måste ju rida minst till typ vecka 39 ju!! :p

Era stackare som fått foglossning, jag bävar! Var på hoppträning idag och blev skrämd av min tränare som sa att det bara hux flux slog till en dag i typ vecka 22 för henne. Så nu väntar jag bara... Hur många får det eg? Får alla det? Är det dumt att rida med foglossning? Jag måste ju rida minst till typ vecka 39 ju!! :p
Jag fick inte sist, får se denna gång. Än så länge är det lugnt, småkänningar bara.

Jag slutade rida i månad sex-sju någonting men för att jag fick satans ont i magen. Inte bara vanliga onda sammandragningar :( surt när det hade gått bra i övrigt sas.

Jag hade fg modell kraftig o red till v 38. Inga problem!

Jag fick inte sist, får se denna gång. Än så länge är det lugnt, småkänningar bara.

Jag slutade rida i månad sex-sju någonting men för att jag fick satans ont i magen. Inte bara vanliga onda sammandragningar :( surt när det hade gått bra i övrigt sas.
Är det normalt med lite onda sammandragningar? Hade lite sånt efter min häst bestämde sig för två tappskor och jag stod framåtböjd i en halvtimme, toppade det hela med att tänka att situps var bra för att slippa ryggont. Numera informerad om att det var en dålig idé!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka