Vårföräldrar 2016 del 2

Magbild från rätt vecka :) Tagen igår 26+0
Ser faktiskt ganska liten o nätt ut på denna bilden :love: (magen allltså :rofl:)

Fick även en extra koll på bebisarna idag igen :)
Ringde bm för att se om hon hade nån extra tid över idag som jag kunde byta mot min på torsdag då dom inte gjort väsen av sig öht på 2 dagar, det hade hon inte men jag skulle sluta va så rädd för att "störa" o se till att ringa förlossningen.
Sagt o gjort sen la jag där och en bm försökte hitta hjärtljud på tvilling 2 i 25!!!! minuter, tillslut kallades spec läkare in och hon kunde inte heller hitta något. (behöver jag säga att jag höll på att svimma av nervositet) Då bestämdes att dom skulle kolla på ultraljud & där såg allt bra ut & dom ligger fortfarande på tvären dock med huvudena på samma håll nu :)

Senast ändrad:
Gud vad jag känner igen mig! Beter mig som en tonåring emellanåt och skäms när jag kommer på mig själv. Tycker nästan humörsvängningarna är det värsta med graviditeten :crazy:

Ja, det här med att känna sig så ostabilt är verkligen obehagligt. Mina tonårshormoner var inte att leka med och det här är inte långt ifrån! Skönt att det inte är extremtoppar/extremdalar varje dag i alla fall, och skönt att veta vad det beror på. Men visst är det jobbigt!

Jag mår bättre idag i alla fall, alltid något :)

Vecka 24+5 och magmåttet blev allt mellan 30 - 33 då flera barnmorskor återigen fick mäta eftersom min barnmorska berättade att SF-mått är vanligast 26 i denna vecka :eek: :eek:@robl ; jag följer din tvillingkurva ett tag till då :rofl:. Den ena barnmorskan kom in i rummet och frågade "Det är två bebisar eller?" innan hon mätte till 33 :o:o

Så imorgonbitti blir det en akuttid för glukosbelastning men då mitt p-glucos var 4,3 idag så tvivlar jag på att det blir något påpekande imorgon. P-glucos ska iaf mätas var 3e vecka numera, så vissa veckor får jag åka in extra endast för det :banghead: Sen får vi se om det blir ett TUL inom kort, vilket det lär bli om glukosbelastningen får ok imorn.

Jag tror det handlar om avundsjuka :) Eller beundran ;) Tänk på att många gravida (JAG) inte ens orkar tänka på gym när jag är gravid så skulle förmodligen räcka ut tungan åt dig av avund om jag såg dig hurtig på gymet ;)

Tro mig, jag hade hellre sovit 24/7 än att hänga på gymmet eftersom jag är så trött, men då pajar min kropp bokstavligen :(.

Hej hopp dags för dejt med barnmorskan nu :).

Vecka 24+5 och magmåttet blev allt mellan 30 - 33 då flera barnmorskor återigen fick mäta eftersom min barnmorska berättade att SF-mått är vanligast 26 i denna vecka :eek: :eek:@robl ; jag följer din tvillingkurva ett tag till då :rofl:. Den ena barnmorskan kom in i rummet och frågade "Det är två bebisar eller?" innan hon mätte till 33 :o:o

Så imorgonbitti blir det en akuttid för glukosbelastning men då mitt p-glucos var 4,3 idag så tvivlar jag på att det blir något påpekande imorgon. P-glucos ska iaf mätas var 3e vecka numera, så vissa veckor får jag åka in extra endast för det :banghead: Sen får vi se om det blir ett TUL inom kort, vilket det lär bli om glukosbelastningen får ok imorn.

Det gör du! Jag hade SF 32 sist ju ;) Ska mätas igen på torsdag.

Vad är p-glucos?

Om två veckor ska jag träffa BM för andra gången! En annan BM eftersom det var tajt med tider...
Ska bli lite kul att komma igång med lite koll faktiskt!

Alltså - vilka grejer tycker ni andra, framförallt ni med barn sedan tidigare, att man MÅSTE ha? Och vad MÅSTE man köpa in redan före BF?
/ Hon som ofta tycker det går lika bra med selleri men vars man är ganska pryltokig (som tur är ibland))

Alltså - vilka grejer tycker ni andra, framförallt ni med barn sedan tidigare, att man MÅSTE ha? Och vad MÅSTE man köpa in redan före BF?
/ Hon som ofta tycker det går lika bra med selleri men vars man är ganska pryltokig (som tur är ibland))

Mängder med bodys, i strl 50, 56 o gärna 62. 44 är onödigt om inte båda föräldarna är liten till växten. Babyskydd med bas, otroligt mkt stabilare och lättare med bas. En bas till varje bil man har rekommenderar jag. Pysventil, minifom till ev förstoppning o kolik. Ersättning och pump även om man tänkt amma. Babynest är otroligt praktiskt, men välj ett hemmasytt eller köpa från sån som syr själv, nest från affären och de flesta nest är för små tycker jag. Satsa på en bra vagn med stor liggdel, perfekt att bebisen kan sova i liggdelen när den är större också. Vår bebis är 8 månader och lång för sin ålder, och hon har fortfarande mkt plats i sin liggdel och sover i den dagligen.

Matlådor i frysen är bra att ha om man inte orkar laga mat de första dagarna.

Klänningar är jätteonödigt. Vi köpte mängder till vår dotter att ha under sommaren, men så opraktiskt. Även byxa med fot var onödigt. Foten växer ju ofta snabbare än benen s a s. Amningskudde skulle vi inte klara oss utan, om man nu ska amma.

Saker som badbalja, spjälsäng, babyvakt, andningsalarm, sjal/sele, kan man avvakta med. Inte alla bebisar som vill sitta i sjal/sele, vi köpte dyr sjal och dyr sele som använts typ 3 ggr. Vill man samsova i början kan man ju avvakta med spjälsäng. Blöjor i olika märken är praktiskt att ha hemma, om man som vi inte bor nära affären, olika märken pga att vissa reagerar med röda stjärtar på vissa.

Babysitter använder man ju oftast inte från början ändå, så de kan man vänta med. Även speldosa över sängen, de var vår inte intresserad av.

Skötbord har vi inte använt mkt alls trots att vi har. Så mkt saker är bäst att avvakta med o köpa vid behov faktiskt! Amningstinlägg, både unna o tjockare är bra, och Mjökuppsamlare om man ska amma såklart. Ammningsbh kan man ju köpa ett par stycken bara o komplitera när man vet vilken strl man behöver. :)

Det gör du! Jag hade SF 32 sist ju ;) Ska mätas igen på torsdag.

Vad är p-glucos?

Haha ja jag var tvungen att leta i tråden och såg att vi låg ungefär lika :rofl:

P-glucos innebär ett stick i fingret för att mäta sockerhalten i blodet.
Hittar på nätet att en frisk person ska ha 6 eller mindre när man är fastande. Igår låg jag på 4,3 och idag på 4,4 så tror inte att det finns någon risk för att glukosbelastningen idag visar tendens på graviditetsdiabetes.

Jag ska tydligen ha p-glucos pga att mitt mellanbarn vägde mer än 4500 gram samt att jag har stor mage igen :meh:

Det är så individuellt. Och det mesta kan man ju köpa på sig i efterhand. När och om behovet uppstår.

Jag är glad att jag hade nappflaska, ersättning och en bärsjal hemma, samt IKEAS minifrotte (handdukar i storpack). Förutom babyskydd, barnvagn och lite bebiskläder.

Ett måste för mig är kläder från str 50, blöjor, ersättning + flaskor då jag inte ska amma samt ett babyskydd :up:.

Resten är bara vad man själv känner, tex man kan lika gärna bada i handfatet eller samduscha istället för badbalja, sele/sjal istället för vagn, babynest/sovorm går att göra själv av ett täcke eller filt ifall man vill. Man kan alltid köpa till det man saknar när bebisen är född :)

Haha ja jag var tvungen att leta i tråden och såg att vi låg ungefär lika :rofl:

P-glucos innebär ett stick i fingret för att mäta sockerhalten i blodet.
Hittar på nätet att en frisk person ska ha 6 eller mindre när man är fastande. Igår låg jag på 4,3 och idag på 4,4 så tror inte att det finns någon risk för att glukosbelastningen idag visar tendens på graviditetsdiabetes.

Jag ska tydligen ha p-glucos pga att mitt mellanbarn vägde mer än 4500 gram samt att jag har stor mage igen :meh:

Ska bli kul o se vad jag har imorgon, känns dock som om magen blivit lite mindre, kanske har dom legat på olika håll, fram o bak, upp o ner eller något innan ;)

Aha, bra iallafall att dom har koll :) O hoppas att det går bra idag :)

Jag som överhandlar för att inte ha missat något tycker att ALLT är viktigt ;)
Men skulle jag välja ut det viktigaste så är det
*kläder i stl 50
*blöjor o tillbehör
*andningslarm
*spjälsäng o tillbehör
*ersättning o nappflaskor

Är ju dock första barnen så vet ju egentligen inte :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 607
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka