Vårföräldrar 2016 del 2

Vad fina alla är!

Hur gör ni som har hästar (har ngn det?) med ridningen och då specifikt ridbyxor? Mina börjar bli oroväckande obekväma i midjan, kör med en knapp öppen, men snart håller säkert inte det heller. Hur har ni tänkt med ridningen, hur länge tror ni att man kan köra på? Får lite panik om hästarna ska stå flera månader men det är kanske bara att acceptera?

Jag är bara medryttare, men har sagt att jag rider så länge kroppen orkar, jag känner mig trygg och magen inte blir för stor. Jag har fått ridbyxor i en storlek större än mina vanliga av en kompis och de funkar än så länge, men lite obekvämt är det med den höga midjan!

Hur gör ni som har hästar (har ngn det?) med ridningen och då specifikt ridbyxor? Mina börjar bli oroväckande obekväma i midjan, kör med en knapp öppen, men snart håller säkert inte det heller. Hur har ni tänkt med ridningen, hur länge tror ni att man kan köra på? Får lite panik om hästarna ska stå flera månader men det är kanske bara att acceptera?

Har själv inga problem med ridbyxor, är bara i v 17. Men star riders ridtajts ska passa bra och vara sköna på gravida :) annars kan man ju göra nån egen variant och sy på nån slags mage istället för knapp som på gravidbyxor. Förra grav red jag till v 38, slutade då pga för tung. Denna väger jag betydligt mer, fick barn i april i år och gick upp 20kg hehe. Så det är nog tyvärr inte något hårdare arbete för mig kvar, utan mest korta dressyr och uterittspass. Men jag har lärt upp min man att rida, och han är begåvad, så satsar på att träna hästen och honom istället! Så min häst kommer hållas igång hela tiden, eller ja, så gott de går under vintern om vi inte orkar köra till ridhuset 5min bort. Hehe.

Å
Vad fina alla är!

Jag kör med att inte knäppa ridbyxorna och ha tight långt linne över och sen lång tröja...Känns meningslöst att köpa nåt att rida i, jag vill lägga de pengarna på nya ridbyxor när jag inte är gravid längre.... Har långa chaps som funkar över gravidjeans oxå!
Är i v 24 och rider nästan varje dag- tänkt göra det fram till jul. Sen ska jag ha hjälp några dar i veckan. Jag har unghäst och är liksom inte nöjd med bara motions ridning utan vill att han utvecklas fast jag är gravid.

Förra gången red jag länge men inte så allvarligt eftersom jag hade häst som varit skadad. Man är inte så skicklig i sadeln mot slutet- det är bara att inse :meh:

Har själv inga problem med ridbyxor, är bara i v 17. Men star riders ridtajts ska passa bra och vara sköna på gravida :) annars kan man ju göra nån egen variant och sy på nån slags mage istället för knapp som på gravidbyxor. Förra grav red jag till v 38, slutade då pga för tung. Denna väger jag betydligt mer, fick barn i april i år och gick upp 20kg hehe. Så det är nog tyvärr inte något hårdare arbete för mig kvar, utan mest korta dressyr och uterittspass. Men jag har lärt upp min man att rida, och han är begåvad, så satsar på att träna hästen och honom istället! Så min häst kommer hållas igång hela tiden, eller ja, så gott de går under vintern om vi inte orkar köra till ridhuset 5min bort. Hehe.

Va kul att sambon rider :)
Vi har bara en som rids här hemma, mamma har motionerat henne sen jag sluta rida v 10 men nu finns inte tiden för henne så hon får en lååång vila ;)
Dock en gammal dam så hon tackar nog för det :)

Va kul att sambon rider :)
Vi har bara en som rids här hemma, mamma har motionerat henne sen jag sluta rida v 10 men nu finns inte tiden för henne så hon får en lååång vila ;)
Dock en gammal dam så hon tackar nog för det :)
Ja jätte! :) vi är ute alla tre varenda gång, jag, mannen och bebis på 7 månader :)

• Gilla
Reactions: Ray
Vad fina alla är!

Jag har skaffat medryttare som jag hjälper från marken. Unghästen är så valpig att jag inte vill förvärra med annan balans nu när magen är stor och ivägen så honom rider jag inte alls just nu. Gammeltanten rider jag lugnare och de dagar hon inte är på rodeo-humör. Blir mindre och mindre eftersom jag får sammandragningar i traven. Har "förlängare" i resår med tyg till som håller ihop ridbyxorna (har dem alltså uppknäppta med förlängaren som knapp).

Vad fina alla är!

Jag har häst, och som tur är har jag en töltmoppe :love: Trav är bara att glömma för det gör så ooont i tuttarna :eek: Jag är väldigt tacksam för att min lilla pålle föredrar tölt och mjuk galopp :heart Jag tränar inte så jätteseriöst just nu, i höstas så både tävlade jag och tränade för en duktig tränare men nu är det lättare paddockpass och lugna skogsturer för hela slanten. Han går ca 3dagar/vecka just nu och det räcker för min del, är också tacksamt att han mer än gärna slappar lite och är en väldigt lugn och trygg kille som inte blir stissig för lite vila. I slutet på december och en bit in i januari ska han få vila helt och efter det kommer min kompis rida honom 2ggr/vecka om jag inte orkat själv. Sen ska jag försöka jobba honom från marken. Det underlättar också att jag har min häst på ett stall med lösdrift och full service så det är minimalt med jobb för min del, känns väldigt lyxigt nu :up:

Jag rider antingen i mina mjukaste ridbyxor med öppen knapp eller mjukisar, tur jag håller mig i skogen :D

Senast ändrad:
Alltså.. Jag har haft en sån jävla pissig dag. Egentligen har det inte "hänt" något speciellt men humöret har varit galet ostabilt, har inte velat göra något alls samtidigt som jag är löjligt rastlös. Arg på att saker bara inte kan funka som de ska, orolig över att inte få in några pengar på kontot, nojig över RUL på fredag och så vidare och så vidare.

Kom hem efter en snabb mathandling i eftermiddags, skithungrig och irriterad, slängde in lite gryta och mos från i lördags (typ det enda jag var ens lite sugen på) i mikron och vad gör jag? Bränner fingrarna och tappar skiten i golvet..... Droppen liksom. Vände på klacken och gick in och lipade i sovrummet för att jag blev så jävla arg. :arghh:

Som tur är så har jag ju världens bästa sambo som städade upp allt utan ett ord och kom och frågade om han skulle fixa lite mat till mig men jag satt och surade och åt chips i sängen istället, haha, åååh.

Tur dagen är slut snart. Nya tag imorgon! Puh.

Alltså.. Jag har haft en sån jävla pissig dag. Egentligen har det inte "hänt" något speciellt men humöret har varit galet ostabilt, har inte velat göra något alls samtidigt som jag är löjligt rastlös. Arg på att saker bara inte kan funka som de ska, orolig över att inte få in några pengar på kontot, nojig över RUL på fredag och så vidare och så vidare.

Kom hem efter en snabb mathandling i eftermiddags, skithungrig och irriterad, slängde in lite gryta och mos från i lördags (typ det enda jag var ens lite sugen på) i mikron och vad gör jag? Bränner fingrarna och tappar skiten i golvet..... Droppen liksom. Vände på klacken och gick in och lipade i sovrummet för att jag blev så jävla arg. :arghh:

Som tur är så har jag ju världens bästa sambo som städade upp allt utan ett ord och kom och frågade om han skulle fixa lite mat till mig men jag satt och surade och åt chips i sängen istället, haha, åååh.

Tur dagen är slut snart. Nya tag imorgon! Puh.

Gud vad jag känner igen mig! Beter mig som en tonåring emellanåt och skäms när jag kommer på mig själv. Tycker nästan humörsvängningarna är det värsta med graviditeten :crazy:

Z
Mitt är ju inte helt beviljat så det är nog därför. Jag har dessutom sagt att jag inte orkar med någon utdragen väntan..

Efter ALLT jag gått igenom så fick jag denna kommentar slängd i ansiktet sist.
- Men ta fram lite moderliga urkraft, ni kvinnor är faktiskt skapta att föda barn :(

Jag skulle ta fram lite urkraft och be vederbörande dra åt helvete.

Kan man ha lågt HB trots att man har höga järndepåer? Är så vansinnigt trött och matt, flåsar som en tok när jag tex. går i trappan mellan våningarna hemma. Får även yrselanfall då och då. Hade dock ett värde på järndepåerna på 113 vid inskrivningen (ska vara över 60) och HB på 125 så min BM tror inte att tröttheten har med det att göra utan säger bara åt mig att ta det lugnt och stressa mindre. Sista mötet tog vi inte ens HB eftersom BM anser att jag har osedvanligt bra järndepåer.

Kan man ha lågt HB trots att man har höga järndepåer? Är så vansinnigt trött och matt, flåsar som en tok när jag tex. går i trappan mellan våningarna hemma. Får även yrselanfall då och då. Hade dock ett värde på järndepåerna på 113 vid inskrivningen (ska vara över 60) och HB på 125 så min BM tror inte att tröttheten har med det att göra utan säger bara åt mig att ta det lugnt och stressa mindre. Sista mötet tog vi inte ens HB eftersom BM anser att jag har osedvanligt bra järndepåer.
Vad märkligt att BM inte tog HB. Jag ahde också bra depåer vid inskrivning och HB på 120. Vid besöket i v 25 togs nytt HB och eftersom det sjunkit till 115 så skulle jag börja äta järn, mer pga att det sjunkit än värdet i sig. Jag blev markant piggare när jag började med järntabletter (duroferon) och inte särskilt mycket trögare i magen än innan.

Du kanske bara skulle testa att äta järn och se om du blir piggare?

Vad märkligt att BM inte tog HB. Jag ahde också bra depåer vid inskrivning och HB på 120. Vid besöket i v 25 togs nytt HB och eftersom det sjunkit till 115 så skulle jag börja äta järn, mer pga att det sjunkit än värdet i sig. Jag blev markant piggare när jag började med järntabletter (duroferon) och inte särskilt mycket trögare i magen än innan.

Du kanske bara skulle testa att äta järn och se om du blir piggare?
Ja, kanske det. Men finns det inte risk för proppar i navelsträng och moderkaka om blodet blir "för tjockt"? Jag äter ju multivitaminer idag som ska innehålla järn - förra graviditeten hade jag HB på152 och blev strängeligen förbjuden att äta några som helst järntillskott.

@Akvileja

Tack. Det var verkligen snällt skrivet. På tal om träning, det är inte klokt vad folk stirrar på gymmet :confused:. Har dom aldrig sett en barbamamma på gym? Inte jättediskreta, det blir lite olustigt :crazy:

Jag tror det handlar om avundsjuka :) Eller beundran ;) Tänk på att många gravida (JAG) inte ens orkar tänka på gym när jag är gravid så skulle förmodligen räcka ut tungan åt dig av avund om jag såg dig hurtig på gymet ;)

Ja, kanske det. Men finns det inte risk för proppar i navelsträng och moderkaka om blodet blir "för tjockt"? Jag äter ju multivitaminer idag som ska innehålla järn - förra graviditeten hade jag HB på152 och blev strängeligen förbjuden att äta några som helst järntillskott.

Oj 152 är ju jättehögt. Men om du hade 125 vid inskrivningen kan det ju mycket väl ha minskat mer nu. På 1177 står det följande under rubriken Blodbrist pga för lite järn:

Gravida kvinnor behöver extra järn varje dag för att tillgodose både fostrets och sitt eget behov. Kroppen kan öka järnupptaget under graviditeten, men det räcker i allmänhet inte till. Därför bör gravida ta ett tillskott i form av järntabletter ungefär från graviditetsvecka 20. Om järnvärdet är som det ska vara efter förlossningen behöver kvinnor som ammar inget järntillskott.

Kan du inte be om att få ta ett HB hos BM, det tar ju bara någon minut med stick i fingret och avläsning?

Oj 152 är ju jättehögt. Men om du hade 125 vid inskrivningen kan det ju mycket väl ha minskat mer nu. På 1177 står det följande under rubriken Blodbrist pga för lite järn:

Har alltid legat högt i HB (140+) och var lite förvånad att jag bara kom upp i 125 vid inskrivningen. BM menade dock att eftersom jag hade ett missfall ganska nära inpå denna graviditet var det inte konstigt om HB var lägre utan tyckte snarare att det var ovanligt högt mht att jag just hade haft missfall så nära inpå.

Kan du inte be om att få ta ett HB hos BM, det tar ju bara någon minut med stick i fingret och avläsning?

Jo, jag får nog göra det. Ska göra glukosbelastning nästa vecka och kan ju be dem passa på att sticka en extra gång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 607
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka