Vårföräldrar 2016 del 2

Alltså - vilka grejer tycker ni andra, framförallt ni med barn sedan tidigare, att man MÅSTE ha? Och vad MÅSTE man köpa in redan före BF?
/ Hon som ofta tycker det går lika bra med selleri men vars man är ganska pryltokig (som tur är ibland))

Kan ju svara på vad vi använder som har fått bebis nu. Hon är idag 20 dagar gammal.

Vi har haft nytta av:

Barnvagn
Babyskydd med bas
Kläder från stl 56 (3950 gram, 51 cm vid födseln och stl 62 närmar sig) främst bodysar och byxor
Babynest
Amningsinlägg
Små dreggelhanddukar (Ikea 10 st för 30 kr)
Handsprit
Några filtar
Salva mot torr hud
Blöjor (hon bytte till stl 2 för nån vecka sen så överköp inte stl 1. Köp 1 paket i taget)
Badbalja
babyschampo (hon föddes med mycket och långt hår)
Babyolja
Amningsbh
Skötväska

Vi har spjälsäng men den är aldrig använd. Hon sover hos oss i babynestet eller i min famn. Skötbord har vi inget än men ska köpa. Kollade i helgen efter ett men fann inte vad vi är ute efter så avvaktar lite till. Så länge så byter vi på en handduk på bordet i köket. Vi äter ändå aldrig där utan i vardagsrummet så det bordet kan vi avvara ett tag till.

Vad som ska införskaffas är en babysitter. Det känner jag att vi har behov av.
Ska även fixa amningslinne när jag kommer åt en butik som säljer (vill inte köpa på nätet).

Apropå namn. Är ni överens med era partners? Vi är väl ganska överens om flicknamn men inte ett dugg om pojknamn. Jag har ett pojknamn som jag tycker om jättemycket men inte min man, och alla förslag från min man gillar inte jag. Eller alla förslag, han har två, varav det ena är samma som våran katt och det går ju inte.

Apropå namn. Är ni överens med era partners? Vi är väl ganska överens om flicknamn men inte ett dugg om pojknamn. Jag har ett pojknamn som jag tycker om jättemycket men inte min man, och alla förslag från min man gillar inte jag. Eller alla förslag, han har två, varav det ena är samma som våran katt och det går ju inte.

Pojknamn är vi överens om, ett namn vi funderade redan på till mellanbarnet men som försvann väl på förlossningen.
Tjejnamn är vi inte riktigt överens om, sambon vill avvakta och se ifall det är ett namn han kan tänka sig när väl bebisen är född.

Vi är helt överens om att vi ska hitta namn som vi båda vill ha, och ingen får vika sig för den andre. Svårt helt plötsligt då vi har helt olika smak på namn :o

Jag spånar en del på namn och skriver upp i min gravid-app varje gång jag kommer på något/hör något jag gillar, vilket inte är speciellt ofta :p jag kom dock på ett pojknamn som jag fastnade för och sambon också, det är än så länge det enda killnamn jag gillar. Tjejnamn har jag några stycken jag gillar, sambon är med på de flesta. Har en sån himla tur att vi har väldigt mycket samma smak i mycket :D

Blir det en pojke (vilket jag ju är hundra på, får se på fredag :nailbiting:) skulle jag vilja ha ett mellannamn som har med min pappa och även min sambo att göra. Vet inte riktigt hur det ska gå ihop dock. På min mammas sida finns det ett tjejnamn som gått vidare, jag har det som tilltalsnamn så det känns lite tråkigt att föra vidare som mellannamn kanske.. Hur tänker ni där? Blir det mellannamn och är de lika viktiga? Släktnamn och sådär, för ni vidare sådant?

Vi har några som vi är överens om, men sen har vi båda två några "bubblare" på listan (ja, jo, vi har en lista...) som vi försöker sälja in hos den andre med blandad framgång. Jag har ett pojknamn som jag hemskt gärna vill ge mitt barn, men maken totalvägrar. Flicknamn är lättare än pojknamn även här, men vi har ett gäng av varje. Tänkte att det kan ju vara bra med några att välja på, beroende på hur ungen ser ut när den väl är ute. Snopet om man bara har ett namn och så passar det inte alls, liksom.

Tycker nyss vi fick barn (8 mån sen) och har inte ställt in oss på att vi är gravida så snabbt igen, så har inga tankar på namn!

Jag spånar en del på namn och skriver upp i min gravid-app varje gång jag kommer på något/hör något jag gillar, vilket inte är speciellt ofta :p jag kom dock på ett pojknamn som jag fastnade för och sambon också, det är än så länge det enda killnamn jag gillar. Tjejnamn har jag några stycken jag gillar, sambon är med på de flesta. Har en sån himla tur att vi har väldigt mycket samma smak i mycket :D

Blir det en pojke (vilket jag ju är hundra på, får se på fredag :nailbiting:) skulle jag vilja ha ett mellannamn som har med min pappa och även min sambo att göra. Vet inte riktigt hur det ska gå ihop dock. På min mammas sida finns det ett tjejnamn som gått vidare, jag har det som tilltalsnamn så det känns lite tråkigt att föra vidare som mellannamn kanske.. Hur tänker ni där? Blir det mellannamn och är de lika viktiga? Släktnamn och sådär, för ni vidare sådant?

På min sida finns inget släktnamn. På mannens sida, som är halvgrekisk ska sonen döpas efter sin farfar men det vill vi inte, så den traditionen bryter vi. :) skevos som farfarn heter är inte sådär snyggt tycker vi. ;)

Jag har haft massor av förslag men har tröttnat på dom när jag gått o tänkt o då vill jag inte döpa mina barn till det. Vi har 1 flick o 1 pojknamn vi är överens om, så det är bara ett av varje till vi ska komma på :)
Sambons förslag är verkligen allt annat än bra! Varje gång han säger ett namn så ser jag ut såhär :wtf::yuck:
Dock så gillar han många av mina förslag så det ska nog lösa sig :o;)

Mellan-namnen är inga problem för oss.. Vi har en röd tråd från bådas sidor så bara att fortsätta på samma :)

Vi är nog någorlunda överens om namn, hade det varit en pojke så hade han fått heta Sixten efter många olika förslag (första namnen vi hade tänkt oss va Freddie och Kimmie)
Flicknamn som vi troligtvis kommer välja är Philippa, och ett andranamn efter en kär släkting. Esmeralda har stått väldigt högt i kurs också. Sen kanske hon inte alls ser ut att vara en Philippa när hon kommer ut! Då får det bli nåt annat.

Just med mellannamn tycker jag att det är lite viktigt att föra vidare släktnamn. På karlsidan heter typ alla i bådas släkter Jan och Erik så det blir inte så svårt :p Till en flicka blir det lite svårare för jag tycker många kvinnor i släkten har lite fula namn :o Mitt tilltalsnamn är också lite av ett släktnamn, så vi kastar kanske in det då.

Har haft massor sammandragningar idag trots att jag suttit still nästan hela dagen. Dessutom sparkar ungen typ inåt och ger en superkonstig obehagskänsla ibland...

[QUOTE="sicx, post: 17257551, member: 75984" Hur tänker ni där? Blir det mellannamn och är de lika viktiga? Släktnamn och sådär, för ni vidare sådant?[/QUOTE]

Är så spännande att fundera på vem man har i magen :D

Med första barnet kom vi på 1 pojknamn och 5 tjejnamn, så vi var lite glada att det blev en pojke faktiskt då vi båda föll för namnet. Med andra barnet hade jag bestämt mig för Elliott men stötte på en vägg när jag skulle försöka fjäska in namnet så när sonen var någon timme gammal så föll bara namnet fram och det var inget namn som vi överhuvudtaget ens pratat om :o

Äldsta sonen har sin pappas tilltalsnamn samt min morfars mellannamn som mellannamn.
Yngsta sonen har sin farfars tilltalsnamn.

Med bebisen så ska min mormors smeknamn vara med om det blir en tjej, och om det blir en pojke så vet vi inte än eftersom vi har använt de namn som vi velat ha. Vi gillar att ha med släktnamn :)

Undrar om det är för att man är gravid som man reagerar.

Letar efter en pojkdocka till vår 2 åring som går att bada med, men överallt marknadsförs de som "julklapp till lilla tjejen" , "dockan kan säga ma-ma" osv. Jag blir tokig för hur svårt ska det vara att förstå att även pojkar leker med dockor :banghead: :banghead:

@Magnum : Hur känner du inför barn nummer två (eller är det nr tre?)? Jag är i v 18 och har inte förstått än att vi ska ha ytterligare ett barn. Har knappt förstått att jag redan har ett barn på 7-8 månader. Känns helkonstigt! Ettan har precis börjat gå efter möbler, känns som hon lärde sig vända nyss? Är helt förvirrad! Förra året den här tiden hade jag sjuk foglossning och ischias. Nu mår jag hur bra som helst. Det är så svårt att ta in att det bara blir ett år emellan. Tänkte mig ca 1,5 år emellan egentligen. "Alla" sa till mig att det är svårt att bli gravid när man helammar. :)

Vaknar upp med ryggont o konstig känsla i kroppen... La länge o drog mig för att gå upp, livrädd för att det ska va något som är fel.. Nu efter frukosten så känns det som vanligt så bebisarna va väl bara väldigt hungriga ;)

@Magnum : Hur känner du inför barn nummer två (eller är det nr tre?)? Jag är i v 18 och har inte förstått än att vi ska ha ytterligare ett barn. Har knappt förstått att jag redan har ett barn på 7-8 månader. Känns helkonstigt! Ettan har precis börjat gå efter möbler, känns som hon lärde sig vända nyss? Är helt förvirrad! Förra året den här tiden hade jag sjuk foglossning och ischias. Nu mår jag hur bra som helst. Det är så svårt att ta in att det bara blir ett år emellan. Tänkte mig ca 1,5 år emellan egentligen. "Alla" sa till mig att det är svårt att bli gravid när man helammar. :)
Det känns oerhört overkligt!
Jag är i v 15-16 och har undrat mer än en gång om jag inte bara är rund om magen av andra orsaker :o
Börjar må bättre från illamåendet som var/är sämre denna gång och kroppen känns lite mer sliten än sist. Kanske inte så konstigt, men jag jobbade långt mer än heltid vid den här tiden förra året, med fysiskt arbete.
Jag längtar tills jag känner någon spark eller blurr och tills rul. Jag kände sonen röra sej på förra rul samtidigt som man såg på skärmen, och ännu har jag inte känt nånting alls denna gång. Finns det ens nåt därinne??

Sonen ställer sej upp med stöd nu och han är så rolig. Jag får lite smått panik när jag känner att jag hade kunnat nöja mig med ett barn :o tänk om jag inte kan älska nummer två lika mycket? :nailbiting: Panik på den!
Men det känns ändå spännande och ska bli roligt med täta barn.

Med sonen hade vi en lång lista med pojk- och flicknamn som mynnade ut i en topp 3. Inget av namnen var dock rätt när sonen dök upp. Han var helt enkelt inte en Sixten som vi tänkt. Namnet kom någon dag senare och hade inte varit med i diskussioner tidigare. Han har ett släktnamn som mellannamn.

Till knytt som är i magen nu har vi egentligen inga namn alls förutom ett tjejnamn som vi fastnat för. Vi får väl se om vi får börja diskutera namn nu snart, eller om vi ska vänta och se vem det är som är där inne - namnet måste ju passa personen! :) Släktnamn har vi inte alls tänkt på denna gång, men något sådant blir det nog som mellannamn.

Hudbristningar... I förra graviditeten fick jag mina bristningar efter förlossningen. I denna märkte jag häromdagen att jag redan fått nya bristningar. Inte på magen eller brösten dock utan på muffen!?! Där har jag inte gått upp så mycket att huden borde brista... :o

• Gilla
Reactions: Ray
Undrar om det är för att man är gravid som man reagerar.

Letar efter en pojkdocka till vår 2 åring som går att bada med, men överallt marknadsförs de som "julklapp till lilla tjejen" , "dockan kan säga ma-ma" osv. Jag blir tokig för hur svårt ska det vara att förstå att även pojkar leker med dockor :banghead: :banghead:

Så tröttsamt! Såg i tidningen idag att min sons förskola har fått pris för sitt jämställdhetsarbete, är så jätteglad över att de jobbar aktivt med det :banana::banana::banana:
Just som sådana saker som att leksaker är till för alla, oberoende av kön :up:

Alltså - vilka grejer tycker ni andra, framförallt ni med barn sedan tidigare, att man MÅSTE ha? Och vad MÅSTE man köpa in redan före BF?
/ Hon som ofta tycker det går lika bra med selleri men vars man är ganska pryltokig (som tur är ibland))
Jag kommer nog dessvärre inte ihåg alla delar men här är de grejerna som jag definitivt vill ha på plats innan BF utifrån tidigare erfarenhet:
*Babyskydd (med bas - apjobbigt att krångla med bilbälte och fastsättning. Vi hade bara bas i ena bilen förra gången och denna gången ska jag ha bas i båda bilarna).
*Blöjor i minsta storleken - det går åt en del i början...
*Tvättlappar
*Bepanthen eller liknande salva till ev blöjexem
*Baskläder i storlek 50. Någon skrev att byxor med fot inte var bra, min uppfattning är precis den motsatta. Strumpor sitter aldrig på någon längre tid på små bebisfötter.
*Mjuk bebisfilt, gärna ett par om det kräks på filten.
*Små frottehandukar från IKEA (perfekta för bebiskräk...)
*Badbalja
*Skötbädd
*Tops för naveln
*Barnolja (bra till både bebis och ömt underliv...)
*STORA, tjocka bindor till mig
*Laxerande till mig - inte skönt att krysta om man är lite hård och har blivit sydd...:crazy:
*Amningsinlägg
*Mjuka amningsbh:ar
*Amningsnapp
*Ersättning (tänker försöka amma men som reserv)
*Amningsvänlig nappflaska
*Amningskudde - det var först när jag fick den som vi fick till amningen bra med sonen.
*Vagga/Spjälsäng edyl.
*Vagn

Nu kommer väl de flesta bebisar i denna tråden inte mitt i smällkall vinter, så då slipper man ju förhoppningsvis (tjockare) åkpåse i vagnen. Hade en kanonbra fleeceoverall till sonen som man kunde knäppa upp helt från ovansidan när han låg i vagnen - bra när man går in i tex. affärer och inte vill koka ihjäl bebis eller plocka upp en sovande skrutt ur vagnen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 607
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka